Bioplynová stanice v Rapotíně dodává jako první v ČR certifikovaný elektrický proud a teplo s nulovými emisemi

redakce - 27 Září 2019

Energetické centrum recyklace Rapotín (ECR Rapotín) nezanechává uhlíkovou stopu a jako první bioplynová stanice v České republice získala certifikaci udržitelnosti ISCC EU.Cílem certifikace je ověření nízké produkce skleníkových plynů při výrobě a použití biopaliv.

Cílem certifikace je ověření nízké produkce skleníkových plynů při výrobě a použití biopaliv.
foto: ECR Rapotín

ECR Rapotín splnila všechny požadavky certifikačního auditu dle požadavků směrnice Evropského parlamentu a rady o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů. Audit a vydání certifikátu provedla společnost TÜV SÜD Czech. ECR Rapotín je projektem investiční skupiny Energy financial group (EFG), která tak potvrzuje svou pozici lídra a průkopníka v oboru.

„Výsledek certifikace potvrzuje, čeho jsme založením projektu EFG Rapotín chtěli dosáhnout – vyrobit čistou energii z materiálů, které bez zpracování škodí životnímu prostředí. S biologicky rozložitelnými odpady (BRO) to není jako s uhlím, které nevytěžené čeká bez ztráty kvality na dobu, kdy jej budeme potřebovat. BRO je potřeba zpracovat okamžitě, protože jde o živou věc, která se v čase kazí, a při tom se uvolňují skleníkové plyny, hlavně metan. Díky certifikátu ISCC máme silný argument pro původce odpadů, že jsme v daném sortimentu odpadů preferovaným koncovým zařízením,“ shrnuje prvenství ECR Rapotín ředitel Petr Štěrba.

Certifikace potvrzuje skutečnost, že bioplyn je vyráběn s nulovými emisemi, protože pochází výhradně z biologicky rozložitelných odpadů (BRO) bez přidávání cíleně pěstované biomasy, poté je využit v kogenerační jednotce k výrobě elektrické energie a tepla.

Nulových emisí v porovnání s ostatními způsoby výroby je dosaženo zhodnocením dvojího přínosu zpracování biologicky rozložitelných odpadů: životní prostředí není zasaženo těžbou a přepravou energetických surovin, ani únikem skleníkových plynů ze skládek či jiných odpadových koncových zařízení.

EFG Rapotín BPS ročně dodá do distribuční sítě 3 200 MWh elektrické energie, která odpovídá potřebě 213 domácností při roční spotřebě 15 MWh na jednu domácnost. Při shodné produkci uvolní uhelná elektrárna do ovzduší 3 200 tun oxidu uhličitého, solární elektrárna téměř 154 tun a jaderná elektrárna 38 tun oxidu uhličitého.

Postup udělení certifikátu ISCC EU společnost TÜV SÜD Czech zahrnuje přípravu na certifikační audit, prověřování a vyhodnocování dokumentace a samotný audit na místě, dozorový a recertifikační audit. Certifikát je udělen těm společnostem, které s kladným výsledkem splnily dané požadavky dle příslušné normy.

ECR Rapotín je projektem investiční skupiny Energy financial group (EFG). ECR bylo vybudováno v areálu bývalých skláren v obci Rapotín v Olomouckém kraji a zajišťuje jak svoz, příjem a třídění odpadů, tak i provoz bioplynové stanice.

Centrum dokáže ročně zpracovat kolem 30 000 tun bioodpadu a jeho produkty, bioplyn a organicko-minerální hnojiva, jsou dále beze zbytku využívány. Odpad je přijímán a zpracováván ve dvou oddělených halách, podle druhu a kategorie.

Kladivový separátor je schopen oddělit jakýkoliv obal (plast, kov, papír, sklo) od využitelné suroviny, vytříděné obaly jsou pak dále likvidovány dle platné legislativy. Díky této technologii je bioplynová stanice v ECR Rapotín schopna zpracovat jakýkoliv bioodpad, včetně prošlých konzerv nebo zabalených živočišných produktů, na bioplyn.

