Elektrický tahač Tesla Semi překonává očekávání v dojezdu

Jan Horčík - 16 Srpen 2019

Prototypy elektrického tahače Tesla Semi je možné čas od času potkat na amerických silnicích. Podle nejaktuálnějšího setkání tahač překonává očekávání.auto Tesla Semi elektrický tahač elektromobil elektrotahač

Původně Elon Musk při odhalení elektrotahače Tesla Semi tvrdil, že bude mít dojezd 480 km až 800 km. Později přišel s tím, že výrobní verze bude mít dojezd až 965 km.

Autoři facebookové stránky CHP – Donner Pass aktuálně jeden testovací prototyp elektromobilu Tesla Semi potkali, dokonce plně naložený nákladem - betonovými bloky.

Neváhali a oslovili řidiče. Ten řekl, že veze 34 tun a dojezd odpovídá nebo dokonce překonává původní očekávání. Elektrotahač Tesla Semi měl jít do výroby už letos, ale Tesla aktuálně odložila jeho uvedení na konec příštího roku.

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

Tesla Semi spatřen při testech. Jeho řidič promluvil o reálném dojezdu

https://elektrickevozy.cz/clanky/tesla-semi-spatren-pri-testech-jeho-ridic-promluvil-o-realnem-dojezdu

---

Za klima/Sněhuláky/GRÉTU/GrínDojčUWH/EX-REB/TESLU a BD ;) ČEZKO země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;) Zpátečníky Zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by DEBYL ;) 1.liga MISTŘI: Kuk/Saman/Švarc 5.kolona ROPÁCI: runner42

Obrázek uživatele runner42

Tesla spadla Číňanům pěkně do pasti.

Zavedli dovozní cla, nabídli Tesle továrnu, pak zrušili dotace, ale před tím si Teslu zavázali, že když neudělá v Číně zdanitelný zisk 1.3 miliardy dolarů, přijde o továrnu v Shanghai.

Slušný podraz :-D

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Sorry, ale moc jsi to nepochopil. O žádný podraz se nejedná. Právě naopak jde pro Teslu o skvělý obchod.

1) Dotace byly pro Teslu nevýhodné, protože se týká pouze aut vyrobených v Číně. A ikdyž bude Tesla nově vyrábět v Číně, tak se bude jednat pouze o nejlevnější vozy. Tedy konkurence ztratí náskok v podobě dotace.

2) Tesla výměnou za tyto podmínky získala jako jediná zahraniční automobilka v zemi 100% vlastnická práva, dedikovanou industriální zónu pro dodavatele, rozšíření Free-trade zone na továrnu Tesly, takže se na Teslu nevztahují importní cla a vyjímku z udělení licencí, která umožní prodej aut o půl roku dříve než je běžné, laciné půjčky a maximální podporu ze strany Pekingské radnice.

Navíc podmínky platby daní a investic jsou hluboko pod předpoklady a Tesla by měla podmínky s přehledem splnit o několik let dříve. A ikdyby se to Tesle nějakým zázrakem nepovedlo splnit, tak ve smlouvě je, že Čína odkoupí továrnu se vším vybavením za tržní cenu.

3) Nový zákon o neomezeném přidělování licencí na provoz elektromobilů ve velkoměstech vystřelí prodeje elektromobilů do nebe, protože pro většinu lidí bude koupě elektromobilu jediný způsob jak si pořídit auto.

Dokonce i shorteři na Twitteru si stěžovali, že ty podmínky jsou pro Teslu tak výhodné, že ten kdo to za Teslu domluvil, by měl být povýšen :D

Obrázek uživatele runner42

Vaše nadšení vám (jako obvykle) brání objektivnímu pohledu a vůbec vám nevadí zásadní logické nedostatky vámi uvedených bodů.

1) Dotace ovlivňují velikost trhu. Pokud by byly, jen lépe pro Teslu - za auta by nejen nemusela platit clo, ale byla by schopna oslovit větší množství zákazníků.

2) Továrna ve free trade zóně využívá výhody levné pracovní síly a dovezených komponent bez importního cla. ALE výrobky vyvezené mimo zónu do ostatní Číny jsou zatíženy importním clem. Buď tedy vyrábím v Číně a neplatím clo na moje produkty (ale na komponenty ano), nebo vyrábím ve free zóně, ale pak platim importní clo do Číny. Možnost zahrnutí továrny do freezóny je pro Teslu ústupová varianta.

