Mercedes-Benz Třídy A - nové standardy pro ochranu životního prostředí

Jan Horčík - 21 Červenec 2008

Vozy Mercedes-Benz Třídy A přicházejí na český trh s řadou novinek, které dále zvyšují její bezpečnost, komfort a hospodárnost. Například pro nejprodávanější modely A 150 a A 170 je možné získat komfortní ekologickou funkci ECO Start-Stop, která snižuje spotřebu benzínu v městském provozu až o devět procent. Pro třídveřový model A 160 CDI vyvinuli technici Mercedesu BlueEFFICIENCY- Paket. Jeho pomocí byla zredukována spotřeba tohoto kupé o více než osm procent, takže na ujetí 100 kilometrů vystačí s 4,5 litru. Velký pokrok v oblasti ekologie potvrzují nezávislí odborníci udělením mezinárodně platného certifikátu pro životní prostředí, který Třída A získala ve třídě automobilových kompaktů jako první na světě.

Mercedes-Benz Třída A

Svojí hospodárnost dokazuje Třída A spotřebou v rozmezí 4,9 až 8,1 litru na 100 kilometrů. Dalšími detailními zásahy se snížila spotřeba moderních naftových motorů s přímým vstřikem oproti dosavadním modelům o více než osm procent nebo o 0,5 litrů na 100 kilometrů. Třídveřový A 160 CDI s manuální převodovkou bude od podzimu 2008 Mercedes-Benz sériově vybavovat BlueEFFICIENCY paketem, který v pozitivním smyslu ovlivní účinnost motoru, aerodynamiku vozu, jeho valivý odpor, nakládání s energií a hmotnost. Všechna tato opatření mají svůj podíl na snížení spotřeby o 0,4 litru, takže A 160 CDI BlueEFFICIENCY podle normy spotřebuje pouhých 4,5 litru na 100 kilometrů. Emise CO2 tohoto Coupé s výkonem 60 kW/82 k jsou 119 gramů na kilometr jízdy.

BlueEFFICIENCY paket obsahuje kromě jiného aerodynamicky optimalizovanou masku chladiče. Ta je na její vnitřní straně uzavřená a snižuje tak množství vzduchu proudící k motoru; jeho chlazení ale zůstává i nadále zabezpečeno. Kromě toho je karoserie snížená o deset milimetrů, což je další opatření k redukci odporu vzduchu.

Další potenciál úspory paliva se týká řízení hospodaření s energií. Akumulátor je permanentně sledován čidlem, takže při jeho dobrém stavu nabití může být výkon generátoru snížen. Tím se odlehčí motoru, což znamená jeho nižší spotřebu. Aby byl akumulátor optimálně a energeticky výhodně dobíjen, využívá řídící systém generátoru důsledně fázi motoru při pohybu vozu setrvačností nebo při brzdění.

Funkce Start-Stop: při volnoběžném chodu se motor automaticky vypíná

U benzínových motorů docílili inženýři Mercedesu pomocí nově vyvinutého systému ECO Start-Stop při evropském jízdním testu snížení spotřeby až 0,4 litrů na 100 kilometrů. Od podzimu 2008 bude tento systém na přání k dispozici pro nejprodávanější modely A 150 a A 170. Ten motor automaticky vypíná, pokud řidič u manuální převodovky při malé rychlosti přeřadí do neutrální polohy a zároveň sešlápne brzdový pedál. Jsou-li předpoklady pro vypnutí motoru splněny, je řidič na speciálním ukazateli kombinovaného přístroje o tomto stavu informován.
Během zlomku sekundy a takřka neslyšně motor znovu nastartuje, jakmile řidič vyšlápne spojku nebo uvolní brzdový pedál. Toto rychlé a komfortní nastartování motoru je tou nejpodstatnější předností funkce ECO Start-Stop oproti jiným systémům tohoto druhu. Mercedes-Benz v tomto případě využívá starter-generátor propojený s klikovou hřídelí řemenovým převodem. Motor tak startuje výrazně rychleji a tišeji nežli obvyklým startérem. Během jízdy dodává starter-generátor elektrickou energii do palubní sítě Třídy A.

Mercedes-Benz Třída A

Hospodárnost: v městském provozu klesá spotřeba až o devět procent

S funkcí ECO Start-Stop se snižuje spotřeba zjišťovaná podle normovaného jízdního režimu o dalších asi 6,5 procenta. Model A 150 BlueEFFICIENCY (70 kW/95 k) absolvuje test spotřeby s výsledkem 5,8 litrů na 100 kilometrů. To odpovídá 139 gramům oxidu uhličitého na kilometr.

Jak ukazuje řada provedených testů, je možné v běžném provozu docílit ještě větší úspory paliva. Pracovníci Mercedesu najeli se 175 zkušebními vozy zhruba 1,2 miliony kilometrů, přičemž polovina tohoto testovacího maratónu byla jízda městem, kde nová funkce ECO Start-Stop umožnila snížit spotřebu paliva až o devět procent.

Ekologie: Třída A je prvním kompaktním automobilem s certifikátem pro oblast životního prostředí

Při vyhodnocování nových technologií jsou pro Mercedes-Benz směrodatnými praktické výsledky. Stuttgartská automobilka hodnotí vztah vozidel k životnímu prostředí nejen na základě výsledků standardních měření škodlivin ve výfuku a spotřeby, ale prověřuje celý životní cyklus od výroby přes dlouholetý provoz až po zhodnocení dosloužilého vozu. Taková analýza se týká více než 40 000 jednotlivých postupů a umožňuje objektivní posouzení vývojových prací.

Tato ekologická bilance tvoří také základ udělení certifikátu pro oblast životního prostředí podle přísné mezinárodní normy IS0 14062 „Design For Environment“, kterým byl Mercedes-Benz jako jediná automobilka na světě vyznamenán. To platí také pro novou generaci Třídy A, což potvrzuje pozoruhodný pokrok na poli ochrany životního prostředí. Z analýzy ujetých 150 000 kilometrů vyplývá, že emise CO2 jsou oproti předchozímu modelu (W 168) z roku 2004 o asi sedm procent nižší. Emise oxidů dusíku (NOx) se snížily dokonce o 13 procent.
Ještě lepší výsledky dociluje model A 150 BleuEFFICIENCY s ECO Start-Stop funkcí. Touto novou technikou se oxid uhličitý sníží během celého životního cyklu o dalších pět procent, takže ekologická bilance vykazuje pozoruhodnou redukci emisí CO2 o více než 12 procent nežli u provedení W 168.

Kromě příznivé spotřeby a nízkých škodlivých emisí ve výfuku jsou u certifikátu pro životní prostředí důležité i další aspekty. Například se jedná o koncepci recyklace automobilu: Třída A plní již dnes předpis EU s platností od roku 2015, který ukládá 95ti procentní zhodnocení likvidovaného vozu. Už nyní mohou být plastové díly s celkovou hmotností 30,8 kg vyrobeny z recyklátu, což je 2,5 násobek toho, co umožňoval předchozí model.

Koncepci ochraňující životní prostředí dokumentuje u Třídy A také využití dorůstajících přírodních materiálů jako je len, olivová jádra, bavlna, kokosová vlákna, atd. Hmotnost těchto komponentů narostla vzhledem k dosavadnímu provedení o asi jednu třetinu.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Směju se, stále se směju, jak nás balamutí "nezávislostí" posuzujících odborníků.... :/


VOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.e-stationAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol