Lilium – skutečný osobní přepravní dron, nebo jen fraška?

Na letišti poblíž německého Mnichova se aktuálně uskutečnil první test elektrického létajícího auta/osobního dronu společnosti Lilium Aviation. I přesto ale projekt budí pochybnosti.

První testy osobního přepravního dronu nebo také létajícího elektromobilu dopadly podle všeho dobře. První lidé si ho vyzkouší už za dva roky.
foto: Lilium Aviation

Tvůrci „létajícího elektromobilu“ Lilium slibují, že jejich stroj dokáže uletět 300 km na jedno nabití a dosáhne max. rychlostí kolem 300 km/h. K dispozici bude na vyžádání, přes mobilní aplikaci.

V podstatě jde o pokročilou verzi dnešních velmi oblíbených dronů. Umí startovat vertikálně, jde tedy o tzv. „VTOL“. Testovací verze na videu ještě není finální a ani se do ní neodvážil nastoupit živý pilot, ačkoliv jde o dvoumístnou verzi. Testy s živým pilotem se mají odehrát až v roce 2019.

V přípravě už je i pětimístná verze létajícího elektromobilu Lilium. Tým si představuje, že létající stroje Lilium, jejichž jméno je odvozeno od německého průkopníka letectví Otty Lilienthala, významně usnadní přepravu v zaplněných městech.

Měly by nahradit vrtulníky. Létající elektromobily Lilium budou rychlejší, jednodušší na ovládání, bezemisní a nízkonákladové. O jejich pohon se stará 36 elektrických proudových motorů.

Lilium Jet

Lilium Jet
foto: Lilium Aviation

To zajišťuje maximální bezpečnost – pokud se jeden nebo třeba i tři až čtyři tyto motory porouchají, stroj bude moct stále bezpečně přistát. Hlavním úkolem vývojářů je teď udělat Lilium co nejlehčí. Hlídají proto každý gram.

Rozpětí křídel je prý 10 metrů a proudové motory jsou připevněny na celkem 12 klapkách. Ačkoliv nejnovější video z prvního testu Lilium u Mnichova vypadá poměrně důvěryhodně, stále se najde řada pochybovačů. Přiznáváme, že ani my si nejsme úplně jisti.

Lilium - létající městská taxislužba budoucnosti

Lilium – létající městská taxislužba budoucnosti
foto: Lilium Aviation

Ač se přikláníme spíš k verzi „je to skutečné“, červíček přeci jen hlodá. Možná nám dokáže poradit někdo ze čtenářů s podrobnějšími znalostmi z oblasti letectví?

Firma, video i celý záměr vypadají na první i druhý pohled poměrně legitimě a navýsost inovátorsky. Mezi investory patří Niklas Zennström, který dříve působil ve firmách jako Atomico, Skype, Kazaa či Joost. Další investorskou skupinou je společnost e42.

Llilium prototyp

Lilium prototyp
foto: Lilium Aviation

Není ale divu, že záměr budí rozpaky – pokud se podaří, bude to revoluce nejen v městské dopravě. Lilium však nejsou jediní, kteří na osobních přepravních dronech pracují. Něco podobného vyvíjejí i v Číně pod označením EHang 184. A osobní létající stroj chce i Larry Page, spoluzakladatel Google.

tisková zpráva

45 Comments on “Lilium – skutečný osobní přepravní dron, nebo jen fraška?”

    1. Podívej se hned na jejich první prezentaci, kde ten křáp
      Podívej se hned na jejich první prezentaci, kde ten křáp neměl vpředu ani kachní plošky, jen blok s těmi luftovátory.
      taková mrcha by letět nemohla už kvůli poloze těžiště.

      Je vidět, že tu věc navrhují studentíci, kteří mají nějakou fantastickou vizi, ale nikdy se nezajímali o skutečnou techniku.

        1. E-Ryc:
          Podívej se, kde je nosná plocha.
          Jaksi taksi na

          E-Ryc:
          Podívej se, kde je nosná plocha.
          Jaksi taksi na zádi, že?
          Co udělá tahle zrůda při pokusu o let?
          Spadne na čumák na zem, těžiště leží daleko před nosnou plochou…
          Tohle pozná každý, kdo stavěl modely a létal s nimi.
          Natožpak já sám, když jsem je navrhoval…

  1. Jejda kdo je ten trolli anonym?
    Tady neco napsat, tak hned je

    Jejda kdo je ten trolli anonym?
    Tady neco napsat, tak hned je ohen na strese…
    Pokud nevis kdo a co je Moller, tak nereaguj na prispevek o letajicich objektech na jinem principu jako je letadlo, to tento clanek je. Tento LILLIUM funguje jako VTOL, tedy muze startovat z mista kolmo jako vrtulnik, nebo jako letadlo. Stejnym zpusobem stavel pan. Molller a jeho syn stroje v 80 letech s tehdejsi technologii.
    To co ma model LILLIUM tedy pohonny motor se nazyva DUCTEDFAN, ktery je elektricky…uzavrena vrtule v tubusu, ktera se chova stejne jako proudovy motor. Ano MOLLER mel stejny princip motoru, akorat spalovak.

  2. ANO Vzduch je navyužit ALE Voda je znečištěna !!
    ANO Vzduch je navyužit ALE Voda je znečištěna !! 😉

    epochaplus.cz/arkticke-more-proc-je-to-tikajici-atomova-bomba/

    nase-voda.cz/jak-poznat-puvod-morskych-ryb/

    JÍST RYBY JE ZDRAVÍ ŠKODLIVÉ !!

    zpravy.aktualne.cz/zahranici/ryby-ve-znecistenych-vodach-jedi-radeji-plasty-nez-plankton/r~9d7426d2297011e6bc7c0025900fea04

  3. Zdravim!
    Osobní nazor… Jako jeden z mnoha problemu tohoto

    Zdravim!
    Osobní nazor… Jako jeden z mnoha problemu tohoto projektu vidim ucinnost takto malych dmychadel. Podivejte se na projekt UL-39 Albi z CVUT. Tam je jedno dmychadlo, které je pohaneno 200 hp motorem. Se stejnym motorem, ale s vrtuli místo dmychadla by podobny stroj dosahoval vyrazne vyssich vykonu. Ucinnost dmychadla na malych rychlostech je mala. 300 km/h + 300 km dolet a VTOL charakteristika? To uz bych ani nenazval optimistickymi parametry, ale rovnou sci-fi. Nas elektrolet D-14 potrebuje na horizontalni let vykon 8,5 kW. Standardni motorovy letoun potřebuje cca. 3x tolik – ale porad se pohybujeme v rychlostech tak 120-150 km/h. Na start mam k dispozici 33 kW a to je hodne malo i jen pro dva lidi… Na kolmy vzlet pro 5 lidi budou potrebovat o HODNE vic. A z potrebneho vykonu si lze snadno představit velikost baterie a jeji hmotnost. Investorum bych doporucil nejdriv investovat do nove techlogie superbaterii, protoze na realizaci podobných projektu budou muset mit energetickou hustotu pouzitych clanku o dost lepsi nez ma benzin 🙂 S pozdravem
    Martin Stepanek

  4. Problém více motorů byl dříve naprosto nedostatečný
    Problém více motorů byl dříve naprosto nedostatečný výpočetní výkon počítačů, které nedokázaly spočítat vektorování tahu. To dnes už lze, je to jenom otázka správného softwaru. Osobně si myslím, že to bude reálné, ale nevím, jak chtějí dosáhnout toho doletu a výdrže, zřejmě počítají s masivním pokrokem v bateriových technologiích.

          1. Vy mluvíte o hardwaru a já o softwaru. Tohle člověk
            Vy mluvíte o hardwaru a já o softwaru. Tohle člověk neuřídí. Víte vy vůbec, jak složité je propojit tah tolika motorů, které navíc nejsou rozmístěny rovnoměrně, aby se to letadélko při kolmém startu nezřítilo okamžitě na zem? Zřejmě ne.

            1. Aha, člověk neuřídí.
              Člověk asi nikdy neuřídil

              Aha, člověk neuřídí.
              Člověk asi nikdy neuřídil vrtulník a člověk ani neuřídil třeba proudový letoun s kolmým startem, že?

              A jinak – tuhle fantasmagorii zvanou „Lil…cosi“ nelze brát vážně, to je vidět už z fotografií.
              Kdo něco ví o letadlech, zná pojem „těžiště“.
              Ten jejich „prototyp“ by nenavrhl nikdo, kdo si zkusil sám navrhnou a postavit létající model letadla…

                1. Odpověď pubertálního debílka.
                  S takovým zmetkem, jako je

                  Odpověď pubertálního debílka.
                  S takovým zmetkem, jako je Josef, zde nebudu ztrácet čas.

            1. Josef:
              A ty snad znáš něco o skutečných proudových

              Josef:
              A ty snad znáš něco o skutečných proudových motorech?
              Nejspíš bys asi odpověděl, že skrz ně teče proud, co…?
              Slovíčkaření jde spíš tobě, jen řečnické obraty, ale jakmile dojde debata na řešení nějakého technického detailu, už jsi mimo….

                1. Josef:
                  Typický příklad – hrozí debata na odborné téma,

                  Josef:
                  Typický příklad – hrozí debata na odborné téma, tak jen utrousíš blábol a končíš, ty pako…

            2. Aha, slovickareni? takze Naftak a benzinak je vlastne stejnej
              Aha, slovickareni? takze Naftak a benzinak je vlastne stejnej princip, protoze vystupem je rotacni pohyb 😀
              Hele, co nejdriv neco skutecne vystudovat(naucit se, ne pouze diplom), pak trocha cuchnout k praxi a pak vysvetlovat ostatnim, co je slovickareni u technickych popisu 😀

              Ze ty jsi cetl wiki, kde je definice „vlastne proudovy motor“ u dmychadel? Fakt si myslis, ze wiki je to prave, kdyz chces skutecne popisovat technicke veci 😀

  5. Jsem to jenom ja, komu uvodni fotka pripomina letadlo
    Jsem to jenom ja, komu uvodni fotka pripomina letadlo zapichnute v lese ? 🙂 Pardon za pondelni OT.

    Letet to asi poleti, ale k tem 300km jsem dost skepticky, zvlast ten kolmy start bude urcite energeticky narocny jako prase a ze by to melo nejakou zazracnou klouzavost to taky nevypada…

  6. NEchám stranou jestli je to fake nebo real, ale pobavilo…
    NEchám stranou jestli je to fake nebo real, ale pobavilo… „Hlavním úkolem vývojářů je teď udělat Lilium co nejlehčí. Hlídají proto každý gram.“… a pak do toho nasedne 130kg Amík co se nevejde na sedadlo v letadle :). Pokud nebude sedět uprostřed, bude polovina motorů přetížená :)))

      1. Pobavím se vždy na kolejích VŠB-TUO, kdy ve výtahu o
        Pobavím se vždy na kolejích VŠB-TUO, kdy ve výtahu o půdorysu 1×1,2 m je nosnost 630 kg a obsaditelnost 8 osob! Tedy se počítá s lidmi v průměru 78 kg, kteří se tam v 8 nějak namáčknou. Ovšem i malí Korejci a Číňani u nás jezdí max. v 6, a to nejsou nijak tělnatí. Číslu 8 osob by se snad mohli přiblížit Indové, co se objevili minulý měsíc a konstitučně vypadají jako legendární Gándhí na konci hladovky. Ovšem nastoupí-li Portugalci či Španělé, pak jedou 4 max.. Zdatně jim mohou konkurovat jen Američani, navíc odění do tlustých velbloudích kožichů. Obvykle sebou tahají tolik narvaných igelitek, že 2 ve výtahu jsou standard a 3 osoby maximum. 🙂

  7. Soustredeni vice motoru se projevuje stabilnejsi, viz. boom
    Soustredeni vice motoru se projevuje stabilnejsi, viz. boom quadrocopter. Nejen EHANG potvrdil,ze to de. v 80 letech taky MOLLER stavel vicemotorova letajici plavidla, bohuzel problem byl spalovak, i kdyz v jeho podani Wankel ( mensi, jednodussi motor s nizsi spotrebou) , ale porad to bylo slozity, spousta mechanickych dilu atd.
    E-motor pokrocil a ukazuje se kam pujde smer…
    Spalovaky a proudovy motory pomalu konci…

    1. Tvůj příspěvek obsahuje výhradně
      Tvůj příspěvek obsahuje výhradně nesmysly.
      1.
      „Soustredeni vice motoru se projevuje stabilnejsi, viz. boom quadrocopter“
      – úplná blbost dávat dohromady počet motorů a stabilitu.

      2.
      EHANG = reklamní atrapa.

      3.
      MOLLER = ???
      Co?

      4.
      „…Wankel ( mensi, jednodussi motor s nizsi spotrebou)..“
      – nesmysl, Wankel nemá nižší spotřebu, spíše naopak.

      5.
      „…Spalovaky a proudovy motory pomalu konci…..“
      -tos slyšel kde…?

        1. Kolik musim napsat bodu, ze to dohledat de?
          1.Moller

          Kolik musim napsat bodu, ze to dohledat de?
          1.Moller Skycar
          2.Moller Skycar
          3.Moller Skycar
          4.Paul Moller and his Skycar
          5.Paul Moller and his Skycar
          a takhle bych moch psat do nekonecna…
          Google asi neumis pouzivat a YT mas asi zablokovany.
          Keci v klecy

          1. ??? Jaky ma byt smysl tohohle prispevku (teda krom toho nekoho
            ??? Jaky ma byt smysl tohohle prispevku (teda krom toho nekoho anonymne urazet))?
            Odpovidal jsem na „co je moller?“ Kdyz jsem to psal, tak stranky moller.com nejely (na obrazky nebo text se dalo podivat pres google cache). Dneska uz zase jedou…

            1. E-ryc:
              Bez ohledu na to, zda jedou nebo nejedou stránky

              E-ryc:
              Bez ohledu na to, zda jedou nebo nejedou stránky moller.com je prokazatelně jasné, že zmíněná firma dosud nevytvořila žádný reálně použitelný létající stroj.
              Pokud chce někdo oponovat, ať předloží odkaz na relevantní materiál.

            2. nevim ktery anonym tu reaguje v negativnim smyslu k tomuto
              nevim ktery anonym tu reaguje v negativnim smyslu k tomuto clanku,
              moller je jen dalsi projekt, ktery pry neexistuje, dle anonyma chticiho hmatatelny dukaz.
              Rada pro Anonyma, zajed si do USA, pokud ti nestaci si dohledat na netu informace k Paul Moller
              Napodobne k eryc, taky nevim jaky ma byt smysl tohohle prispevku, asibych to takhle nenapsal, taky tomu nerozumim, slo jen o tech 5 bodu, ktery se tu na chvilku rozpitvaly.
              k eryc, nikdo nikoho neurazi,koho?nechapu

      1. Tvůj příspěvek obsahuje daně nesmysly.
        Ad 1 každé malé

        Tvůj příspěvek obsahuje daně nesmysly.

        Ad 1 každé malé dítě chápe že jeden motor nemůže už z principu být stabilní jak motorů víc pohromadě

        Ad 2 důkaz že nic nevíš

        Ad 3 druhý důkaz že nic nevíš navíc neumíš použít ani vyhledávač a počítač na kterém to píšeš

        Ad 4 a další důkaz že nic nevíš

        Ad 5 žiješ asi v minulém století a nevidíš vůbec do budoucnosti a nevíš o aktuálním dění a stavu techniky a současných technologií.

        Shrnuto podtrženo jseš jen internetovy troll.

        1. hobit:
          Už tvůj nick svědčí o tom, že jsi ještě

          hobit:
          Už tvůj nick svědčí o tom, že jsi ještě děcko.

          1.
          Kecy o dítěti, ale argument nikde, že?
          Počet motorů a stabilita?
          Nesmysl, asi jako počet světel a stabilita.

          2.
          Ehang = reklamní blábol.
          Nějaký reál?
          Nic, jen obrázky a kecy.
          Pokud chceš oponovat, předlož materiál…

          3.
          MOLLER = sny, fantazie.
          Reál?
          Jen pokusy, prakticky žádný přínos.
          Pokud chceš oponovat, předlož materiál…

          4.
          Wankel NEMÁ nižší spotřebu, spíše naopak.
          Jeho výhodou je malý rozměr.
          Pokud chceš oponovat, předlož materiál…

          5.
          Blábolíš, vaříš z vody.
          V konfrontaci tě zdusím na tvé neznalosti.

Napsat komentář