Elektrické skútry jsou elegantním a ekologickým dopravním prostředkem, vhodným pro každodenní používání. Někoho však odradí nízká stabilita a nízký jízdní komfort jednostopého dopravního prostředku. Pokud se chcete těšit z výhod elektroskútru a máte rádi pohodlí, možná vás zaujme nový trojkolový elektrický skútr Electromobile City Scooter (ECS) od německého Fraunhoferova institutu a firmy GreenIng.
foto: Fraunhofer Institute
Ač elektroskútr na třech kolech nemusí na první pohled vypadat jako poslední výkřik techniky, inženýři se museli vypořádat s jedním zapeklitým problémem. Na skútru nebo motorce pří jízdě do zatáček nakláníte stroj dovnitř zatáčky a působíte tak proti odstředivé síle. Pokud se nenakloníte, odstředivá síla vás vymrští ven ze zatáčky.
U trojkolek, resp. u trojkolek, jejichž zadní kola jsou blízko sebe, to tak jednoduché není. Nelze jen tak zafixovat na zadní nápravu dvě kola, protože při jízdě v zatáčce nebude možné s podobným strojem provádět náklony. Výsledkem bude paradoxně horší stabilita, než má klasické jednostopé vozidlo.
foto: Fraunhofer Institute
Electromobile City Scooter, neboli Elektrické městský skútr, má však zadní nápravu řešenou rafinovaně. Každé ze zadních kol je umístěno na výkyvném rameni, které je odpruženo vzduchovou vidlicí. Jelikož se zadní kola pohybují nezávisle na sobě (vzájemně se neovlivňují), chová se trojkolka v zatáčkách de facto jako jednostopé vozidlo.
video: YouTube
Inženýři trojkolku Electromobile City Scooter nevyvíjeli od počátku. Jako základ použili elektrický skútr E-max 110S. Vše zůstalo při starém, jen zadní kolo nahradila zmíněná výkyvná náprava.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Terry Hershner přejel USA na elektrické motorce
Původní jednostopý skútr E-max 110S využívá elektromotor o výkonu 4 kW umístěný v zadním kole. E-max 110S není žádný drobek – hmotnost stroje je 195 kg, z toho 100 kg připadá na 2,88 kW baterii. Dojezd se pohybuje kolem 90 kilometrů.
„Dokázali jsme, že naši myšlenku můžeme aplikovat do reálného skútru,“ říká vedoucí projektu Daniel Borrmann. „V dalším kroku chceme dále vylepšit jízdní komfort. Můžeme zmínit například prosklený kokpit pro ochranu jezdce před nepříznivým počasím nebo kufr pro zavadala. Další možností je integrace chytrých telefonů do systému elektroskútru, head-up displej, indukční nabíjení a systém ochrany proti krádeži.“
„z toho 100 kg připadá na
„z toho 100 kg připadá na 2,88 kW baterii“ proboha a to tam jako mají olověný akumulátor? to snad ne
Netušíme. Možna z důvody
Netušíme. Možna z důvody ceny se jedná opravdu o nějaké low-end baterie.
Každopádně údaj sedí http://www.e-max-scooter.com/products/e-max_110s.php
Ano e-max používá
Ano e-max používá olověné baterie. Výrobce Greensaver (China), cena 4ks 36ah 11545,- 60ah 16299,- Hmotnost raději nemluvit. e-max 110S se 60ah bateriemi váží nejakých 181kg. Je to sice tank, ale s jistotou dojezdu 70km :o)
Oni je asi nakupují za
Oni je asi nakupují za trochu jiné ceny, ale když to takhle člověk vidí, tak 16x 40Ah Winstony by stály totéž co to 60Ah olovo, dojezd by byl stejný, ne-li větší a k tomu mnohem lepší hmotnost a životnost.
Když tříkolku, tak se
Když tříkolku, tak se dvěma koly vepředu jako to má Piaggio mp3 nebo nový Vectrix VX3, abychom zůstali u elektriky. To zachovává všechny výhody skútru včetně malé šířky a přidává lepší stabilitu a samostatné stání bez stojánku. S tímto bych musel pořád myslet na to, že jsem vzadu širší a žádnou skulinou mezi auty s tím neprokličkuji. Nevidím tam žádnou výhodu.
Při pohledu na ještě
Při pohledu na ještě nespuštěné video mi připadá, že šířka zrcátek je větší než u zadních kol; takže netuším, proč by měl být problém odhadu průjezdu. A stání bez stojánku bych předpokládal jako samozřejmost.
Možná je to jenom optický
Možná je to jenom optický klam a ve skutečnosti to není tak široké. I tak ale když tříkolku, tak obrácenou.