Luka EV: retrofuturistický elektromobil z Česka!

Jan Horčík - 09 Duben 2018

Česká společnost MW Motors představila elektromobil Luka EV. Na jedno nabití zvládne až 300 km, ale "ve stylu".auto elektromobil Luka EV

Luka EV je "retrofuturo" z Plzeňska.
foto: MW Motors

"Styl z minulosti, technologie z budoucnosti," zní výstižný slogan elektromobilu Luka EV. Ten vyvinula a postavila společnost MW Motors ze Štěnovic na Plzeňsku.

Max. rychlost je 146 km/h, hmotnost činí pouhých 815 kg. To vše díky hliníkovému rámu a karoserii ze sklolaminátu. O pohon se starahjí dva nebo čtyři 12,5kW elektromotory přímo v kolech. Z 0 na 100 km/h zrychlí během 9,6 sekundy.

Luka EV

Luka EV
foto: MW Motors

Auto je vybaveno 21,9kWh baterií (110 V, 200 Ah, NiCoMn), která výrazně pomáhá držet hmotnost, a tím i spotřebu, nízko. MW Motors tvrdí, že Luka EV může jezdit už za 6,8 kWh/100 km. Crashtesty auto musí teprve projít.

Luka EV

Luka EV
foto: MW Motors

Rozvor unikátního vozu činí 2300 mm, rozměry 4050 mm × 1620 mm × 1220 mm. Jde o dvoumístný vůz, který svým stylem upomíná ke starým klasikám typu Aston Martin DB4. Stylu si mohou cestující užívat i uvnitř díky využití kůže a uhlíkových vláken. MW Motors údajně směřují k pořizovací ceně pod 20 000 eur.

Luka EV

Luka EV
foto: MW Motors

Luka EV

Luka EV
foto: MW Motors

Luka EV

Luka EV
foto: MW Motors
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mě se tohle líbí, za 20 tis. EUR bych to bral hned, za těch 30 tis. EUR už to tak skvělá cena není, ale na druhou stranu je to hliníková kastle. Dojezd 300km je super (pokud to tak opravdu je), vypadá to, že to bude mít Mennekes, ideální by bylo alespoň 2x32A nabíjení.

Je to laminátová kastle.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pardon, chtěl jsem napsat šasi. Karoserie nějaký typ laminátu, takže nezničitelné auto.

V pohodě zničitelné, maximálně tak nereznoucí, ale i laminát stárne.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Obrázek uživatele Krueger

Stranky ceske firmy a pouze v anglictine??? Info pomálu... me se to nak nezda :(

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Potencialni zakaznici jsou norove, nemci, svicari, holandani, anglicani a francouzi, kteri s anglictinou problem nemaji. Anglictinou se domluvi v EU nejvice lidi, navic startup by se prekladem webu zabyvat nemel, maji jine starosti.

Ty stranky vznikly za nejakym ucelem a tim bude temer urcite presvedceni nejakeho zahranicniho investora.
Ale i kdyby byly za ucelem prodeje produktu (jako ze zjevne nejsou), ma cenu pro tech 5 (nadsazka, o moc vic to podle me nebude) potencialnich zakazniku z CR, kteri na 100% anglictinu ovladaji, vyrabet ceskou mutaci?

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Krueger

Tady jde snad o princip i slusnost. Ceska firma a pouze v anglictine? Me osobne to urazi... kdyby byli zamereni na vychod tak by to bylo v azbuce nebo napsany rejží? Za me fuuuuj...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Já se zase stydím, že jsem se narodil tady, co naděláš

Já sem na to hrdej. Zbytečný si z nedostatků dělat mindráky, když jinde je maj taky a často ještě větší. Malost rozhodně není na místě.
V zahraničí si víc váží našich úspěchu než my samotní. Máme tendeci obdivovat pouze to co nám posvětili v zahraničí a nebo to co si sami prapodivně vychválíme. Skutečné úspěchy a úspěšné jedince velmi težko rozeznáváme.
Zeptejte te se Jay Lena v garáži na detaily z české autohistorie, budete koukat co všechno ví. Skutečnej zážitek od jednoho českýho muzikanta co u něj byl. Bob Lutz vlastní a lítá českýho Albatrose L-39. Sodomka a Tatrovky jsou vysoce ceněný auta.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Obrázek uživatele Radovan

