ČSAD Havířov pořídil první CNG autobusy pro příměstské linky

Daniel Kunz - 26 Srpen 2013

Významného milníku dosáhla společnost ČSAD Havířov, člen skupiny 3ČSAD a.s. Ta je známa jednou z nejpočetnějších flotil CNG autobusů v České republice, které však dosud nasazovala výhradně na linky . Díky kontraktu se společností SOR Libchavy nyní havířovský dopravce podnikl první kroky vedoucí k šetrné dopravě i na linkách příměstských.auto CNG autobusy Havířov

Interiér příměstských autobusů. Fotografie pořízeny v Ostravě u Nové Huti
foto: Martin Plačko

První dvě vozidla typu SOR CNG12 jsou v Havířově již od července a podstatné je, že by neměla zůstat osamocena. Kontrakt s libchavským výrobcem totiž zahrnuje dlouhodobou spolupráci.

První dva příměstské plynové autobusy jsou ve městě s téměř 80 tisíci obyvatel v provozu s cestujícími zhruba od poloviny srpna, přičemž s jedním vozidlem se v současné době můžeme setkat na linkách z Havířova do Orlové a do Ostravy. Další vůz obvykle obsluhuje po celý den trasu mezi Havířovem a Domaslavicemi, kde také zůstává přes noc odstavován.

Celkem tento meziměstský autobus, s kterým se můžeme setkat také v sousední Karviné, v Semilích nebo v Přerově, pojme v dvoudveřovém provedení 83 cestujících, pokud tedy není přepravován dětský kočárek nebo vozík pro invalidy, pro které je vyhrazen speciální prostor. Zdravotně postiženým pomáhá i systém APEX, který pomůže v nástupu nevidomým.

Dopravce vybavil vozidla palubním počítačem Mijola s navigačním systémem a informační panely dodala australská společnost Bustech.

Nízkopodlažní jsou zhruba dvě třetiny vozu, čili jedná se o verzi „low-entry“. V případě SORu je toto řešení unikátní proměnnou výškou střechy vozidla, lidově označovanou jako „hrb“. A právě v „hrbu“ jsou elegantně umístěny tlakové lahve, s jejichž integrováním do vozidla bývají jinak problémy (estetické, kapacitní i konstrukční).

SOR CNG12 je vybaven šestistupňovou plně synchronizovanou mechanickou převodovkou ZF s retardérem Voith a dosahuje maximální konstrukční rychlosti 100 km/h. Vytápění vozidla je zajištěno prostřednictvím nezávislého o výkonu 30 kW.

V poslední době osazuje libchavský SOR autobusy SOR CNG12 motory značky Iveco CURSOR 8 CNG o výkonu 213 kW s emisní normou EURO V EEV, přičemž starší verze jezdí ještě s americko-kanadskými motory Cummins.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář

Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobile-stationNabíječky elektromobilů CircontrolVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?