Bioplyn se prostřednictvím kogenerační jednotky přemění na elektrickou a tepelnou energii. Primárně jsou vyrobené energie využity pro chod ECR, přebytečné teplo spotřebovává část obyvatel Rapotína pro ohřev vody a vytápění, elektrická energie se dodává do distribuční soustavy.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Kuk

Předpokládám, že tady ty 2 roury čnící z kontejnerů jsou výfuky spalovacích motorů umístěných uvnitř kontejnerů.
https://images.app.goo.gl/g9DPtSEe3jJzBfT68

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

no jejda to je zase článek...prozradí mi někdo jak se udělá z metanu teplo a elektrická energie bez emisí a bez CO2 ?
a kde se vzalo z FVE 154t CO2 ? a JE 38t CO2 ?
a ukáže mi někdo průměrnou domácnost se spotřebou 15MWh ? my máme střední dum, 4 osoby (topime teda plynem) ale spotřeba je 2.5 - 3 MWh (z toho sežere ještě 200-250 kWh auto)
když jsem bydlel v bytě tak byla spotřeba cca 1000kWh/rok

---

BMW i3 60Ah - 27.000 eKM
sekačka Powerworks 60V 2Ah
pila Powerworks 60V 4Ah

Taky se mi těch 15MWh moc nezdá, ledaže by to bylo včetně vytápění. My máme taky střední RD, pět lidí a roční spotřebu elektřiny 4,5MWh. Vše. včetně TUV je na elektřinu a topíme dřevem.

To moc neprojezdíte...

já to z 90% nabijim na DC venku, ale teď s novým walboxem to bude přes zimu vic

---

BMW i3 60Ah - 27.000 eKM
sekačka Powerworks 60V 2Ah
pila Powerworks 60V 4Ah

Netrpi tim baterka? Nesnizujete si tim zbytecne zivotnost?

já nevím, 4 roky, 52t tacho a degradace cca 4%

---

BMW i3 60Ah - 27.000 eKM
sekačka Powerworks 60V 2Ah
pila Powerworks 60V 4Ah

Netrpi, kdyz se na DC skonci vcas a teplota jen povyleze. Samo ze to plati pro ty bev, co si bat nechladi.

---

Elektronům Zdar!
Měl jsem Leaf Acenta/real 19kWh/135km dojezd při rychlosti 25tis km za rok.
Nyní Leaf40 dojezd dostačující (dosud jsem nenabil do plna) při rychlosti 30tis km za rok.

UDA a (uz nevim, kdo) tu dokola pisi, ze rychlonabijeni nici baterii. UDA ma (mel) navic i-Mieva, ktery chladi klimatizaci (dokonce i pri nabijeni z 220), takz ema dalsi otazka zni, je to neskodne (ci zanedbatelne degradujici) pro kazde auto, ktere ma chlazeni, nebo jeste zalezi na druhu (klimatizaci, kamapilnou) nebo i na konstrukci baterie (jak velke jsou clanky, jak velke mezery mezi nimi)? Z mych otazek plyne, ze pokud bych mel brat v potaz oba nazory, ze nic i nenici, vybral bych si, ze nepatrny vliv ma u valcovitych clanku chlazenych vodou, vliv ma pro sackove chlazene vzduchem (takz ebych nabijel max parkrat do mesice bez obav z vyrazne horsi degradace v ramci 15ti let) a Nissan nabijel jen pomalu a pouze na polech ci na horach :-)
Nebo opet muj selsky rozum selhava?
Pokud uz tomu tady nekdy v minulosit nebylo, pozadal bych pana Horcika, at zjisti informace a napise clanek (jak cste rychlonabijeni pro jaky druh chlazeni a typy clanku ma jaky vlvi na degradaci a zivotnost baterie), at je jednou pro vzdy jasno.

Ano ja se hlasim, ze jsem to tu rozhlasoval.

