Díky BioCNG může podle innogy být zemní plyn stejně obnovitelný jako elektřina vyráběná ze slunce či z větru.
foto: innogy
Řidiči automobilů na stlačený zemní plyn (CNG) mají poprvé v České republice možnost vyzkoušet jízdu na BioCNG. Biometanem obohacený zemní plyn je emisně čistou variantou CNG, která při spalování uvolňuje do ovzduší až o 80 % méně emisí oxidu uhličitého oproti benzinu či naftě a plní tak i nejpřísnější limity čisté mobility.
innogy získává biometan z biologicky rozložitelného odpadu z Energetického centra recyklace (ECR) Rapotín, které patří do holdingu Energy financial group. Zkoušky s tímto stoprocentně obnovitelným plynem plánuje na svých 63 plničkách CNG rozmístěných po celém Česku do konce letošního června.
„Biometan je plnohodnotnou alternativou k elektromobilitě, ale při výrazně nižších vstupních nákladech. Je stejně obnovitelný jako elektřina vyráběná ze slunce či z větru a nevyžaduje žádné dodatečné úpravy motorů. Jeho velkou výhodou je bezproblémové vtláčení do plynárenské infrastruktury i do vozidel na CNG,“ uvedl Zdeněk Kaplan, CEO innogy Energo, a dodal:
„Biometan patří mezi paliva budoucnosti. V porovnání s ostatními konvenčními biopalivy má nejnižší emise skleníkových plynů i nejnižší spotřebu energie v celém životním cyklu, zejména je-li vyráběný z biologicky rozložitelného odpadu.“
Pro innogy vyrábí biometan ECR Rapotín na Šumpersku z biologicky rozložitelného odpadu. Využívá k tomu moderní technologii s osvědčením od Mezinárodního systému certifikace biomasy a biopaliv (ISCC EU).
Po vtlačení do distribuční soustavy může být biometan spotřebován kdekoli. Využít jej lze jak pro provoz energetického zařízení, tak v dopravě.
„Možnost uložení biometanu v distribuční soustavě a spotřebě na kterémkoliv připojeném místě znamená jeho velkou výhodu. Také proto je vnímaný jako součást řešení mnoha problémů najednou, ať už jde o energetické využití odpadu, snižování emisní zátěže ovzduší v dopravě nebo redukci emisí oxidu uhličitého v energetickém mixu paliv,“ říká Martin Vrtiška, obchodní ředitel Energy financial group.
Podle rozsáhlé studie týkající se bilance skleníkových plynů za celý životní cyklus vozu, kterou v loňském roce nechala vypracovat Mezinárodní automobilová federace (FIA), jsou auta s pohonem na CNG šetrnější než elektromobily. Vozy na CNG jsou oproti elektromobilům levnější, jednodušší a mají menší nároky na dobíjecí infrastrukturu.
Tak jako Rapotín super, ale jedna vlaštovka jaro nedělá.
Tak jako Rapotín super, ale jedna vlaštovka jaro nedělá.
Není Bio složka v CNG nějaké podobné odporné svinstvo
Není Bio složka v CNG nějaké podobné odporné svinstvo jako Bio složka v naftě? Nějaký takový Agrofert-positive hnus který způsobuje že na poli roste řepka místo obilí? Což pak vede ke globálnímu růstu cen potravin ve světě protože Evropa skupuje potraviny v Africe, kvůli tomu že na evropských polích roste ten dotační žlutý mor a to následně vede k hladu a migraci v Africe?
Není. Je to metan získaný z prdíků zvířat, tedy
Není. Je to metan získaný z prdíků zvířat, tedy bioplynné stanice například na prasečí farmě. Prostě vykvašená kejda.
A nebo z našich hoven na čističce odpadních vod. Je to tedy opravdu plně recyklovatelný materiál 🙂
Bio znamena ze zdroj bude z nejakeho jedla?
Bio znamena ze zdroj bude z nejakeho jedla?
Není z jedla. Je z hoven zvířat nebo lidí 🙂
Není z jedla. Je z hoven zvířat nebo lidí 🙂
Nejen z toho. Dá se najít článek. Likvidují veškerý bio
Nejen z toho. Dá se najít článek. Likvidují veškerý bio odpad, tady i prošlé a zkažené potraviny a jiné lahůdky. Mají dokonce 2 haly, jednu na biologicky kontaminovanou biomasu (před zpracováním se provádí pasterizace), a jednu na nekontaminovanou.
„Vozy na CNG jsou oproti elektromobilům levnější,
„Vozy na CNG jsou oproti elektromobilům levnější, jednodušší a mají menší nároky na dobíjecí infrastrukturu.“
1. jednodušší (spalovák se vším všudy, na tom je jednoduchá snad jen trubka za katalyzátorem)
2. mají menší nároky na dobíjecí infrastrukturu (osobně si dokážu dost těžko představit něco jednoduššího než zásuvku v garáži)
Tak mimo to „levnější“ nám tu někdo pěkně lže. A taky by mě celkem zajímalo, kolik energie vezme stlačení plynu na provozních 250 barů, u vodíku to je 30% energie uloženého paliva.
Taxem to taky chtel napsat, ale jste mne predbech.
Taxem to taky chtel napsat, ale jste mne predbech.
Vzhledem k tomu, že vodík má tlak 600 nebo 1000 barů(podle
Vzhledem k tomu, že vodík má tlak 600 nebo 1000 barů(podle otho jestli ocelová nebo kompozitní nadrž). Tak Stlačení 250 barů bude 4x levnější. Jste si jistý, že vtěch 30% nem8te započítanou i elektrolízu?
Nemám. Ozdrojované je to tady: Auta na elektriku jsou
Nemám. Ozdrojované je to tady: Auta na elektriku jsou nesmysl!
Hmm ok. Prislo mne to jenom desne moc. Jinak super shrnuta
Hmm ok. Prislo mne to jenom desne moc. Jinak super shrnuta stranka, budu ji taky linkovat(a mozna casem i „vykradu“) 🙂
Ok, s tím nemám problém.
Ok, s tím nemám problém.
Přesně tak, ta plnička na CNG je oproti zásuvky strašně
Přesně tak, ta plnička na CNG je oproti zásuvky strašně jednoduché zařízení. A spalovák co jezdí na CNG nepoužívá žádné olejové a jiné náplně jako spalovák, co z něj pak všude kapou. Životnost a spolehlivost spalováku se provozem na CNG taky asi tak 20x zvýší, když je lepší než BEV.