Elon Musk slibuje „kvantový“ skok v robotickém řízení

Asistenční systém Tesla Autopilot aktuálně prochází velkým přepracováním. Podle Elona Muska, šéfa Tesly, přinese „kvantový skok“ směrem k plně autonomnímu řízení.

Systém Tesla Autopilot patří dnes k nejpropracovanějším asistenčním systémům pro automatické řízení osobních vozidel.
foto: Tesla

Elon Musk slibuje samořiditelné elektromobily Tesla už nějaký ten pátek. Dokonce už balíček předprodává pod názvem „Full Self-Driving“ ke svým autům, aniž by ale zatím fungoval.

Majitelé tohoto balíčku ale mají zajištěno, že jakmile se vývojářům Tesla Autopilotu podaří plně robotického řízení dosáhnout, budou ho ve svých autech mít jako první.

V současné době probíhá velké přepracování systému Tesla Autopilot. Samotný Musk ve své osobní Tesle má nejnovější alfa verzi, která ho podle něj dokáže téměř bez jeho zásahu dovézt z domu do práce.

Jedná se o kompletní přepracování architektury systému Tesla Autopilot, kdy čím dál tím větší část práce přebírá neuronová síť. K omezenému počtu „testovacích“ řidičů by se tato verze mohla dostat údajně už během 6-10 týdnů.

Do budoucna chce Musk díky plně samořídícím elektromobilům postavit službu Robotaxi, tedy robotické taxíky. Na silnicích by jich podle něj mohl jezdit klidně milion.

Elon Musk si myslí, že samořiditelná auta jsou nevyhnutelná budoucnost automobilového průmyslu. A že auta, která tohle umět nebudou a zároveň nebudou jezdit na elektřinu, se nakonec stanou bezcennými.

159 Comments on “Elon Musk slibuje „kvantový“ skok v robotickém řízení”

  1. Kvantový skok? Takže slibuje skok o délce 1,6×10^−35
    Kvantový skok? Takže slibuje skok o délce 1,6×10^−35 metrů? Prostě nejmenší skok jaký dovede udělat? Cool, takže takových skoků může avizovat milion každý rok a ani tak tam nikdy nedoskáče? 😀 Miluju když kdejaký suterén používá termity jejichž významu nerozumí…

    1. Elon Musk řekl Quantum Leap jako odkaz na sci-fi stejného
      Elon Musk řekl Quantum Leap jako odkaz na sci-fi stejného názvu (mnohokrát takto vzdal poctu své oblíbené literatuře/filmu, viz třeba názvy přistávacích plošin pro Falcony) a ne quantum jump ve fyzikálním smyslu kvantového skoku, který mimochodem nemá absolutně nic společného s Planckovou délkou, tak bych vám doporučil moc ty cizí termity nepoužívat :).

      1. Danou sci-fi jsem nečetl, ale předpokládám, že to je
        Danou sci-fi jsem nečetl, ale předpokládám, že to je jeden z alternetivních názvů pro FTL (Faster-than-light) pohon. Proč autor nepoužil hyperpohon, warp nebo červí díry či jiné věci mající hypotetickou podporu i ve fyzice, to netuším, nicméně nemusel vymýšlet technobláboly na úrovni „techniky kvantového doteku matrixu“ a podobných ezoblábolů. Každopádně to že daný termín někdo špatně použil v nějaké knize není vůbec ospravedlnění pro jeho další špatné používání. To je jako hádat se že je OK měřit čas ve světelných rocích, když to zpívá Lenka Filipová a chceme jí tím vzdát hold…

        1. Ne, jedná se o skok do jiného časoprostoru a hlavně je to
          Ne, jedná se o skok do jiného časoprostoru a hlavně je to snad úplně jedno kterou sci-fi má rád a co použil, tak proč vás to tak žere?
          A mimochodem pro vás je jaké ospravedlnění používat kvantový skok ve špatném smyslu skok o Planckovu délku? Fakt nechápu, co vás na tom může tak štvát, kromě tedy vlastní neznalosti, kterou tak vehementně obhajujete.

  2. Ja mam technicke novinky rad, ale do Tesly bych si asi
    Ja mam technicke novinky rad, ale do Tesly bych si asi nesednul. Kamarad (majitel Model S) ted psal, jak mu minuly tyden auto prestalo brzdit (pry to byl moc zajimavy moment s rodinou v aute). V servisu mu po 20 minutach diagnostiky rekli, ze s autem nic neni. Ukazoval mi fotku displeje, kde jsou hlasky jako „Regenerative braking disabled“, „Stability control disabled“ a par dalsich. Docela desive.

    1. Tak už viem ako vznikajú hoaxy. Presne tak ako ste to tu
      Tak už viem ako vznikajú hoaxy. Presne tak ako ste to tu napísal Vy. Tomu vašemu známemu určite neprestala Tesla brzdiť ale rekuperovať. A to je samozrejme obrovský rozdiel !!!
      Stalo sa to už aj mne ale nevšimol som si, že by mi auto nebrzdilo.

        1. Stačí, keď sa na popis nejakej situácie použijú
          Stačí, keď sa na popis nejakej situácie použijú nesprávne slová a bulvár má radosť.
          V skutočnosti mechanické brzdy fungujú aj pri výpadku regeneratívneho brzdenia a ostatných bezpečnostných systémov. Je to samozrejme nepríjemná situácia a nepripraveného vodiča to zaskočí, lebo je zvyknutý, že to auto „akosi“ jazdí samo a zrazu pri pustení plynového pedálu sa pohybuje ako pri neutrále a chvíľu trvá než sa človek zorientuje a preloží nohu na brzdu. A samozrejme pri spanikárení ide auto hneď do šmyku. Tak isto v tomto stave sa aj nedá dobre zrýchlovať, lebo chýba kontrola trakcie, takže treba veľmi opatrne.
          Tiež ma to najskôr zaskočilo ale nejak som to zvládol a v servise zistili, že bol vadný nejaký senzor na ABS.
          Inak s takouto poruchou by som na mokrej ceste alebo snehu určite nejazdil, je to fakt dosť nebezpečné.

              1. Tak mi to nedalo a zeptal jsem se. Kamarad jel pry v te chvili
                Tak mi to nedalo a zeptal jsem se. Kamarad jel pry v te chvili pomalu, takze se mu povedlo odstavit auto na krajnici bez nehody. Pry mel brzdu az na podlaze a auto zpomalovalo velmi neochotne a zepredu se ozyvaly neprijemne zvuky. Na krajnici auto restartoval a to se tvarilo, jako by se nic nestalo.

                Pry ho pri nejblizsi vhodne prilezitosti proda.

                1. Pokud spadl pedál na podlahu je to naprosto nestandardní
                  Pokud spadl pedál na podlahu je to naprosto nestandardní závada a není to žádná pr…l (propadání pedálu brzdy je relevantní diagnostická metoda průšvihu na brzdách). Pokud vše povypadá, tak auto musí zůstat schopné brzdit to ano – mělo by mít mechanickou vazbu mezi pedálem a brzdami, ale pedál je naprosto tvrdý – posilovač zajišťuje, aby maximální síla na pedál byla ekvivalent 30 kg. Dneska se od mechanických vazeb ustupuje, takže sice můžete pařit při dobíjení autíčka s pedály a volantem, ale zase v případě failu jste jen pasažéři…

                2. Od mechanických vazeb se neustupuje, protože ty jsou tam ze
                  Od mechanických vazeb se neustupuje, protože ty jsou tam ze zákona.

                3. Právě, že už to jde obejít bez rozporu s normami, jen je
                  Právě, že už to jde obejít bez rozporu s normami, jen je to zatím dražší – za mě je to špatně, já bych na mechanické vazbě nadále trval.

                4. Pokud plánujou do budoucna přejít na autonomní systémy,
                  Pokud plánujou do budoucna přejít na autonomní systémy, tak se té změny nevyhneme. To poslední co chceš je drcnout na dálnici do volantu, během spánku a sjet z mostu.

                  Letadla už taky dávno přešla na plně digitální fly-by-wire bez mechanické zálohy.

                  Samozřejmě to bude mít význam až od té doby, kdy budou taková auta považovaná za spolehlivá.

                5. Jenže letadlo má tyhle systémy plně redundantní. Což by
                  Jenže letadlo má tyhle systémy plně redundantní. Což by od Asilu C myslím taky mělo být.
                  Poslední co chci je, aby za mě někdo řídil a já do toho nemohl zasáhnout…to nemá ani to letadlo.
                  Zatím je nejdále s autonomií vlak v podobně nějakých driver less meter – někde jsem tím je – není to taky na Orly v Paříži? a byl to plně uzavřený koridor, kde byly jasně definované i nástupní body na nástupišti

                6. Všechny současné návrhy systémů pro autonomní řízení
                  Všechny současné návrhy systémů pro autonomní řízení jsou taky redundantní. A to jak u Tesly, nak například i u NVidie.