Trochu nerozumím spotřebě 6,8 kWh/100 km s 21,9kWh baterií (110 V, 200 Ah, NiCoMn) při úsporné hmotnosti 815 kg a dojezdu 300 km.
Vývojově 11 let starý Peugeot Ion sice váží o 300 kilo více (1120 kg) a má jen 16 kWh baterii (zhruba 14 kWh využitelných), ale papírových 150 km dojezdu dá jen v létě bez klimatizace ve městě rychlostmi do 50 km/h ve 2 osobách (osobně dosaženo). Průměrné spotřeby 12-13 kWh/100 km jsou normální. Spritmonitor.de udává u 11 registrovaných průměr dokonce 15,05.
Fakt -300 kg (a přitom skoro +6 kWh baterek) dá spotřebu, která odpovídá spíše 2 malým skútrům Akumoto? Viz http://www.hybrid.cz/testy/test-elektroskutru-akumoto-1070#comment-3997, kdy po 45 km dobíjeli 1,6 kWh, tedy 3,6 kWh/100 km?

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 60 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 20 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Na iMievu je potreba si zvyknout hned po dosazeni dane rychlosti popoustet rychlostni pedal do virtualniho neutralu, jinak zbytecne plytvate a pohanite dale kola, kdyz uz to neni nutne..

Obrázek uživatele Radovan

Přesně tak, protože jakmile ho držíte stále stejně, auto dále zrychluje. Zvykl jsem si u spalováku používat tempomat kdykoliv, hodně i ve městě, protože tam hrozí překročení rychlosti skoro pořád, a u iMiev/Zero/Ion mi fakt chybí. Byť se dá dodělat, kolega ho na autě má, ale nechce se mi investovat 10 tisíc v českých.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 60 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 20 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je to jak píšete 11 let vývojově starý ....

Když může Ioniq brát 10,6 při skoro dvounásobné hmotnosti 1550 Kg prázdný, tak proč ne? Je to sice na hraně, nevíme odpor vzduchu,ale zase to má motory v kolech, odpadá diferencilál a převodovka (5-10% ztráty).

Udivuje mě jen 110V systém, musí tam téci poměrně velký proud kolem 500A což musí být zbytečně tlusté vodiče.

A asi to nepůjde nabíjet rychlodobíječkou.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Odpor nevime, ale za to vime, ze je to malinke auticko. Sirka 1620 mm a vyska 1220 mm, jsou nesrovnatelne s Ioniqem (1820x1450) pokud aerodynamiku extremne neodflakli, tak Ioniq nema prilis sanci mit odpor vzduchu srovnatelny.
Jinak je ta spotreba i udavany dojezd neoficialni udaj z vlastnich testu, takze tezko to s cimkoli srovnavat.

* U Ioniqu jde o sirku se zrcatky, u Luka EV neni specifikovano, zda uvadeji sirku s nebo bez.

Jednorychlostní převodovka s diferenciálem má běžně 97% účinnost v téměř celém rozsahu provozních otáček a momentů.

Už jsem to tu jednou psal, zde volba koncepce motorů v kolech (jsou od čínské společnosti QS motors s rovněž čínskými FOC měniči) neměla vůbec nic společného s jejich účinosti (zde max 88-90%) nebo tím, že by tato koncepce měla nějaké závratné výhody. Naopak je tato koncepce obvykle jenom pro zlost, ale zaroveň jediné řešení jak se vyhnout malosériové výrobě jednorychlostní převodovky s diferenciálem, pro kterou je třeba enornmě nákladné strojní vybavení.

Naopak jak máte již jednou zvládnutu velkosériovou výrobu, tak je jednychlostní převodovka zase obrovská výhoda, protože pak její výroba vychází mnohem levněji než výroba sestavy druhého měniče a motoru, kterou nezbytně potřebujete pro pohon v kolech.

