Nová výkonná nabíječka elektromobilů v centru Prahy

Už přes měsíc mohou majitelé elektromobilů zase o něco pohodlněji dobíjet své vozy v centru Prahy. V garážích Parking Centrum u Václavského náměstí je k nově dispozici rychlonabíječka se dvěma přípojnými místy.

Novou rychlonabíječku CHAdeMO instalovala v garážích Parking Centrum u Václavského náměstí společnost ELTODO-CITELUM.
foto: ELTODO-CITELUM, s.r.o.

Na polovinu kapacity si tu dobijí baterii už za hodinu. Zatím je v rámci zkušebního provozu nabíjení zdarma. V České republice zatím podle údajů Asociace elektromobilového průmyslu jezdí 790 elektromobilů, 60 menších nákladních vozidel a zhruba 1500 elektroskútrů.

Přitom až polovina Čechů mladších 40ti let by o pořízení elektromobilu uvažovala. Překážkou jsou zatím vyšší ceny vozů a také nepříliš hustá síť nabíjecích stanic a dlouhá doba nabíjení.

„S cenou elektromobilů nic neuděláme, ale do sítě nabíjecích stanic se právě pouštíme,“ říká Vítězslav Chmelík, ředitel společnosti ELTODO-CITELUM, s.r.o.

„Zatím jsme rozjeli pilotní projekt v garážích Parking Centrum v samém centru Prahy. Pro řidiče je tato stanice zajímavá jak umístěním, tak parametry,“ dodává.

ADRESA NOVÉ STANICE: Wilsonova 372/6, Praha 1, PSČ 110 00
GPS: 50°4’50.95″N, 14°25’59.301″E

Zatímco nabíječkou pro domácí použití se elektromobil dobíjí klidně i 24 hodin, rychlonabíječka v garážích Parking Centrum, patří mezi nejsilnější na trhu, zvládne auto dobít na plnou kapacitu maximálně za 2 až 4 hodiny, podle typu vozu.

Připojení k elektromobilu ke stanici s úctyhodným výkonem 2x 50kW, je možné přes rozhraní CHAdeMO. S redukcí tady lze nabíjet i vozy Tesla.

Garáže Parking Centrum jsou otevřeny non-stop. Nepřetržitý provoz je zajištěn i u nabíjecí stanice. Zatím je použití nabíječky zdarma, do budoucna se cena bude pohybovat mezi 6 a 8 Kč za minutu. Zaplatit bude možné jak u obsluhy, tak i pomocí aplikace pro mobilní telefony.

V Praze je zatím v provozu zhruba 50 nabíjecích stanic, většina z nich se nachází buď v těsné blízkosti sídel poskytovatelů elektřiny, nebo v některých nákupních centrech.

„Na veřejných parkovacích místech a parkovištích zatím mnoho nabíjecích míst přístupných není,“ vysvětluje Vítězslav Chmelík ze společnosti ELTODO-CITELUM, která novou stanici v garážích zřídila.

„Vzhledem k tomu, že elektromobilů přibývá a obecně roste tlak na ekologičtější způsoby dopravy, vidíme v této oblasti potenciál pro rozvoj. V současné době analyzujeme možnosti pro umístění dalších nabíjecích stanic na veřejná parkoviště,“ doplňuje.

tisková zpráva

102 Comments on “Nová výkonná nabíječka elektromobilů v centru Prahy”

  1. OT:
    Ocenil bych článek,

    OT:

    Ocenil bych článek, věnující se aktuálním domácím nabíjecím stanicím. Začínám stavět dům a v budoucnu budu mít na 100% elektromobil (až bude za opravdu lidovou cenu třeba liftback velikosti Rapida, dojezdem 300km a cenou toho Rapida třeba v dieselu).

    Každopádně už teď plánuji, kam dám nabíječku a chci tomu přizpůsobit elektroinstalaci. Jaký výkon zásuvky by měl stačit do budoucna? Jaký rozvaděč použít? Jaký wallbox (7/11/22kW)?

    Děkuji za informaci
    Bojkas

    1. Pak Vám stále stačí
      Pak Vám stále stačí zásuvka malý červený pětikolík 400V 16A v garáži, kterou budete mít doma tak jako tak. Ale každopádně mějte v garáži i před domem i běžné zásuvky 230V 16A, ale pokud možno na samostatných jističích. Jinak si třeba sekačkou nebo vrtačkou vyhodíte pojistky a nabíjení auta.
      Proč obyčejný pětikolík? Protože to bude do budoucna spíše o autě a jeho palubní nabíječce (aby se posunula ze směšných výkonů 3,6 či 6,6-7 na 11, nejlépe 22 kW (ideál Chameleon starších Renaultů Zoe 43 kW) a zřejmě zásuvce Mennekes, kde 2 komunikační zdířky umožní spolu s měničem Vaší fotovoltaické, větrné či vodní elektrárny nebo termočlánků na krbové vložce používat baterii elektormobilu jako úložiště nebo zdroj elektřiny pro dům. Což Tesla chystá spustit v rámci paketu Tesla Model něco + Solar City + Tesla Powerwall. A co má umožňovat standardně v menu auta už dnes čínský B.Y.D. 6, ale není zatím odzkoušeno, s jakými všemi měniči se přes Mennekes pouhým zapojením kabelu dokáže domluvit.
      To je taky jediný důvod, proč mít případně nějaký chytrý wallbox pro komunikaci s autem, které by to ještě neumělo přímo s FVE, zatím je to jen ozdoba do garáže za těžké desetitisíce a umí v podstatě totéž, co pětikolík za pětistovku.

