Na autosalonu v Los Angeles představila firma VIA Motors solární kryt korby pro svůj pick-up E-REV40. Podle Boba Lutze, předsedy společnosti VIA Motors, poskytne solární panel elektrickému pick-upu E-REV40 dostatek energie pro dalších 16 kilometrů jízdy navíc.
foto: VIA Motors
Jak jsme si uvedli v článku „Oficiálně: Tesla Model S jako pick-up“, obří pick-upy jsou v Americe nesmírně populární. Mekkou „trucků“ je pak jižanský stát Texas, kde je 40 % všech registrovaných pick-upů. Dostávají tam na ně totiž daňové úlevy – oficiálně jsou to zemědělské stroje.
Vůbec v jižanských státech USA se nachází největší koncentrace těchto osobních automobilů s korbou. Připomeňme, že jižní státy leží na stejné zemské rovnoběžce, jako severoafrické státy či Středozemní moře. Státy jako Texas proto nedostatkem slunných dní rozhodně netrpí.
VIA Motors dnes vede Bob Lutz, který měl v General Motors na starosti vývoj plug-in hybridu Chevrolet Volt. Po odchodu do VIA Motors však nad svým bývalým zaměstnavatelem nezanevřel. VIA Motors využívá vozidla značky GM a přestavuje je na elektrická vozidla s prodlužovačem dojezdu.
foto: VIA Motors
Ve svém sortimentu VIA Motors nabízí pick-upy, SUV a dodávky. Postup přestavby je vždy stejný. Velký spalovací motor nahradí mnohem menší, jenž pohání generátor elektrické energie. Na pozici převodovky se usadí elektromotor, který přes kloubový hřídel pohaní zadní nápravu (jednostupňový převod).
Kapalinou chlazené li-ion 24kWh baterie jsou v žebřinovém rámu pod ložnou plochou. Největší rychlost pick-upu je 136 km/h a zrychlení 0 – 100 km/h za 9,7 sekundy.
Vozidla E-REV40 (Extended Range EV) dokáží na čitě elektrický pohon ujet 64 km (40 mil). Se zapnutým prodlužovačem dojezdu a plnou nádrží pak 644 km.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Resolution – nová dimenze solárního auta
Právě pro potřeby pick-upů E-REV40 VIA Motors představila speciální kryt korby složený ze solárních článků. Solární kryt nejenže poskytne dalších 16 kilometrů jízdy (80 km), ale může také dobíjet auto odstavené na slunci.
Zatím nejsou k dispozici žádné bližší technické informace. Ví se, že pro demontáž/montáž jsou potřebné dvě osoby a solární kryt půjde do prodeje v polovině roku 2014. Cena solární „plachty“ se má pohybovat kolem 2000 dolarů (cca 40 000 Kč).
Jsem si myslel, že to je na
Jsem si myslel, že to je na přední kapotě. Tam ta plocha je taky dost velká a rovná. Samozřejmě by tam byli probléímy s odolností při otevírání/zavírání kapoty.
Vzadu se mi to zdá jako komplikace. Výhoda pickupu je v otevřenosti zadku, né uzavřenosti.
95% času auto stiji na
95% času auto stiji na mieste, teda v slnečných pásmach zemegule, kde je oblubenym autom pickUp určite super nápad. Palec hore.
V našich končinách by to ukradli, teda použitelne jedine v garaži, len tam to nefunguje :)))
Tou krádeží si nejsem
Tou krádeží si nejsem jistý, ono určitě to bude opatřeno nějakým zámkem. Ale s úmyslným poškozením počítám.