Hyundai Bayon: má evropský mild-hybrid s litrovým tříválcem šanci na úspěch?

Hyundai dnes představil model Hyundai Bayon, zcela nový crossover s prvky SUV, navržený specificky pro Evropu.

Bayon bude jako SUV segmentu B nejnovějším a nejmenším členem rostoucí rodiny SUV značky Hyundai. Vůz nabízí kompaktní exteriér, prostorný interiér a řadu vyspělých prvků výbavy v oblastech bezpečnosti a konektivity.
foto: Hyundai

Bayonne, metropole francouzského Baskicka, leží v jedné z nejkrásnějších oblastí jihozápadní Francie. Společnost Hyundai se rozhodla pro evropské jméno, protože model Bayon navrhla tak, aby splňoval požadavky evropského trhu.

Obliba SUV a crossoverů ve světě vytrvale roste a na této vlně se veze nejen domácí Škoda, ale prakticky všechny ostatní světové automobilky. Hyundai nevyjímaje. Označení „crossover s prvky SUV“ je samozřejmě třeba brát s rezervou. Kdo dnes umí říct, kde končí běžné osobní SUV a začíná crossover a naopak?!

Konektivita

Díky „nejlepší“ nabídce konektivity a bezpečnostních systémů ve své třídě, ostře řezanému a osobitému designu a využití etablované 48V technologie mild hybridního pohonu má být Bayon ve svém segmentu podle automobilky Hyundai „opravdu výjimečný“.

Nám tedy popravdě zas tak výjimečný nepřipadá, ale je to věc názoru. Hodně připomíná např. Hyundai Kona Electric. Bayon se dodává s 15“ ocelovými koly nebo s 16“ či 17“ koly z lehké slitiny. Moderní vzhled dodávají i koncové svítilny a ukazatele směru LED.

Výbava v oblasti konektivity zahrnuje multimediální a navigační systém s 10,25“ displejem, informační a zábavní systém Display Audio s 8“ displejem, 10,25“ digitální panel sdružených přístrojů, Apple CarPlay a Android Auto (nabídka bezdrátové verze pro audiosystém Display Audio s 8“ displejem), prémiový audiosystém Bose, podložku pro bezdrátové nabíjení a tři vstupy USB.

Hyundai Bayon je navíc vybaven nejnovější verzí systému Hyundai Bluelink. To znamená, že zákazníci mohou využívat nejmodernější služby pro síťově propojené automobily. Aktuální verze systému Bluelink zahrnuje služby, jakými jsou například online vedení trasy nebo nová funkce uživatelských profilu.

Novinkou této generace systému Bluelink je integrace kalendáře. To znamená, že si řidič může přenést svůj kalendář Google nebo Apple do informačního a zábavního systému vozidla. Pokud je u schůzky, poznamenané v kalendáři, uvedena také adresa, může ji přímo převzít navigační systém vozu.

Zákazníci si navíc mohou pomocí aplikace Bluelink vyhledat na dálku polohu zaparkovaného vozu, zamknout nebo odemknout jeho dveře, zkontrolovat jeho stav nebo zjistit rozsah požadované údržby či stav paliva v nádrži.

Objem zavazadlového prostoru je 411 litrů. Bayon má vnější délku 4180 mm, vnější šířku 1775 mm a vnější výšku 1490 mm (nebo 1500 mm se 17“ koly). Rozvor náprav je 2580 mm.

Objem zavazadlového prostoru je 411 litrů. Bayon má vnější délku 4180 mm, vnější šířku 1775 mm a vnější výšku 1490 mm (nebo 1500 mm se 17“ koly). Rozvor náprav je 2580 mm.

foto: Hyundai

Systém pro rozpoznávání hlasových povelů používá připojení k internetu (cloudu) a rozumí hovorové řeči. Umožňuje ovládat různé funkce vozidla, například topení a klimatizaci. Dále jsou k dispozici aktuální informace o parkování. Tato služba zahrnuje nyní kromě dostupnosti parkovacích míst v okolí také informace o cenách za parkování na ulicích.

Asistence

Auto nabízí rozsáhlý soubor bezpečnostních systémů Hyundai SmartSense, z nichž mnohé jsou již součástí standardní výbavy. Asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LFA (Lane Following Assist) udržuje vozidlo uprostřed jízdního pruhu.

Autonomní nouzové brzdění FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) nejprve řidiče zvukově upozorní a v případě potřeby poté aktivuje brzdy, aby zabránil nehodě. Tato funkce zahrnuje kromě rozpoznávání vozidel, chodců a cyklistů také asistenta pro odbočování, který brzděním zabrání kolizi s protijedoucím vozidlem při odbočování vlevo na křižovatce.

Další vyspělou funkcí je Chytrý tempomat NSCC (Navigation-based Smart Cruise Control) propojený s navigačním systémem, který využívá data navigačního systému vozidla k autonomnímu přizpůsobování rychlosti jízdy na dálnicích a rychlostních silnicích.