3) Uvidíme. Takových fantasií už tady bylo...

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

A nejvtipnejsi je jak povazujes dolozku o odkupu tovarny za spatnou zpravu :D Kazda jina firma ktera totalne selze s investici do tovarny se roky snazi prodat co jde za cenu za kterou je to nekdo ochotny vubec koupit a ztratu odepise. Tesla ma dolozku o tom, ze v takovem totalnim selhani cinska vlada povinne odkoupi celou tovarnu vcetne vybaveni. Nikdo jiny nema takove podminky. A ty to povazujes za spatnou zpravu :D

Obrázek uživatele runner42

Ty považuješ POVINNOST předat továrnu za výhodu? Jako pochopil bych opci na odprodej, ale tady se jedná o povinnost při nesplnění daňového limitu.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Ano, je to výhoda. Protože podmínky té povinnosti jsou takové, že v případě že je Tesla nesplní, tak bude muset továrnu stejně zavřít, protože nebude rentabilní. Samozřejmě i Čínská vláda něco chce za extrémně nadstandartní podmínky, které Tesle nabízí. Jde o to, že ty podmínky nejsou nikterak nerealistické. Tesla má na splnění podmínek 5 let. Reálně je může splnit do 3 let. 5 let je u Tesly opravdu hodně času.

A kdyby se něco opravdu hodně pokazilo, například hospodářská válka s USA by měla obrovský dopad na koupěschopnost Číny, stejně jako dalších zemí, kde by Tesla mohla svoje auta udat, tak minimálně má jistotu, že o své investované peníze nepříjde. Což je více, než může říct jakákoliv jiná firma.

Obrázek uživatele runner42

Tak zaprvé ten zisk musí tvořit každý rok, je tam jasně "each year".
Zadruhé Tesla, ten chronický neplnič závazků ohledně zisku za svoji existenci nezaplatil na daních ještě ani dolar. Škoda, že se to nestane, ale chtěl bych vidět to schisma amerických milovníků Tesly, když by doma generovala dál ztrátu a vydělávala Číňanům. :-D

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Musí tvořit každý rok. Jako že jednou ho začnou tvořit a druhý rok si řeknou, že už je to moc a půlku továrny zavřou? Jakmile se dostanou přes tuto hranici, tak už tam taky zůstanou :)

Tesla plány plní. Slíbila že vyrobí Model S. Vyrábí. Slíbila Model X. Vyrábí. Model 3 se taky vyrábí. Že mají nějaké zpoždění, na to sere pes. Limit je dostatečně velký, že můžou mít v Číně 2 roky zpoždění a stejně ho splní. Na tom největším automobilovém trhu na světě, s velkou podporou elektromobilů, kde se prodá stejně elektromobilů co ve zbytku světa dohromady.

Já se opravdu nebojím, že by Tesla neprodala a ani že by nedokázala generovat peníze na svých autech. I přes pokles ceny mají na Modelu 3 20% marži. A na autech vyrobených v Číně bude ta marže ještě vyšší :)

1) To je omyl už ze dvou důvodů - pokud je trh nastaven tak, že jsi z dotací vvyloučen, tak ti to nepomůže a zadruhé, viz bod 3. Velikost trhu s elektromobily v Číně je určen dostupností licencí, více než čímkoliv jiným.

Hledat ti to nebudu, ale v Číně vyšla taková hezká anketa na téma proč si lidé vybírají elektromobily.
50% lidí uvedlo, že je to kvůli snadnějšímu získávání povolení, což bude mít nyní ještě daleko větší význam. 20% lidí uvedli dotace a 15% uvedli ekologické důvody a zbytek byly ostatní důvody. Polovina lidí si vybírá v Číně elektromobil aby vůbec měli šanci získat auto. Vyjímka pro elektromobily povede k snížení počtu vydaných licencí pro spalováky a to povede k dalšímu nárůstu poptávky na největším automobilovém trhu světa. V takovém Hong Kongu se na licenci čeká i 10 let.

2) Já těch výhod pro Teslu zmínil poněkud více, že? Kdyby se Tesle nevyplatila Free trade zona, tak ji tam nemají. Můžeš krásně vidět, jak skvělé podmínky si Tesla v Číně vyjednala. Od finančních, obchodních až po povolení a vyjímky z běžných pravidel. A jediné co Tesla musí udělat je s velkou rezervou splnit svůj plán. Takže znova, Tesla není v žádné pasti, ale naopak mají EXTRÉMNĚ silnou pozici v Číně.

