Toyota začíná testovat auta bez řidiče v evropských městech

Toyota začíná testovat systémy autonomního řízení na veřejných komunikacích v Evropě. Po úspěšných simulacích a zkouškách na uzavřených trasách nasazuje systémy autonomního řízení z vlastního vývoje Toyoty v reálných podmínkách města.

Autonomní vozidlo bude rovněž sloužit ke sběru dat v rámci účasti Toyoty v evropském projektu „L3Pilot“ společně s 34 dalšími partnery, včetně významných výrobců automobilů, dodavatelů pro automobilový průmysl, výzkumných institucí a úřadů. L3Pilot představuje čtyřletý evropský projekt zahájený v roce 2017, spolufinancovaný Evropskou komisí.
foto: Toyota/Lexus

První na řadu přišlo rušné centrum belgického Bruselu. Model Lexus LS tam bude po příštích 13 měsíců projíždět pevně stanovenou trasu. Lexus LS je běžným sériově vyráběným vozem, jenž se bude pohybovat po otevřených veřejných komunikacích.

Jediným rozdílem je sestava senzorů namontovaných na střeše vozidla. Jde například o laserový systém LIDAR, radary, kamery a vysoce přesný systém pro určování polohy.

Na palubě bude vždy přítomen záložní řidič, který může kdykoli zasáhnout, a systém autonomního řízení vozidla tak přehlasovat. Dohlížet na to bude i pracovník obsluhy. Toyota tento vůz nasazuje na veřejné komunikace až po měsících důkladných příprav – ověřování systému autonomního řízení, školení řidičů, analyzování tras a jednání s úřady za účelem získání nezbytných povolení.

Toyota chce snížit počet mrtvých na nulu

„Hlavním cílem tohoto zkušebního projektu je studovat komplexní a nepředvídatelné lidské chování a jeho dopady na požadavky kladené na systémy autonomního řízení,“ říká Gerald Killmann, viceprezident pro výzkum a vývoj TME.

„Konečným cílem Toyoty je nulový počet obětí dopravních nehod. Je tudíž klíčové rozumět lidskému chování a reagovat na složitosti různorodé populace v prostředí měst jako je Brusel, hlavní město Evropy, v němž dnes žijí lidé 184 různých národností. Po úspěšném testování na veřejných komunikacích v Japonsku a USA budeme nyní vůz zkoušet v evropských podmínkách,“ dodává.

Projekt razí cestu rozsáhlým provozním zkouškám systémů autonomního řízení, do nichž se zapojí cca 1000 řidičů, 100 vozidel a 10 evropských zemí. Na tomto pozadí se TME zaměří na výzkum chování zákazníků a bezpečný provoz systémů ve složitém a různorodém prostředí měst.

„Celý bruselský region se snaží využívat nejmodernější technologie zaměřené na autonomní vozidla. Uvědomujeme si možnosti této technologie coby řešení městské mobility, ale současně klademe nejvyšší důraz na bezpečnost. Toto ostatně dokládá náš nový generální plán regionální mobility s označením ‚Good Move‘, stejně tak jako jedna z našich 50 akcí, kterou prosazujeme s cílem proměnit naši vizi ve skutečnost: vycházíme vstříc automatizaci řízení vozidel,“ říká Christophe Vanoerbeek z regionální služby Brussels Mobility.

Bezpečnost na prvním místě

Toyota vnímá vztah mezi řidičem a vozidlem jako vztah kolegiální spolupráce. Tento přístup k mobilitě proto označuje jako ‚Mobility Teammate‘, tedy ‚spoluhráč pro mobilitu‘. Toyota pracuje souběžně na dvou odlišných režimech autonomního řízení s cílem podporovat bezpečnější a dostupnou mobilitu.

Je to Guardian (Ochránce) a Chauffeur (řidič, šofér). Souběžně s vývojem těchto nejmodernějších technologií usiluje Toyota o co nejširší popularitu bezpečnostních prvků za dostupnou cenu a napříč celou modelovou řadou. Všechny své nové vozy vybavuje vyspělými jízdními asistenty Toyota Safety Sense a Lexus Safety System+.

tisková zpráva

31 Comments on “Toyota začíná testovat auta bez řidiče v evropských městech”

  1. VYsvětlí mě někdo, proč musí na testování autonomního
    VYsvětlí mě někdo, proč musí na testování autonomního řízení být povolení úřadů, když tam je řidič?

    Normálně pokud používám ve voze dnešní nižší urovně autonomního řízení, tak také žádné povolení netřeba a tento systém by měl být lepší, resp. kvůli homologaci tak moho mít původní systém a tento jen jako doplněk.

