Význam plynů v dopravě v ČR roste. Pouze se zapojením vodíku a biometanu splní Česká republika svoje závazky ke snižování emisí v dopravě.
Nové technologie přilákaly na Den plynové mobility 2022 stovky zástupců energetických společností, odborných organizací i dodavatelů technologií. Akce Českého plynárenského svazu (ČPS) představila novinky z oblasti plynové mobility, plány jejího dalšího rozvoje a potenciál zejména obnovitelných plynů, jako jsou BioCNG, BioLNG a vodík.
„Plynová mobilita zdaleka nekončí u osobních vozů na CNG. Potenciál má v mnoha dalších segmentech dopravy. Například v nákladní dopravě představuje LNG jedinou dostatečně výkonnou alternativu k naftě. Ekologický přínos pak ještě zvyšuje využívání obnovitelného biometanu a vodíkový pohon, na jehož rozvoji se rovněž intenzivně pracuje,“ řekla Veronika Vohlídková, zastupující výkonná ředitelka ČPS, a dodala: „Výhody plynové mobility jako ekologie, výkon a dostupnost jsou nesporné. Den plynové mobility ukázal nové trendy, které nezastavil ani současný vývoj v oblasti energetiky. Panovala všeobecná shoda, že stejně jako v oblasti elektromobility je další rozvoj podmíněný podporou státu.“
Ke konzistentnímu přístupu a podpoře ze strany vlády na akci vyzval například Vojtěch Hromíř, generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA. „Objem investic, který předchozí politika EU vyvolala na straně veřejné správy, u výrobců a uživatelů, je obrovský. Jen u nás jde o stamiliony v plnicích stanicích a vozidlech. Ani bohatá Evropa by si neměla dovolit zahodit projekty podpořené z rozpočtu EU a zmařit investice privátních subjektů. Navíc dnešní turbulentní doba dokazuje, jak snadno se může směr otočit. V elektrárnách se znovu pálí uhlí a mění se pohledy na zdroje energií. Také proto stále považuji plyn za vhodné palivo pro dopravu i v příštích letech.“
Také Svaz měst a obcí České republiky (SMO ČR) považuje současnou situaci za zlomový bod v rámci debaty o budoucnosti využití plynů a s ní související plynovou mobilitou. Mnoho obcí a měst totiž zvolilo při hledání alternativních pohonů pro vozy hromadné dopravy právě plyn. „Aktuálně se plynová mobilita potýká hned s několika problémy. V první řadě se opět ukazuje, že je třeba, aby města a obce měly diverzifikovanou hromadnou dopravu, aby nebyly závislé na jednom zdroji energie. Dalším kamenem úrazu je, že samotná podpora vývoje a výroby inovačních řešení nestačí. Dlouhodobě totiž chybí legislativní a finanční nástroje, aby obce a města mohly uvádět tato řešení v praxi a tím i v život. Neméně významná je i absence odborných pracovníků nejen pro jejich pořizování, ale i pro jejich provoz,“ uvedla Radka Vladyková, výkonná ředitelka SMO ČR, a dodala: „Plynová mobilita má určitě potenciál i přes stávající problémy. Odstranění výše zmíněných bariér pro její budoucnost je však třeba co nejdříve. Každý den prodlení totiž výrazně zdražuje budoucí investice.“
Jako vhodnou příležitost k upozornění na alternativy v kontextu snižování emisí v dopravě vnímá Den plynové mobility také Česká vodíková technologická platforma (HYTEP). Ta na akci informovala o současném stavu legislativy v oblasti vodíkové mobility, a to zejména v kontextu nákladní dopravy.