    2. „Bohužel“ aktuální
      „Bohužel“ aktuální překotný vývoj v tomto odvětví úplně neumožňuje předvídat jaké nabíječky budou potřeba za několik let. To co platí dnes už za pár let jistě platit nebude. Kdo by se třeba nadál, že Tesla bude výkon domácího nabíjení naopak snižovat…. Za naší firmu mohu říci, že každý rok máme v nabídce nový typ wallboxu. Pokud se ale budeme bavit o dnešním stavu – tak bych dimenzoval elektroinstalaci na 3x32A (tzn. kabel 5x10mm2)a do rozvaděče se dá pak jištění až po té co bude jasný osazovaný wallbox.

    3. Natáhl bych pořádný
      Natáhl bych pořádný husí krk. Nikdy nevíte, co tam budete do budoucna potřebovat dostat za kabeláž. Dnes bych řekl, že 5x6mm kabel pro 32A nabíjení stačí, ale to do budoucna nemusí být pravda. Může být pak potřeba aby tam byla přípojka na LAN, nějaké ovládací kabely třeba od HDO, kabely na měření celkového odběru domu atd…

    4. Proč Wallbox?Stačí
      Proč Wallbox?Stačí obyčejný 63A/400V pětikolík za setinovou cenu.Je to nějaké lobby výrobců,že kdo má elektromobil,musí mít wallbox.mám elektromobil,nemám wallbox ani u něj neparkuju,můj elektromobil není možné z něj ani nabít,zato všechny ostatní zásuvky jsou mi prospěšné 100x víc.

  2. Ať si ji za 6 až 8 Kč za
    Ať si ji za 6 až 8 Kč za minutu strčí někam.
    Proč bych měl dát za dobití 0-100% TMX P90D 840,- až 1120,- Kč, což je 3-4 násobek ceny jednoho dobití z mé domácí 3 fázové zásuvky, to vážně nevím.
    By mě zajímalo který génius tenhle bezva podnikatelský záměr vymyslel.
    A ještě tam osadí 2x CHAdeMO. Debilové.

    1. Ono je rychlonabijeni
      Ono je rychlonabijeni konkurenci k levnemu domacimu nabijeni? Aha, ja vzdycky myslel, ze je to sluzba, kdyz domu nedojedu a potrebuju nabit na cestach a rychle (a tudiz jsem ochotny si za „komfort“ priplatit).

      Jinak 8Kc/min je cca 10Kc/kWh (v rychle casti nabijeni), to mi prijde celkem ferova cena.

      1. Nejde o alternativu
        Nejde o alternativu domácího dobíjení. To mě ani nenapadlo. Bohužel nejde ani zdaleka o cenu 10 Kč/kWh, ta vychází na 12 až 13 Kč jedině u Tesly a čím menší baterie, tím se budou dobíjet pomaleji, takže výsledná cena za kWh se klidně vyšplhá i na 20 korun.

    2. Až tuto nabíječku
      Až tuto nabíječku zpoplatní, tak nebude mít nikdo důvod tam jezdit. V Praze je již spousta nových rychlonabíječek od ABB se všemi konektory a navíc za úplně jiných cenových podmínek – čez. Tady mají nějaký zastaralý vyřazený stojan s Chademo konektory, tak uvidíme. Nevím jak Vy ostatní, ale já nabíjím pouze od čezu a občas využívám PRE, jinak jsou tu stojany od firmy Polyfazer za tutéž cenu 7-8 Kč za kWh a nikdy jsem tam nikoho neviděl.

        1. To je jasné, že současné
          To je jasné, že současné charitativní ceny čezu nebudou do nekonečna.
          Mám informace, že by mohli být určitě do poloviny roku 2017. Poté bude přistoupeno k platbě za kWh. Využívám čip od čezu již od roku 2013 a najel jsem díky němu nějakých 170 tis km.

                1. No ono ten dobijeci stojan
                  No ono ten dobijeci stojan tech aut za den moc nedobije, to je ten zasadni problem (dobijeni trva minimalne pul hodiny, spise vic, takze i kdyz to bude hodne idealni pripad tak se na vic jak 20 aut za den temer neni mozne dostat)…

                2. Den má 24 hodin a málokdo
                  Den má 24 hodin a málokdo nabíjí z 0 do 100%, takže do té půlhodinky se bohatě vejde (a výkony budou stoupat a kapacity aku taky) a jeden stojan může obsloužit auta dvě. Takže řekněme 50 obsloužených aut denně s odběrem 1 MWh krát počet stojanů? S tím už se dá něco dělat.

                3. No takove pekna utilizace
                  No takove pekna utilizace stojanu je spise z rise snu ze jo, den ma sice 24 hodin, ale cca pulku dne uz lidi moc autem nejezdi, dalsi velkou cast jsou v praci a pod – podivejte se na bezinky jak jsou vyzuite – jde spise o dva velke narazu v prubehu dne, u dalkovych cest je jeste vice razove, kdy vetisna lidi jede okolo vikendu, a pres tyden nic…
                  U stojanu, ktere budou dobijet pomalu a auto u nich bude stat treba pres noc je to neco dost jineho (i proto ze takovy stojan stoji zlomek ceny rychlodobijecky), ale rychlodobijeni nikdy nejak extra levne nebude (pokud to nekdo nebude dotovat)…

                4. Benzínek je jako máku a
                  Benzínek je jako máku a přes to se často u mnohých tvoří kolony a ty u hlavních tahů ani v noci nezejí prázdnotou. Navíc fixní náklady na vybudování rychlodobíječky budou zlomek ceny na výstavbu benzínky. Provozní náklady rovněž, protože u nabíječky nemusíte stavět žádný osvětlený vytápěný svatostánek s placenou obsluhou, jelikož vše obslouží čipová karta. Kromě toho můžete pracovat s tarify. U dálnic na odpočívadlech a parkovištích vám mohou v noci pomalu dobíjet spící kamioňáci za zvýhodněný noční tarif a ve městech zase místní z přilehlých domů.