Opotrebeni baterky je slozita zalezitost a obecne vysoke proudy tam i zpet tomu neprospeji. Minimalne u malobaterkacu rychlonabijeni pouzivat co nejmene, jen kdyz je treba dojet. Rozhodne ne kdyz uz mam cip tak at se mi vyplati.

Na elektroforu je mereni batetek u trocjat z nejakeho srazu a jeden z ucastniku ma naprosto tragickou kapacitu na ten najezd a zrovna to je propagator zkuseny elektromobilista co jezdil dost casto stilem 65 km a rychlodobijeni a treba 300 km takhle v kuse.

Obrázek uživatele Radovan

Pokud máte na mysli měření mého Iona na Infothermě letos na jaře, které ukázalo dost velký úbytek kapacity, tak nyní ukazuje počítadlo dojezdu po plném pomalém nabití kolem 112 km ze 150 papírových. Fakt je, že auto má 80 tis. km a 5,5 roku v provozu, plus přes rok od výroby nejezdilo. Koupeno 4/2014, výroba 12/2012. Úsporně se s ním fakt nejezdí. To bylo v počátcích, kdy hlásilo 136 a více km dojezdu a museli jsme k další nabíječce opravdu dojet, ne jich několik cestou minout, jako dnes. Třeba jsme v plném obsazení s věcmi jeli Ostrava-Prostějov. Hodně používám rychlonabíjení (velké nepravidelné denní nájezdy po okolí nebo naopak dlouhé trasy jako Ostrava - Hradec Králové nebo Ostrava-Třebíč, Ostrava-Břeclav, na což Ion není stavěný) a pomalé nabíjení do 100%, protože je fakt vyjezdím, hlavně pracovně.
Těch 65 km/h je údaj, kdy trojčata mají nejmenší spotřebu a největší dojezd dle online měření aplikací CanIon.
Současně dostávají baterky hodně zabrat na akcích, kde ukazuji (nebo si lidi sami zkoušejí) zrychlení a brzdění x krát po sobě v pár hodinách. O podvozku a pneu nemluvě, hlavně děti jsou nadšené když Ion lítá jako na kolotoči dokola po kruhovém objezdu běžně padesátkou.
Zároveň se s ním nejezdí městskými rychlostmi, Ostrava a okolí je samá dálnice a rychlostka, takže 80, 90 a 130 povolených a fakt nejsem brzda provozu.
Navíc tam rád přijmu výzvu spalováka a zkusíme si, kdo na co má. Ano, při 150 km/h mne pak předjedou. Pokud je silnice tak dlouhá a bez překážek, aby to na ně vytáhli, protože mně stačí na mých +-135 kousek.
Dalo by se říci, že to autíčko dost intenzívně používám. O tom, co vše vezlo a uvezlo by se taky dalo dost napsat :-)

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 80 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 35 tis. km (49 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Selsky rozum napovida dobre, drzte se jej.
Snad k tomu jeste dodat.. slovo neničí neznamena nemá žádný vliv. V době startu leafa1 na trhu se timto zabyval ve sve firme amik s ukrajinskym jmenem (dnes delaji nabijeci juicebox), delali i chademo chargery a pri tom porovnavali degradaci jen AC a jen DC nabijeneho leafa. Rozdil byl 2% v neprospech DC (v jakem casovem horizontu si uz nepamatuji). Takze se to da zanedbat.
Leaf2 je, vychazejic z poznatku uzivatelu, nachylnejsi k vysokym teplotam baterie. Jenze kdyz se rozumne provozuje, tak se da teplota udrzet. Pri nabijeni na DC nabijet co nejkratsi dobu a radeji casteji; to je i efektivnejsi nebot je to vetsinou na vyssi prikon; dva priklady:
ze 17%..48% SOC, prumer vykonu dle stojanu 44kW, tepl.z 5 na 6segm (z 12ti), 15min, venku 16stC;
ze 14% na 84%, prum. 37kW, tepl. z 5 na 8segm., 40min, venku 12st.

