Volkswagen Up! představen v PařížiAUTO
Volkswagen Up! představen v Paříži
Američané chtějí hybridní tankARMÁDA
Američané chtějí hybridní tank
Outlander Plug-in hybrid slaví úspěchPRODEJ
Outlander Plug-in hybrid slaví úspěch
Rekordní prodeje elektromobilůNORSKO
Rekordní prodeje elektromobilů

Americké námořnictvo vyrábí z mořské vody palivo a vodík

Jan Grohmann - 06 Leden 2015

Americké námořnictvo (U.S. Navy) rozvijí slibnou technologií k získávání oxidu uhličitého a vodíku z mořské vody. Oba plyny lze využít k výrobě paliva, případně samotný vodík jako palivo pro palivové články. Obojí je extrémně zajímavé jako pro námořnictvo, tak také pro civilní dopravní průmysl.modul E-CEM (Electrolytic Cation Exchange Module

Modul E-CEM může hrát klíčovou roli při řešení budoucích ropných krizích.
foto: NRL

V mořské vodě se nachází asi 140x více oxidu uhličitého na jednotkou objemu než ve vzduchu. Zhruba dvě až tři procenta CO2 se ve vodě rozpustí jako kyselina uhličitá (H2CO3), jedno procento je vázáno jako různé uhličitany a 96 až 97 procent jako hydrogenuhličitan (HCO3).

Již od dvacátých let minulého století je znám princip, jak získat z mořské vody CO2 a vodík a přeměnit její na kapalný uhlovodík, z kterého lze vyrábět palivo. Proces se jmenuje Fischer-Tropschova syntéza.

Jde o katalyzovanou chemickou reakci, ve které jsou oxid uhelnatý a vodík za teploty 200-350 °C a pod velkým tlakem přeměňovány na různé kapalné uhlovodíky. Obvyklé katalyzátory mají za základ železo a kobalt. Hlavním účelem této syntézy je výroba umělé náhrady ropy.

Fischer-Tropschovou syntézu ve velkém měřítku používaly například Japonsko a nacistické Německo během druhé světové války, kdy tyto země neměly přístup k ropě a byly nuceny vyrábět její náhradu z uhlí.

Jak si lze dovtípit, problémem celého procesu jsou velké finanční náklady. V současné době, kdy jsou ceny ropy trvale nízké, se palivo Fischer-Tropschovou syntézou prakticky nevyrábí.

Avšak v budoucnu, kdy cena za fosilní paliva jistě poroste, může uvedená technologie najít opět široké uplatnění. V současné době podobný princip rozvijí americké námořnictvo, resp.

Výzkumné laboratoře námořnictva NRL (Naval Research Laboratory) pod vedením doktorky Heather Willauerové. Americkému námořnictvo přitom našlo způsob, jak celý proces výrazně zefektivnit a tedy i zlevnit.

Proč zrovna námořnictvo? Válečné lodě často operují tisíce kilometrů od pobřeží, bez možnosti v nějakém přístavu doplnit palivo. Například nejmodernější americké torpédoborec třídy Arleigh Burke má dosah 8000 km při rychlosti 37 km/h.

Vzdálenost 1000 km tak loď překoná za více než jeden den. Doplout si natankovat tak není „žádná legrace“.

Námořnictvo také řeší strategické otázky bezpečnosti. V případě válečného konfliktu může protivník zničit přístavy, zásobníky paliva nebo vojenské tankery s palivem. Námořnictvo proto vynakládá obrovské prostředky nejen za dopravu paliva, ale také za jeho zabezpečení.

Laboratoře NRL v roce 2011 představily speciální modul E-CEM (Electrolytic Cation Exchange Module) pracují na podobném principu jako je Fischer-Tropschova syntéza. Dokáže tedy z mořské vody získat oxid uhličitý a vodík, a následně vytvořit kapalný uhlovodík.

Jak to celé funguje? V rámci elektrolytického procesu dojde nejdříve k vysoce účinné (přes 90%) separaci oxidu uhličitého z mořské vody a k současnému uvolnění vodíku. Následně obě složky společně reagují za působení kovového katalyzátoru na bázi železa.