                  Pro nějaké přesnější kalkulace by bylo zajímavé najít statistiku využití benzínek a vytočeného paliva za den, přepočítat to na kWh a máme tvrdá data, se kterými už se dá pracovat.

                5. Data: Kolem Vystrkova
                  Data: Kolem Vystrkova projede ve spicce 1200 aut za hodinu. Pokud jen desetina z nich bude potrebovat nabit a stravi s tim pul hodiny, potrebujes 60 nabijecich mist a k tomu adekvatne tlusty privodni kabel (3MW, pokud pocitam dobre)

                6. No tak ono v praxi tam
                  No tak ono v praxi tam nezastavi desetina ale setina, v dobe kdy budou EV vetsinove auto jednak bude mit vetsina i dostatecny dojezd (tj dobiti doma/na parkovisti), navic tech dobijecich stanic bude mnohem vice (tj ti, co potrebujou dobit se rozmelni).
                  Moc si ale nechce predstavovat letni vikendove spicky pri cestach na dovolenou, kdy i dneska se cloveku stane, ze musi prejet na dalsi odpocivadlo, porotoze jedno je uplne plne a zasekane auty, co az tam ty auta budou chtit navic dobijet? to bude radny masakr 😀

                7. Tak jasne, ze dneska je to
                  Tak jasne, ze dneska je to cista fikce. Ale pro pripad realneho rozsireni elektroprovozu mi to az tak mimo neprijde, desetina je docela malo.

                  Ale muzeme si hrat s daty dal
                  V CR je cca 7 milionu aut. Necht se stanou elektrickymi.
                  Necht desetina z nich nema kde dobijet (panelaky)
                  Necht ujedou 20 tisic rocne a nabiji po 200km
                  To mame 100 nabijeni kazdy rok, pro 700 tisic EV cca ctvrt milionu nabijeni denne.
                  Necht vsechny pumpy (6500) nahradime dobijecimi stanicemi.
                  Kazda bude muset denne nabit 35 aut „bez domaciho zazemi“.

                  Ovsem pro Prahu se nam to dost zkazi, milion aut a cca 200 pump.
                  Pokud „bezdomovcu“ bude tretina (at se to dobre pocita), razem jsme na 500 nabijenich na pumpu denne

                  EDIT: uprava celkoveho poctu pump, je to 6500, ne 45000

                8. V ČR je 42 % aut starších
                  V ČR je 42 % aut starších 15 let, tzn. byť jen nechť se stane 5 milionů aut elektrických je přibližně doba od zákazu prodeje spalovacích aut (2030?) + 20 let, tedy okolo roku 2050.
                  Tou dobou (pokud budu na živu :)), tak doufám, že budou běžné grafenové či jiné nano-XYZ baterie, dojezdy přes 1000 km, nabíjení 1000 kW+ nebo třeba i indukční v silnici… Nebo třeba jak vidí Tesla budoucnost – vlastnění automobilu bude raritou.

                9. Nechť pisatel nepočítá s
                  Nechť pisatel nepočítá s průměrným nájezdem na auto 20 000 km, ale nechť se drží reálu a ten je v ČR do 10 000 km. Mnoho domácností má dvě i více aut, sice domácnost najede celkem ročně 15 tisíc km, ale po přepočtení na auto je to polovina. Vycházejte ze statistik, např. celková spotřeba benzinu/nafty, počet aut na benzin, průměrná spotřeba a uvidíte, že 20 tisíc km na auto je přehnané. Reál je do 10 tisíc.

                10. Průměrný nájezd u el.
                  Průměrný nájezd u el. aut je statisticky vyšší. Když už člověk má takové auto pořízené, nemusí se s ježděním omezovat.

                11. Průměrný nájezd
                  Průměrný nájezd elektromobilů bude statisticky srovnatelný s průměrným nájezdem nových aut v cenové relaci okolo 800 tisíc.

                12. A průměrný nájezd tesly
                  A průměrný nájezd tesly bude zřejmě podobný jako nájezd jiných spalovacích vozů se zasouvací klikou, že…

                13. ?????
                  Co to má společného

                  ?????
                  Co to má společného s tím, co jsem napsal?

                14. Průměrný nájezd u
                  Průměrný nájezd u elektromobilů je vyšší ne proto, že se nikdo nemusí omezovat (to nedělám ani já a to mám auto za 30 tisíc), ale proto, že si nebude nikdo kupovat auto za 800 tisíc, aby s ním ujel „průměrných“ 7 tisíc kilometrů ročně a je jedno jestli je to Leaf a nebo Superb.
                  Je nesmysl co jste napsal vy, že s elektromobilem bude každý najednou jezdit 3x víc.

                15. V tomto se nemá cenu
                  V tomto se nemá cenu přít, ať sem někdo napíše svoji zkušenost. Já jsem měl auto s pořizovačkou 1.050.000 a najezdil jsem 20.000. S nisanem za 800.000 jsem najej 17.000 za první tři měsíce.

                16. A to opravdu jezdíte denně
                  A to opravdu jezdíte denně přes 200 km jenom proto, že je to levnější? Není to i trošku ztráta času? 🙂
                  Počítám, že budu mít minimálně 5x nižší příjem než vy a tohle šetření nějak nechápu, ale dobře, máte to tak, přesto si myslím, že jste výjimka.

                17. Tak pro mě je ztráta času
                  Tak pro mě je ztráta času sedět doma. A jsem přesvědčen, že výjimka nejsem.