---

Elektronům Zdar!
Měl jsem Leaf Acenta/real 19kWh/135km dojezd při rychlosti 25tis km za rok.
Nyní Leaf40 dojezd dostačující (dosud jsem nenabil do plna) při rychlosti 30tis km za rok.

Presne tak rychlonabijet ale rozumne kdyz je cas hodit to ma ac

https://autobible.euro.cz/baterie-elektroaut-jsou-jako-v-mobilech-nabijeni-na-100-i-rychlonabijeni-jim-skodi/

Jakoupak ma tato el.en. barvu? :-))

---

Elektronům Zdar!
Měl jsem Leaf Acenta/real 19kWh/135km dojezd při rychlosti 25tis km za rok.
Nyní Leaf40 dojezd dostačující (dosud jsem nenabil do plna) při rychlosti 30tis km za rok.

Není metan jako metan. Některý je krásně zelený a jiný je odporně nezelený přímo z hnusné země !

Ja se ptal na barvu te certifikovane elektriny, protoze nafta je taky obarvovana, abych se doma mohl kouknout do rozvadece, zda el.proud tece az ke mne :-)

---

Elektronům Zdar!
Měl jsem Leaf Acenta/real 19kWh/135km dojezd při rychlosti 25tis km za rok.
Nyní Leaf40 dojezd dostačující (dosud jsem nenabil do plna) při rychlosti 30tis km za rok.

Obrázek uživatele Anonym123

https://mytrencin.sme.sk/c/20566997/vo-velkych-bierovciach-vybuchla-bioplynova-stanica.html
tohoročný únik do potoka som nedohľadal

Obrázek uživatele M.Krupka

Která solární elektrárna má téměř 154 tun???

Až veškeré plotiny vyprodukují traktory na baterky co budou nabíjeny výhradně z té bioplinky, tak si můžeme promluvit o nějakých nulových emisích.

---

16 tis km elektricky od roku 2018

V clanku je psane, ze zpracovava pouze odpad bez pridani cilene pestovane biomasy. Takze traktor si dokazi predstavit jen v pripadech, kde by napriklad sekl struhu kolem silnic, sbiral travu a tu tam vozili. Tj. delal cinnost, kterou by delal i bez te biplynky.
Ted je jen otazka, zda je to pravda.
Takze ma otazka zni, muzeme si promluvit o nulovych emisich? :-D

Ale ani ten odpad tam sám nepřilétne.

---

16 tis km elektricky od roku 2018

Verim, ze to mate podobne jako my, takze ani u Vas nezustava v popelnici na veky. Pkud ale mate na mysli, ze spalovna, kompostarna ci skaldka by byla bliz, pak mate naprostou pravdu, ze se vynalozila nafta navic. Kez by se vozilo Volvem

Obrázek uživatele Kuk

Jak můžou bejt emise nulový, když tu elektřinu vyráběj spalováním ve spalovacim motoru, který je základem kogenerační jednotky a musí to mít výfuk, který vyfukuje CO2 a další emise?

"Bioplyn se prostřednictvím kogenerační jednotky přemění na elektrickou a tepelnou energii."

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Rozlozeni bioodpadu produkuje metan. Normalne by se uvolnil do atmosfery a tady se spali. Takze je dle me spravna otazka takova, jsou vyfuko splodiny stejne nebo mene skodlive jak vstupni metan? :-)
Ja bych spis sel do detailu., Cim se ten motor maze? Repkovym nebo ropnym olejem? :-)

Bioplyn je to samé co zemní plyn - metan. Akorát, že bioplyn je dobrý a zemní plyn špatný. Tak to tvrdí EU. Nějak se mi zdá, že je na tomto fóru plno čínských agentů lobujících za baterie a soláry.