V reaktoru, za působení tepla a tlaku, následně vzniká směs kapalných uhlovodíků. Po další proceduře, kterou je polymerizace, vznikají látky jejichž směs může výborně fungovat i jako palivo - ať už pro letadla/vrtulníky, tak pro pohonné systémy lodí. Celý proces je údajně až o 60 % účinnější, než předešlé technologie.

Výzkumníci odhadují, že tento přístup by mohl být komerčně životaschopný během příštích 7 - 10 let. Palivo mohou vyrábět například letadlové lodě jejíž jaderný reaktor poskytuje dostatek elektrické energie, nebo také předsunuté námořní základy.

Šetří se tak nejen finanční náklady za dopravu paliva, ale výrazně se zvyšuje bezpečnost a nasaditelnost vojenských lodí.

 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tohle je ale pěkné.
Představte si stacionární generátor paliva umístěný blízko nějakého konstantního mořského proudu jako zdroje energie :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Asi som sa posunul v case, ved to je nieco co si pamatam ze som cital ked som mal -násť (-30 ? r.) detto us-ponorky pohanane vodikom atd.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Proboha proberte se na tom Hybridu. Vždyť to je staré jak atomové námořnictvo.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vsechny tyto myslenky jsou stare. Treba myslenka elektromobilu je stara jako automobil samy. Jen nebyly technologie, ktere by to umoznovali.

Naopak, konecne par clanku, ktere stoji za to. To jsou porad nejake nabijecky a akumulatory, kdo to ma furt cist :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale technologie byly. Jenom mladí kravaťáci objevují objevené, protože znalosti dnešních vysokoškoláků jsou tristní. Pro info první automobil který překonal rychlost 100km/h byl elektromobil a jako druhý byl poháněn párou. Takže hoši v VŠ pochlapte se a přiznejte že neznáte vůbec nic. Jenom krafat anglicky. Jinak tyto články by měly být řazeny ne pod hybridem, ale pod skutečnou techniku, protože dnešní hybridy jsou omylem techniky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No chytre stredoskolaku,

Co je hybrid? Technicky spaluje palivo jako nafta, benzin ci topne olej apod. Co nam rika historie, kdyz uz se na ni odvolavas, u lokomotiv technicka vychytavka stara od 60tych let, tedy neco 50let stare, dost dlouho na omyl techniky ne?

Aha, ty jsi chtel udelat chytreho, ale jaksi pouzils znalosti u kterych mas mezeru.

Asi budes stredoskolak na urovni vysose s plzne... Hodne kecu, ale znalosti jenom na drzkovani :D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Asi potrefený vysokoškolák,,který umí jen tu emaričtinu. Dieselelektrická trakce se používala už ve 20tých a 30tých letech, např při stavbě pohraničních opevnění se používaly dieseleletrické tahače. Jinak já začínal u starých pragováckých a aviáckých konstruktérů, kteří byly středoškoláci a frajeři, že dnešní vysokoškolák by jim mohl tak čistit boty.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Při výstavbě opevnění bylo využito starých, ex-rakousko-uherských tzv. BE-vlaků, tedy souprav, které využívaly k přímému pohonu hnacích kol elektromotorů, napájených z dynama hnaného BENZINOVÝM motorem, tedy nikoli diselmotorem. Mezi oběma typy spalovacích motorů je jak známo velký rozdíl:-)).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jj, technologie jsou a byly, jen jsem se asi spatne vyjadril. Ta vyroba je draha a vetsinou se spotrebuje vice na energie, nez je unosne.

Jenom me zajima, proc jsou podle vas dnesni hybridy omylem techniky?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Problém výroby vodíku je docela zajímavý tím, že na jeho výrobu spotřebujete víc energie než potom získáte.
A omyl techniky? Trochu nešťastně jsem se vyjádřil. On to tak velký omyl není, ale není to vhodné zmenšovat pod určitou mez, protože klesá výrazně účinnost. U těžkých lokomotiv, zemních strojů, autobusů prosím. Ale u osobáku je to jenom konstrukční cvičení a nepřináší to vůbec žádný efekt.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jj, tak to souhlasim v obou bodech.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

TrendPark elektromobil Nissan Leaf

zajímavé články

HRY, HERNÍ KONZOLE
Fallout 3 New Vegas recenze