                  A co se týče toho zasahování do řízení, tak nikdy jste nejel taxíkem? Nebo mu taky kecáte do řízení? Autonomní řízení dostane povolení, jenom pokud prokáže že je výrazně bezpečnější než ten taxikář. U robotaxíků taky nikdo nebude chtít, aby pasažeři přejímali řízení.

                  A samozřejmě pokud je pro vás ta představa nepřijatelná, tak si takové auto prostě nekoupíte. Ono to taky bude určitě za dost mastný příplatek.

                7. V budoucnosti bude za mastny priplatek auto ktere pujde ridit
                  V budoucnosti bude za mastny priplatek auto ktere pujde ridit manualne.

                8. Tomášku, tohle je Tvůj první štěk, který má hlavu a
                  Tomášku, tohle je Tvůj první štěk, který má hlavu a patu. Moje pochvala Tě jistě nepotěší, nic s tím cejchem 🙂 ale nenaděláš.

                9. Chlapci chytte se za ruciciky a bezte oba uz do prd.le a
                  Chlapci chytte se za ruciciky a bezte oba uz do prd.le a muzete si vzit sebou komouse a běžce…

                10. a zkontroloval si už matičky uod kol?
                  a zkontroloval si už matičky uod kol? 😉

                  https://youtu.be/NZQNkUWacoo?t=322

                  jako u tezly bych se už ani nedivil brzdovce na podlaze, toš další plůser do sbírky ;)) měl bys videjko ??

                11. Ked sa to stalo mne, tak brzdy fungovali normálne, žiadny
                  Ked sa to stalo mne, tak brzdy fungovali normálne, žiadny nezvyčajný zvuk som nepočul a reštart nepomohol. O tom, že by nefungovali klasické brzdy som ešte nepočul, až doteraz.

                12. no tak většině tesliček se taky nepovolují matičky uod
                  no tak většině tesliček se taky nepovolují matičky uod kol páč tu 2tunovku ještě porádně neprovibrovali blokem na vokruhu. Víš co tesla je prostě překvápko, nikdy nevíš jaký dárek ti přichystá. Jednou firm podruhý brzdy… 😉 Porát je co vobjevovat ;))

                13. To jsou zase zahady.
                  Mechanicke brzdy nemaji (alespon u S a X

                  To jsou zase zahady.

                  Mechanicke brzdy nemaji (alespon u S a X Tesel, trojku jsem jeste neridil) s rekuperaci nic spolecneho.
                  Jedine co muze ovlivnit jejich ucinnost je pripadna porucha posilovace, i bez nej ovsem funguji dostatecne (vyzkouseno, kdyz mi dosla baterka a byl jsem tazen na lane s uplne do mrtva vypnutym autem) stejne jako v kazdem jinem aute s chciplym motorem, jen je treba zkratka vice tlacit na brzdovy pedal, rozhodne se vsak ten pedal bez posilovace neda proslapnout az na podlahu ani se pri tom neozyvaji zadne zvuky.

                  Popisovane chovani by tedy vysvetlovala jedine nejaka vazna mechanicka zavada brzd, kterou by ovsem rozhodne nevyresil restart palubniho pocitace.

                  Tak az zase zahulite a budete rozmlouvat s vasim kamaradem tak ho pozdravujte. 🙂 Ne delam si srandu, ale je to faakt hoodne divne!

        1. Neviem čo sa stalo v tomto konkrétnom prípade. U mna to
          Neviem čo sa stalo v tomto konkrétnom prípade. U mna to bolo tak, že keď auto vypísalo tieto chybové hlášky (že je vypnuté regeneratívne brzdenie a ďalšie dva systémy), tak stlačením brzdového pedálu som uplne normálne zastavil. Prvotný „šok“ môže nastať, keď je vodič zvyknutý, že pustením pedálu akcelerátora, auto okamžite spomaľuje. Nevidím dôvod prečo by nefungovali mechanické brzdy, to by samozrejme bola veľmi zlá závada a žiadny reštart nemôže pomôcť. A keďže v tomto prípade reštart pomohol, tak neviem, čo si mám o tom myslieť. Možno nefungoval posilovač, ale to by v servise určite zistili, aj keby sa po reštarte obnovila jeho funkčnosť.

                1. U spalovaku se obcas stane bouracka, kdyz pri vytoceni na
                  U spalovaku se obcas stane bouracka, kdyz pri vytoceni na trojku se ridic netrefi pri radeni do ctyrky, ale trefi se do dvojky. Kdysi jsem videl takovou bouracku v DE. Auto preletlo do protismeru na dalnici i pres ocelova svodidla. To u EV nelze. U Tesly jsem pri jizde zkousel zaradit neutral. Kdyz jsem pohnul packou smer nahoru -zpatecka- tak to akorat vydalo chybovy ton a zpatecku nezaradilo. U Leafu podobne. Ale Leaf ma mechanickou blokaci kol pri parkovani. Kdyz se zmackne na pace knoflik na Parking, tak to pri nizke rychlosti zafunguje a auto se blokne. U vyssi ale ne. Ale na hranici rychlosti, kde to jeste funguje se muze ten blokacni kolik ulomit.

              1. Tak ešte raz. Mechanické brzdy fungujú bez ohladu na
                Tak ešte raz. Mechanické brzdy fungujú bez ohladu na rekuperáciu. Ak pretlačil brzdový pedál na podlahu a auto nebrzdilo alebo len velmi neochotne, tak to poukazuje na závadu, ktorá sa nedá odstrániť reštartom. A keďže v tomto prípade reštart pomohol, tak z toho jasne vyplýva, že mechanicko-hydraulické brzdy fungovali a ten človek kecal. A vy ste mu na to skočili.

                1. A nebo kecá Tesla do mechanických brzd.
                  A nebo kecá Tesla do mechanických brzd.

                2. Michelin to myslím vysvetlil jasne, že aj keď mal vybitú
                  Michelin to myslím vysvetlil jasne, že aj keď mal vybitú baterku, tak riadenie a brzdy mu fungovali. Fungujú na mechanickej väzbe.

                3. Když nemá elektřinu tak nekecá, víme oba hovno, já mu
                  Když nemá elektřinu tak nekecá, víme oba hovno, já mu věřím, vy ne a na tom stavíte nesmyslné hypotézy.

                4. Posilovac rizeni i brzd funguje pres 12V baterku. Pokud by
                  Posilovac rizeni i brzd funguje pres 12V baterku. Pokud by byla i ta prazdna, tak auto nelze ani tlacit. Leda ze by predem aktivoval odtahovy modus. S prazdnou 12V baterkou to uz nejde udelat, protoze nefunguje ani obrazovka ani nastaveni ridiciho pocitace.

                5. Nebyl tu pred nejakou dobou clanek, ve kterem psali, ze Tesla
                  Nebyl tu pred nejakou dobou clanek, ve kterem psali, ze Tesla dokazala pomoci OTA zlepsitucinnost brzd? Jak to bylo udelano? Predpokladam, ze vyssi ucinnosti posilovace ne. Takze mi z toho plyne, ze nejak do brzd kecat musi, jen nevim jak.

                6. Kazde auto ma posilovac brzd a ruzne pomocniky. ABS atd. To
                  Kazde auto ma posilovac brzd a ruzne pomocniky. ABS atd. To vse ridi pocitac a pokud se vyskytne chyba v Boardcomputer, tak nefunguje nic spravne. Ani zamykani. Jako kazdy PC je nutny restart. To se muze stat i u spalovaku. Pro diagnostiku je OBD ktere umozni vycteni chyb ze vsech controleru v aute. A pri defektu se vymeni. A to se stava docela casto.

      1. Tomu nerozumin. To musi byt zarizene tak aby to „temer“ neslo
        Tomu nerozumin. To musi byt zarizene tak aby to „temer“ neslo poznat. Pokud ma ridic dojem ze to najednou nebrzdi, tak to je docela problem. Ja to v Priusu teda temer nepoznam. Kdyz je ticho tak podle zvuku nebo aplikaci. Jenze to je ta zla Toyota ktera dela vsechno spatne :-).

          1. Jaký je rozdíl, mezi účinností a bzdícím efektem?
            Jaký je rozdíl, mezi účinností a bzdícím efektem? Prostě jak psal přede mnou, pokud vydadne rekuperace ,tak řidič nemá nic poznat, jednotka elektrohydraulického posilovače to zařídí. Síla řidiče vs. Brzdná síla musí být stejný za všech okolností. Nebo teslaci musí na brzdu víc tlačit, když nejde rekuperace?