    Není to jen nějaká reklamština?

    1. Možna proto protože pokud se v autonomním režimu stane
      Možna proto protože pokud se v autonomním režimu stane nehoda tak na to ještě není legislativa a zároveň autonomní systémy stále nejsou donalé a je potřoba kontrolovat kdo je způsobilý to vůbec testovat. Například Uberu to na základě průserů mnohde zatrhli.

  2. V Praze již jezdí několik aut po pevně stanovených
    V Praze již jezdí několik aut po pevně stanovených trasách při kontrole parkování. Ideální případ pro testování autonomní jízdy, za které Toyotě o někdo zaplatí, protože to platí stejně.
    Pokud mezi městy, kde se to bude testovat nebude Praha, bude to ostuda.
    Kontrolní vozidla jsou Toyoty, provozuje je Eltodo a to bude ten problém…

  3. Nerad jsem opět negativistou, autonomním autům v zásadě
    Nerad jsem opět negativistou, autonomním autům v zásadě fandím, ale totéž dělá Valeo už několik let, a nikdo si z toho na prdel nesednul.
    Snad bude mít Toyota větší úspěch.
    Nemluvě o tom, že Tesla má jen s optickým kamerovým systémem lepší výsledky – tj. žádné radary, sonary a podobně komplikovaná a drahá zařízení.

    1. Včera nebo kdy Elon konečně řekl, že než bude Tesla
      Včera nebo kdy Elon konečně řekl, že než bude Tesla skutečně autonomní, bude to ještě chvíli trvat…a podraží. Toyota bude mít vyřešeno na té testovací trase, ale jen na ní, právě těch posledních 5% problémů, které ani Tesla zatím nevyřešila. Po dálnicích to asi nebude za určitých povětrnostních podmínek velký problém, ale skutečně autonomní..to si asi bohužel počkáme.

    2. A poucis nas, jake ze lepsi vysledky to ma zatim Tesla na poli
      A poucis nas, jake ze lepsi vysledky to ma zatim Tesla na poli autonomniho rizeni „jen s optickym kamerovym systemem“ krome jizdy v (dobre namalovanem) pruhu a jakz takz prejizdeni mezi pruhy? Cteni znacek? Vyhybani se diram v silnici? Cteni semaforu? Umyslne nezminuju zadnou FSD funkcionalitu

        1. Tohle lze dělat zařízením za 20 tisíc, nevidím na tom
          Tohle lze dělat zařízením za 20 tisíc, nevidím na tom nic sofistikovaného. Inteligence řízení auta je hlavně o software, který bude zpracovávat tisíce podnětů z kamer, radarů, ale i dalších systémů. za sekundu. K tomu bude potřeba HW s výkonem 0,5-2 petaFlops (tedy nejméně 100x vyšší než nejvýkonější pracovní stanice).

                1. Pro autonomní řízení je potřeba umělá inteligence, to
                  Pro autonomní řízení je potřeba umělá inteligence, to není nějaká hračka v podobě HW za 50 tisíc Kč, tedy to co dělá nyní Tesla je pro „děti“. HW, který tohle bude dokonale řešit, bude v první fázi stát v řádu stovek tisíc.

                2. A nemuze byt ta umela inteligence orezana jen na to rizeni?
                  A nemuze byt ta umela inteligence orezana jen na to rizeni? Tj. nebude muset treba resit rozpoznani hlasu, generovani vet, umeleckou abstrakci, apod? Jsme rpesvedcen, ze existuji na zemi i tvorove, kteri maji mensi mozek jak clovek a dokazi se pohybovat a i docela rychle, napr. sokol stehovavy. Bohuzel neumi treba mluvit, skladat hudbu, nerozumi reci…, ale pohybu to dle me nejak nebrani.

                3. Ten problém AI je velmi komplexní a musel byste si nejprve
                  Ten problém AI je velmi komplexní a musel byste si nejprve nastudovat hodně literatury, abyste do něho proniknul. Šachové programy, které známe z 80-tých let fungovaly velmi primitivně, ale fungovaly. Překotný vývoj HW umožnil používat naprosto jiné metody programování a používání obrovského množství dat z databází, který vedl k tomu, že mají dnes počítače daleko vyšší ELO než nejlepší hráči světa, ale stále se nebavíme o AI ale jen o strojovém programu na primitivnější úrovni. Řízení auta je opravdu velmi komplexní problém, který zasahuje nejen do oblasti řízení a rozpoznávání dopravních situací, ale i do sociální či trestní oblasti apod. Velmi chytří lidé na tom pracují spousty let a zatím jsme prakticky na začátku.

