Volkswagen XL1 – litrové auto z KataruAUTO
Volkswagen XL1 – litrové auto z Kataru
Toyota Yaris - konečně levný hybrid!AUTO
Toyota Yaris - konečně levný hybrid!
Mercedes-Benz třídy B na plynTEST
Mercedes-Benz třídy B na plyn
Japonsko má víc dobíječek než benzinekSVĚT
Japonsko má víc dobíječek než benzinek

Podpořte vývoj osobního vznášedla na Kickstarteru!

Jan Grohmann - 30 Červenec 2014

Australský konstruktér Chris Malloy, žijící v Londýně, zcela přepracoval svůj starší koncept létající motorky Hoverbike. Nejnovější verze je vybavena párem dvou překrývajících se zapouzdřených rotorů a můžete ji podpořit i vy na Kickstarteru.Hoverbike

První prototyp Hoverbike. Ukázalo se, že problémy se stabilitou jsou nad síly konstruktérů.
foto: Greg Mark

V současné době běží paralelně dva projekty „létajících motorek.“ Prvním je projekt Aero-X od firmy Aerofex. I když konstruktéři zápasí se stabilitou letu, údajně již v roce 2017 si Aero-X mohou koupit první zákazníci.

Koncepčně podobným projektem je Hoverbike od Chrise Malloye a jeho firmy Malloy Aeronautics. První verzi Hoverbiku jsme mohli vidět v roce 2011 a od té doby koncept prošel řadou úprav.

Podobně jako konkureční Aero-X, byl původní prototyp Hoverbike vybaven dvojicí velkých zapouzdřených rotorů. A podobně jako Aero-X, i Hoverbike řešil problémy se stabilitou za letu.

„Prečo to riešia dvoma rotormi a nedajú tam štyri, ako na quadro coptére? Stabilita a ovládanie by bolo o niečom inom, možno aj výška letu. Kašlať na to, že sa s tým dá ísť na pumpu,“ napsal skoro věštecky jeden z naších čtenářů pod posledním článkem o vznášedlu Aero-X. Jeho připomínku si však na dálku nevzala k srdci firma Aeroflex, ale konkurenční Malloy Aeronautics.

Hoverbike

Připravovaný druhý prototyp se čtveřicí rotorů.
foto: Malloy Aeronautics

Malloy před několika dny ukázal nejnovější koncepci svého vznášedla Hoverbike. Dvojici rotorů nahradila čtveřice menších – vždy po dvojici na přídi a zádi. Zajímavostí je, že každá z dvojice rotorů se překrývá a motory rotorů jsou rafinovaně upevněné na ochranném prstencovém pouzdru.

Malloy Aeronautics chce tímto způsobem vyřešit velké problémy se stabilitou vznášedla Hoverbike. Čtveřice rotorů dokáže mnohem jednodušeji, především zvyšováním nebo snižováním otáček, udržet stroj ve stabilní poloze.

„Po rozsáhlém testování, zahrnujícím testování modelů a také let s posádkou, jsme se rozhodli záměrně přejít k osvědčenému modelu kvadrokoptéry, protože se současnou technologií jsme nemohli navrhnout dostatečně levné, bezpečné a tím pádem konkurenceschopné vznášedlo,“ dočteme se na stránkách Malloy Aeronautics.

Zmenšený model Hoverbike je ideální létající stůl do domácnosti. :)
video: Kickstarter

V současné době připravuje Malloy Aeronautics stavbu druhého prototypu se čtyřmi rotory. Letové testy se mají uskutečnit za několik měsíců.

Po úspěšném dokončení testů se přistoupí ke stavbě finálního „inženýrského“ prototypu. Chris Malloy doufá, že s tímto prototypem již získá certifikaci od leteckých úřadů.

Samozřejmě, stavba prototypu, testování a certifikace stojí peníze. Malloy Aeronautics se proto obrátil na veřejnost skrze stránku veřejného financování Kickstarter.

Cílem je získat 30 000 liber (1 milion Kč) pro stavbu prototypu. Vše vypadá nadějně, protože už po 8 dnech se na účtu shromáždilo 75 % z požadované částky.

Pro investory z řád veřejnosti navíc firma Malloy Aeronautics připravila obrovské lákadlo – třetinový model Hoverbike. "Model" můžeme dát do uvozovek, protože se jedna o stroj dlouhý 1,15 m, který unese 1,15 kg nákladu. Pokud máte o malý bezpilotní stroj zájem, musíte projekt podpořit alespoň částkou 715 liber (25 000 Kč).

Malloy Aeronautics
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nechápu jak je možné, že oba moderní stroje Aero-X od firmy Aerofex a stejně tak hoverbike od Chrise Malloye řeší problémy se stabilitou za letu?

Ten AirGeep ze 1962 nevyužíval žádné dnešní ultralehký materialy, letěl rychlostí 112km/h a dolet byt 56 km i když vážil 1,2 tuny. Před 52 lety přece nebili žádné řídicí čipy ani nano-gyroskopy co by pomáhaly řešit stabilitu. Jak to dokázali?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

bol to WASP.
youtu.be/uXNNc_HFodI

bol stabilny. dovod preco sa neujal bol ten ze sa z neho zle strielalo, nedalo sa presne zamierit na vzdialeny ciel.

tato vrtulova motorka je skor vtip.
stary rusky dokonale stabilny a ovladatelny ktory sa pouziva do dnes ma mladsich skladacich bratov, su tazko predajne.

vid tu ka-26: youtu.be/2rvwoNhtpd0

nehovoriac o osobnych jednomiestnych vzducholodiach na slapaci pohon.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Tehdy se také mnohem méně dbalo na bezpečnost.

---

šéfredaktor magazínů Hybrid.cz a Ekologické bydlení

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Těch strojů bylo daleko více, například různé Hillery, jenomže nakonec to došlo do stavu kdy se jim z létajícího segwaye stalo jakési monstrum a normální helikoptéry byly daleko levnější a efektivnější v provozu. Původní představa byla taková že na to nebude zapotřebí pilotní průkaz, jenomže to neplatilo u těch monster u konce porjektu.

V závislosti na hmotnosti a spotřeba a tom co to unese, je možné že se kolem toho začne nějaká armáda motat, jenom to má jeden problém, není tam žádné oplechování zvenku, které by lidi chránilo před zásahem.

Nicméně to může být hodně zajímavá hračka, jenom je pořád otázkou ta spotřeba paliva, kterou to bude mít, neznám sice přesně to jak je to dělané, ale nevím jestli je opravdu nutné aby to bylo narvané mikropočítači, možná by bylo spolehlivější některé věci nechat čistě na mechanice, nebylo by totiž nic jednoduššího, než sestřelit takovou věc nějakým škodlivýmm kódem, určitě to vybaví i nějakým spojením s chytrým telefonem.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V armádě existují dva přístupy - buď pancéřování, a pak může být stroj pomalý, nebo bez pancéřování, ale stroj musí být velmi obratný. Osobně hádám, že výpočetní výkon a algoritmy na udržení stroje se dvěma vrtulemi ve vzduchu by byly poměrně složité a náročné.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

na udrzanie stroja tazsieho ako vzduch, stabilne s dvoma vrtulami nad zemou, nepotrebujes ani ciarku vypoctu, nic.
jedine co potrebujes je manualne ovladat tah, naklon zvladnes vlastnym telom, stroj sa neprevrati, nespadne, nehavaruje, bude stale ovladatelny.

je len jedna, jedina vec ktora je pri lietani tazka, pristat.
vzlietnutie je ta najlahsia, k letu potrebujes len to, ako chces aby bol manevrovatelny.

lietanie je jednoduchsie ako jazda. pristatie naopak velmi tazke.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

TrendPark elektromobil Nissan Leaf

zajímavé články