SOUVISEJÍCÍ: O auta na LPG je v Česku velký zájem
„Den plynové mobility je tradiční událost, jež umožňuje odborné veřejnosti diskutovat o tématech, která dnes většinou nejsou součástí hlavního diskurzu, ale mohou jednoznačně přispět k dekarbonizaci dopravy. Pro HYTEP je důležité zejména zaměření na vodíkovou mobilitu. Ta je obrovským tématem v západní Evropě, ale rostoucí zájem, především v segmentu těžší dopravy, začínáme pozorovat i v České republice,“ řekl Aleš Doucek, předseda představenstva HYTEP, a dodal: „K rychlejšímu rozvoji nicméně potřebujeme stálou a neměnnou podporu ze strany státu. Do budoucna věříme, že se projekty vodíkové mobility začnou propojovat i s inovativními způsoby výroby nízkouhlíkového vodíku. Zejména díky využití obnovitelných zdrojů energie se budou moci začít tvořit celé hodnotové řetězce nutné k vybudování vodíkového hospodářství.”
Den plynové mobility 2022 se uskutečnil v areálu Pražské plynárenské v pražské Michli za účasti více než dvou set návštěvníků z řad odborné veřejnosti. Na akci byla k vidění současná i připravovaná nabídka osobních, užitkových a nákladních vozidel a autobusů s pohonem na vodík či zemní plyn a další technologie související s plynovou mobilitou. Návštěvníci se mohli rovněž zúčastnit několika odborných seminářů a dozvědět se nejen informace o dalším rozvoji plynové mobility, plánovaných investicích a novinkách, ale také o největších překážkách, které rozvoj zpomalují, a o jejich možném řešení.
zdroj: tisková zpráva
Ještě jsme nevěděli, co bude s ruským plynem, ale už kdysi jsme měli v biometanu jasno. Přijíždí ekologický biometanový plynobus MHD na zastávku. Pouze pro sedící. Sedadla s otvorem a podtlakovým sání. Kdo naprdí dost biometanu, má jízdné zdarma.
Tak žvatlání na nějaké akci jim jde. Ale co pro to opravdu dělají? Máme nějaký program, nějaký cíl, třeba, co se týče vodíku? A co zákony? Vždyť nemáme zákony dodnes ani pro FVE. Natož pro další generátory elektrické energie.
Jenom vlhký sny plynařů a ropáků. 😜😂
Zrovna dnes vyšel článek:
Vsadili na plyn v autobusech. Nezvládneme to, píší teď dopravci hejtmanovi
A co jako? Chtěli je, mají je. Socky co si malovaly, jak s elektromobilem ušetří a volily říšské strany, taky teď čumí na kilowattu za 11 kaček.
Každému, kdo má IQ alespoň jako veverka, je roky naprosto zřejmé, že evropská a především německá energetická strategie nás stáhne do p****e.
Den plynové mobility je evidentně sjezd svíjejících se dotačních parazitů, co vsadili na špatného koně. „„K rychlejšímu rozvoji nicméně potřebujeme stálou a neměnnou podporu ze strany státu“, aneb chceme vaše peníze. Nas**t!
Jojo…jedině nafta má budoucnost 😃
mate absolutni pravdu, vsadili na spatneho kone z ruzzka. bez ruzzkeho plynu asi tezko vyjedou a nahradniho je zatim malo.
elektrina za 11 kc je sice na verejnych nabijeckach, ale domaci tarif je ca. polovicni. z fve nekdy i zadarmo. a elektrobusy by mely elektrinu za nizsi cenu.
tezla sc v německu = 15Kč/kWh
tezla sc v čezku = 13,3Kč/kWh
😉
Neplet sem osobni dopravu. Tady jde o MHD. Pokud by se nekdo rad posmival ze eAutobus narazil na spatnou strategii kvuli cene elektriny a proto je to slepa ulicka, tak musi take rikat, ze tramvaje a metro je slepa ulicka, protoze eBus a tramvaj/Metro pouzivaji stejne drahou elektrinu.
Jem další pijavice lačně vyhlížející státní dotace.
Už to nudí.
Tak proc to sledujete?
Anachronismus…. Všechen bioplyn je třeba uchovat a použít pro vyrovnání OZE a výrobu elektřiny. Rozhodně ne pro jeho neefektivní pálení v autech….Jak vůbec může někdo prosazovat takovou strategii, když na druhou stranu chtějí se ztrátama vyrábět vodík z přebytků OZE?!