                4. Kdyz jsme na zacatku, proc uz probihaji testy v provozu?
                  Proc

                  Kdyz jsme na zacatku, proc uz probihaji testy v provozu?
                  Proc musi samoriditelne auto zvladat i socialni a trestni ramce? Nekde jsme cetl, ze se auto nema rozhodovat, koho zabije, ze v nozouve situaci (kdy neni mozne se prekazce vyhnout) ma pouze intenzivne brzdit

                5. Probíhají testy, tedy jsme na začátku. Samořiditelné
                  Probíhají testy, tedy jsme na začátku. Samořiditelné auto a inteligentní tempomat s funkcí udržování v pruzích je obrovský rozdíl.

                6. Tento clanek nepojednava o inteligentnim tempomatu s fci
                  Tento clanek nepojednava o inteligentnim tempomatu s fci udrzovani v pruzich, nebo se pletu?
                  Jako programator trosku tusim, ze testuje se dal nez na zacatku vyvojoveho cyklu SW 🙂

                7. Mistrně jste se vyhnul odpovědi a kopnul jste si do Tesly, o
                  Mistrně jste se vyhnul odpovědi a kopnul jste si do Tesly, o které vůbec není řeč, bravo. Tak to zkusím ještě jednou a prosím čtěte mou otázku velmi pozorně, není tak složitá, je to jen jedna věta:
                  Napsal jste zcela konkrétní číslo, že k samořízení je potřeba 0,5 až 2 Pflops, toto číslo jste si vycucal z prstu, nebo vychází z nějaké konkrétní studie?

                8. Nekopu do Tesly, ale dle vyjádření Muska je Tesla nejdál,
                  Nekopu do Tesly, ale dle vyjádření Muska je Tesla nejdál, tedy proto jsem ji zmínil a že používá zatím primitivní systém potvrdí třeba i Michelin. To číslo není vycucané z prstu, stačí použít rovnice, na které jsem odkazoval. Mimo jiné i M Computer nedávno představoval počítač s kartama Tesla V100, který je vhodný pro AI. Pro samořiditelné auto je nutná AI, tedy z toho vše vychází.

                  https://pctuning.tyden.cz/multimedia/hry-a-zabava/53655-future-port-prague-2018-nahled-do-budoucnosti?start=2

                  https://medium.com/datadriveninvestor/artificial-intelligence-and-autonomous-vehicles-ae877feb6cd2

                  Ještě dodám, kolik pak stojí Tesla V100 karta?

                  https://www.ebay.com/p/PNY-NVIDIA-Tesla-V100-16gb/23007670910

                9. Tak prosím předveďte ten výpočet, ze kterého vyjde 0,5
                  Tak prosím předveďte ten výpočet, ze kterého vyjde 0,5 až 2 Pflops. Nebo alespoň řekněte, že jste to prostě odhadl. Zatím se stále jen dál a dál vyhýbáte odpovědi.

                10. Vy jste si článek nečetl a ještě jste líný počítat,
                  Vy jste si článek nečetl a ještě jste líný počítat, promiňte, ale rozhovory s vámi jsou nekonečné a nesmyslné. Zrovna jako poslední diskuze o satelitech, které budou řešit WIFI sítě, nevíte o tom nic, ale píšete, jak to nikomu vadit nebude.

                11. Tak děkuji za opětovnou neodpověď, která mě
                  Tak děkuji za opětovnou neodpověď, která mě přesvědčila, že jste si to číslo opravdu vycucal z prstu. Já jsem vás jen prosil o postup, kterým jste došel k těm číslům, tak si to nechte.
                  Nevzpomínám si na žádnou diskuzi o satelitech řešících wi-fi sítě a určitě jsem nic takového nediskutoval, to jste si mě musel s někým splést.

                12. Jaká paměť, co tohle mají proboha satelity společného s
                  Jaká paměť, co tohle mají proboha satelity společného s wifi sítěma? A nechápu co vám na té diskuzi vadilo, to už můžou psát názor jenom experti na danou problematiku?
                  Já jsem jen prosil o jednoduchou informaci, jak se došlo k tomu konkrétnímu číslu, čekal jsem odpověď ve stylu máme X kamer s rozlišením Y + další senzory, je potřeba zpracovávat Z snímků za sekundu, rozpoznání obrazu má náročnost takovou atd. a vyjde z toho přibližně N Pflops. Už chápu, že jsem po vás chtěl asi příliš, ale stačilo mi jen prostě napsat „odhadl jsem to“. Místo toho mi posíláte články s tématem absolutně nesouvisejícím a s dovětkem pokud si to důkladně neprostuduju a nestrávím víkend nad počítáním nějakýho nesmyslu, tak jsem jen línej.
                  Tohle fakt nemá cenu, to je jak bavit se se zdí. Za ty nekonečné a nesmyslné diskuze si můžete sám, otázka byla položená jasně, odpověď odkazem na počítač ze článku na pctuning ani „to se přeci běžné ví“ mě opravdu neuspokojila, ale asi se s tím smířím. Ukončuji tuto diskuzi a příště vím, že s vámi další začínat nemám.