96/110V výzbroj je opět lowcost řešení. Obecně platí pravidlo že <150V výzbroj(postavená na MOSFETech) je cca 3x levnější v malých sériích než 400V výzbroj. No a pak také společnost QS motors běžně nenabízí motory s 400V vinutím :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

diky za super prispevek, to hodne veci vysvetlilo

Obrázek uživatele Radovan

Bude potřeba provětrat ho v reálném provozu, když už je na značkách (podle videa). A zjistit, co je na tom pravdy. I jak se to nabíjí a zda to není jen na víkendové vyjížďky do 150 km jedním směrem.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 60 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 20 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Nad tou spotřebou se podivují všichni, jde nicméně o oficiální údaj z webu.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Čtete někdo vůbec ty jejich weby pořádně, vždyť tam přece jasně píšou že:
"LIGHTER MEANS MORE EFFICIENT
6.8 kWh*/100 km*

* Unofficial in-house testing. We will upgrade specifications once we have all details proven by a certified testing laboratory."

Takže je to oficálně neoficiální údaj :D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Není se čemu divit, motory v kolech mají podstatně větší účinnost při pohonu kol a stačí menší celkový výkon pro pohon auta.

Obrázek uživatele Josef

Podle mě je kravina používat motory v kolech. Osobně, když už jít cestou bez diferáku, tak bych motory umístil doprostřed mezi nápravy na rám karoserie a vedl z nich do kol hřídele. Zamezíte tak vzniku velkých neodpružených hmot a otřesům motorů (včetně jejich extrémního špinění v kolech) a zároveň se tím nezbavíte výhody levné výroby.

Podstatně větší účinnost?!? To je jak reklama od Horsta Fuchse, když si uvědomíte, že elektromotory v EV mají účinnost kolem (dnes už i lehce nad) 90%, v reduktoru a diferenciálu ztratíte cca 3%, takže už není kam moc lézt nahoru s účinností.
A obzvláště, když si uvědomíte, že chybí reduktor (pokud je náboj kola rotorem motoru), který zvyšuje kroutící moment a výrazně zvyšuje účinnost elektromotoru v nízkých otáčkách. Takže celková účinnost je naopak nižší než u klasického řešení elektromotor->reduktor->diferenciál->kolo.
A ještě k tomu zvyšujete neodpruženou hmotu (tohle se dá řešit tím, že motor není součástí kola, ale až za ramenem a hřídelí spojen s nábojem kola), elektromotor dostává od silnice pěkně zabrat a samozřejmě statisticky si zvyšuji riziko poruchy (mám více motorů).
Tohle řešení si najde cestu ve speciálních případech, ale ne v běžných silničních autech. Tam to vidím jako zbytečnost.

Tak jste si trochu zapřeháněl a teď zpět do reality... Hub motory mají naopak obecně o dost nižší maximální účinnost a celkově užší oblast vysoké účinnosti než běžné motory s vnitřním rotorem a IPM.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Chlapi všichni tři napište výrobci, ať to proboha nevyrábí, že to je pitomost, a nebude to fungovat. Vůbec nechápu, proč sem vyvojáři aut nechodí, tady mají skvělou vývojovou základnu :))))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Marné,tohle není pro každého,dnešní pohled na auto je už kapku jinde,snobů je v Česku pramálo!
Ale na druhou stranu s rozumnou cenovkou by Luka EV mohlo velice dobře posloužit na solovou jízdu do práce.
Mne by přemlouvat nemusely!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

jarní venčení autopopelnic na Nürburgring aneb Recyklace Šáde Vochcávija :)))))))))))))))))))))

youtube.com/watch?v=igM1I1Ouisg

Ten čouhající jekl při pohledu zezadu je teda děsnej estetickej zážitek.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Auto krasny a originalni, moc drzim place!!!! Konecne solidne vypadajici ceska firma. Pokud jeste vydaji servisni manual, zverejni vsechny CAN bus kody a vsechny soucastky bude mozne koupit na webu (vcetne bateriovych modulu) tak super, urcite zajem o stylove a plne servisovatelne EV bude. Se stejnou motorizaci bych dale uvital jeste prakticky model s moderni karoserii, idealne s vysokym posezem stylu BMW-i3, i-Miev, Citroen Piccaso. Bonus: solidni navod, jak pridat car-side Chademo DC rychlo nabijeni do auta (komplet i s CAN bus komunikaci) od Collina github.com/collin80/JLD505

