Zelený vodík se vyplatí už za dva roky, tvrdí studie

Zelený vodík bude za dva roky nákladově konkurenceschopný tomu šedému. Cena elektrolyzérů má klesat průměrně o 14 procent. Předpovídá to ve své analýze společnost Rething Energy. 

„Vzhledem ke slibovaným úsporám z výroby, klesajícím nákladům na obnovitelné zdroje a rostoucím nákladům na emise CO2, bude zelený vodík vyráběný z obnovitelných zdrojů schopen nákladově konkurovat vodíku z fosilních paliv již za dva roky, tedy mnohem dříve, než se doposud předpokládalo,“ píše Harry Morgan v analýze centra Rethink Energy. Centrum se zabývá energetickým prostředím, a s tím spojenými investičními příležitostmi.

Centrum tvrdí, že se nevyplatí investovat do zachytávání a skladování oxidu uhličitého, ale rovnou investovat do zeleného vodíku. Tato investice má podle centra nejjistější návratnost.  Podle Rething Energy klesnou náklady na vodík z obnovitelných zdrojů ze současných $370/kg na $1/kg v roce 2035 a $0,75/kg v roce 2050. Cena elektrolyzérů produkujících vodík s využitím energie z obnovitelných zdrojů má v souladu s křivkou učení klesat průměrně o 14 %

Analytici jsou méně optimističtí a předpokládají, že se odvětví výroby zeleného vodíku bude rozvíjet pomaleji. Především kvůli nedostatku vody a obnovitelných zdrojů, které jsou k jeho produkci nezbytné.

zdroj: tisková zpráva

21 Comments on “Zelený vodík se vyplatí už za dva roky, tvrdí studie”

    1. Když píšeš, že ,, minimálně z části“ budou vodíková auta, může to vyznít tak, že nevylučuješ vytlačení baterkáčů vodíkáčema…To je hodně odvážné tvrzení a skoro jistě to tak nebude. Vodík bude rád, když se uplatní v části velkých tahačů, dálkových busů a možná v těžké zemědělské technice…. Osobáky jen v případě masivní kampaně a podpory a já teda doufám, že k tomu nedojde…

      1. Vůbec ne. Pro delší trasy se vyplatí vodík. Baterii nejde zvětšovat do nekonečna. Naopak na kratší trasy bude výhodnější baterie, protože to bude levnější. Elektřina není a nebude všude k dispozici v takovém množství a kvalitní rozvodná síť nebude k dispozici pro velkou část obyvatel. Evidentní to je například v USA mimo velká města.

  1. je jasny ze delam blbou praci, psat dementni studie ktere nedavaj smysl ani v zakladni matematice, je jak koukam mnohem lepsi business 😀

    dnes 370 dolaru za kilco, rocne to klesne o 14% a za 2 roky se vyrovnaji cene sedeho vodiku, tedy rekneme cene nejakych 274 dolaru (kilco sedeho vodiku jako stoji 274 dolaru? fakt tak hodne?), a do 2035 pak klesne cena na 1 dolar za kilco, hmmmmm, sakra co ten chlap bere za matros se dokaze vyplodit tohle 😀

    1. Co jsem se se tak koukal, tak zelený vodík byl v roce 2020 asi 2x dražší, než ten šedivý. Teď už to může být i trochu lepší.
      As of 2020 green hydrogen costs between $2.50-6.80 per kilogram and turquoise hydrogen $1.40-2.40/kg or blue hydrogen $1.40-2.40/kg compared with high-carbon grey hydrogen at $1–1.80/kg.
      Tady je celý článek. Je to hodně podrobné. https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_economy

  2. OFF: Zaujaly mě tyto dva články, netušil jsem, že lze mít palivový článek i na uhlovodíky, nejen na čistý vodík. Možná by to šlo využít časem místo kogeneračních jednotek u bioplynových stanic (palivový článek má vyšší účinnost výroby elektřiny než KJ a zároveň nemá pohyblivé části).
    Dále je tam zajímavá možnost sezónní akumulace do vodíku z FVE. Netušil jsem, že je něco takového k dostání už i pro domácí použití. Jen ta cena a bezpečnost jsou zatím diskutabilní. Každopádně elektrické systémy a vytápění v domě lze nakombinovat různě a někdy z toho můžou vzniknout zajímavé aplikace.

    https://vytapeni.tzb-info.cz/vytapime-plynem/19027-topime-a-svitime-palivovym-clankem-cast-1-zemni-plyn

    https://oze.tzb-info.cz/akumulace-elektriny/19331-topime-a-svitime-palivovym-clankem-cast-2-vodik-a-metanol

    1. palivove clanky se delaj na kde co, jen proste nikdo nemel tak silne PR jako tomu dela Toyota, na lodich se celkem bezne pouzivaj methanolove palivove clanky, kde proste vedle toho palivoveho clanku ktery vypada jako takovej hezci generator za par tisic, je normalne postaveny plastovy kanistr s methanovelm a voala, na palube male lodi mame elektrinu 😀 methanovole palivove clanky muzou bejt i malicke a vejdou se treba i do tela notebooku misto baterie, takze dany notebook pak nefunguje na baterii, ale ma svuj palivovej clanek kam se doplnuje normalne methanol, jen z hlediska ceny je to nesmysl, kdys baterka stoji par stovek a takovej palivovej clanek par tisic a jeste to musi clovek co treba 3-4 hodiny dolejvat methanolem ktery ma presnou koncentraci aby to fungovalo, takze kazde to doliti stoji pak preba 100 korun 😀 na lodich je to ale oblibenej zdroj elektriny

    1. Je to super, můžeme pak postavit elektrárny na spalování vodíku a mít z toho elektřinu za 1 Kč/kWh a pokud by byly přebytky, tak z té elektřiny vyrábět vodík a skladovat si ho na zimu, kdy z něj můžeme vyrábět elektřinu stále za krásné zhruba 2,5 Kč/kWh a kdybychom přeci jen měli té elektřiny přebytek i v zimě, opět bych z toho vyrobil vodík a prodával ho dál, když o něj bude tak velký zájem. S velkými přebytky bychom se pak mohli dostat i na zápornou cenu elektřiny pro koncové spotřebitele po celý rok.

    2. otazkou bude jak drahe okolo toho roku 2035 budou OZE instalace a jak drahe budou elektrolizery ve stejnem obdoby, u OZE bych ten pokles ceny asi i cekal ze spadne treba na pulku oproti dnesku, ale u elektrolizeru nevim

      ciste prakticky, kdys hodne sviti a zaroven treba hodne fouka, tak cena elektriny jde i do zaporu, tedy to se dalo pozorovat treba jeste minulej rok v lete, jak to bude letos s cenama elektriny se jeste uvidi

      1. Jasný, jde o to, že pokud bude elektřina za 0,02 USD za kWh, tak bude každému ukradené, že vodík je za 1 USD za kilo. 😀

        Ono se to dalo pozorovat i včera v Německu. Mnohem lepší by ale bylo navýšení spotřeby než vyrábění vodíku. Třeba sepnutím nabíjení milionů elektromobilů a domácích úložišť v tom roce 2035.

Napsat komentář