                18. Já třeba najedu denně i
                  Já třeba najedu denně i 30 km ,,zbytečně,, cestami k nabíječce a zpět. Zatím raději jedu přes celé Brno a zbytečně najíždím km a ztrácím čas, ale 10 kč za kW si dovolit nemůžu. Ty zbytěčně projeté km se v ročním nájezdu musí projevit a může to dělat i 5.000 km za rok. Jinak tento rok jsem s Nissanem najel 40.000 km

                19. Do budoucna bude nutná
                  Do budoucna bude nutná naprostá změna systému dobíjení,
                  osobně to vidím tak, že auta budou muset mít vlastní palubní nabíječku (cena bude stále nižší a bude to více umět) a nabíječka bude jen Mennekes nebo obyčejný červený 5ti kolík (tok energie bude ovládat operátor sítě podobně jako HDO aby nemohlo dojít k přetížení sítě ve špičce) a pro extra dobíjení bude něco jako TSCH. Není ekonomicky možné dále budovat síť stanic s několika konektory, které jsou drahé a poruchové, elektronika nabíječek taky není spolehlivá a jeden dobíjecí stojan často nestačí už dnes. Nevěřím, že by někdo instaloval několik nabíjecích stanic ABB vedle sebe, to si můžou dovoit v Anglii, ne v Čr. Konektoru Yazaki- Chademo za 2.000 USD jistě už teď zvoní hrana a stále opakované, že Tesla je skutečně daleko je více a více toho důkazem. Konektor TSCH z bakelitu je levný, spolehlivý, přenese vysoký výkon a nemusí se chladit. Pamatuji doby kdy byl podobný bakelit jako má Tesla nerozbitný….

                20. pamatuju v 70.tkach jak jsme
                  pamatuju v 70.tkach jak jsme s tatou stali ve frontach na benzin za 5.50 a aut bylo daleko mene, nejake ty fronty proste casem asi prijdou.hlavne ze jsme soucasti zmeny ne?

                21. Já si to pamatuji taky,
                  Já si to pamatuji taky, jenže u nás ( město 26 000 obyvatel) byla tenkrát jen jedna benzinka, v sousedních obcích žádná. Nyní je u nás přibližně 10 čerpaček a rovněž i nějaké čerpačky jsou i v sousedních obcích.

            1. Doma mám tarif od čezu
              Doma mám tarif od čezu D27d, ale zatím ho využívám minimálně, vychází zde v noci 1 kWh za cca 2 Kč. Pakliže bude čez požadovat za 1 kWh u nabíjecí infrastruktury v budoucnu 10 Kč za kWh, tak bude pravděpodobně celá elektromobilita zabitá jako na slovensku – Greenway – a budu radši jezdit na CNG. Uvidíme, jak to vše bude do budoucna vypadat. Zatím ale vůbec nelituji, že jsem si pořídil elektromobil. Mám ještě záložní auto na benzín, ale jel jsem s ním tento rok 3x. Myslím si, že by ale elektřina neměla nějak brutálně zdražit, pak to celé nahraje jen Tesle a její unikátní síti supercharger. A to si konkurence nebude moci dovolit, aby měla extra drahé nabíjení, třeba se mýlím, co Vy na to ?

      1. Dnes jsem ten Chademo
        Dnes jsem ten Chademo konektor drzel v ruce a zbytecne, nenabil jsem. Kdo by rekl ze ten kus stoji 2000 USD.
        Vsechny licencni poplatky bych zrusil. nekdo nakresli nejakou prkotinu a cely zivot z toho taha prachy.
        Vsechny ty nabijeci normy jsou zbytecne komplikovane prave kvuli tomu, aby se to dalo ochranit licenci a pak zdimat.
        S nabijenim to bude jeste docela zabavne. V Nemecku chystaji narizeni, ze nikdo nesmi zatezovat elektrickou sit asymetricky vic jak 16A. Kdyz bude vic, automaticky se vse odpoji. At varna konvice, nebo EV bude uplne jedno. To aby kazdy mel nejakou slepou zatez na ostatnich fazich aby vzdy splnoval symetrii. Kdyby automobilky instalovaly 3f nabijecky, bylo by vse OK, ale ktere EV to ma? Nejlepsi standard by byl petikolik 3x400V a jednoduchy prepinac na ruzne proudove odbery dle jistice. Ale to by kazdy jouda musel vedet co to vubec ty Ampery znamenaji.

  3. A co Severni Cechy? V mem
    A co Severni Cechy? V mem okoli siroko daleko zadna nabijecka neni. Dnes jsem jel do Decina pres Nemecko Bad Schandau. Chtel jsem si nabit a nic. I kdyz jsem tam uz nabijel, tak dnes me nechteli nic prodat. Zrejme nejaky chytrak udelal SW update a zahranicni mobily jsou out of order.
    Sotva jsem se doplouzil domu. Nastesti par elektronu se v baterce jeste naslo.
    Jinak porad ta stara hloupost prazskych chytraku. Nemci jezdi do Cech nakupovat a chteli by tady utracet, ale nikdo z Prahy nema zajem. prihranicni silnice vetsinou v dezolatnim stavu tak nikomu se nechce huntovat auto. Stat prichazi na dani PHM o znacne castky. A Nemci s EV take neprijedou, protoze neni kde nabijet. Nemci by ty nabijecky vytizili a zaplatili by celou instalaci. Ale to mezi 100 vezema nikdo nepochopi a tak se stavi jen v Praze.