            1. Funguje to u Leaf 1, trojcat Mitsubishi i u Tesly.
              Funguje to u Leaf 1, trojcat Mitsubishi i u Tesly. Pravdepodobne to bude tak fungovat u vsech BEV. Neni to zadny sok, pouze je nutne vic slapat na brzdu. One Pedal Driving nejde. U Ionu to mam casto, protoze diky male baterce nabijim casto na 100%, protoze to jde docela rychle a vcas nabijecku neodpojim. A prvni usek od domu je z kopce. Zatim jsem s tim nikdy problem nemel a nejspis ani nebudu mit. Ale kdo hleda chybu, muze se na tom ukajet.

              1. U japoskych trojcat,když vypadne rekuperace to ano musí se
                U japoskych trojcat,když vypadne rekuperace to ano musí se na pedál brzdy zatraceně více šlapat,ale to je elektromobilní pravěk. U moderního elektrouata nic pocitově nepoznáte, jen pohledem na přistrojovku, že to nerekuperuje.

                1. Ano, u šlapání na brzdu to bezpochyby platí. Ale je to tak
                  Ano, u šlapání na brzdu to bezpochyby platí. Ale je to tak i u brzdění plynovým pedálem? Je To tedy tak, že při plné baterce při povolení pravého pedálu místo rekuperace auto bude brzdit mechanicky? Nebo bude plachtit? Mám zkušenosti jen se staršími EV a tam se mechanicky brzdit plynovým pedálem nedá…

                2. To by me taky zajimalo. U meho Priusu kdyz povolim plyn tak to
                  To by me taky zajimalo. U meho Priusu kdyz povolim plyn tak to mirne rekuperuje. Ale jen malo. Takze i kdyz je baterie plna, pocitove nic nepoznam. Ale u me 100% neni 100% ale asi 81% takze je tam buffer. Jestli ho vyuzivaji nevim. Aler rekl bych ze trochu jo. Zkusim priste az nabiju do plna zapojit Hybrid Assistant a divat se jestli to rekuperuje.

                3. U e-Niro jsou 3 stupně rekuperace přepínatelné (4-tý
                  U e-Niro jsou 3 stupně rekuperace přepínatelné (4-tý stupeň je brzda). Při prvním stupni auto prakticky plachtí, s většího kopce se rozjíždí s max. rekuperací -7 kW. Jakmile dojede auto, automaticky rekuperací srovná rychlost (díky přednímu radaru) bez zapnutého tempomatu, tedy dá se jezdit prakticky jedním pedálem. Pokud chci náhle dobrzdit, lze přidržet levé pádlo (přepínání vyšších stupňů rekuperace) pod volantem a auto zastaví do nuly bez použití brzdového pedálu. Maximální rekuperaci kterou jsem viděl byla -115 kW, předpokládám že maximální bude ještě o něco vyšší.

                4. Tak to je „husty“. Ja mam maximalni rekuperaci asi 20kW. To je
                  Tak to je „husty“. Ja mam maximalni rekuperaci asi 20kW. To je vlastne moje kediny DC „rychlo“dobijeni.

                5. Pri plnej baterke na Tesle sa po pustení pravého pedálu
                  Pri plnej baterke na Tesle sa po pustení pravého pedálu jednoducho iba plachtí. Rekuperácia je taká minimálna, že to ani necítiť. Tak isto sa to správa, ak je baterka veľmi chladná (pod 0st. ). Ak rekuperácia funguje naplno, tak na Tesle S som videl najväčší výkon -80kW.
                  Mechanicky sa dá brzdiť iba brzdovým pedálom. Takto isto som to pozoroval aj pri väčšine BEV, čo som mal možnosť riadiť.

              1. To vím. Můj Prius funguje stejně. Ale i tak nemám najednou
                To vím. Můj Prius funguje stejně. Ale i tak nemám najednou pocit že auto přestalo brzdit. Počítač prostě nahradí chybějící rekuperací normální brzdou. A možná taky myslím brzdí spalovacím motorem když se jede dlouho z kopce ale tím si nejsem jistej. Dá se to vynutit režimem B, to vím jistě.

                1. Ale tady nejde o brzdění levým pedálem. Jde o to, že
                  Ale tady nejde o brzdění levým pedálem. Jde o to, že většina majitelů EV se brzy naučí používat pro brzdy jen pravý pedál, který při určité poloze začne rekuperovat a tím brzdit. Mechanická brzda s tím nemá nic společného. Jste zvyklý třeba na režim B (silnější rekuperaci a tím i silnější brzdění) a pokud nenabíjíte do 100%, nestane se vám, že by se nějak změnila účinnost rekuperace. A teď si představte, že jednou jedete třeba dlouho z kopce a měl jste celkem nabito a najednou v jeden okamžik auto přestane rekuperovat, protože má plnou baterku. Prostě není kam ukládat nasbíranou energii. Je to, jako byste zařadil neutrál a auto nebrzdí. Prostě se leknete, protože je to nová situace. Vám se to s Priusem stát nemůže, protože pořád bude brzdit motorem, i když máte baterku plnou. Tak v tenhle okamžik musí uživatel většiny EV šlápnout na brzdu a auto začne brzdit mechanicky. A na to prostě jen nejste zvyklý. Jste zvyklý brzdit pravým pedálem plynu.

                2. To všechno vím. Tak by to mělo být uděláno tak aby se
                  To všechno vím. Tak by to mělo být uděláno tak aby se místo tu chybějící rekuperaci nahradila brzda aniž by řidič ten brzdový pedál stisknul. Jinak je to celkem nebezpečná taškařice.

                3. jen to jen o zvyku. Třeba Ionic má pod volantem pádla pro
                  jen to jen o zvyku. Třeba Ionic má pod volantem pádla pro nastavování úrovně rekuperace. Většina majitelů EV po čase nastaví jednu a to maximální úroveň rekuperace, protože jízda je nejjednodušší, máte nejkratší reakci mezi bržděním a plynem a auto řídíte jen jedním pedálem. Režim tzv. plachtění využívají hlavně redaktoři a různí experti co auta jen testují, ale prakticky EV nepoužívají. Ani při jízdě se spalovákem přece nikdo na rovině nedává nohu z plynu, aby si zaplachtil…
                  I ta možnost volby úrovně rekuperace by mohla být nebezpečná, protože při uvolnění plynového pedálu si nevšimnete, že už tam prostě maximální úroveň rekuperace třeba nastavenou nemáte, na display se nepodíváte, leknete se a šlápnete tedy na mechanickou brzdu…
                  Prostě je to jen o zvyku a o tom, jak s EV jezdíte.

                4. Jinak u Priusu i rekuperace probíhá po stisknutí brzdového
                  Jinak u Priusu i rekuperace probíhá po stisknutí brzdového pedálu, takže tím je problém celkem vyřešen.

            1. u většiny EV je standartně pro jízdu vpřed tzv. režim D
              u většiny EV je standartně pro jízdu vpřed tzv. režim D tzn s minimální rekuperací. Takže když takto vyjedete se 100% nebo 10% nabitou baterií, tak stejně po uvolnění pedálu je rekuperace minimální, případná rekuperace je na brzdovém pedálu a řidič v podstatě nic nepozná. Pokud zvolíte jinou úroveň rekuperace, tak potom u většiny EV řidič musí počítat, že do cca 95% aku ta rekuperace moc nefunguje, protože není kam energii ukládat.
              Slyšel jsem, že třeba nový e-Golf a ID3 to nějak vyřešené mají – podle mě mají pro rekuperaci uvolněnou část kapacity baterie nad horní bezpečnostní limit…ale to si jen myslím…

                1. U Tesly vždy po úplnom uvolnení pedálu akcelerátora
                  U Tesly vždy po úplnom uvolnení pedálu akcelerátora nastáva rekuperácia aj v režime D. Iný režim na jazdu vpred tam nie je. Maximálna intenzita rekuperácie sa nastavuje v menu a sú tam len dve možnosti: Standard a Low. V režime Standard je rekuperácia po úplnom uvolnení pedálu maximálna, záleží ešte na stavu baterky, či je chladná alebo veľmi nabitá. Vtedy je obmedzená.

