Čínská města nakupují elektrické autobusy po tisících

Americký miliardář Warren Buffet si může mnout ruce. Když v roce 2008 investoval do čínské automobilky BYD přes 200 mil. dolarů, kde kdo si možná klepal na čelo. Dnes je jasné, že šlo o další prorockou investici.

Elektrické autobusy BYD v Číně
foto: BYD

Čína má se znečištěním ovzduší obrovský problém. Dokonce tak velký, že se začínají objevovat nápady na vybudování speciálních obytných bublin s čistým vzduchem v hlavním městě Pekingu. Ostatní čínská města se snaží řešit problém investicemi do modernizace veřejné dopravy.

Nanking, kdysi dávno hlavní město Říše středu (jak se Číně v minulosti přezdívalo), dnes i nadále patří mezi význačná kulturní a ekonomická centra země. Téměř čtyři miliony obyvatel nyní nově bude vozit 600 elektrických autobusů a 400 elektrických vozů taxislužby.

vlastní

7 Comments on “Čínská města nakupují elektrické autobusy po tisících”

  1. Čína, země s nedostatkem
    Čína, země s nedostatkem prakticky všech možných surovin včetně elektřiny, investuje do jaderných i fotovoltaických elektráren. Kvůli čistému vzduchu do elektrokol, elektroskútrů, elektromobilů a elektrické veřejné dopravy, autobusů a taxi. Česká republika s nedostatkem plynu, kdy vlastní těžba pokrývá 2% spotřeby a zbytek je dovoz převážně z Ruska, hromadně podporuje ve jménu čistého vzduchu CNG autobusy v hromadné dopravě. Tedy výdělek Rusů. Současně má roční přebytek 16 terawat ve výrobě elektřiny, který se snaží vyvážet. Tramvajové ani trolejbusové tratě však nepodporuje, stejně jako nepodporuje elektrifikaci železnice. Elektroautobusy v MHD jsou bílá vrána, před kterou se fotí politici a neustále prochází pouze zkušebními režimy v délce trvání pár měsíců. Polostátní gigant ČEZ s oním přebytkem elektřiny pak podporuje elektromobilitu mluvením a píár akcemi. Ze sítě 150 dobíjecích stanic, slibovaných v roce 2011, jich v roce 2014 stojí 38, z toho 21 v Praze. Jen 4 jsou rychlodobíječky a mimo hlavní tahy. Jak to, že čínští soudruzi – na rozdíl od českých – nedělají chybu?

    1. Pěkně napsáno .
      Pěkně napsáno . Připomenulo mi to Kalifornský zákon který podpořil vývoj EV-1. Bohužel neuspěl .Na to se mnohdy zapomíná že hlavni důvod vzniku EV-1 byl vznik zákona který měl snížit škodlivé emise/smog se kterými má Kalifornie stále velké problémy .
      Značné emise vytváří nákladní a letecká doprava , kterou by mohla nahradit železnice. Proto vidím velkou budoucnost v železnici pro přepravu osob a nákladu napříč Evropou . Jenže je to o masívních investicích a hlavně o nastavení jednotných pravidel v Evropě .
      V souvislosti s Čínou jste opomenul přehradu Tři soutěsky kvůli které muselo být přestěhováno 10 milionů obyvatel.

  2. Sinologické okénko
    Sinologické okénko 🙂
    Čína se dnes čínsky často pojmenovává jako Zhongguo [čti Džunkuo], což neznamená Říše středu (jak se to celá desetiletí zcela mylně do češtiny překládá), ale spíš něco jako „Středozemě“ nebo prostě „Centrální stát“. A geneze tohohle pojmenování není v tom, že by si o sobě Číňani mysleli, že jsou pupkem světa (i když velká část si to samozřejmě myslela a myslí dodnes ;), ale v tom, že za dynastie Han (206 BC – 220 AD) tak lidé označoval stát, který tehdy tato dynastie spravovala a z ní pak vládla celému tehdejšímu čínskému území skládajícího se i z mnoha jiných států a národností, takže tento Hanský stát prostě pro ostatní byl tím centrálním. Nicméně sami Hanové svůj vlastní stát takto neoznačovali.
    Zpopularizování tohoto označení jako prakticky oficiálního názvu má na svědomí až revoluce v r. 1911, protože výrazně majoritním čínským etnikem je právě etnikum Han.

Napsat komentář