Defikopter - ambulanční dron, který umí zachránit život

Radomír Dohnal - 17 Červenec 2017

Ambulanční dron Defikopter, vyvíjený na švédském Karolinska Institutet ve spolupráci se start-upem FlyPulse, má zachraňovat životy přímo v terénu. Při záchraně života jde o vteřiny. A Defikopter je šetří.

Při záchraně života jde o vteřiny. A ambulantní dron Defikopter je šetří.
foto: Digital World

Švédský Karolinska Institutet je poměrně svéráznou vědeckou organizací. Prakticky z žádného jiného místa na světě totiž dosud nevzešlo tolik laureátů Nobelovy ceny za medicínu, jako odtud. Tady se už po desetiletí vyvíjejí a zkouší ty nejmodernější přístupy v medicíně. A nedávno tu začali řešit i lékařské využití dronů.

Ambulanční dron má zachraňovat životy v případě zástavy srdce, která je průvodním jevem například u infarktů nebo závažných dopravních nehod. Problém, který švédští zdravotníci řeší, je totiž nedostatečná rychlost zásahu. A ta bohužel v případě zástavy srdce rozhoduje o tom, zda pacient přežije.

Defikopter by ale mohla dokázat výrazně zkrátit dobu, s jakou pomoc na místo nehody nebo události dorazí. Je totiž mobilním defibrilátorem, připraveným k akci. Tento automatický externí defibrilátor by pak na místo zásahu vyrážel po vlastní ose.

Jak ukázaly první testy, dorazil by do cíle zhruba čtyřikrát rychleji, než výjezdovka rychlé záchranné služby. Lidé z FlyPower provedli ve spolupráci s Karolinska Instituet celkem osmnáct vzletových testů, při nichž Defikoptéra vyrážela na signál do lokací vzdálených v průměru 3,2 kilometrů.

Ano, většinou v přeplněných městech. A proto asi nepřekvapí, že průměrná doba, než dorazila na místo, činila 5 minut a 21 vteřin. Jen pro srovnání: záchranka byla schopná dorazit do této pozice v průměru po 22 minutách.

A to už by jí ani většinou nebylo zapotřebí. „Poměr lidí, kteří přežijí zástavu srdce mimo prostředí hospitalizační jednotky, se pohybuje okolo deseti procent,“ dodávají lidé z Karolinska Instituet. „V takové situaci pak rychlý dolet pomoci skutečně zachraňuje životy.“

Původní kritické výtky, že většina běžných smrtelníků viděla práci s defibrilátorem jen v nějakém televizním seriálu, a neumí s ním pracovat, přitom FlyPulse řeší poměrně elegantně. Do každé Defikoptéry je zabudována webkamera a mikrofon. Zdravotníci „na lince“ vás tak budou krok za krokem navigovat, abyste jej mohli použít. Lékaři i lidé z FlyPusle připouští, že k realizaci bude zapotřebí ještě řada testů a optimalizací.

Stejně tak bude nezbytné překonat legislativní bariéry, stejně jako překážky v základním vzdělání první pomoci u obyvatel. Jisté ale je, že Defikopter na místo skutečně může dorazit rychle a jako první.

NewAtlas.com
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Radovan

Vždycky si u takových článků vzpomenu na Cimrmany a moji oblíbenou doktorskou hlášku: "....to je pro Vás, pane farář...." :-)

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 55 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 17 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicŘízení stanic pro elektromobilyŘízení stanic pro elektromobilyKariéra EVC GroupNabíječky elektromobilů CircontrolProdej pneu 100% online
185.66.36.26