    1. Protože nejvíce v ČR
      Protože nejvíce v ČR jezdících elektromobilů má CHAdeMO, ne evropské antikonkurenční zbastlení. Trojčata Mitsubishi iMiev/Citroen C Zero/Peugeot Ion, Nissan Leaf, Nissan eNV200, Kia Soul EV, Tesla Model S s adaptérem, Tesla Model X s adaptérem. Ostatní mohou využít vedlejšího Mennekesu 22 kW, pokud mají slušnou palubní nabíječku. Renault Zoe, Smart ED, Mercedes Benz B electric a opět Tesly S a X.

      1. Tak totéž můžete říct
        Tak totéž můžete říct i obráceně, že Chademo je antikonkurenční zblastlení, když evropský standard je CCS. Taky si nebudu předělávat doma zásuvku na US či JP zásuvky, protože tam je jiný standard než tady v EU… Tak jako Tesla adaptovala Mennekes Typ 2 pro svoje auta určené pro Evropu, tak by to měly udělat stejně i ostatní automobilky. Včetně CCS pro DC nabíjení (tady si jde ale Tesla svojí cestou díky vlastní síti SC).

        1. Obráceně to nejde. CHAdeMO
          Obráceně to nejde. CHAdeMO bylo první a CCS si prosadili evropští ropní dinosauři v rámci EU jako klasickou technologickou ochranářskou protitržní legislativní obranu proti Japonskému průniku v elektromobilitě. Ostatně směšný počet rychlonabíječek CCS vůči masivnímu nárůstu CHAdeMO hovoří za vše. A jedou kluci japonský po výrobě jak fretky – k 11.10.2016 celkem 13.295 stojanů, Japan 6.958, Europe 3.866, USA 1.956, ostatní 515. A tak to má být. Nemám rád legislativní lobistické sviňárny s cílem zničit konkurenci.

          1. To by byla pravda, kdyby
            To by byla pravda, kdyby použití Chademo bylo možné za stejných podmínek jako CCS. Jenže není, takže v pozici „lobbystické svině“ je spíš Chademo. Byť teda ze dvou DC (+ SC) standardů taky nejsem nadšený. Ale daleko víc mi chybí, že se ani jeden standard nepodporuje DC rychlodobíjení malých vozidel, které nemají stovky V a ani by na ně nešel umístit obrovský a zbytečně drahý konektor. Všechny invalidní vozíky, mobility skútry, malé i velké skútry, emotorky, prostě hromada lidí, co by rádi rychle nabíjeli u veřejných stojanů, ale nemohou.

            1. Asi si nerozumíme ve
              Asi si nerozumíme ve významu „lobbystické svině“.
              Jestliže někdo něco vymyslí, vyrábí a dodává v tisících kusů na světový trh = CHAdeMO, nechává si za to logicky zaplatit, to je v pořádku.
              Pokud mu někdo druhý háže klacky pod nohy protlačenou EU legislativou, pak je ten druhý = CCS typická „lobbystická svině“. Navíc tohle nenažrané prase ani nekoná, jak má. Tzn. nemontuje rychlonabíječky a donedávna k nim nemělo ani co zapojit. Auta s jejich konektory prostě neexistovala. To je svině v klasickém českém slova smyslu já kozu nemám, tak ať sousedovi chcípnou ty jeho. Nejlépe tak že uzákoníme, že se smí chovat jen ovce.
              DC standard pro malé vozíky a spol. přeci není problém, jejich výrobci se mají domluvit a zavést to. Jsou tím povinováni svému zákazníkovi a pokud ten to chce kupovat, tak by to měl dostat. To je byznys.

                1. „Něco co by mělo být
                  „Něco co by mělo být veřejný standard pro všechny je proprietární produkt a musí se za to platit poplatky jedné firmě.“ S tím lze souhlasit, ale jedině za podmínky, že tomu, kdo to vymyslel a sveřepě to uvádí do provozu a díky němu tady vůbec nějaká elektroauta s rychlonabíjením jsou, za to zaplatíte a pak to de facto znárodníte veřejným zpřístupněním technologie i patentu. Mohu to sice kritizovat, ale jde o soukromé vlastnictví. VHS nebo Beta ve své době byl stejný souboj 2 platforem videozáznamu. Dodnes nemáme sjednoceny ani tvary běžných elektrických zásuvek v domech, a to nejen mezi kontinenty, ale i státy na 1 kontinentu. A já musí do zahraničí vozit nějaké zběsilé redukce. Shrnuto tohle my 2 nevyřešíme, ale těžko CHAdeMO hanit a současně těžko umělý vylobovaný produkt CCS vychvalovat.

                2. Vidíte podle mne byl
                  Vidíte podle mne byl standard Chademo zastaralý už v době vzniku, konkrétně pak mám na mysli jeho konektor. Já v tom vidím analogii s Nokiou a jejím 2mm nabíjecím konektorem vedle USB portu. Kde CCS pak stejně jako SC zvolilo logickou cestu tahat vše přes jeden konektor. Mimochodem už teď se od Chademo automobilky odvracejí, přesněji řečeno pokud vím žádná nová nezačíná s jeho osazováním.

                3. CCS a jeden konektor?
                  CCS a jeden konektor? 😀
                  Spis tak 4 ne? Type 1 + Type 2 + Combo 1 + Combo 2.

                4. Ano, tady v Evropě ano.
                  Typ

                  Ano, tady v Evropě ano.
                  Typ 1 se týká pouze USA (+ taktéž jeho DC varianty CCS1).
                  Typ 2 se týká EU (a varianty CCS2 pro DC nabíjení).
                  Prakticky řečeno, EU standardem pro AC nabíjení je Typ 2 a pro DC nabíjení CCS2.

                5. Tak nechytejte pořád za
                  Tak nechytejte pořád za slovo 🙂 Všichni výrobci osazují vozy pouze dvěma zásuvkami standardu CCS a to jednou společnou verzí pro US a jednou pro EU. Nic mezi tím reálně není i když papír teoreticky nabízí i něco jiného.