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

vzhledově opajcovaná "Tatra" JK 2500

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

jak to šlape u Makarónů motors jo ;)

blesk.cz/clanek/zpravy-krimi/535184/marian-dostal-18-let-za-vrazdu-kterou-nespachal-nevinu-dokazal-po-letech-ve-vezeni.html

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

to je zas dneska zprávová bída ...
...a Makaróniji čeká 20 ztracených let varuje MMF

novinky.cz/ekonomika/408943-italii-ceka-dvacet-ztracenych-let-varuje-menovy-fond.html

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Makarónije se bez návratu k liře z krize nedostane

investicniweb.cz/news-2014-8-15-daily-telegraph-italie-se-bez-navratu-k-lire-z-krize-nedostane/

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nevim k jake cene smeruji, ale na webu pisou 30 000,- eur bez DPH. Takze dalsi auto za mega. Jestli je to moc nebo malo necham na kupcich, ale kazdopadne je to mimo me moznosti.
"30,000 EUR starting MSRP.
excluding VAT & ex works Plzen, CZ"

To je moc s jako konečná cena.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

znak na kapotě je podobný VW, to je schválně? Jesi to není zas nějaká habaďůra jak odpoutat pozornost od skutečných problémů ;))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

MW Motors
VW Motors
BMW Motors

... no každopádně to je podezřelý soudruzi ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

jejich stránky se taky zdají takový fórový... kde je kontakt ičodyčotypičo :)) A hlavně SKYPE ! a fórum! taky!! Kde sebrali fabriku? Kde je historie? Kdo to sponzoruje???????????

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dílnu asi mají v lgistickém centru spediční firmy Maurice Ward Group, od toho je asi i to MW Motors
Telefony ale ani tam zřejmě nemají žádné :-)
(vypátrat se ale dají)

"mauriceward.com/cs/kontakty"

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

mwmotors.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

vypadá to jak přebouchaný VW Brouk ;)

Tak 300.000Kč jim za to dám a tím, že jim to budu testovat.

Ted se ukaze, zda jsou motory v kolech dobra nebo spatna volba. Ja se domnivam, ze to bude hodne poruchove a hlavne nepohodlne. Otresy motoru v kolech na ceskych silnicich to znici. A odpruzeni bude asi take horsi. Uvidime az se to dostane do provozu, zda vubec to ma sanci.

Obrázek uživatele Joe

Výhoda motoru v kole je, že není zapotřebí diferenciál. Hlavní nevýhodou samozřejmě podstatné zvýšení neodpružené hmotnosti a s tím spojené zhoršení jízdních vlastností auta.
Tolik terorie. V praxi by se na takovém retro vozítku každej kluk rád svezl. Rázem by byl hrdina ulice, holky by koukaly ... ale ta obecná závist .... ach jo...:-)

---

Fotovoltická elektrárna 9 kw -36 panelů, Solární ohřev vody 12 kw, Tepelné čerpadlo in 6kw out 22 kw. Elektromobilista čekatel....:-)))

Sice nepotřebujete diferenciál, ale potřebujete další motor (zvyšuje cenu, váhu, poruchovost). V normálních podmínkách IMHO to není nijak přínosné.
Za mne, ideální kompromis mi přijde Tesla - motor na každé nápravě.

Jinak neodpružená hmotnost se dá řešit klasicky - motor až za ramenem a přenos síly pomocí hřídele.

Obrázek uživatele Josef

Tohle není pravda. Neodpružené hmoty se dají řešit samozřejmě i pouhou hřídelí a umístěním dvou motorů na nápravu na rám karoserie. Ano, musíte tam přidat ty hřídele, ale přijde mi to jako mnohem lepší řešení.