No to je nejlevnější způsob jak postavit továrnu :D čínan není blbej, elon zaslepen svou vizí strčil hlavu do oprátky :D

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

Číňané prodávají lépe vybavené SUV než Kodiaq za pouhých 261 tisíc Kč

http://www.autoforum.cz/predstaveni/cinane-prodavaji-vybavene-suv-vetsi-nez-kodiaq-za-pouhych-261-tisic

---

Za klima/Sněhuláky/GRÉTU/GrínDojčUWH/EX-REB/TESLU a BD ;) ČEZKO země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;) Zpátečníky Zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by DEBYL ;) 1.liga MISTŘI: Kuk/Saman/Švarc 5.kolona ROPÁCI: runner42

A není to jedno, když za 3 měsíce zkrachujou? :-D

Bohužel takové štěstí nás nepotká :D

runner ale tvrdil, že je to tutovka a on se přeci nikdy nemýlí :-D

Obrázek uživatele runner42

Kéž bych se nikdy nemýlil! :-D To by se se mnou ale nedalo vydržet ;-)

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

On nekdo tvrdi, ze se s Vami vydrzet da? :-)

Obrázek uživatele Kuk

off
V době kdy Adam Jonas z Morgan Stanley strašil lidi tím že TSLA spadne na 10 $, jeho kolegové kašlali na jeho vize a nakoupili víc jak půl milionu akcií Tesly :)))) Že by manipulace trhu? Proč ne, hlavně když to sype. ;))))
https://twitter.com/vgrinshpun/status/1162035355006242819?s=21

Ve stejnou dobu tvrdí stejná banka, že vlastně nevědí jak Teslu nacenit. :)))))
https://www.cnbc.com/2019/06/19/morgan-stanley-isnt-sure-how-to-value-tesla-anymore.html

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

OFF: jestli jsem to pochopil správně, tak tahač používá stejné motory a baterky jako Tesla Model 3? Jen jich je tam více? Bylo by zajímavé to převést mezi spalováky :) třeba že by Volvo použilo více motorů a nádrží z nejprodávanějšího osobáku pro výrobu náklaďáku... dost bizardní představa.

A neni bizardnejsi predstava se pohybovat omoci neustalych rychle po sobe opakujicich se rizenych vybuchu, kde vetsina energie s enevyuzije?
Vetsina lidi bere za normalni mit u EV 4x4 minimalne 2 motory a nikdo se nepozasatvi, ze 4x4 spalovaciho auta je 1 motor. Proste jde o jinou technologii a ta umoznuje jine reseni. To snad neni ani rozumne se divat na nejakou technologii optikou jine. Vzdy je treba ji pochopit a objevit jeji potencial ne ji svazovat mantinely uplne neceho jineho.

přesně tak, ze sedanu udělali tahač :D to umí jen Tesla :D tak aby ne, TM3 nerezne, spolehlivá je jako žádné jiné auto na světě, kdyby měla větší kufr tak uveze minimálně 10 tun :D prostě slušný základ pro všechny další modely :D

já myslím, že elon už má v hlavně i vrtulník na baterky, který postaví na platformě TM3 :D

Off: A hele Tykač je taky vizionář.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/uhlobaron-tykac-chysta-stavbu-nejvetsiho-baterioveho-uloziste-na-svete-prekona-i-elona-muska-77356#utm_content=freshnews&utm_term=tyka%C4%8D&utm_medium=hint&utm_source=search.seznam.cz

Pěkné technologie, ty baterkové úložiště. Opravdu mne těší, že náš krajan uhlobaron dopřeje čisté energie a vzduchu britům, za peníze z devastace Severních Čech a smradu co nám zkracuje život.

+1
Otazka je, zda je takove uloziste u nas potreba, kdyz mame vetsinu zdroju naprosto stabilnich a v zaloze par hnedouhelnych kotlu, ktere jedou na prazdno kvuli zaloze JE.

Ale spotřeba není stabilní. Hlavně zde jde o zisk. Podívejte se jak se cena pohybuje během dne. Ve špičkách je až dvojnásobná.

Třináctkrát větší hromada nedávno stála na mostě, jež chtěli testem zničit.
Náklad je to slušný, díky tolika kol pod ním to kazí daleko méně silnici, než u nás běžné na max naložené kamióny.
Pro ten plán dojezdu 1000-km tam bude kapacita baterie?

---

Elektronům Zdar!
Nyní Leaf40 dojezd dostačující při rychlosti 25tkm/rok (již pětkrát jsem nabil do plna během 40+tkm).

Moc naloženej teda není.

Pokud to jsou betonové bloky, tak bude mít minimálně 24 tun.

Obrázek uživatele Aas

Ved je priamo v clanku napisane ze ma nalozenych 34 ton. Tak o com sa tu bavite?

V Americe je tuna něco jiného, 2000 liber. Takže 34 amerických tons, o nichž asi mluvil šofér, je necelých 31 našich, metrických. Ale to na věci mnoho nemění.

Obrázek uživatele Marek_

"Neváhali a oslovili řidiče. Ten řekl, že veze 34 tun a dojezd odpovídá nebo dokonce překonává původní očekávání. "

---

Lexus GS 450h Premium

Článek jsem nečetl. Takže beru zpět a omlouvám se všem.

Že by ta malá krychlička měla skoro 7 tun mě fakt nenapadlo.

tech bloku tam neni 10, ale 9, maji to poskladane smerem od tahace 1+2+2+2+2, kuprikladu na electreku maj fotek vic a v lepsim rozliseni, kazdej ten blok ma tedy cca 3,78tuny, ono ty bloky az tak male nejsou

https://electrek.co/2019/08/15/tesla-semi-electric-truck-exceeds-range-expectation-test-driver/

Tomu už se dá věřit. Díky.

Plně naložená do PŮLKY návěsu a řidič řekl... no to je informace.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Obrázek uživatele Aas

Vodic ma v papieroch napisane kolko toho vezie, je totiz zodpovedny za nepretazovanie auta a ciest. Musi tiez dodrziavat dopravne obmedzenia vztahujuce sa na hmotnost, dlzku, ci vysku supravy.

Ehm. Hmotnost, Josefe, hmotnost. To je oč tu běží.

Já to chápu, jenže jak víme o hmotnost u EV aut neběží, jde o odpor vzduchu. Tedy 9 kusů 2,5 tunových kvádrů (vážit jim to nebudu) a návěs jsou opravdu rozdílné věci.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Já třeba nevím nic o tom, že by u EV nešlo o hmotnost. Lehčí EV dojede vždy na stejné množství energie dál než srovnatelné těžší, to je prostě fyzika.

Ale tady se nebavíme o fyzice, ale o konkrétním tahači a jeho návěsu, které předpisově spadají do nějaké kategorie, která má nějakou definovanou nosnost a maximální zatížení na nápravu a zrovna beton má extrémní hmotnost při malém objemu. Kdyby na té fotce byl obrovské návěs napěchovaný třeba nábytkem, tak tu nikoho nenapadne psát poznámky o tom, že to není moc naložené i když hmotnost bude oproti tomu betonu třeba poloviční.

S tim "vzdy" bych byl osobne opatrny.
Napr.

...................... hmotnost (kg).. spotreba (kWh / 100 km)
Fiat 500e .................1355 .......... 13,5
Hyundai Ioniq ev .... 1420 .......... 11,5

Zdroje Fiat, Hyundai

Rozebíralo se to tu několikrát, že mezi 1,5t EV a 2t EV nemá váha výrazný vliv na spotřebu (při stálé rychlosti je to ještě lepší, tedy na delších trasách), protože rekuperace. Výrazný vliv na spotřebu má odpor vzduchu.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

To by ovšem popíralo fyzikální zákony - valivý odpor pneumatik přímo závislý na hmotnosti. Dále 90 % odporu vzduchu dělá profil a průřez čelní plochy, zbytek pak ten návěs a ani bych si nebyl jistý, že by to s ním nutně muselo být horší, nějaké obtékání a vzdušné víry by musel spočítat výkonný počítač a nemyslím si, že by to bylo víc než nějaké jednotky procent.
A mimochodem rekuperace při stálé rychlosti je přesně 0 :).

To by ovšem popíralo fyzikální zákony

Je to z praxe, teorii ponechme stranou.

A mimochodem rekuperace při stálé rychlosti je přesně 0 :).