  3. Autopilot je bohuzial najvacsi fail od Tesly. Celkom to kazi
    Autopilot je bohuzial najvacsi fail od Tesly. Celkom to kazi celkovy dojem auta. Je to nebezpecna vec a vlastne by podobni asistenti mali byt zakazani, pretoze nie su spolahlivi. Pokial automobilka nezoberie na seba plnu zodpovednost, tak system nepovazuje za spolahlivy. Celkovo je Musk v tomto ohlade prehnany optimista. Aj co sa tyka oblasti vyvoja AI cez deep learning resp. neuronove siete, je tam uz citit isty utlm. Pomaly sa konci 3. era vyvoja AI, ktora nas sice posunula o nieco dopredu ale ziadne spolahlive a efektivne systemy nam nepriniesla. Problem zostava rovnaky. Popisat prostredie v ktorom, zijeme a pochopit ho su velmi velmi komplexne veci, ktorym ako tak rozumie iba ludsky mozog a ten je hyper zlozity oproti nasim neuralnym sietam, ktore aktualne mame. Pocitam, ze dalsi boom AI pride tak o 20 rokov.

          1. Drtivá většina cesty po US dálnici bez uzavirek, nebo
            Drtivá většina cesty po US dálnici bez uzavirek, nebo přes město po rovných silnicich s perfektním značením pruhů, takže nic složitého. Po Praze a okolí by auto pilot skončil na první vedlejší silnici.

            Když jsem měl půjčenou TMS, tak mě překvapilo, jak hezky vyjela Jeremonkovu z Podolí nahoru, celkem to auto zvládlo, samozřejmě na silnicích 3 třídy bez středního pruhu nemá šanci, jede prostředkem a bez krajních pruhů je to sebevražda.

      1. To nestaci. Musi tam byt garancia, ze je spolahlivy inak do
        To nestaci. Musi tam byt garancia, ze je spolahlivy inak do toho rodinu neposadim.

        Dajte si odpoved na otazku ci by ste sadol do autonomneho auta, ktore je statisticky bezpecnejsie nez ostatne ale obcas nehodu urobi? Cize tu kriticku situaciu nebudete mat vo svojich rukach ale bude stacit niekde zle namalovana ciara, zla hrana nejakeho kamionu, zle zabrany,… a vasa rodina zomrie. Ale statisticky to bude stale bezpecnejsie. Aka je vasa odpoved?

        1. Odpoved je Boeing 373 MAX. Jakmile bude padne podezreni, ze
          Odpoved je Boeing 373 MAX. Jakmile bude padne podezreni, ze Vami popisovana situace muze nastavat, bude takovy system legislativne zakazano provozovat. Jako lvl3 ano, ale ne jako 4 (tam by duvod nebyla zle namalovana cara, protoze tam musi spolupracovat infrastruktura) ci 5. Zadny politik si nedovoli pustit na silnici zabijaka svych volicu.

  4. Objektivně potvrzuji, že úpravy autopilota a tempomatu, tak
    Objektivně potvrzuji, že úpravy autopilota a tempomatu, tak jak je to v současnosti naprogramováno, způsobují nebezpečné chování auta. Příklad: jedu ve středu levého pruhu, v pravém jede velký náklaďák, minimálně půl metru od oddělovací čáry. Najednou auto drsně zabrzdí. A kdyby v té chvíli nějaké auto za mnou nedodrželo bezpečnou vzdálenost, byl by malér. Podobně cyklista, či chodec na krajnici, jasně oddělené plnou čárou, v bezpečné vzdálenosti od ní a auto prudce zabrzdí a téměř zastaví. Před kruhovým objezdem automatiku vypínám, protože to nezvládá vůbec. Další nectnost, jakou je úprava rychlosti autopilotem, kdy se na displeji objeví snížená rychlost a auto přesto jede ještě několik sekund stejnou rychlostí dál, než mu dojde, že má zpomalit. Na pokuty jak stvořené. Stejně tak po skončení snížené rychlosti, než se auto opět rozjede, všichni za mnou mají asi o mě špatné mínění. Musím prostě být stále ve střehu.

    1. Osekany AP v Evrope je umele zhorsen. Zatacky s vetsim
      Osekany AP v Evrope je umele zhorsen. Zatacky s vetsim zakrivenim a kruhove objezdy jsou v Evrope z moci uredni vypnute. Podobne je u predjizdeni na dalnici. V Evrope jsou vnucene casove prodlevy a AP musi casto predjizdeni zrusit. Ano, je nutne byt vzdy pripraven zasahnout. To je podminka pouzivani.

      1. Pokud existuje zdroj o těch kruhových objezdech tak bych ho
        Pokud existuje zdroj o těch kruhových objezdech tak bych ho chtěl vidět. Kruhové objezdy Tesla nikdy neuměla, ani v USA.

        U předjíždění se musí zahájit manévr do 5 sekund. S těmi poloměry zatáček nevím, volant se otáčí o 90 stupňů, nevím, jestli vůbec ty kamery dále vidí.

    2. Každý systém se musíš naučit používat a musíš znát
      Každý systém se musíš naučit používat a musíš znát jeho omezení. Lane Assist se u VW Gruppe také prostě jen sám od sebe vypne a neupozorní na to a můžeš skončit v protisměru.

      Jednoduše to jsou limity auta a musíš je znát. Ten Autopilot je velmi opatrný a nikde opravdu nepsali, že umí kruhové objezdy apod. Ty rychlostní limity jsou vyřešené velmi špatně, ale protože každý jezdí jinak, tak se to ani nedá moc dobře vyřešit. Auto, které začne před vesnicí zpomalovat na 50 často v CZ nějaký borec ještě i předjede a vybliká a za vesnicí zase všichni začnou zrychlovat už 100 m před koncem vesnice.

      Tesla to má ale vyřešené špatně a bez rozpoznávání dopravních značek to není optimální.

      Mimochodem – musíš být stále ve střehu. Tak je to i uváděné v uživatelské příručce. To, že se dá s Teslou na dobré dálnici hodinku spát neznamená, že to výrobce podporuje.

  5. No mam za sebou zrovna cerstve necelych tisic kilometru pres
    No mam za sebou zrovna cerstve necelych tisic kilometru pres noc, kdy jsem se teda snazil vyuzivat autopilota, zejmena kdyz se mi chtelo spat.
    Funguje genialne. Jakmile ho zapnete, tak vas behem deseti minut tak na..re, ze vam adrenalin strika z usi a spat se vam uz nechce.
    Jsem fakt zvedavej jak to bude ridit po vymene FSD jednotky, protoze tohle je fakt za trest. Zmrvili s tim totalne i tempomat, teda kdo ma rad lunaparky, ten si to uzije, ovsem slabsi natury se leda pozvraci z neustaleho bezduvodneho cukani a brzdeni.
    Fakt jsem dnes v noci dal Elonovy par nepeknych jmen a vzpominal na to jak me pred trema lety to stejne auto v noci zvladlo na stejne terase odvezt asi 400km stylem, ze jsem se jen chvilema probouzel abych uhlidal sjezdy a omezeni, kde jsem to vzal za nej.
    Jak to mohli takhle zkr..lit a jeste to nazyvat pokrokem fakt nechapu. Hlavne, ze pred trema a pul lety, kdyz jsem auto objednaval sliboval Elon, ze do roka me to bude vozit samo…

    1. Ahoj, mohl bys popsat o kterou cestu se jedná? Jestli je to
      Ahoj, mohl bys popsat o kterou cestu se jedná? Jestli je to dálnice apod. Není mi moc jasné, jestli jsi 3 roky Autopilot nepoužíval nebo jak je možné, že jsi to během minulých 12 měsíců nezaznamenal.

      Autopilot se za posledních 12 měsíců nijak nezlepšil nebo nezhoršil. Funguje prakticky pořád stejně, někdy neplynule, ale stále je pořád lepší než to, co nabízejí ostatní. Mercedes umí jezdit krásně plynule, zpomalovat už před vesnicí, kruhovými objezdy, zatáčkami, ale řídit musíš ty. Jeho držení v pruzích je oproti Tesle naprosto neschopné. Kdyby Tesla zkombinovala plynulost, kterou má Mercedes díky spolupráci s mapovými podklady a přidala rozpoznávání značek, tak by to bylo super.

      1. Náhodné brzdění – na dálnici při dobré viditelnosti prakticky není. Jinak zhruba co 20-50 km. Často v tunelech. Na dálnici při špatné viditelnosti se to projeví. Paradoxně jezdím hodně v noci a oproti dnu nepozoruji žádný rozdíl.
      – Pokud se nějaké auto připojuje na dálnici, tak Autopilot poměrně nelogicky brzdí, ale s tím je třeba při velkém provozu počítat.
      2. Vypnutí autopilota – především ve stavebních úsecích, kde se odpojuje pruh z dálnice a jsou tam zachovány původní bílé čáry. Ve stavbách je třeba Autopilota kontrolovat.
      3. Změna rychlosti v tunelu – při zapnutém Autopilotu se občas v delším tunelu stane, že ze 100 skočí na 80 / 70, když nějaká silnice prochází přes ten tunel kdesi nahoře. Je to nepříjemné a už se to 2x v průběhu roku změnilo. Teď se mi to stává v jednom tunelu jen v jednom směru, že skočí z 80 na 70.
      4. Nové dálnice nejsou ani měsíce po zprovoznění správně v Autopilotovi.