Máte pravdu, tyhle informace by zajímalo jistě hodně motoristů. Tak snad jich pár prodají. Už jsem napsal kolik bych dal.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

to má být chytám na nějaký prachatý zaprděný dědky co na praktičnost zvysoka a pustí korunu?? :)) to rači Tesla Model 3 pro Čínu a Dubaj

teslafan.cz/clanky/tesla-model-3-pro-cinu-a-dubaj

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pro dědky jsou SUV, do téhle placky by se neposkládali.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

pro prachatí dedci co retro káru vytáhnou jednou za čas když je modro na nedělní projízdku ;) normální dědek ten křáp nekoupí, naco taky, mysli trošku ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Stejně blbost.
Spíš to bude pro nejbohatší část západoevropské zlaté mládeže z euromilionářských rodin vyznávajících veřejně CO2 náboženství.
Módní autíčko do 40 000 euro za zvládnutí testů na vysokou.
A ty motory v kolech bude největší reklamní pecka, to nikdo jiný nemá :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vyprdni se na CO2 náboženství a napiš adresu. Taky Ti přijdu nasrat do gzichtu a nemusíš za to ani děkovat. Klidně si u Tebe z Tebe udělám WC. Bude se Ti to líbit? Tak vidíš chytráku. Každý ať se stará nenechávat za sebou odpad. Nebo ať platí za jeho odstranění někým jiným. Co Ti na tom nesedí? Najednou kapitálismus s tržní ekónomikou nevoní? To bych Tě musel nazvat vyjebávačem s ostatními.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kde vzniklo CO2 náboženství? V EU.
A kde následně na to vyráběli nejhorší motory světa, diesly emitující kvanta jedovatého NOx v reálném provozu násobně nad trapné byrokraické laboratorní normy v souladu se zákony a nové přímovstřikové benzíny z 1000x více rakovinotvorných mikročástic než u starých předchozích? Taky v EU.

Kde teď mají nejčistší vzduch ve vyspělých městech?
V USA, kteří se na pokuty za CO2 vykašlali, a od toho celého pseudonáboženského hnutí odstoupili.

Pokud šlo jen o to snížit výdaje za dovozovou ropu a plyn, mohli dál pokračovat ve zvedání daní za tato paliva do aut, a v regulacích se zaměřit na pravdu a skutečné vykazování spotřeby i čistoty spalin v běžném provozu, při jejichž porušení by mohli zákazníci auta vracet.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Proč mám pocit, že stokrát opakovaná lež se stává pravdou? Jaký je aktuální stav v dýzlkatích? Ve státech nepletu-li se od začátku šlo o to, že auta porušovala exhalacemi roky PLATNÉ předpisy. Proto tam prostě nesmějí jezdit a hromadí se na skládkách, lidé mají nárok na výkup onoho od výroby šrotu, který neměl sjet z výrobních linek. To že se tam doprava nezastavila znamená, že tyto normy splňující vozy se dají vyrobit.
A jak to je v Ejjuchej? Podobně tvrdý předpis začne platit bůhví odkdy, takže vykoupených aut=0, dále se v bazarech prodávají ve stotisících a my zde mřeme na neschopnost udržet prostředí alespoň zdánlivě čisté.
Tak kde jsou předpisy přísnější? Jsi k smíchu PR trole.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A proto to píšeš jako anonym?

Zase další debil co je silnej na netu, ale jinak je posranej až za ušima :D

Holt sráč zůstanem sráčem, když se dívám na ty krysaříky apod. pejsky co než psa připomínaj potkany, tak si vzpomenu při čtení podobnejch hrdinů právě na tyto podkany co štekaj až dostanou pomalu mrtvičku, ael vždy anonymně :D

Takže co ještě mu uděláš ti hrdino co sereš všem na hlavy :D Zatím výsledek co jsi napsal si akorát k smíchu, takže předvedeš něco lepšího, kromě zatím potkáního štěkotu :D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

K věci anonyme, k věci. O CO2 a sraní do gzichtu druhým buď sračkometem nebo něčím jiným slova nemáš? K zodpovědnosti za své výkaly také ne? Škoda. Teorii o anonymech si rozvíjej ve vlákně o fejsbůčku.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

+ 1000000

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

anebo tak ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

kdo ma furt vyplnovat ten bejkový řádek a čert ví jesi registraci někdo nešpehuje sůdruzi přispěvatelé :)

Obrázek uživatele Krueger

Je to tu samy Anonym, chocte vseci do pice kokoti pojebany :-)))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A takhle to už je neanonymní?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ty nam taky....

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicŘízení stanic pro elektromobilyNabíječky elektromobilů CircontrolProdej pneu 100% onlineŘízení stanic pro elektromobilyKariéra EVC Group

Newsletter