Ano ale pouze na rovině ;)

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Pokud by se praxe lišila od fyzikálních zákonů, tak je tady něco hodně špatně :). Cca 50-60 km/hod. je aerodynamický a valivý odpor u auta podobný, samozřejmě záleží na typu auta, pneumatikách, aerodynamice... může to být +-10 km/hod. i víc, ale berme průměr a pro jednoduchost zanedbejme ostatní (rekuperace stejně v podstatě akorát jen vyrovnává terén a zrychlování/brzdění), pak při této průměrné rychlosti je valivý odpor odpovědný za polovinu potřebné síly, tedy v tom vašem případě 1,5t vs. 2t by to odpovídalo nárůstu spotřeby o 17 %, odpovídá to vašemu pozorování? V dálničních rychlostech to bude samozřejmě ale někde úplně jinde.
Nicméně bavíme se tu o kamionech a tam je ta rychlost, kde se to vyrovná ještě o dost výše a bude se pohybovat okolo těch typických maximálních 90 km/h, kde bude aerodynamický odpor odpovědný za polovinu potřebné energie. Účinný průřez je stejný (návěs není o nic větší než tahač), takže teď jen rozdíl v Cx s návěsem a bez. Kdyby byl 10 % (podle mě ale bude minimální), pak by rozdíl ve spotřebě byl 5 %, což je zanedbatelné.

pak při této průměrné rychlosti je valivý odpor odpovědný za polovinu potřebné síly, tedy v tom vašem případě 1,5t vs. 2t by to odpovídalo nárůstu spotřeby o 17 %, odpovídá to vašemu pozorování?

neodpovídá, např. Michelin když naloží další 4 lidi a zavazadla na spotřebě se to prakticky neprojeví.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Michelinův TMX cca 2,4t + 350 kg 4 lidi a zavazadla -> hmotnost +14% -> spotřeba +7 % :)

Jsem rád, že jste si to ověřil, 7% je prakticky nepoznatelné, to už víc udělá zima-léto.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

A já jsem rád, že konečně vidíte, jak krásně fungují fyzikální zákony :). Proto teď když se vrátíme k původní otázce a dosadíte si do vzorečků, tak si sám můžete snadno ověřit, že rozdíl v dojezdu s návěsem a bez bude naprosto zanedbatelný.

No vidíte, já jsem si do počítače zadal + 500 kg nákladu v EV a vyšlo my + 0,4 kWh/100 km, takže se nejedná o žádné velké navýšení a už vůbec ne vámi zmiňovaných 17%.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km

Ach jo, to je přeci naprostá blbost. Logicky kdyby jste měl pravdu a kdyby fakt záleželo v drtivé většině jenom na aerodynamice, tak by všechna auta měla ve 100 km/h čtyřnásobnou spotřebu oproti 50 km/h a pomalou jízdou, kde aerodynamický odpor nehraje žádnou roli, by mohla jezdit vlastně zadarmo přesněji 3*0,4 kWh = 1,2 kWh/100 km u 1,5t EV. A taky by se nikdo nezaobíral nějakými eko pneumatikami s nízkým profilem apod.
Klidně se s vámi vsadím o co chcete, dáme stejný profil trati, vyberte si libovolné auto, jednou prázdné, druhá jízda +500 kg a uvidíte, že to bude víc než 0,4 kWh/100 km.

Souhlasím. Navíc si myslím, že na dojezd bude mít nejvýraznější vliv počet rozjezdů z nuly nebo malé rychlosti tj. potřeba uvést tu hmotu do pohybu. Ve chvíli, kdy to pojede více méně ustálenou rychlostí po dálnici to bude mít asi "minimální" spotřebu a případné kopce to zase vyrovná rekuperací při cestě dolů.

Obrázek uživatele 13G

http://img.auto.cz/blog/blogs.dir/407/files/2017/04/Skoda-Fabia-odpor-vzduchu-a-teplota-tab.jpg

---

13G

200tkm VW eGolf 2014
tested 2tkm bmw i3 REX 2017

Z toho plyne, ze pri rychlosti 100km/h je zapotrebi vykon 8,7 kW pro prekonani vzdusneho odporu pri 20 st. C. Celkovy vykon bude nekde kolem 10-11kW a tudiz je valivy odpor nekde kolem 2 kW.


e-stationNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.