      Ty sliby jim nesmíš věřit. Za poslední rok jsem měl 25 aktualizací, vylepšilo se hodně drobností, změna pruhů se lehce zrychlila, ale jinak ten Autopilot jezdí +- stejně. Trochu asi reaguje na ty kužely, ale jinak žádný velký pokrok nebyl. Jezdí prostě jako velmi opatrný řidič.

      1. Jinde nez na prehledne dalnici (tedy mimo stavby se zlutymi
        Jinde nez na prehledne dalnici (tedy mimo stavby se zlutymi pruhy atd.) by me ani nenapadlo to pustit.

        Jinak ap jsem vyuzival/si uzival hlavne ze zacatku kdy neresil co se deje ve vedlejsich pruzich. Pak ho zacali “vylepsovat” a ja ho cim dal mene pouzivat (bohuzel spolu s nim i tempomat) loni v lete jsem na delsi ceste uplne stejne tekl z tempomatu, dokonce jsem se pak ptal v servisu jestli by treba nechteli zkalibrovat kamery, ze to bezduvodne dupani na brzdu kvuli autum v jinych pruzich ktere se mu z nejakeho nepochopitelneho duvodu nelibi je fakt na palici. Rekli mi, ze to je bohuzel normalni a nedela to zdaleka jen me, ze mam vyckat a snad to dalsi updaty vyresi.

        Ted jsem jel zase jednou po hodne dlouhe dobe celou noc v kuse a tak jsem ve chvilich krize holt zase radeji sahnul po ap abych zjistil, ze se stale nic nezmenilo.

        A nejde jen o nahodne prudke brzdeni, ale staci aby jste v levotocive zatacce predjizdel na tempomat ve 130km/h kamion, ktery jede stovkou a nekolikrat s vama skubne, protoze se nemuze rozhodnout jestli je to bezpecne…
        Fakt des.

        A dobre udrzovani v pruzich asi jine auto mit lepsi nebude, ale adaptivni tempomat funguje rozhodne lepe v kazdem jinem aute, ktere jsem ridil nez aktualne (vlastne jo, uz nejmene rok, o to je to smutnejsi) v me Tesle.

        1. Osobně jsem zatím neviděl auto, které by dobře
          Osobně jsem zatím neviděl auto, které by dobře upřednostňovalo žluté pruhy. Pokud jsou bílé čáry dobře vidět, tak z toho zatím mají všechna auta chaos. Stejně tak i Autopilot od Tesly – v zobrazení se třeba při jízdě v pravém pruhu středová přerušovaná čára střídavě přibližuje, protože si nemůže vybrat, jestli bude upřednostňovat tu nebo tu bílou co je o 30 cm blíže.

          Osobně jezdím téměř výhradně s Autopilotem, město, mimo město i dálnice. V těch zatáčkách při předjíždění je to závislé od jízdní situace, ale stává se to. Je to dobrý příklad.

          Adaptivní tempomat závisí od nastavení – Tesla do toho míchá to, co vidí kamerou a nejen radar. Ostatní auta to nechávají na radaru a pak prostě nevidí cyklistu, co jede u krajnice. Tesla ho vidí a zpomalí. Zpomalí prudce, později než pozorný lidský řidič, ale zhruba tak stejně jako ne úplně vytrénovaný lidský řidič. Najít rovnováhu je opravdu obtížné a Tesla to má prostě aktuálně nastavené takto.

          To dupání na brzdu je něco, co je třeba dobře sledovat a posléze člověk dokáže vytušit situace, kdy se to může stát -> úzká silnice, auto těsně u čáry. Navíc pokud člověk nic neudělá, tak to brždění trvá jen velmi krátce a zpomalí třeba o 5-10 km/h. Pocitově je to kvůli trhnutí mnohem více, ale opravdu s tím ostatní auta většinou nebudou mít žádný větší problém. Ideální je opravdu udělat nějakou statistiku, asi to teď začnu sledovat, abych měl trochu více objektivních dat, protože o tom mluví každý, otravuje to, ale neděje se to každou minutu, ale jen několikrát za den, dle situací.

          1. Chlapi, ono je to tak, že se testlí mrdky a vyjížďky v
            Chlapi, ono je to tak, že se testlí mrdky a vyjížďky v nich dávají za dobré chování v alzheimercentrech nebo v Bohnicích? Tomíčku, dnes jsi nekakal do plíny a hezky jsi papal lžičkou, půjdeš se projet tesličkou? Fakt to tak je? Jináč si neumím představit, proč by se zdravý, vidící, slyšící člověk dobrovolně vzdal takové radosti jako je řízení auta? No pravda, odpověděl jsem si sám, eMrdka není auto…..

            1. Ber to tak, většinu lidí nebaví řídit auto – a proč by
              Ber to tak, většinu lidí nebaví řídit auto – a proč by mělo? Prostě to potřebují k existenci – přepravovat se.. a pokud je to nebaví a nejsou dobří řidiči, proč by neměli mít slušeně fungující pomocníky – ovšem, z toho, co tu píší, Tesla slušně fungující systém nemá…a obhajovat ho je prostě mimo..snaha o autopilota je logická, jenže bohužel auto není letadlo, které je na tohle jednoduší – zejména protože okolí se chová predikovatelně a letová dráha taky a i tak co předvedl teď Boeing.. Silnice ani běžná silniční doprava predikovatelná není – jen velmi omezeně se k tomu dá přiblížit za zvláštních podmínek – některé situace na dálnici

              Elektromobil je super věc, ale pořád je to jen auto s jiným pohonem, netřeba to glorifikovat a myslet si, že je to nějaký mesiáš nějaké problematiky – není

          2. No ono kdyz jedete 1000km v kuse a stane se vam nejaky ten
            No ono kdyz jedete 1000km v kuse a stane se vam nejaky ten problem co 50km kdy je zapnuty byt jen tempomat, tak ho mate fakt plne zuby.

            Bohuzel me je schopen v rychlem pruhu, kdyz zacne najizdet jine auto z privadece do pomaleho pruhu zacit doslova flekovat. Vcera se mi tohle konkretne stalo zase asi dvakrat. A to jsem nepouzil tempomat ani na tretinu tech kilometru… A to uz je fakt havarijni situace, kdyby takhle vybrzdil nekoho za mnou. Vetsinou na to reaguju dupnutim na plyn, coz je pro posadku fakt paradni kombinace…

            “ je třeba dobře sledovat a posléze člověk dokáže vytušit situace” to je moc hezke, ale na to tam tyhle systemy fakt nepotrebuju abych musel domyslet co zmrvi a pripravovat se neustale jak to zachranit…
            Tyhle asystenty si poustim, kdyz jsem utahanej abych si ulevil a to co me stve je, ze ze zacatku tuhle ulohu “ulevit ridici” plnili na 100% a pak to takhle zmrvi.

            Mimochodem asi pred dvema tydny jsem jednomu Elonovo obdivovateli (brachovo znamej, kterej mu prijel na navstevu), ktery veri v jejich autopilota a to, ze bude brzy jezdit uplne sam (ha ha ha) predvadel jak skvele funguje. Po nekolika problemech prave se zlutymi pruhy a nasledne s predjizdenim na dalnici, kdy opakovane pri potvrzeni tuknutim do blinku zacal predjizdet a v pulce manevru si to rozmyslel a prudce strhl volant zpet to autopilot zakoncil tim, ze se rozhodl odbocit z dalnice (podle navigace) namisto na sjezdu asi o 50m drive do odstavneho “zalivu” a navic to provedl na posledni chvili jako by si bezny ridic uvedomil, ze asi prejel svuj sjezd proste najednou bez pribrzdeni pustil blinkr a prudce to strhl doprava. Jen tak tak jsem to strhl zpet…

            Ne fakt me nepresvedcite, ze je to pouzitelne, pripadne vas svezu ve svem tri roky starem Xku aby jste mel porovnani.
            Jak jsem uz psal, uvidime co s tim udela vymena FSD jednotky, ale zatim je to dost katastrofa, resp. dobrej zabijak. 🙂

              1. No jeden vtipek z toho vcera vzesel, kdyz mi po dalsim z mych
                No jeden vtipek z toho vcera vzesel, kdyz mi po dalsim z mych peprnych komentaru na ucet autopilota povida jeden ze spolucestujicich “a je to vubec chlap ten autopilot, ze o nem furt mluvis v muzskem rode?” a ja mu na to odpovedel “vidis to me nenapadlo, to by lecos vysvetlovalo” 😀

            1. Čili řidiči jsou tak trochu pokusní králíci. Vím že
              Čili řidiči jsou tak trochu pokusní králíci. Vím že třeba kamarád se Subaru si na fantomové brzdění taky občas stěžoval. Při takovéhle úrovni „autopilota“ bych to asi ani nezapinal. Pořád získat co to udělá, to člověka unaví víc než kdyz to rovnou sám řídí.

                1. Presne. Ja vim ze to neni legrace takovy system vyvijet a
                  Presne. Ja vim ze to neni legrace takovy system vyvijet a verim ze se jim to jednou jiste podari, ale podle me temahle betaverzema zbytecne riskujou. Kdyby meli LIDAR (vim, byl driv strasne drahy) tak by asi Tesla nemohla narazit do toho betonovyho rozdelovace na dalnici, a nebo kdyby meli aspon sledovani oci jako ma Cadillac, tak jakmile by ridic prestal koukat na silnici, ihned by ho upozornila. On neni problem jenom to co popisujete ale i prehnana duvera lidi kteri tomu veri vic nez by meli. To je proste lidska vlastnost. Nekdo tu psal ze se ten AP zhorsil po nejake nehode Tesly, ze ho udelali aby byl citlivejsi-opatrnejsi. Ale to nemuzu posoudit. Kazdopadne si vas vazim za to ze popisujete skutecnost padni komu padni. A pokud vas nejakej muj prispevek nadzvedl, tak si reknete ze sem pako a nereste to. Nebyl to urcite zamer. 🙂
                  P.S. Pres vsechnu moji obcasnou kritiku bych si, pokud by byla levnejsi, Teslu sam koupil. Uz jen kvuli ty siti nabijecek.

                2. To není nic osobního. Trochu mi vadí, když někdo něco
                  To není nic osobního. Trochu mi vadí, když někdo něco vygooglí a bez vlastní zkušenosti pak šíří negativní informace, které jsou přitom třeba přinejmenším přifouknuté.

                  Jinak já nikdy neměl problém popisovat i ty negativa (nejsem žádnej Tesla fanatik nebo Elonův vyznavač, vážím si ho za spoustu věcí, ale za spoustu věcí ho také nemám rád), jen je trochu problém, že se toho rádi chytají Tesla hejteři, kteří pak právě přifukují a šíří dál něco co to vlastně není…

                  Co se autopilota týká, tak tam, ale moc není co přifukovat. Prostě funguje na prd tečka.
                  Nic to ovšem nemění na tom, že bych stejně neměnil, protože Tesla je geniální auto pro úplně jiné vlastnosti než je autopilot.

                3. A i ten AP se podle me zlepsi. Vy mate hardware verze jeste
                  A i ten AP se podle me zlepsi. Vy mate hardware verze jeste 2.0?

                4. Ano 2.0
                  Co vim tak 2.5 ma navic vnitrni kameru a FSD jednotku

                  Ano 2.0
                  Co vim tak 2.5 ma navic vnitrni kameru a FSD jednotku mi snad vymeni.
                  Az pojedu na vymenu tech vzper ve falkonkach tak se preptam jestli uz vi kdy s tim zacnou.

                5. Tak jsem se dnes v servisu ptal a prý posílají sms s
                  Tak jsem se dnes v servisu ptal a prý posílají sms s výzvou k výměně, tedy se nejde objednat svévolně a jde to prý hrozně pomalu, takže to může být klidně až příští rok.

                6. Takže nezbývá než držet ty palce :-).
                  Takže nezbývá než držet ty palce :-).

                7. No vida tak jeste par generaci takovych cipu a treba uz se to
                  No vida tak jeste par generaci takovych cipu a treba uz se to zvladne za volantem rozhodovat jako prumerna opice. 🙂

            2. Nemyslim, ze vymena HW necemu pomuze, to proste zacinaji
              Nemyslim, ze vymena HW necemu pomuze, to proste zacinaji vyplavavat temna zakouti v rychlosti naflakaneho sw (pridam vychytavku na jednom konci a rozpadne se neco na druhem).

              Takze leda doufat ze novy prepsany sw bude min zbastleny a bude ustabilizovany v astronomicky kratke dobe. Ja se na placeni za FSD vybodnul, nemyslim, ze evropska verze bude (jak legislativne tak funkcne) zrala pred koncem zivotnosti auta (v americe by to mohlo byt jinak). A prenositelne na nove auto to bohuzel neni.

              1. Sohlasim s vami. Podle meho nazoru je plne autonomni rizeni v
                Sohlasim s vami. Podle meho nazoru je plne autonomni rizeni v blizke dobe utopie. Tomu brachovo znamemu jsem den pred tou projizdkou u piva na jeho optimisticke vize o neuronovych sitich rekl “ono to nejak ridit bude, oni to vypusti a az to zabije par lidi tak jim to nakonec zakazou”.

                Ja si to priplatil jen ze zvedavosti abych mohl sledovat jak jim to pujde, bohuzel jsem netusil, ze to negativne ovlivni i obycejnou funkci jako je tempomat. Vedet to tehdy asi bych za to neutracel.

                No uvidime. Treba jeste prejvapi. Co bylo pred sto lety scifi dneska mame, takze je to jen o case a vyvoj se neustale zrychluje.

                1. Řízení auta je extrémně náročná věc, myslím, že tam
                  Řízení auta je extrémně náročná věc, myslím, že tam bude muset být integrovaná AI s počítačem, který bude mít výpočetní výkon v řádu stovek petaflops až jednotek exaflops a spíše to celé postavit na bázi kvantoveho počítače. Ten výkon dnešní Tesla FSD ani zdaleka nebude stačit. Až Tesla dostaví ten svůj Dojo počítač, tak zjistí, že přesně tohle by potřebovali dát do Tesly.

                2. Jako jo, já věřím, že se dá se současnými možnostmi
                  Jako jo, já věřím, že se dá se současnými možnostmi udělat autopilot, který zvládne za dobrých povětrnostních podmínek dálnici, a v to jsem také doufal, že mi snad Tesla časem dodá.
                  Všechno ostatní je, ale jak píšete pro budoucí počítače a umělé inteligence, na které si ovšem ještě počkáme.

                3. Myslim si, ze se pletete. Hledani optimalniho reseni ve fazi
                  Myslim si, ze se pletete. Hledani optimalniho reseni ve fazi uceni se je vypocetne narocne. Hledani uz nauceneho reseni na nadalou situaci ve znalostni databazi uz je radove mene narocne.

                  Srozumitelnejsi to popsal pan Vesely v tomto komentari

                4. Jenže optimální řešení musí být dokonalé. Pořád
                  Jenže optimální řešení musí být dokonalé. Pořád tady mluvíme o nějakém držení v pruzích a ani to Tesla úplně nezvládá. Bavíme se o autopilotovi, který pojede na zasněžené silnici bez značení dokonaleji než člověk, bavíme se o systému, který neoslepi prudké světlo nebo padající sníh, o systému který dokáže předvídat situace na silnici z divného chování řidiče jedoucího před námi, vyhýbání dírám, zpomalení před retardery a dalšími překážkami, zachytit ležícího člověka a stovky dalších situaci se kterými se systém setká poprvé. Navíc bude muset rozhodnout, zda zabije řidiče, maminku s kočárkem nebo 90ti letou důchodkyni. Pokud si někdo myslí, že tohle zvládne počítač s výkonem špičkového herního počítače, tak se dost plete. Musí být dokonalejší než člověk, jinak nemá šanci sám řídit auto i vzhledem k legislativě. Až bude autopilot, který bude i vyhrávat automobilové závody, pak bude mít velkou důvěru.