Precetl jste spravnemuj prispevek, na ktery reagujete?
Bioplyn vznikne z odpadu tak i tak, jen unikne do atmosfery, takze je "beztrestne" jej vyuzit. Zemni plyn je ulozen pod zemi / morem, jeho vytezenim dostaneme ten uhlik a vodik na povrch, kde pak jehich slouceniny unikaji do atmosfery.
Ja v tom vidim obrovsky ale opravdu obrovsky rozdil. Jo a nemam nikoho v Cine a nikdo z mych znamych neobchoduje s bateriemi ani solary. :-)

Obrázek uživatele Anonym123

repkový olej (rastlinný) s vodou vytvrdzuje. takže správne "syntetický motorový olej".
kogeneračná jednotka primárne produkuje teplo, elektrina je vedľajší produkt. bolo to tak kedysi a je to tak i tohto roku - jednotka od výrobcu kotlov vyrobí teplo pre "vhod činžiaku" a elektrinu pre schodisko toho činžiaku :-(
https://www.viessmann.sk/sk/obytne-budovy/zdruzena-vyroba-tepla-a-elektriny.html

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

jóo todle je dobrá věc, do každýho JZD ;) ikdyž zastřešit kravíny solarem by nebylo vůbec špatný ;)

---

*Za klima/Sněhuláky/Gretu/Greenpeace Deutschland Umwelthilfe/Písek fpřevodofce/Extinction Rebellion/TESLU a BostonDynamics ;) *ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;)) *když konzerví náčelník vonehdá 2017 konečně vyhlásil dízlblejt po(ka)kání tak fjůčr vižn to aby nebyli za úplný debily :)) *holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;)) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /ePavel /Radovan /Jan Veselý /e-LUKY /UDA /No_name /CarlosEV /ok1zjv /Josef /romhor /Leodendula 2.liga PŘICMRDÁVAČI: TrochuNadhledu /TakyMartin /hybrid6 /Marek_ /Tomáš /PeaK 5.kolona ROPÁCI: runner42 /Teslalicker

A krávy zapřáhnout do (nemůžu si vzpomenout na název) takového toho kola a ať mimo dojení chodí a vyrábí elektriku :D

---

16 tis km elektricky od roku 2018

Žentour. Taky jsme ho meli :-)

To kolo jak z něj nakonec po letech vyběh týpek a všechny co se mu postavili do cesty posekal ?

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

:) jéa pokrokový názor ;)

---

*Za klima/Sněhuláky/Gretu/Greenpeace Deutschland Umwelthilfe/Písek fpřevodofce/Extinction Rebellion/TESLU a BostonDynamics ;) *ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;)) *když konzerví náčelník vonehdá 2017 konečně vyhlásil dízlblejt po(ka)kání tak fjůčr vižn to aby nebyli za úplný debily :)) *holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;)) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /ePavel /Radovan /Jan Veselý /e-LUKY /UDA /No_name /CarlosEV /ok1zjv /Josef /romhor /Leodendula 2.liga PŘICMRDÁVAČI: TrochuNadhledu /TakyMartin /hybrid6 /Marek_ /Tomáš /PeaK 5.kolona ROPÁCI: runner42 /Teslalicker

Obrázek uživatele M.Krupka

JZD?? Jsi zaspal dobu Koudelko. :-)

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

sory džízidý ;)

---

*Za klima/Sněhuláky/Gretu/Greenpeace Deutschland Umwelthilfe/Písek fpřevodofce/Extinction Rebellion/TESLU a BostonDynamics ;) *ČEZKO ta země zaprodaná, ropáků autopopelnic plná, žlutým svinstvem oplývající ;)) *když konzerví náčelník vonehdá 2017 konečně vyhlásil dízlblejt po(ka)kání tak fjůčr vižn to aby nebyli za úplný debily :)) *holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;)) 1.liga MISTŘI: Kuk /Saman /Jiří_Švarc /ePavel /Radovan /Jan Veselý /e-LUKY /UDA /No_name /CarlosEV /ok1zjv /Josef /romhor /Leodendula 2.liga PŘICMRDÁVAČI: TrochuNadhledu /TakyMartin /hybrid6 /Marek_ /Tomáš /PeaK 5.kolona ROPÁCI: runner42 /Teslalicker


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil