Americký obchodní gigant Walmart představil koncept nové generace extrémně úsporných tahačů přívěsů. WAVE Concept (Walmart Advanced Vehicle Experience Concept) vyniká jak propracovanou aerodynamikou, tak pokročilým hybridním pohonným systémem.
foto: Walmart
Walmart je největší obchodní korporace na světě. Jen za rok 2012 prodala zboží v hodnotě 444 miliard dolarů. Ve Spojených státech Walmart vlastní 3868 prodejen a ve světě dalších 5651 prodejních míst.
Obrovské množství prodejen, zejména ve Spojených státech, a obrovský objem prodávaného zboží vyžaduje perfektní logistiku. Wallmart vlastní flotilu přibližně 6500 kamionů rozvážející tisíce tun zboží do prodejen po celých Spojených státech.
Kamionová flotila Wallmartu tak každoročně polyká velké množství paliva a vypouští mnoho tun CO2 do ovzduší, což přináší nežádoucí negativní publicitu. Firma se tak rozhodla zabít dvě mouchy jednou ranou – začala financovat vývoj nové generace extrémně úsporných a ekologických tahačů přívěsů WAVE Concept.
Hlavní silou kamiónů WAVE Concept je nízká hmotnost. Přívěs je vyroben z lehkých uhlíkových vláken, což snižuje hmotnost proti klasickým typům o 1800 kilogramů. Při stejné spotřebě je tak možné dopravovat mnohem více zboží.
foto: Jeff Guida
Dalším klíčovým prvkem je aerodynamika. Díky použití kompaktního hybridního pohonu není tvar kabiny diktován velikostí a umístěním spalovacího motoru. Úzká kabina je tak navržená s ohledem, na co nejnižší aerodynamický odpor.
Opravdovou technickou lahůdkou je však hybridní pohonný systém. Základem je „tryskový motor“ – mikro-turbína firmy Capstone. Turbínu může pohánět zkapalněný zemní plyn, nafta, bionafta nebo letecký benzin.
Turbína slouží k výrobě elektrické energie pro baterie. O vlastní pohon kamiónů se starají výkonné elektromotory čerpající energii z li-ion baterií.
Protože elektrický generátor i turbína jsou na jedné hřídeli, je turbína Capstone lehčí než spalovací motor se srovnatelným výkonem. Celá mikroturbína je chlazená nasávaným vzduchem, takže nepotřebuje vodní chlazení.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Siemens zkouší elektrickou dálnici a kamiony s pantografem
Aero trailer – kamion budoucnosti od Mercedes-Benz
Superpočítač zlepšuje aerodynamiku tahačů, ušetří až 12% paliva
Vzduch pod tlakem slouží i jako „mazivo“ v ložiscích hřídele, neboť jsou využity tzv. vzduchová ložiska a proto odpadá potřeba olejů a maziva a to se rovněž příznivě projevuje v nižších emisích.
Bohužel bližší informace ani technické podrobnosti nejsou k dispozici. Je však pravděpodobné, že WAVE Concept na cestách neuvidíme v nejbližší budoucnosti neuvidíme.
Jednou věcí je vytvořit laboratorní moderní kamión, druhou věcí je vyrábět podobné kamióny levně, spolehlivě a ve velkých sériích. Nemluvě o technickém servisu podobných high-tech vozidel.
Škoda, že za tu turbínu
Škoda, že za tu turbínu asi nepůjde dát jako elektrárně ještě parní turbínu a zdvojnásobit tak účinnost výroby elektřiny. To by potom teprve bylo brko.
pre tych co sa pytaju preco
pre tych co sa pytaju preco sa doteraz nepresadila turbina, odpoved je jednoducha, vysoka specificka spotreba paliva pri ciastocnom zatazeni, ten problem zostal aj doteraz a dalsia vec je ucinnost pohonneho retazca kde motor prevodovka kolesa je ucinejsi ako turbina generator elektromotor kolesa, kde uz aj pri priuse ma toto usporiadanie ucinnost len 70 % (tecie tadial polovica vykonu) a este nieco pre redakciu, kamion nema „tryskovy motor“ nevyuziva tah na tyrske ako lietadlo, presnejsie je turbinovy motor lebo plyny z plynoveho generatora pohanaju vykonovu turbinu ktora toci kolesa tahac s tryskovym motorom je napriklad Shockwave jet truck http: //en.wikipedia.org/wiki/Shockwave_%28Jet_Truck%29
Ahoj…stejný koncept
Ahoj…stejný koncept nazvaný Turbine představil můj tehdejší spolužák Josef Čadek z ČVUT již v roce 2003, turbína jako generátor el.energie pro pohon elektromotory ….nemůžu si pomoci, ale koncept exterieru a interieru potažmo pohonu je neuvěřitelně podobný ….
http://www.coroflot.com/josef_cadek/turbine
http://www.auto-design.cz/default.aspx?id=37&ido=48&sh=655157527
Vysoká hlučnosť je
Vysoká hlučnosť je veľký problém. Nie každý je ochotný vydržať piskot turbíny.
Naprosto bozi
Naprosto bozi tahac….clovek si pripada jako v rychlovlaku 🙂
firma Wrightspeed take
firma Wrightspeed take nakladne auta uz vyraba, zatial mensie ale verim ze sa raz dostanu aj k tahacom
Stále se divím, že se
Stále se divím, že se doteď nijak moc nepracuje na turbínových hybridech, které by měly mít v podstatě nejlepší parametry. A navíc přesně pro takový systém se turbíny s vysokou účinností nejlépe hodí. Naprosto geniální mi přišel koncept Jaguar CX-75.
ten uz zapadol prachom,
ten uz zapadol prachom, nakoniec z neho urobili coi silne orezane a naviac s piestakom. Bud mali turbiny specificke probelmy alebo slo o fazulky. Vela oficialnych predstavy na prvy pohlad totalne blbosti zaobalene do pravdy a dokonalosti, ktore nadchnu ale skutek utek. Myslim ze to bol tento pripad.
Ano vím, že to nakonec
Ano vím, že to nakonec úplně překopali a z původního konceptu nezůstalo skoro nic.
Nicméně mikroturbíny nejsou vůbec blbostí, ale v podstatě docela jednoduchá ověřená zařízení, která fungují. Proto nechápu, proč se na tomhle poli prakticky v autoprůmyslu nic neděje.
Spalovací turbíny mají
Spalovací turbíny mají vysoké nároky na použité materiály a přesnost výroby (asi jako turbíny v leteckých motorech). Proto jsou dost drahé při srovnání se spalovacím motorem.
Myslím, že zrovna v
Myslím, že zrovna v takovém autě, jako měl být ten CX-75 by cena zase tak rozhodující nebyla. To auto by bylo drahé tak jako tak a kdo si ho může dovolit, cenu moc neřeší. Naopak by to byl wow efekt, který by hodně potenciálních zájemců k tomuhle autu přitáhl.
A jak to tak bývá, velkosériová produkce cenu vždy snižuje.