Vodíkový autobus Škoda H’CITY jezdí v ulicích Prahy

DPP ve spolupráci s hl. m. Prahou a společnostmi Škoda Group a ORLEN Unipetrol zahájil v pátek 14. července 2023 pilotní provoz prvního vodíkového autobusu v Praze s cestujícími.

Vozidlo Škoda H’CITY bude jezdit na lince číslo 170 (Jižní Město – Pražská čtvrť). Na základě uzavřeného memoranda bude pilotní provoz probíhat dva roky s možností prodloužení o další dva roky.

Vodíkový autobus Škoda H’CITY je nízkopodlažní vozidlo s celovozovou klimatizací vybaveno PEM palivovými články Ballard FC Move 70 o maximálním výkonu 72 kW a minimálním výkonu 8 kW, ve kterých je vzájemnou reakcí vodíku s kyslíkem ze vzduchu vyráběna elektrická energie pro trakční pohon.

SOUVISEJÍCÍ: První veřejná vodíková stanice v Praze otevřena, akce si ale moc neužije

Do vzduchu se uvolňuje vodní pára jako vedlejší produkt chemické reakce. Vozidlo je zároveň vybaveno trakční baterií Nano Power LTO, 36 Ah, 22,9 kWh, která slouží k vyrovnání výkonových požadavků (rozjezdy, rekuperace při brzdění), ale umožňuje i nouzový dojezd cca dva kilometry (např. pro pojíždění v zázemí DPP).

Pro případné samostatné nabíjení a balancování této baterie je k dispozici standardizovaná nabíjecí zásuvka CCS2. Pro vytápění interiéru vozidla v zimním období je využíváno odpadní teplo z palivového článku, pro velmi nízké teploty je k dispozici dále doplňkové elektrické topení. Dojezd autobusu je až 350 km, max. rychlost 80 km/h.

Linku číslo 170 pro testovací provoz prvního vodíkového autobusu DPP vytipoval na základě základních kritérií, jako je délka a profil linky či typ nasazovaného vozidla.

SOUVISEJÍCÍ: Čepro spouští vodíkovou plnicí stanici v Mstěticích u Prahy

Autobusová linka číslo 170 zajišťuje tangenciální spojení barrandovského sídliště s oblastí Jižního Města. Patří mezi nejdelší městské linky se 40 kilometry na jeden oběh, má současně kopcovitý profil a je obsluhována 12metrovými autobusy typu Standard. Kromě toho trasa linky vede v blízkosti první pražské vodíkové plnící stanice

Pilotní provoz vodíkového autobusu v pražské MHD schválila Rada hl. m. Prahy v únoru loňského roku. Na základě tohoto rozhodnutí na jaře loňského roku hl. m. Praha, DPP, Škoda Group a ORLEN Unipetrol uzavřely memorandum o spolupráci při realizaci tohoto projektu. Domovskou garáží autobusu bude Kačerov.

zdroj: tisková zpráva DPP

16 Comments on “Vodíkový autobus Škoda H’CITY jezdí v ulicích Prahy”

  1. Ostrava opakuje soutěž na vodíkové autobusy
    První soutěž na dodání desíti autobusů standardní délky s předpokládanou hodnotou veřejné zakázky 185 mil. Kč bez DPH (tedy 18,5 mil. Kč za jeden vůz) byla vypsána dne 29. 4. 2021. V rámci technické kvalifikace nezbytné pro účast ve výběrovém řízení bylo nutné, aby nabízející subjekt měl zkušenosti s dodávkou alespoň jednoho vodíkové autobusu v posledních 5 letech, přičemž po připomínce jednoho z uchazečů byla tato doba prodloužena na 15 let. Tato zdánlivě logická a z pohledu časové lhůty na prokázání referencí na první pohled komfortní podmínka ale byla napadena společností SOR Libchavy, která se vývojem vodíkového autobusu i díky finanční podpoře Technologické agentury ČR zabývá a která se cítila být takto nastaveným kritériem diskriminována. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nejprve protest SORu zamítl, ten se ale nevzdal a podal k předsedovi ÚOHS tzv. rozklad. Šéf Úřadu poté svým rozhodnutím ze dne 26. 4. 2021 (č. j. ÚOHS-04005/2022/500) vrátil věc k novému projednání, když uvedl, že stanovená podmínka byla diskriminační, neboť zadavatel nezohlednil realitu relevantního trhu a výjimečnost obstarávání vodíkových autobusů v našem prostředí.

    https://www.cs-dopravak.cz/ostrava-opakuje-soutez-na-vodikove-autobusy/

    https://www.cs-dopravak.cz/vodikova-skoda-36-bb-hcity-v-prazskem-provozu/

    1. Klasicky cesky podvod. Jak muze nekdo argumentovat 15ti letym pusobenim v H2 oboru, kdyz ten relevantni pokrok prisel v poslednich 3-5 letech.
      I kdyz H2 v doprave kritizuji, zde musim priznat pravo na strane SOR. Tu firmu, ktera v pozadi prosadila 15 letou lhutu bych zato nechal vyradit ze souteze za korupcni jednani.

    2. Bez ohledu na to, že vodík na silnici je hovadina – mě ten požadavek na předchozí zkušenost s prodejem teda logický nepřipadá… Kdyby si stejnou podmínku dali do výběrového řízení všichni, tak nevyhnutelně zkrachují všechny nové firmy… Finální rozhodnutí soudu (úřadu) je v pořádku, ale ta argumentace výjimečností je až druhořadá..

      Připomíná mi to situaci už před hodně lety, kdy byla relativně vysoká nezaměstnanost a firmy požadovali od zájemců o práci několikaletou praxi v oboru – mladý začátečník v jakémkoliv oboru měl tehdy velký problém vůbec začít… Aneb jak vytěžovat minulost bez ohledu na budoucnost…

            1. realna hodnota danovych prijmu podleha inflaci uplne stejne, jako jakekoliv jine prijmy – proste si stat za ne hovno koupi – v pripade turecka a jeho inflace 60 procent, je nutne zvysovat spotrebni dane o sedesat procent rocne, jinak realny prijem z teto dane klesa. To je elementarni logika. Neco jineho jsou dane urcene procentem z prijmu – tam by mel rust prijem, a tedy i vyber dane

                1. takove hodnoceni od russackeho hovna jmenem behna me tesi, dekuji. tvoje schopnost argumentacne reagovat se propadla na uroven drvostepa – uz tam chybi jen jeho hovinka, blahopreji

            2. to ze turci vyrabi EV asi neznamena, ze to bude levne

              standard range model T10X will start at just over $50,000, while the long-range model will go for $64,000

              pokud si to maji koupit turci s tretinovym prijmem a usporami, ktery jim sezrala hyperinflace, tak to jsem opravdu zvedavy, kolik se jich proda 🙂

Napsat komentář