                6. nj pravda, jeste jsem
                  nj pravda, jeste jsem zapomel na DC Typ 2 😀

                7. Pokud porovnáte standardy
                  Pokud porovnáte standardy chademo a ccs, tak já jsem tedy mnohem radši pro ccs. A díky bohu, všechny nové zajímavé elektromobily přicházející na náš trh ho podporují.

          2. Nechápu tvrzení „…CCS si
            Nechápu tvrzení „…CCS si prosadili evropští ropní dinosauři v rámci EU jako klasickou technologickou ochranářskou protitržní legislativní obranu proti Japonskému průniku v elektromobilitě. “
            Pokud by to byla pravda, tak máme zákon, že se mohou stavět pouze nabíječky s CCS a prodávat EV jen s CCS. Ale tomu tak tak není. Tak v čem je CCS ochranářská protitržní legislativní obrana proti japonskému průniku? Můžete vysvětlit?

            1. Musíte to brát v časové
              Musíte to brát v časové posloupnosti. Nejdříve byly japonské elektromobily s rychlonabíjením CHAdeMO. Pak je začali dodávat do Evropy a stavět zde CHAdeMO rychlonabíječky. Před 3 lety by jste v největší (a dodnes prakticky jediné) slovenské rychlonabíjecí síti na CCS nebo Mennekes nenarazil ani náhodou. Vše byly jednosystémové funkční stojany CHAdeMO od DBT. Podobně v celé západní Evropě u prodejen Nissanu. Dovážely se vozy Mitsubishi, evropský Peugeot a Citroen a rovněž byly s CHAdeMO. nic jiného na trhu nabíjení nebylo. Přišla Kia Soul a CHAdeMO. Mitsubishi Outlander PHEV a opět s CHAdeMO. Současně jejich asociace CHAdeMO neunávně zvyšovala počet stojanů v Evropě a činí tak nadále.

              A přesně v této době, ač vlastní elektromobil neměly, prosadili výrobci aut států EU do dokumentů komise EU a harmonizací jako standard CCS/Combo. Není potřeba zákon, když EU v doporučení či ve směrnici vydá tohle. Takže zatímco Asijci makají na elektromobilitě včetně nabíjecí sítě, podobně jako Tesla, Evropa jen klade miny a překážky. Teprve o hodnou chvíli později opatrně začíná s nabídkou aut a první stojany DBT CHAdeMO se začínají předělávat na brutálně poruchový trojsystém s CCS kabelem a Mennekes zásuvkou.
              V tom je celý problém evropského přístupu. Ne udělám lepší a budu soutěžit, ale legislativně zaříznu to, co funguje, aniž mám pro zákazníka náhradu. A pokud ano, tak ne lepší a levnější, ale právě naopak.

              1. Je to moc dlouhé na
                Je to moc dlouhé na odpovídání (debata spíše k pivu), ale nevím, co je poruchové na konektoru CCS s Mennekesem oproti Chademo. Asi si pletete stojan s kabelem, ne? Držel jsem v ruce všechny konektory a ani jedno mi nepřišlo konstrukčně po fyzické stránce špatně řešené…
                Jinak jak jsem psal, schvaluji držet se standardu, který nikdo nevlastní. A tady stojím za CCS.

                1. Není o čem povídat. Dokud
                  Není o čem povídat. Dokud byly stojany DBT jednosystémové CHAdeMO, fungovaly vždy. Jakmile se do nich začaly dávat Mennekes a CCS/Combo, šly do kytek komplexně. Takže za mne mluví moje 2,5 letá zkušenost a pokud se zeptáte na Greenway, tak se dozvíte totéž. Než se rozhodli najet na více systémů, poruchovost prakticky nebyla. Je mi jedno který standard je free a který někdo vlastní. Jsem uživatel a potřebuji funkčnost a pokrytí. Nic víc, nic méně.

                2. Ale za to nemůže CCS!
                  Ale za to nemůže CCS! Můžete mi na plánku CCS „tankovací pistole“ ukázat, co je na ní poruchového?
                  ABB třeba má spolehlivé stojany s CCS konektory, takže evidentně v CCS problém není.

                3. Je to možné, ale s
                  Je to možné, ale s hodnocením ABB třísystémových stojanů bych počkal, až je ČEZ masivně nasadí a dáme jim aspoň rok do těla. Mé zkušenosti s nimi ze zahraničí byly zatím vždy kladné, ať už u ELLA, Wien energies nebo Smartrics. Ttakže se těším, až budou i u nás v Ostravě, v Brně a doufám že i někde na Olomoucku nebo v Bravanticích.

                4. Jojo, v Plzni tu tento
                  Jojo, v Plzni tu tento týden také měnili stojan na ABB, tak jsem zvědav. Předtím to byla loterie.

                5. Ten špatný není CCS, ale
                  Ten špatný není CCS, ale DBT, resp. jejich technici, kteří asi nedokáží spolehlivě „přepnout“ v software z komunikace CHAdeMO na nepatentovanou CCS komunikaci. Pak už stačí jen sepnout stykač ke kabelu s koncovkou CCS (nebo CHAdeMO). Nic dalšího se u vícesystémových stojanů přece nemění.

              2. Upřímně, vy kopete za to,
                Upřímně, vy kopete za to, co máte. Já to chápu. Ale už samotné licenční poplatkování za chademo mi přijde odporné. Je sice hezké, že budují a bla bla bla, ale nedělají to z dobroty své duše, ale kvůli budoucím ziskům. A EU moc dobře ví, že je vhodné podpořit domácí průmysl a tak podporuje nelicencovaný formách CCS/Combo. A je to dobře. Japonci mají prostě smůlu.

