Volkswagen XL1 – litrové auto z KataruAUTO
Volkswagen XL1 – litrové auto z Kataru
Výroba Chevroletu Volt přerušenaAUTO
Výroba Chevroletu Volt přerušena
Mercedes-Benz třídy B na plynTEST
Mercedes-Benz třídy B na plyn
Formule 1 bude jezdit na elektřinu!ZÁVODY
Formule 1 bude jezdit na elektřinu!

NASA úspěšně otestovala systém pro přistávání na Marsu

Jan Horčík - 19 Březen 2015

Americké se povedlo otestovat vesmírnou loď ADAPT. Ta je určena pro přistávání na Marsu.Přistávací systém ADAPT umožňuje velmi přesně navádět vesmírnou loď na zamýšlené místo přistání

Přistávací systém ADAPT umožňuje velmi přesně navádět vesmírnou loď na zamýšlené místo přistání
foto: NASA/JPL

Přistávat na Marsu není žádné peříčko. Přesvědčit jsme se o tom mohli téměř v přímém přenosu při přistání sondy Curiosity v roce 2012. Přistávací manévr probíhal v několika fázích, mimo jiné s pomocí obřího padáku.

Inženýři z Laboratoře tryskových pohonů (Jet Propulsion Laboratory, JPL, Pasadena, Kalifornie) už pěknou řádku let vyvíjejí technologie, které mají umožnit přistávat na Marsu jednak s vysokou přesností, a za druhé také s možností opětovného vzlétnutí.

Přistávací systém ADAPT umožňuje velmi přesně navádět vesmírnou loď na zamýšlené místo přistání

foto: NASA/JPL

Testovací přistávací a naváděcí systém ADAPT byl vyvinut ve spolupráci se společností Masten Space Systems. Je založena na znovupoužitelných raketách Masten's XA-0.1B "Xombie", které mohou přistávat i vzlétat vertikálně.

Nový přistávací modul využívá jako první např. technologií pro optické rozpoznávání povrchu. Modul během klesání pořídí snímky povrchu a ty porovná s těmi, které má uloženy. Díky tomu dokáže přesně určit svou polohu a identifikovat původně zamýšlené místo přistání.

Přistávací systém ADAPT umožňuje velmi přesně navádět vesmírnou loď na zamýšlené místo přistání

foto: NASA/JPL

Nový algoritmus G-FOLD navíc umožňuje navádět modul na přistávací místo tak přesně a po takové trajektorii, aby byla maximálně efektivně využita každá kapka paliva.

Při aktuálním testování byl tak modul schopen změnit kurz ještě ve 190 metrech a popoletět asi 300 metrů na východ. Chad Edwards, šéftechnolog v Direktorátu pro výzkum Marsu v rámci JPL, si novinku velmi pochvaloval. Řekl, že tato technologie umožní velmi precizní přistávání na Marsu, ale i Měsíci, asteroidech nebo jiných cílech budoucích misí.

tisková zpráva
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

a ak ma ulozene len nejake stare a nenajde to? :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

zajímalo by mě,jestli v těch marťanských elektromobilech z 2012 jsou nějaké lepší baterie ,než co jsou k dispozici ted pro elmobily

Obrázek uživatele Jolinar

a jak to souvisi s timhle VTVL modulem?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

v článku je odkaz na video s přistáním a práci onoho vozítka

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jo, jsou jen trochu radioaktivní.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

tak se zeptej Nasa!A jakej to ma smysl, to chcete baterky z kuriozity?
Co clanek,to komentar na baterky! Nevim, jestli je to ten samej prispevovatel, ale o baterkach se vam i zda? :-)

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.
Ekologický oskar - hlasování
EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group

zajímavé články