První studijní program v České republice zaměřený na komplexní a detailní znalost elektroniky vozidel – to je nový obor Automotive Electronics and Electromobility, který se na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií VUT otevře poprvé letos na podzim.
Univerzita tímto krokem reaguje na volání firem z automobilového průmyslu, kterým dlouhodobě chybí obsadit desítky pozic určených pro specialisty v dílčích oblastech automobilové elektroniky.
„Obdobné programy v Česku, ale i ve světě jsou vždy zaměřené pouze na vybraná témata elektroniky a často jsou alespoň částečně orientované na strojní inženýrství nebo i jiné oblasti. Náš nový obor naproti tomu postihuje elektroniku vozidel komplexně, tedy obsahuje všechny její části, a zahrnuje i elektroniku souvisejících systémů, například nabíjecích stanic. Program je však zaměřen i na mechanické části vozidel, které s elektronikou bezprostředně spolupracují,” vysvětluje přednosti programu jeho garant prof. Aleš Prokeš z VUT.

Absolventi díky této specializaci snadno najdou uplatnění v kterékoliv firmě zabývající se automobilovou elektronikou na úrovni vývoje, výzkumu a po získání praxe také například na úrovni řízení výroby, a to nejen v Česku.
Program je totiž vyučován zcela v angličtině, která je navíc většinou firem z automobilového průmyslu kvůli jejich nadnárodnímu charakteru vyžadována. Obor se díky tomu stává atraktivní i pro potenciální zájemce o studium ze zahraničí.
„Požadavek na znalost technické angličtiny byl jednoznačně potvrzen při všech jednáních se zástupci firem působících v oblasti automobilové elektroniky, s jejichž techniky a vedoucími pracovníky budou absolventi programu komunikovat,” říká prof. Prokeš, který obsah oboru diskutoval s řadou společností. Jeho vznik kvituje například Škoda Auto, FORVIA HELA, Valeo nebo Onsemi.
Zájem těchto firem o kvalitní zaměstnance s vysokoškolským vzděláním neustále roste, neboť rozšiřují svá výzkumná a vývojová centra, kde nabízejí zajímavá zaměstnání v mnoha oborech.

Vztah se studenty budou moci firmy navázat už během studia, a to ve formě vedení diplomových prací, přednášek nebo v laboratorní výuce. Některé společnosti nabízí i placené stáže. Studentům se tak mnohdy vykompenzuje školné, které u anglických studijních programů činí na VUT tisíc eur ročně.
Firmy se také mohou spolehnout na vysokou specializaci absolventů v oblastech přelomových trendů, jako jsou autonomní řízení, digitalizace, kyberbezpečnost, nebo rozvoj alternativních pohonů v čele s elektromobilitou. Ta je v Česku ale i jinde ve světě na soustavném vzestupu.
„Elektromobilita se rychle stává stěžejním tématem v automobilovém průmyslu a je důležité, aby naši studenti nezůstali pozadu. Naším cílem je v novém programu Automotive Electronics and Electromobility poskytnout studentům nejen teoretické znalosti, ale také praktické dovednosti, které budou potřebovat pro úspěšnou kariéru v tomto rychle se vyvíjejícím odvětví. Chceme připravit absolventy, kteří budou schopni přímo reagovat na požadavky trhu a stanou na čele inovací v elektromobilitě,” říká prof. Prokeš.
Přihlášky do prvního studijního programu zaměřeného na detailní znalost elektroniky vozidel je možné podávat do 31. března.
zdroj: tisková zpráva
To to trvalo. Školství je vždycky desně pozadu za realitou místo aby bylo napřed. Ja na vejšce musel programovat s děrnejma štítkama na muzeálních počítačích, zatímco doma jsem měl ZX Spektrum. 🤷♂️🙈