                1. Samozřejmě že mám v
                  Samozřejmě že mám v Inonu CHAdeMO, a sjem za to rád. Protože před 2,5 lety bych se s autem s CCS/Combo nikam nepodíval a byl odsouzen jezdit kolem komína. Ostatně auta s CCS/Combo jsou na tom – pokud nemají silnou palubní nabíječku – podobně i dnes. CHAdeMO rychlonabíječek je prostě více a stále jich přibývá. Ano, na stejných stojanech už dnes bývá i CCS/Combo, ale než se vymění všechny jednosystémové CHAdeMO za vícesystémové, ještě uplyne hodně času.
                  Ostatně sám to píšete – CHAdeMO buduje o106 kvůli budoucím ziskům a současně stále prodává nejvíce vozidel s tímto rychlonabíjecím standardem na světě. EU akorát tak ví, jak podpořit spalovací průmysl. Protože ten její domácí průmysl pro elektromobilitu dělá ve srovnání s okolím prd a nebýt těch odporných Japončíků, Amíků a Korejců, kteří ukázali, že to jde i jinak, mohl by si chrlit v klidu spalováky dál a dál. O tom asi nebude sporu, že?

                2. Ale jo, Chademo bylo první
                  Ale jo, Chademo bylo první a pomohlo Vám před lety. Nokia také kdysi pomohla rozmahu mobilních komunikací a kde je dnes…
                  Potřeba otevřené nepatentované normy byla větší (ostatně proč nevyčítáte Chademu, že plně nezprostí svoje Chademo od svých patentů?) a mít kombinovaný konektor pro AC/DC nabíjení byla větší než se dohadovat s Chademem o uvolnění patentů.

              3. Vy si asi opravdu žijete v
                Vy si asi opravdu žijete v jiné realitě.

                1) Nissan elektromobilitě odjakživa dělá akorát tak medvědí službu
                – Jeho vozy vždy byly a stále jsou technologicky zastaralé. Proti tomu bych neřekl ani slova, kdyby se sám nepasoval do role leadera na poli elektromobility. Je to spíš takový průkopník, který ale dělá jedno špatné rozhodnutí za druhým. Na druhou stranu je ale třeba ocenit jeho výdrž že s tím ještě neseknul.
                – Když už se tenkrát rozhodoval jaký standard rychlonabíjení zvolit, tak se rozhodl opět blbě a v jeho pozici di které se sám pasoval už s tím nemůže nic dělat. Vy si jako fakt myslíte že protlačovat a udržovat sám jeden standard, s jistotou že na něj v budoucnu již nikdo nepřistoupí, je nějak výhodné?

                2) Původní DBT CHademo chodí výborně proto, že jej kompletně designoval Nissan a DBT ho pouze montuje. Trojstandard je tak brutálně nepovedený pouze kvůli těm francouzským pakům z DBT, kteří by tam sami nedokázali pořádně připojit ani USB port pro nabíjení mobilu. S CCS ta poruchovost tak nemá vůbec nic společného.

                1. ad 1) zkuste si představit
                  ad 1) zkuste si představit realitu bez elektromobilů Nissan. Možná by vznikla Tesla, možná ne. Ale jistě by nyní nejezdilo po světě skoro čtvrt milionu elektormobilů Nissan a ostatní automobilky by se toto číslo snažili marně dohnat. To není příliš medvědí služba, to je průkopnictví.
                  ad 2) V tom se přeci shodneme. Jakmile na stojanech DBT začali Frantíci v souladu s eurounijním názorem experimentovat s jediným prosazovaným standardem CCS Combo a Mennekes, začaly být poruchové, a to kompletně. Ostatně stejně zbastlili původní Mitsubishi iMiev, přetvořením v Peugeot Ion a Citroen Zero, když z něj jen očesali spoustu elektromobilistovi potřebných věcí. A zase se zeptám – kde jsou ty evropské automobilky, co tlačí CCS, jak to že nepomáhají DBT designovat jejich stojany, aby fungovaly a mohly u nich nabíjet vozy, které oni osazují CCS? Proč nedělají totéž, co udělal na začátku Nissan? Proč nevybavují své salony a veřejná prostranství rychlonabíjecími stojany CCS? To je to, co mne na tom štve. Nedělám nic a soused maká. Ale postarám se o to, aby jeho snaha vyšla vniveč.

                2. ad 1) Ale i to
                  ad 1) Ale i to průkopnictví může vést do slepých uliček. A Chademo beru jako jednu z nich.
                  ad 2) Že v DBT jsou debilové, to s CCS nemá nic do činění. ABB s CCS problém nemá, takže CCS můžete vyloučit z okruhu podezřelých.

              4. Ještě jedna věc mě
                Ještě jedna věc mě napadla, proč kopete za špatného koně.

                CHAdeMO je spojeno s AC nabíjením přes standard SAE J1772 (alias Typ 1). Jak dneska nabijete u nových aut s větší baterkou přes 3 fáze? Rozhodně je pro hodně lidí jednodušší nabíjet 11 kW přes 3×16 A než přes 7,4 kW, kdy si z jedné fáze beru 32 A.
                Určitě je jednodušší nabíjet rovnoměrně přes všechny fáze přes Typ 2 než přetěžovat jednu fázi u Typ 1. Nebo ne?