Bayon je vybaven také několika systémy, které decentně upozorní řidiče na jeho klesající pozornost. Asistent pro rozpoznávání únavy řidiče DAW (Driver Attention Warning) analyzuje jeho způsob řízení a na základě toho usuzuje na únavu nebo nepozornost.

Tento asistent spolupracuje s funkcí Upozornění na rozjezd vozidla vpředu LVDA (Leading Vehicle Departure Alert), která upozorňuje řidiče, že se vozidlo vpředu rozjelo, například při čekání na semaforech, pokud včas nereaguje.

Systém upozorňování na obsazená sedadla vzadu ,em>ROA (Rear Occupant Alert) navíc upozorní řidiče při vystupování z vozidla, že jeho senzory detekují pohyb na sedadlech vzadu. Nad bezpečnou jízdou v nízkých rychlostech nebo při parkování bdí další systémy.

Asistent pro předcházení kolizím při couvání během parkování ,em>PCA-R (Parking Collision-Avoidance Assist – Reverse) upozorňuje řidiče a v případě potřeby brzdí, pokud při pomalém couvání detekuje za vozem překážku. Podobným způsobem pomáhá řidiči Aktivní upozornění na provoz za vozidlem RCCA (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist), pokud couvá z parkovacího místa na vozovku s projíždějícími vozidly.

A parkovací asistent PA (Parking Assist) umožňuje poloautomatické parkování díky vzájemné spolupráci rozmanitých senzorů a softwaru. Vůz tak pomůže řidiči snadno zaparkovat i do těsné mezery. Systém eCall v případě nehody, která vyvolá aktivaci airbagů, automaticky přivolá záchranné služby. Cestující mohou tuto funkci využít také stisknutím příslušného tlačítka.

Motorizace

Přeplňovaná jednotka T-GDi s malým zdvihovým objemem a menším počtem válců, jejíž hospodárnost optimalizuje také využití přímého vstřikování paliva, v kombinaci s 48V technologií mild hybridního pohonu Hyundai a inteligentní mechanickou převodovkou iMT (intelligent Manual Transmission) nabízí úspory paliva a hospodárnější provoz.

Převodovka iMT odpojuje motor od převodovky, pokud řidič uvolní pedál plynu. Vůz tím přejde do režimu setrvačné jízdy se sníženou spotřebou paliva a minimalizovanými emisemi. U převodovky iMT jsou k dispozici dvě úrovně setrvačné jízdy: s motorem běžícím na volnoběh, nebo s vypnutým motorem.

Motor se znovu spustí, jakmile řidič sešlápne pedál brzdy nebo plynu. Jízda pokračuje na stejný převodový stupeň, který byl zařazen před vypnutím motoru. Výsledkem je nižší spotřeba paliva bez kompromisů z hlediska provozních vlastností a výkonových parametrů.

Některé motory pro model Bayon jsou vybaveny jedinečnou technologií Hyundai CVVD (Continuously Variable Valve Duration). Systém CVVD mění okamžiky otevření a uzavření ventilů v závislosti na provozních podmínkách, čímž dochází ke zvýšení výkonových parametrů motoru a současně ke snížení spotřeby paliva i emisí.

Na vrcholu modelové řady stojí jednotka 1.0 T-GDi s 48V technologií, jež je k dispozici ve dvou výkonových verzích – 90 kW nebo 75 kW. Tento motor se dodává s šestistupňovou inteligentní manuální převodovkou (6iMT) nebo se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou (7DCT).

Motor 1.0 T-GDi ve verzi o výkonu 75 kW je k dispozici také bez 48V mild hybridního systému a může být kombinován s převodovkou 7DCT nebo s šestistupňovou manuální převodovkou (6MT). Motory 1.0 T-GDi s 48V technologií i bez ní disponují navíc třemi jízdními režimy Eco, Normal a Sport, které optimalizují reakce motoru a charakteristiku řízení v závislosti na jízdních podmínkách.

Hyundai Bayon

Nabídka zahrnuje rovněž čtyřválec MPi 1,2 litru s nejvyšším výkonem 60 kW a pětistupňovou manuální převodovkou (5MT).
foto: Hyundai

Bayon je prvním SUV značky Hyundai, vybaveným funkcí vyrovnávání otáček při řazení, která byla dosud vyhrazena vysokovýkonným modelům Hyundai. Otáčky motoru jsou synchronizovány s otáčkami výstupního hřídele. Výsledkem je hladší nebo sportovnější řazení.

Tato funkce se bude dodávat pro motor 1.0 T-GDi ve spojení se převodovkou 7DCT (v tomto případě bude dostupná ve všech jízdních režimech) a také pro motor 1.0 T-GDi s 48V technologií a převodovkou 6iMT (zde ji lze využívat v režimu Sport).

tisková zpráva

7 Comments on “Hyundai Bayon: má evropský mild-hybrid s litrovým tříválcem šanci na úspěch?”

Napsat komentář