                5. Tak ted budeme ve pri 🙂
                  Optimalni reseni nemusi vzdy byt to

                  Tak ted budeme ve pri 🙂
                  Optimalni reseni nemusi vzdy byt to dokonale. To rozhodne neplati 🙂 Od toho jsou to dva ruzne pojmy. Optimalni je vyvazene, dokonalost muze byt nedosazitelna.
                  Mrknete na priciny nehod, dokonaleji nez clovek v drtive vetsine pripadu znamena – ze bude dodrzovat povolenou rychlst, nepredjizdet na plne care ci neprehlednych usecich, nebude pod vlivem, nebude precenovat sve moznosti. No a asi jste mel na mysli prizpusobeni jizdy stavu vozovky a jizdnim podminkam. Podle me je optimalni (nikoliv vsak dokonale reseni) i pouhe zastaveni u krajnice, zapnuti vystraznych svetel a pozadani o pomoc (jako nedavno udelal kombajnerista v Brne). Nekolik Vasich pripadu je beznych (retarder, vyhybani diram) a musi je system umet nez se povoli jeho provoz. Ale lezici clovek (obecne prekazka) pres silnici nemuze vyvolat zastaveni, vyckani na pomoc, prip. prepocet objizdne trasy? A to ozadani o pomoc muze vypadat tak, ze se data poslou do Doja, ten prijde na optimalni reseni a autu preda reseni. Nebo zasahne nejaky lidsky ridic, ktery vzdalene situaci zvladne.
                  A to rozhodovani, koho zabije, to je jen vyplod konspiratoru. JSou situace, ktere proste v nehodu vyusti a tam se stroj bude rozhodovat mnohem jednoduseji – optimalne brzdit a v pripade moznosti bezpecne vyhnuti se jizdou mimo komunikaci. Rozhodovani se, koho zabije, je nelogicke. Primarni cil je ochranit osadku vozidla.
                  Ano, souhlasim, z enehodovost musi byt min. o rad nizsi jak pri rizeni clovekem a to navic jen v pripade nezvinenych nehod, jinak bych ani ja jako nadsenec, nic takoveho nedovolil.
                  No a automobilove zavody mi zrovna prijdou jako dost jednoduche reseni. Je to hodne specificka situace, kde chybi spousta extremnich situaci. Zrovna v techto pripadech muze vypocetni sila a perfektni okamzita znalost stavu vozidla davat vyhodu nad „citem“ lidskeho ridice. Protoze samozriditelny vuz muze vzdy jet na naproste hrane mezi oladatelnym vozdilem a „nerizenou“ strelou. Navic si muze trat projet nescetnekrat za kratky okamzik v ramci simulace a pak realnou jizdu upravit dle aktualnio stavu vozovky, gum, vetru, apod., coz zjisti ze senzoru lepe a rychleji jak clovek. Takze zavody beru za daleko lehci ulohu jak rizeni v beznem provozu a viteztvi v nich by u me duvevru v obecne ridicske shopnosti nevyvolalo.

                6. Nebudeme ve při, vy mluvíte o asistentovi řízení, já o
                  Nebudeme ve při, vy mluvíte o asistentovi řízení, já o autopilotovi. 10 let starý Mercedes uměl vypočítat, že i přes intenzivní brzdění dojde k nárazu, tak zavřel všechna okna, předepsal pásy, aktivoval airbagy a čekal na náraz. Možná to má i Tesla. Pokud se vám zdají automobilové závody jednoduchá situace, tak pak jo není o čem se dál bavit.

                7. I ja mluvim o autopilotovi a tvrdim, ze jednotka v aute
                  I ja mluvim o autopilotovi a tvrdim, ze jednotka v aute potrebuje o nekolik radu mensi vypocetni vykon nez je potreba pro uceni.

                8. Takze i hloupý člověk se naučí věci jako vysokoškolský
                  Takze i hloupý člověk se naučí věci jako vysokoškolský profesor, jde jen o to to rychle vyhledat v knížce 🙂

                9. Vysokoskolsky profesor umi vymyslet nova reseni, vynalezat
                  Vysokoskolsky profesor umi vymyslet nova reseni, vynalezat efektivnejsi postupy. My hloupi lide tato reseni a postupy pouzivame. Pythagoras prisel na vztah delek stran pravouhlych trojuhelniku. A kazy zednik Vam diky tomu postavi roh do praveho uhlu, zna totiz 3, 4, 5. Zda bylo inteligencne a casove narocnejsi na ten vztah prijit nebo ho vyuzit k ziskani praveho uhlu (ci dopocitani delky treti stray), uz necham na Vas.

                10. Podle me se plne autonomni rizeni bude muset schopne byt
                  Podle me se plne autonomni rizeni bude muset schopne byt (alespon do urcite miry) ucit i v aute, jednak kvuli velikosti stavoveho prostoru – provoz kolem auta nejde snadno a hlavne jednoznacne popsat par cisly (resp. prevest do cisel) jako hry typu sach nebo go. Plus si myslim, ze tam bude muset byt neco, co bude hlidat a korigovat z jejiho pohledu optimalni (z hlediska lidi kolem ne vsak dokonala) reseni, ktera neuronka vymysli.

                11. To je ale o te optimalizaci ne dokonalosti.
                  Souhlasim, ze

                  To je ale o te optimalizaci ne dokonalosti.
                  Souhlasim, ze vytvorit polynom ze stavoveho prostoru je pro me nezaujateho cloveka hodne netrivialni operace ale neverim, ze se nenajdou lide, kterym to neprijde slozite 🙂
                  Kazdopadne umela inteligence predvadi ojromne pokroky, mrknete na automaticke preklady a porovnejte s necim, co se zvladalo pred 20ti lety.
                  Snad s emi postesti a budu preveden ve firme na umelou inteligenci a budu moci casem fundovaneji reagovat.

                12. Ja spis myslel tu cast, jak z tech (casto zasumenych, mizerne
                  Ja spis myslel tu cast, jak z tech (casto zasumenych, mizerne nasvicenych, oslnenych…) milionu bytu/pixelu (a neco malo dat z dalsich senzoru) udelat „vektorovy“ stavovy prostor (hromada objektu a predikce jejich pohybu v dostatecne velkem prostoru kolem auta), ktery bude dostatecne presny a pokryvajici.

                  Kdyz mam tohle, tak uz je rizeni relativne jednodussi cast problemu, koneckoncu simulovana auticka celkem slusne jezdi a reaguji na prostredi ve spouste pocitacovych her za par korun.

                13. Vidite, problem spatneho obrazku z kamer ci sumu ze senzoru
                  Vidite, problem spatneho obrazku z kamer ci sumu ze senzoru jsme si neuvedomil. To jiste samorizeni nasobne zeslozituje.

                14. Ty šachy jsou zajímavý příklad. Málokdo ví, proč
                  Ty šachy jsou zajímavý příklad. Málokdo ví, proč dnešní chess engines jsou tak úspěšné a dosahují ELO výrazně vyšší než nejlepší světový velmistr (velmistr 2800 versus počítač 3400). Protože obsahují databázi všech partií nejlepších šachových mistrů, kteří je odehráli a ty pozice je velmi jednoduché popsat a počítač okopiruje jednoduché řešení. Mimochodem Boby Fischer si pamatoval cca 10 000 důležitých partií. Ovšem šachy a 3D prostor je přece jen něco jiného. Věřím že se to nakonec podaří, ale ne s dnešním herním počítačem.

          3. Skvěle popsaný rozdíl mezi dobrým řidiče a
            Skvěle popsaný rozdíl mezi dobrým řidiče a strojem:
            Adaptivní tempomat závisí od nastavení – Tesla do toho míchá to, co vidí kamerou a nejen radar. Ostatní auta to nechávají na radaru a pak prostě nevidí cyklistu, co jede u krajnice. Tesla ho vidí a zpomalí. Zpomalí prudce, později než pozorný lidský řidič, ale zhruba tak stejně jako ne úplně vytrénovaný lidský řidič. Najít rovnováhu je opravdu obtížné a Tesla to má prostě aktuálně nastavené takto.

            A interakce za Teslou je ta, že je to s dnešní hustotou provozu skvělá možnost vytvořit krizovou situaci až způsobit havárii, stačí, aby za Teslou byl řidič, co nebude dobrý a je o ní opřenej…základní pravidlo bezpečné jízdy- plynulost

      2. Ja bych mel jednu peknou do sbirky – cca 2 verze zpatky zacal
        Ja bych mel jednu peknou do sbirky – cca 2 verze zpatky zacal AP milovat autobusove pruhy – konkretne (tady to nastava na 100%, ale ale stalo se mi to uz i jinde) po Strakonicke smerem do centra, za sjezdem na Barandak. Jede se pravym pruhem, vlevo je autobusovy. Pri planu pokracovat do tunelu se AP v rezimu nav on AP snazi do toho autobusoveho pruhu nacpat, pokud vypnu nav on AP, alespon vyrabi krizovky – zapina levy blinkr. Jedine reseni je AP v tomhle useku kompletne vypnout…

        Proste cim vic to vylepsuji, tim vic se objevuji divne okrajove pripady, bez komplet prepisu podle me nebude ani L3 natoz vyssi.

  6. To znamená, že první přístup má mizerné výsledky a je
    To znamená, že první přístup má mizerné výsledky a je to vlastně verze 0. Opravdu nic moc ani základní autopilot, je to pěkný zmatkář, když je pár metrů bez čar. Takže úroveň 5 sotva přijde letos, když vlastně začínají zas od nuly, tedy s lepším přístupem. Za rok dva vstup faktorů, struktury neuronek s fuzzy logikou přepíšou znovu (to je to největší how-nou), takže FSD tak nejdřív za 2 roky, asi se dlouho zaseknou na úrovni 4,5 🙂

    Ale to nic nemění na tom, že už nyní je to to nejlepší a bude to to nejlepší, co svět vidí/uvidí.

    Ani se mi nezdá, že rozlišení kamer je dostatečné pro rozeznání směrovek na semaforech s dostatečným předstihem.

          1. Tak lidé se často bojí věcí kterým nerozumí. To je v
            Tak lidé se často bojí věcí kterým nerozumí. To je v pořádku, je to zabudovaná ochrana důležitá pro přežití. Lidé se báli hromu a blesku. Super když pak přijdou borci a vybírají výpalné za Boha který ty blesky metá. Skvělý business model. 🙂

            Jako pořád se budu méně bát neuronové sítě než výsledku programování neřízené bandy programátorů. Legacy automobilky prostě většinou(!) myslí, že to uifují. Neuifují. Těch situací co je třeba pokrýt je prostě o několik řádů více než dokáže běžný kód zvládnout.

              1. No já byl u „vývoje“ toho co může potenciálně zabíjet
                No já byl u „vývoje“ toho co může potenciálně zabíjet lidi na silnici. A přiznávám se, že se bojím a mám strach. To že jsem od toho vývoje teď vzdálen mi nijak nepomůže. Nejhorší je ta masovost. Jedna chyba v miliónech aut. A pak už jen čekáte až se něco stane.

                1. Spíše mám obavy o výrobce než o pár mrtvých na silnici.
                  Spíše mám obavy o výrobce než o pár mrtvých na silnici. Výrobce to položí a bude to mít horší dopad než jen pár mrtvých. To je cynická realita. Jako covid. Mrtvých tolik nebude jako tolik sekundárních průšvihů.

                1. Já nevím, kde bych to používal, jezdím po městě v
                  Já nevím, kde bych to používal, jezdím po městě v kolonách, mimo město po silnicích bez značení, takže pro mě vec použitelná tak na dálnici, když se chci napít nebo vyndat něco z tašky.

                2. Ano, tam kde nejsou označené oba konce jízdního (pruhu)
                  Ano, tam kde nejsou označené oba konce jízdního (pruhu) směru to je problém.
                  Uprostřed byl a vpravo ne a táhlo mě to do příkopu, tak jsem ho musel vypnout ale on když nečte obě čáry, tak to dává vědět blikáním ikonky.
                  Na dálnici je to ale skvělé a bez něj by to bylo řízení náročnější, ale stále ho sleduji, kdyby něco a s volantem už se nepřetahuji, nechám ať sám řídí, krásně vybírá i táhlé zatáčky. Jen ta vzdálenost na nastavení auta přede mnou se dost velká, to se mi tam vždycky někdo vecpe. Ale asi je to správná bezpečná vzdálenost ale u nás ji nikdo nedodržuje.

                  Už mám přes 1500 km a chytám se teď projet severní a západní Čechy a podle plánu to bude dalších 1500 km. Príma je, že bych měl z Olomouce až do Ústí dojet na jedno nabití. 🙂
                  Samozřejmě s adaptivním tempo-matem.

                3. Preqapeni.. ekona nema nastavitelnou vzdalenost v
                  Preqapeni.. ekona nema nastavitelnou vzdalenost v adapt.tempomatu?? Za mne dost podstatna funkcionalita.

                4. Ale má, je na volantu vpravo dole levé tlačítko. Na
                  Ale má, je na volantu vpravo dole levé tlačítko. Na displeji se zobrazuje jaká je nastavená vzdálenost.
                  Je to tedy jen tečkami nebo čárkami a jsou čtyři, když dojíždí auto před sebou tak ho před těmi čárkami zobrazí a začne brzdit na jeho rychlost!
                  Já jezdím většinou na jednu ale v dešti jsem si dal raději větší odstup, tedy čtyři.

                  Nebuď tak rychlej v závěrech a přečti si návod, vím je to bychle taky jsem asi v polovině.

                  Preqapení = překvapení.

                5. Taxe mi ulevilo. Car za 1 a ctvrt mega by nemel nastavitelnou
                  Taxe mi ulevilo. Car za 1 a ctvrt mega by nemel nastavitelnou distanc by byl faul. Tak alespon ze to ma za vic penez vice muziky tj stupnu distance; Leaf je za min dukatu jen se tremi stupni.
                  Bohuzel si manual neprectu, mam jinej car. Ale jsem na tom stejne.. po tech mnoha mesicich uzivani jsem v pulce, mozna kousinek za 🙂

                6. S funkcí adaptivního tempomatu a jízdě v pruzích jsem
                  S funkcí adaptivního tempomatu a jízdě v pruzích jsem osobně u Kony docela spokojený a řekl bych až příjemně překvapený.
                  Ale upřímně mě štvou dvě věci.
                  Nastavitelná distanc od vozdila přede mnou ne vždy reaguje korektně v nízkých rychlostech. Na dálnici s tím problém Kona nemá (tam je spíš problém, že i na tu jedničku se předemně vždycky někdo vejde, protože na bezpečný 2s se v ČR nehraje. Ale při ploužení ve městě či v kolonách ne vždy reaguje plynule hned. Ve městě jezdím spíš dvojku a trojku distanc a byť většinou Kona reaguje dobře, tak si občas nechá auto vlízt až do prvního proužku (hezky to zobrazuje na HUDu) a pak zničeho nic zareaguje prudkým zpomalením (jako řidič, který se chviličku věnuje spíš té blondýnce na chodníku a pak si všimne, že už je dost blizko od auta před sebou) Je to poměrně nepříjemné i když ne vyloženě nebezpečné. Druhá věc s tím související, že pro mě zcela nepochopitelně Kona Xkrát v koloně plynule zpomalí až do plného zastavení, ale zhruba tak 1-2x z deseti pokusů to ke konci zadupne, že sebou člověk v autě až cukne (asi něco jako začátečník v autoškole, co ještě nemá cit na noze na dobrždeni)

                  Co mi vadí nejvíc je citlivý asistent hlídání jízdního pruhu. Z mého pohledu je přecitlivělý na přiblížení se k středové čáře. Člověk ji zdaleka nemusí přejet, aby už hulákal. Vzhledem k tomu, že z domu mi všemi směry vedou silnice jen se středovým pásem, ale úzké tak, že dva autobusy se míjí krokem, a ještě k tomu poměrně klikaté, tak jsem se velmi rychle naučil ho po startu automaticky vypínat a zapínat ho až na silnici vyšší třídy nebo dálnici.

                7. Ano, je vhodný jen na kvalitní a označené silnice.
                  Jinde

                  Ano, je vhodný jen na kvalitní a označené silnice.
                  Jinde je lepší ho vypnout, což u nás pokud se jezdí mimo dálnice je vlastně pořád, jak psal Josef.

                8. To je pravda, Olomouc – Ústí nad Labem dá s 20% rezervou.
                  To je pravda, Olomouc – Ústí nad Labem dá s 20% rezervou. Na D1 v uzavírkách při přejezdu na druhou stranu to autořízení nedá, to mám odzkoušené.

                9. Tak z Olomouce na Prahu jezdím většinou vrchem, přes
                  Tak z Olomouce na Prahu jezdím většinou vrchem, přes Pardubice.
                  Ano ty žluté nebo přemalované čáry jsou problém, to ho vypínám ale to jsou takové vy-jímky, kde si myslím, že má každý autopilot problém. Ale e-Kona nemá autopilota ale adaptivní tempo-mat s hlídáním jízdního pruhu, a funguje velmi dobře.

                10. No já tu automatiku natrvalo vypnul, když mě auto poslalo
                  No já tu automatiku natrvalo vypnul, když mě auto poslalo nekompromisně mimo silnici v zatáčce 45-50° při 80 km/h.

                11. Pravda, u nas bezne silnice jsou casto nevyrazne znaceny a
                  Pravda, u nas bezne silnice jsou casto nevyrazne znaceny a hlavne zatacky jsou vetsi nez mirne, to pp nezvlada.
                  Zacal jsem si vsimat, ze snaha pp je drzet se mirne vlevo od stredu pruhu daneho lajnama; asi ze v GB a JAP se jezdi vlevo 🙂
                  Nekdo tu zminoval, ze vw bez echa vypne rizeni, tak to Leaf zahraje. Bez echa rizeni prevezme bo drzim volat, coz mi prijde logicke.

Napsat komentář