                1. Na to mám jednoduchou
                  Na to mám jednoduchou odpověď – tak proč všichni dodávají ta směšná auta s palubní nabíječkou max. 3,6 kW? Proč to nedělají jako Renault se Zoe nebo Smart s ED nebo Tesla, kde jsou palubní nabíječky 11 kW, 2 x 11 kW nebo 22 kW nebo dokonce 43kW. Pak by lehce a jednoduše pohřbili CHAdeMO svými výrobky a odsoudili ho k zániku jako přechodovou větev vývoje. Ale nedělají. Viz slavný VW. protože pokud dělám využitelnou věc, pak se ji snažím maximálně zjednodušit a přizpůsobit stávající infrastruktuře, aby do ní jednoduše zapadla.
                  Tesla, když pomineme její současnou cestu své infrastruktury Supercharger, to s palubní nabíječkou Dual Charger tak dělá. Stejně jako když přišla s adaptérem na CHAdeMO. Prostě s Teslou využijete díky příslušnému kabelu jak svých 11 kW v běžném rodinném domku na červeném pětikolíku 400V 16A, tak silnější červený pětikolík 400V 32A ve Vašem domku nebo v práci či na každé benzínce. Rovněž využijete Mennekes zásuvku se 400V 32A a s adaptérem i CHAdeMO stojan se 400V 125A.
                  Pokud evropské automobilky nabídnou toto, a ne eGolf s 3,6 kW, tak OK, získají zákazníky i trh a CHAdeMO si ani neškrtne. A když současně zajistí, aby Mennekes a Combo/CCS byly „na každém rohu“, tak jako je dnes CHAdeMO. Pak CHAdeMO skončí. Férovým konkurenčním bojem, z něhož vytěžíme my, zákazníci.

                2. Mám v i3 palubní
                  Mám v i3 palubní nabíječku 11 kW. To je málo?

                3. Řekl bych, že mícháte
                  Řekl bych, že mícháte hrušky s jablky. I když hodně výrobců dnes nemá silné palubní nabíječky, tak proč nebýt připraven do budoucnu? Ostatně třeba BMW u nové 33 kWh verze i3 přešlo na 3 fázové nabíjení s 11 kW. Nicméně to nesouvisí s DC nabíjením.
                  CCS je kombinovaný konektor, který zvládne AC (1 i 3 fáze) a DC nabíjení, vše v jednom. Chademo je pouze DC, takže potřebujete pro AC dobíjení další port. Zbytečné a sloužitější, když to lze zvládnout jenom portem jedním.
                  Ostatně máte Ion, takže to sám víte. Musíte běhat s kabelem doleva nebo doprava podle toho, čím hodláte nabíjet.
                  Že tady byly (a stále ještě jsou) poruchové stojany je smutné a přičítám to porodním bolestem. Ale za to CCS rozhodně nemůže, ač z pohledu uživatele to vidíte jinak.

          3. A ještě k té obraně, jak
            A ještě k té obraně, jak píšete, co brání japonským automobilkám dodávat na EU trh auta s CCS? Právěže oproti Chademu je CCS „volné k užití“, nikdo jej nevlastní.
            Kdyby Chademo nebyl patentován jednou firmou a automobilky si nemohou dovolit být závislé v tak zásadní věci jako nabíjecí port na jedné firmě, tak se jim nedivím, že prosadili CCS.
            V jejich roli bych udělal to samé.

            1. A proč by to Japonci
              A proč by to Japonci dělali? Oni už čtvrtý rok poctivě budují CHAdeMo stojany všude po světě, aby jejich zákazníci s vozy s CHAdeMO mohli rychlonabíjet. A ti to dělají a jsou spokojení. Jediný problém je právě CCS, díky němuž se předělávají funkční stojany CHAdeMO na vícesystémové, ale nefunkční, poruchové. Nebo se kupují ty nejdražší od ABB, které to snad technologicky zvládlo a závady se zatím nevyskytují. Toť moje 2,5 let zkušenost. Kromě vlastních s CHdeMO jsem jezdil i s CCS vozy. Ať si dinosauří automobilky nabíjejí třeba kosmickou energií, ale ať nechají ostatní fungující systémy na pokoji.

              1. Já netvrdím, že to mají
                Já netvrdím, že to mají dělat, já tvrdím, že to mohou dělat. Tak jako když BMW dodává i3 do USA, tak je nedodává s Mennekes Typ 2 konektorem…
                Já se „ohrazuji“ proti Vašemu trvzení, že CCS něčemu brání, atd. (jak jste zmiňoval), protože tvrdím, že Chademo tu nikdo nezakazuje a mohou takto vybavená auta dodávat dál.
                S těmi stojany pletete hrušky s jablky. Jak jsem psal v jiném příspěvku, typ koncovky nesouvisí se stojanem. K té poslední větě stále tvrdím totéž – nikdo nezakazuje Nissanu, aby tu prodával svoje auta s Chademo.

                1. Nikdo nezakazuje Nissanu,
                  Nikdo nezakazuje Nissanu, aby tu prodával svoje auta s Chademo. Ale všichni se snaží aby tento standard umřel. Legislativně i fakticky. Ovšem aby se do toho opřeli férově, to jest převálcovali auta s CHAdeMO nabídkou svých lepších aut s CCS Combo a Mennekesem, to ne. Když pominu Renault Zoe, což je de facto součást Nissanu, který přišel s palubní nabíječkou Chameleon 43 kW a rychlonabíjení tak fakticky nepotřebuje. Je hodně možností jak zatopit konkurenci, i jen domnělé.

                2. Jak jsem psal jinde, je tam
                  Jak jsem psal jinde, je tam především problém právní. CCS je veřejná technická norma oproti Chademo, které je patentově chráněno. Já sám bych do Chadema, jako výrobce, nešel.
                  Dále, když srovnám Chademo s CCS2 po technické stránce, tak Chademo prohrává i v této oblasti – lze jej použít pouze pro DC nabíjení, takže potřebujete další port pro AC nabíjení. U CCS si vystačíte s jedním kombinovaným portem.

Napsat komentář