MAG - magnetické vozidlo ze Slovenska

Jan Horčík - 27 Srpen 2008

Vlny zahraničních designových, ale i automobilistických blogů v posledních týdnech rozvířil velmi odvážný návrh slovenského designéra Matúše Procháczky. Ten do soutěže Interior Motives Design Award připravil unikátní koncept automobilu MAG, se kterým se nakonec také umístil na prvním místě v kategorii "the best conceptual exterior".

MAG - Matúš Procháczka

V čem je jeho MAG unikátní? Není to jen vzhled, ale i navrhovaný způsob pohonu. Idea počítá s tím, že cesty pro automobily by byly vyrobeny z betonových bloků vyplněných magnety. Samotné auto by pak mělo ve spodní části také umístěny magnety, a to stejně polarizované, takže by se odpuzovaly. Automobily by tak byly nadlehčované. Originální nápad, co říkáte? Další zvláštnost návrhu spočívá v interiéru, který by byl vyroben ze speciální 3D tkaniny. Ta by se pouze "natáhla" na konstrukci, vozidlo by tak bylo vemi kompatkní a celistvé. S Matúšem jsme uskutečnili také krátký rozhovor:

Hybrid.cz: Můžeš se našim čtenářům představit - kolik ti je let, kde žiješ a studuješ?

Matúš Procháczka: Mam 25 rokov, zijem momentalne v meste Bregenz v Rakusku, kde pracujem v dizajnovom studiu Dominic Schindler Creations uz vyse roka. Vysoku skolu STU Fakultu Architektury odbor design som ukoncil takto pred rokom v july. ČÍST DÁL...

MAG - Matúš Procházka

Hybrid.cz: Jak jsi se dostal k automobilovému designu a jak dlouho už se v této oblasti pohybuješ?

M.P.: K automobilovemu dizajnu som sa dostal uz v prvom rocniku vysokej skoly, kde som si sam zacal skicovat auta doma a popri prednaskach. Tak po 2 rokoch som sa dopracoval na prijatelnu uroven a popri tom som aj pokrocil v 3D modelovani a skusil som prve car designove sutaze. Priblizne v 4 rocniku vysokej skoly sa dostavili prve uspechy na medzinarodnej urovni v sfere transport dizajnu. Cize sa v tejto sfere pohybujem uz tak 5,6 rokov.

MAG - Matúš Procházka

Hybrid.cz: Jak jsi přišel na nápad na MAG a proč si zvolil právě "magnetický" pohon?

M.P.: Prihlasil som sa do dizajnovej sutaze Interior Motives Design Award (2007) a ako kazdy, snazime sa vzdy vymysliet nieco nove. Napadlo ma ze magneticka energia je malo vyuzivana a pritom skryva take velke moznosti. Ved samotny magnet funguje a posobi silou na kovove predmety bez nejakych vedlajsich energickych vstupov. Snazil som sa preto o zakomponovanie tohto typu energie do vozidla. Pohon vlastne nie je ani tak magneticky, ratal som s elektromotorom, ale hlavna je myslienka nadlahcenia auta magnetickou silou. Samozrejme je to vizia buducnosti a fungovalo by to tak, ze by boli cesty tvorene betonovymi blokmi, v ktorych by boli zaformovane magnety a v automobile by sa nachadzali tiez. Ak by teda smerovali k sebe rovnakymi polmi odtlacali by sa, cim by auto bolo nadlahcene, ako japonsky magneticky vlak, ktory sa potom klze akoby po magnetickom vankusi. Na pohon takto nadlahceneho vozidla by teda stacilo o mnoho menej sily, aka je potrebna pri beznej zemskej tiazi a z toho prameniaceho trenia. Z tejto idey prameni aj velmi lahka konstrukcia, ktora na pohlad nepocita s realnymi zatazeniami. Ako hovorim je to len vizia noveho typu dopravovania sa v automobiloch.

MAG - Matúš Procházka

Hybrid.cz: Kolik času ti práce na návrhu MAGu zabrala a jaké byly ohlasy?

M.P.: Projekt je vzdy narocny hlavne vo faze modelovania a rendrovania. Samotny napad bol da sa povedat hned, nasledovalo zopar skic a dotvarane to bolo priamo pri modelovani. K vyslednym obrazkom to bol asi tak mesiac, samozrejme popri skole. Ohlasy boli nanajvys pozitivne kedze som s tymto projektom vyhral prve miesto v jednej z 9 kategorii na spominanych Interior Motives Awards. A po umiestneni na web stranku sa podarilo aj zopar podobnych interview pre ine web portaly.

Hybrid.cz: Co si myslíš o současných alternativách jako jsou hybridy, elektromobily a podobně? Která z nich je podle tebe nejperspektivnější?

M.P.: Cele ma to fascinuje a zaujima. Som zastanca samozrejme ekologickejsieho pohonu aut, kedze planeta je len jedna. Velmi ma tesi fakt ze uz jazdia cisto elektricke auta, ako v amerike auto od firmy Tesla. Uvidime ako to dopadne Li-On palivovymi clankami, ale moj osobny pocit je taky, ze vsetky inovacie su velmi brzdene z dovodu vybudovanej ropnej siete ,o ktoru mnoho ludi nechce prist, a naviazanej priemyselnej produkcie spalovacich motorov. Najperspektivnejsiu vidim alternativu elektro mobilov dobijatelnych ako mobilny telefon zo siete. Treba len doriesit problem baterii, ktore by vydrzali pohanat vozidlo na priblizny dojazd ako maju terajsie auta.

MAG - Matúš Procházka

Hybrid.cz: Připravuješ v současné době ještě nějaké další zajímavé návrhy? Na čem jiném pracuješ?

M.P.: Taketo dizajnove studie zajtrajska samozrejme patrili viac menej do obdobia na skole. Kedze praca v nejakej automobilke sa nejako neuskutocnila, pracujem v sfere navrhovania priemyselneho dizajnu. Nasa firma je uspesna hlavne na poli navrhovania dizajnu obrabacich strojov, co je rodiaci sa dizajnovy segment, kde v minulosti nebol dizajn vobec potrebny.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

je to super ale já myslím že pohon může být ve vozidle a nebude závislý na cestě s magnety jen moje představa P.G.
design je super ale zadním kolem se udává směr jízdy.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pan designer by si mel precist stredoskolskou ucebnici fyziky ... pokud mozno drive, nez se pokusi svuj unikatni koncept realizovat a skonci na strese. BTW: nepreklepli jste se ve veku?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Yokotashi,
muzete, prosim, upozornit nas nevidouci, v cem vidite problem?
Zatim je tento navrh pouze modelem, tedy autem bez nekolika zbytecnosti a jakozto takovy muze mit sve chyby...


VOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.10% sleva na produkty EVmotionNabíječky elektromobilů Circontrol
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?