Defikopter - ambulanční dron, který umí zachránit život

Radomír Dohnal - 17 Červenec 2017

Ambulanční dron Defikopter, vyvíjený na švédském Karolinska Institutet ve spolupráci se start-upem FlyPulse, má zachraňovat životy přímo v terénu. Při záchraně života jde o vteřiny. A Defikopter je šetří.

Při záchraně života jde o vteřiny. A ambulantní dron Defikopter je šetří.
foto: Digital World

Švédský Karolinska Institutet je poměrně svéráznou vědeckou organizací. Prakticky z žádného jiného místa na světě totiž dosud nevzešlo tolik laureátů Nobelovy ceny za medicínu, jako odtud. Tady se už po desetiletí vyvíjejí a zkouší ty nejmodernější přístupy v medicíně. A nedávno tu začali řešit i lékařské využití dronů.

Ambulanční dron má zachraňovat životy v případě zástavy srdce, která je průvodním jevem například u infarktů nebo závažných dopravních nehod. Problém, který švédští zdravotníci řeší, je totiž nedostatečná rychlost zásahu. A ta bohužel v případě zástavy srdce rozhoduje o tom, zda pacient přežije.

Defikopter by ale mohla dokázat výrazně zkrátit dobu, s jakou pomoc na místo nehody nebo události dorazí. Je totiž mobilním defibrilátorem, připraveným k akci. Tento automatický externí defibrilátor by pak na místo zásahu vyrážel po vlastní ose.

Jak ukázaly první testy, dorazil by do cíle zhruba čtyřikrát rychleji, než výjezdovka rychlé záchranné služby. Lidé z FlyPower provedli ve spolupráci s Karolinska Instituet celkem osmnáct vzletových testů, při nichž Defikoptéra vyrážela na signál do lokací vzdálených v průměru 3,2 kilometrů.

Ano, většinou v přeplněných městech. A proto asi nepřekvapí, že průměrná doba, než dorazila na místo, činila 5 minut a 21 vteřin. Jen pro srovnání: záchranka byla schopná dorazit do této pozice v průměru po 22 minutách.

A to už by jí ani většinou nebylo zapotřebí. „Poměr lidí, kteří přežijí zástavu srdce mimo prostředí hospitalizační jednotky, se pohybuje okolo deseti procent,“ dodávají lidé z Karolinska Instituet. „V takové situaci pak rychlý dolet pomoci skutečně zachraňuje životy.“

Původní kritické výtky, že většina běžných smrtelníků viděla práci s defibrilátorem jen v nějakém televizním seriálu, a neumí s ním pracovat, přitom FlyPulse řeší poměrně elegantně. Do každé Defikoptéry je zabudována webkamera a mikrofon. Zdravotníci „na lince“ vás tak budou krok za krokem navigovat, abyste jej mohli použít. Lékaři i lidé z FlyPusle připouští, že k realizaci bude zapotřebí ještě řada testů a optimalizací.

Stejně tak bude nezbytné překonat legislativní bariéry, stejně jako překážky v základním vzdělání první pomoci u obyvatel. Jisté ale je, že Defikopter na místo skutečně může dorazit rychle a jako první.

NewAtlas.com
 
Obrázek uživatele Radovan

Vždycky si u takových článků vzpomenu na Cimrmany a moji oblíbenou doktorskou hlášku: "....to je pro Vás, pane farář...." :-)

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 2/2014, najeto 51 tisíc km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 14 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicKariéra EVC GroupŘízení stanic pro elektromobilyŘízení stanic pro elektromobilyProdej pneu 100% online