                13. To že si nepamatujete diskuzi není důležité, ale
                  To že si nepamatujete diskuzi není důležité, ale vyjadřoval jste se jako i v jiných tématech o věci, které vůbec nerozumíte a doslova jste psal, že to není žádný problém, přestože dnes je řada astronomických institucí z toho zděšena.

                  To že je na autonomní (tedy bez přítomnosti člověka) řízení automobilu AI, jsem vám poskytl článek. Další článerk mluví o tom že v následujících letech bude prudký vývoj HW pro umělou inteligenci dosahovat výkonu 1-10 petaFlops. Proto Tesla vyvinula akcelerátor V100 s výkonem 0,1 petaFlops pro AI (pro nějaký inteligentní tempomat stačí i cca 25-100x méně výkonné CPU, např. v běžném PC má CPU 4 gigaFlops). V100 lze v případě potřeby spojovat a vytvářet tak potřebný výkon. Cena jednoho akcelerátoru je cca 8000 USD. Takže moje tvrzení, že bude potřeba výkon 0,5-2 petaFlops vychází z výpočtů v jednom článku, to že bude bude hodně drahé vychází z cen komponent a že bude potřeba AI na řízení auta je ve třetím článku. Netuším, co ještě chcete za informace. Trváte na tom, abych vám ukázal článek, kde se to přesně takto píše, já jej nepotřebuji, umím si informace dohledat a logicky propojit. To že píšu o astronomi je dané tím, že se jí zabývám od roku 1978 a v IT jsem profesionálně od roku 1982. Nerozumím mnoha (dá se říci většině) věcem, ale těmto dvěma docela slušně.

                14. „Takže moje tvrzení, že bude potřeba výkon 0,5-2
                  „Takže moje tvrzení, že bude potřeba výkon 0,5-2 petaFlops vychází z výpočtů v jednom článku“ – to jediná věc, na kterou jsem se celou dobu ptal. Stále nechápu, proč jste mi jednoduše ten článek neodkázal. To je to tak strašně tajné, že „Trváte na tom, abych vám ukázal článek, kde se to přesně takto píše, já jej nepotřebuji, umím si informace dohledat a logicky propojit“
                  Proč jste to prostě neřekl hned na začátku – výpočet vychází ze článku, který vám nechci ukázat a bylo by to.
                  Prostě mě zajímá ten přístup k této problematice. Třeba to, jaká frekvence je důležitá k rozpoznávání obrazu, stačí třeba prohlédnout a rozeznat objekty jen každou sekundu a zbytek brát z ostatních senzorů? Člověk to bude mít podobně, rozezná auto před ním a nemusí ho rozpoznávat znovu a znovu, ale už pracuje s „uloženým“ objektem atp. To, že nejsem AI programátor přeci neznamená, že se k tomu nemohu vyjadřovat. A proto absolutně netuším co myslíte tím, že se vyjadřuji k věcem, kterým nerozumím. To jako otázkou? Jestli jste si všiml, tak vám tu nic nevyvracím, jenom se ptám stále dokola na jedno a to samé.
                  Jinak to stále není úplně odpověď, ale konečně něco hodnotného, co není úplně mimo mojí otázku, takže alespoň za toto děkuji i přesto, že si ten nejdůležitější článek syslíte sám pro sebe.

                15. „Proto Tesla vyvinula akcelerátor V100 s výkonem 0,1
                  „Proto Tesla vyvinula akcelerátor V100 s výkonem 0,1 petaFlops pro AI“
                  Vyššie bol link na: https://www.ebay.com/p/PNY-NVIDIA-Tesla-V100-16gb/23007670910

                  Mierna nepresnosť, toto je karta od Nvidie, ktorá sa volá Tesla.
                  S Tesla Inc. to nemá úplne nič. Teda okrem toho, že to tzv. HW2 a HW2.5 používali Nvidia hardware. Konkrétne HW2 mali Nvidia Drive PX2.

                  Tesla Inc. si vyvinula tento čip https://cleantechnica.com/2019/06/15/teslas-new-hw3-self-driving-computer-its-a-beast-cleantechnica-deep-dive/

Napsat komentář