České elektroletadlo VUT 051 RAY má za sebou první let

Dne 20.8.2014 se uskutečnil první let elektricky poháněného letounu VUT 051 RAY. Vzlet následoval bezprostředně po sérii pojížděcích zkoušek uskutečněných ve stejný den.

Včera se uskutečnil první let českého elektricky poháněného letounu VUT 051 RAY
foto: VUT Brno/JIHLAVAN

Letoun strávil ve vzduchu 27 minut, přičemž nevyužil celkovou kapacitu akumulátorů. První let se uskutečnil za dozoru zástupců Úřadu pro civilní letectví. Elektrický letoun vznikl ve spolupráci pracovišť Vysokého učení technického v Brně (Leteckého ústavu a Ústavu výkonové elektrotechniky a elektroniky) se společností JIHLAVAN airplanes (výrobcem malých sportovních letadel). Slouží k ověření možností elektrického pohonu v letectví.

Elektroletadla se dnes jako obor nacházejí teprve na počátku, nicméně je vidět, že minimálně v některých oblastech letectví před sebou mají zajímavou budoucnost. Je skvělé vědět, že ani čeští inženýři a technici nezahálejí a zkoušejí elektroletadla v praxi.

tisková zpráva

21 Comments on “České elektroletadlo VUT 051 RAY má za sebou první let”

  1. Mohu do toho vnést trochu
    Mohu do toho vnést trochu světla.
    Pana Marušince jsem dosadil jako ředitele našeho sdružení. Měl na starosti i finanční hospodaření.
    Od Škodovky jsme dostali nabídku, že nám přenechají vozidlo Superb s tím, abychom si jej předělali na elektřinu. Požádal jsem Marušince, aby připravil smlouvu. První verzi, kde figurovala Škoda a naše sdružení jsem viděl. Posléze přišel Marušinec s tím, že by tam měla být také nějaká škola, prý by se to Škodovce více líbilo. Nebyl jsem proti, měla to být formalita , Marušinec dělá na VUT IT ředitele. Smlouvu, kde figurovala pouze VUT bez nás už jsem neviděl. Mysleli jsme si tedy, že Superb patří nám. Koncem roku napsal Marušinec jako finanční ředitel do písmene toto:
    „S nákupem do konce roku si musíme pospíšit, jinak zaplatíme daně kolem 200 000 a to by bylo
    škoda. Takže prosím o Vaše vyjádření co nejdříve.JMarušinec.“
    V domění, že Superb patří nám,reagovali členové představenstva takto:
    „na zaklade dnesniho dlouheho (stale padajiciho) hovoru s reditelem,
    kdy mi byla vysvetlena polopaticky situace ohledne projektu SUPERB-el
    SOUHLASIM s tim, aby se nakoupily barterie pro toto vozidlo jeste letos.“
    O několik dní později, kdy se mi podařilo tuto euforii zastavit mi Marušinec na otázku „jak jsi přišel na to, že budeme platit téměř 200 tisíc Kč daně“ mi odpověděl zcela suverénně: “ podívej se do kalednáře, kdy je den daňové svobody. Je to v červnu a to je v půlce roku, z čehož vyplývají daně 50%“
    Zajímavá byla situace kolem analýzy, na kterou jsme dostali zakázku. M dostal ode mne veškeré podklady, které měl zapracovat. Vzhledem k tomu, že neumí dobře česky, jsem měl na starosti jak gramatickou, tak odbornou kontrolu. Hned v úvodu mi poslal tuto větu:“ olověné baterie jsou těžké proto, že většinu hmotnosti v nich tvoří voda“. Opravil jsem a nestačil se divit,když se mi vrátilo opět s vodou. Po dlouhých debatách, kdy jsem se snažil M přesvědčit, že toto píše za naše sdružení, jsme se dohodli na kompromisu, že *dle Marušince je v bateriích 45% vody, 40% olova, 15% kyseliny sírové a ZBYTEK tvoří pomocné materiály a plasty“
    Napsal jsem mu tehdy, že mohl napsat rovnou, že baterie jsou těžké proto, že mají hmotnost větší než 100%, ale nechal to tam. Nevím, jestli to bylo v důsledku toho, že již byl navržen na vyloučení, aby poškodil naše sdružení, ale v každém případě je to malá ukázka člověka, který lže , krade a posléze založil ASEP, kam zapsal členy našeho sdružení, aniž by o tom věděli.

      1. Ano, autům na benzín
        Ano, autům na benzín říkám čmoudi, ale je volba každého na co jezdí. Jen si myslím, že využívat ropu k dopravě s účinností cca 20% je v dnešní době hřích. Dělám vše proto, abych dokázal, že to jde i bez ropy.Co vím, vím a nikdo mi to nevezme. Naučil mne to život. Dost jsem se naučil, ale ještě toho moc nevím.

        1. Prestante jist a chodte
          Prestante jist a chodte nahy,tim ropu nejvic usetrite,spalovanim ropnych derivatu v automobilove doprave usetrite jen asi 8 procent,nejhorsi znecistovatele a spotrebitele nafty je asi 6 nejvetsich namornich lodi,kterym nikdo emise nemeri a jizni Evropa je plna naftovych elektraren,ktere propojenim site dodavaji elektrinu i do tech vasich predrazenych starych jedovatych elektromobilu.Vy jste zlikvidoval elektromobilismus v CR.

                1. Jestlize pristupuje k
                  Jestlize pristupuje k obchodu s elektromobily a nahradnimi dily pro konverzi na elektromobil ke vsem zakaznikum tak,jako ke me a pritom se povazuje za nejakeho guru elektromobilismu v CR,pak tedy zlikvidoval,neni absolutne ochoten a naklonen jakemukoliv obchodu,jeho jednani je arogantni a povysene a jeho zbozi mnohonasobne predrazene,proto mu take jeho elektromobily stoji stale na stejnem miste a to u nej na dvore.Snazil jsem se s nim uzavrit obchod pouhym odkoupenim dynamostarteru z vrtulniku a jeho v pravde debilni dotazy a okolky namisto prime odpovedi mam dodnes uschovane v mailove schrance,kdykoliv me moje hobby zacne zase naseptavat,abych si postavil elektromobil z felicie pickup,prectu si ty maily,pustimm si k tomu youtube a mam na nejaky cas vystarano.Stavim si ve volnem case vleky,motorky,traktory,dilnu, soustruh,vsechny druhy svarecek,ruce,vedomosti i finance mam,stavim a upravuji si pro sve poteseni a bohuzel,k tomu jsem potreboval tohohle povysene jednajiciho zmetka.At si tedy sve kramy necha a zalkne se s nimi,presvedcil jsem se o tom,ze ekoteroristi jako on naprosto nic nevedi o ekologii.Mam starou naftovou felicii,vlastni fotovoltaickou elektrarnu,spoustu baterii,asi 300 topolu na palivove drevo,mopeda a myslim si,ze se chovam ekologicteji a ekonomicteji,nez Vegr

                2. Jakékoli přestavby na
                  Jakékoli přestavby na koleně jsou už několik let nesmysl, nikdy se to nevyplatí (homolgace!). Jedině něco co homologaci nepotřebuje a na silnice nevyjede. Skončily už i tovární přestavby (homologace modelu hotova). Nejlevnější je asi zprovoznění nějakého toho 20+ let starého Peugeotu Electric. Nebo nákup nějakého eauta z bazaru (třeba v Německu).

                3. Vcelku Vam muze byt uplne
                  Vcelku Vam muze byt uplne jedno,jak si poridim elektromobil,neporidim si zadny,nevyplati se to vubec,koupim si za to mnoho tisic litru repkoveho oleje v tescu,jde o znechuceni nekym,kdo se tim sam zabyva a tvrdi o sobe,jaky je borec a ekolog,pritom je to jen dalsi ekoterorista,nenazranec a machyrek!

  2. Elektropohon se v letectví
    Elektropohon se v letectví používá minimálně 20 let. Největší náskok mají modeláři. Ti kdo nevěří, ať se juknou třeba na tento web: hobbyking.com a prostudují si jen dostupné stříďáky, regulace a výkonné/levné LiPolky :-))+ carbon vrtule. To studenstské UL má jen v zádech školu a UCL jinak by zůstalo u pojíždění. Principy jsou dávno známé. To jen média potřebují populistické zprávy. Při znalosti středoškolské fyziky a elektriky spolu s angličtinou je stavba elektroauta s 300tis. v prkenici zábavou. Ideální vůz je nějaký celokompozit s nízkou suchou váhou nebo jiné malé lehké autíčko. Pak už je to jen otázka peněz a konkrétního technického řešení.

  3. Zajímalo by mě, jestli by
    Zajímalo by mě, jestli by se třeba dala koupit licence na takovýhle školou vyvinutý stroj, nebo jestli tenhle vývoj padne „nazmar“. Je mi jasný, že se na tom ty lidi spoustu naučí, ale myslím si, že prodávat licence na takhle vyvinutý stroje by vůbec nebylo od věci.

    To stejné by mě zajímalo v případě auta VUT Superb, myslím si, že by mohlo mít v Evropě celkem úspěch, neboť to neni takový ten elektromobil typu Leaf. Prostě je to normální Superb,ale jezdí levnějc a bez emisí.

    1. VUT Superbel tady snad ani
      VUT Superbel tady snad ani nepřipomínej. Co vím, tak ten projekt byl spolkem příznivců elektromobilů kolem pana Vegra od samého počátku zamýšlen právě jako open-source „mustr“, který by bylo možno v domácích podmínkách replikovat a dostat legálně na silnici. To se, jak všichni víme, nestalo. Proč, to přesně nevím, jasno by do toho mohl vnést asi jen pan Marušinec, jenže ten se odpovědi vyhýbá a dělá hloupýho. Z mně dostupných informací se mi to jeví tak, že zase jednou zvítězilo sobectví, vychytralost a lidská malinkatost nad racionalitou, velkorysostí a možná i jistou naivitou původních autorů záměru. Ale mohu se mýlit….. Co naopak kolem sebe vnímám velmi zřetelně, jsou (s prominutím) rozes..né vztahy v komunitě elektromobilových nadšenců.
      Suma sumárum: auto je sice po technické stránce precizní, ale jako takové přineslo víc škody, než užitku. Ale možná to celý vidím z dnešního pohledu zkresleně, třeba to tak mělo být ku prospěchu rozvoje elektromobility, co já vím….. Třeba to tak jeden malej kluk potřebuje, aby jednou vyrostl, narovnal se a začal se chovat jako chlap. 😉

        1. Víc škody, než
          Víc škody, než užitku….Superb EL byl asi na počátku rozbrojů ve sdružení ELEKTROMOBILY. Nejen, že si jej pan Marušinec přivlastnil, ale ani na něm nepracovali studenti VUT, leda bývalí absolventi. Stejně tak pan Marušinec tvrdil, že studenti přestavěli benzinového partnera na elektrického, ale nebyla to pravda a mohu to dokázat, já mu prodal již elektrického.(mám kupní smlouvu)
          http://www.blesk.cz/clanek/radce-auto/105394/elektromobil-z-brna-se-dobiji-ze-zasuvky-i-sluncem.html
          Co Vy na to?

        2. Víc škody, než
          Víc škody, než užitku….Superb EL byl asi na počátku rozbrojů ve sdružení ELEKTROMOBILY. Nejen, že si jej pan Marušinec přivlastnil, ale ani na něm nepracovali studenti VUT, leda bývalí absolventi. Stejně tak pan Marušinec tvrdil, že studenti přestavěli benzinového partnera na elektrického, ale nebyla to pravda a mohu to dokázat, já mu prodal již elektrického.(mám kupní smlouvu)
          http://www.blesk.cz/clanek/radce-auto/105394/elektromobil-z-brna-se-dobiji-ze-zasuvky-i-sluncem.html
          Co Vy na to?
          Tedy shrnu. Užitečné bylo, že díky existenci našeho sdružení byl k dispozici vůz na přestavbu, že se pan ing. Sklenář a další v EVC dost naučili,že jsem se naučil, že člověk ověnčený tituly nemusí být charakterní a inteligentní. Není vše jen negativní, zpočátku pan Marušinec prokazoval adekvátní chování, později tomu však tak již nebylo.

      1. Díky za
        Díky za odpověď!

        Každopádně je super, že ten vývoj u nás probíhá. Nicméně si myslím, že když se něco vyvine (ač na vysokoškolské půdě) a nemá to pak nějakého komerčního nástupce, tak všechna spousta času a peněz je vpodstatě zmařená. I když chápu, že se na tom ty kluci učí.

        Pokud to tak bylo plánováno, tak je velká škoda, že to neklaplo…

        Myslim, že se nacházíme na prahu úplně nové doby, kdy i začínající společnosti s dostatečnou podporou třeba investičních skupin mohou předběhnout automobilky, které se k vývoji elektrických aut moc nemají. A třeba i tahle licenční výroba tomu mohla napomoct.

Napsat komentář