V prvním pololetí v Česku meziročně přibylo o 100 % více nových vozidel na LPG. Na přestavbu se čeká měsíce.
Zejména kvůli razantnímu zdražení benzínu a nafty se i letos prudce zvyšuje zájem o vozy na LPG. V pololetí byly registrováno skoro 2 000 nových LPG automobilů, což je dvojnásobek oproti stejnému období již tak rekordního loňského roku. Výrazným tempem rostl také zájem o přestavby. V některých servisech vás aktuálně objednají až na konec října. Na výdejním stojanu LPG většinou svítí cena oproti benzínu poloviční.
Za prvních 6 měsíců letošního roku bylo v Česku dle údajů Svazu dovozců automobilů registrováno 1 985 nových vozů na LPG. Zkapalněný ropný plyn je tak po benzínu a naftě třetím nejčastěji registrovaným pohonem. S drobným odstupem následují elektromobily a plug-in hybridy. „Oproti stejnému období loňska jde o dvojnásobný nárůst. Je prakticky jisté, že v nejbližších měsících dosáhne počet registrací nových LPG vozidel stejných hodnot jako za celý rok 2021, a rok 2022 tak výrazně předčí zatím rekordní loňský rok,“ popisuje Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG.
Uvedená čísla hovoří o registracích zcela nových vozů. Speciálně pro LPG je ale typické, že výrazně více vozů je na spalování autoplynu dodatečně přestavěno. Přestavbové sady jsou přitom dostupné pro širokou paletu motorizací, a to jak pro vozy s nepřímým vstřikem paliva do válců, tak i pro moderní přímovstřikové agregáty.
SOUVISEJÍCÍ: V Česku se víc prodávají auta na LPG než elektromobily
Podle statistik Ministerstva dopravy bylo v prvním pololetí realizováno celkem 3 795 přestaveb. Tento údaj nicméně zahrnuje jak celkový počet montáží, tak i demontáží, a to LPG i CNG systémů. Podle odborníků se nicméně v současnosti přestavby CNG prakticky nedělají a podíl demontáží letos činí asi 12 %.
„Lze konstatovat, že čistě přestaveb na LPG se v prvním pololetí uskutečnilo více než 3 300,“ odhaduje z dat ministerstva Evžen Procházka, technik strakonické společnosti AUTOGAS – CENTRUM, spol. s r. o., která se specializuje na přestavby vozů na LPG a CNG bezmála tři dekády. „Zájem o montáže je vzhledem k vysokým cenám benzínu značný. V současné době objednáváme termíny přestavby na druhou polovinu října,“ dodává Evžen Procházka.
Pro srovnání: v první půli loňského roku bylo v Česku provedeno asi 1 900 dodatečných přestaveb na LPG. Údaj za leden až červen letošního roku tak představuje meziroční nárůst téměř o tři čtvrtiny. Celkově – sečteme-li registrace nových vozů a přestavby – tak na českých silnicích přibylo asi 5 300 vozidel na LPG, zatímco ve stejném období roku 2021 dosáhl součet nově registrovaných LPG vozidel a dodatečných přestaveb asi 2 900.
Výhoda LPG spočívá mimo jiné v rozsáhlé síti čerpacích stanic. Odběrných míst je v Česku skoro tisícovka, naproti tomu plnicích stanic CNG jen něco přes 200. Standardních čerpacích stanic s prodejem zejména benzínu a nafty jsou v Česku necelé tři tisíce. Zásadní výhodou LPG s ohledem na aktuální energetickou krizi je však jeho cena.
„LPG není primárně závislé na Rusku a jeho cena tudíž není tak citlivá na geopolitickou situaci, jako je tomu třeba u zemního plynu – CNG,“ vysvětluje Ivan Indráček. „Většinou stojí litr LPG přibližně polovinu toho, co stejné množství benzínu. V posledních týdnech, kdy stál benzín v průměru více než 47 Kč za litr, se litr LPG svou průměrnou cenou stále držel pod hranicí 20 korun,“ dodává Ivan Indráček.
Výrazný nárůst registrací nových vozů s LPG pohonem eviduje rovněž Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Za první letošní pololetí bylo v EU registrováno 131 869 nových LPG automobilů, což znamená meziročně více než čtvrtinový růst. V prvním čtvrtletí přibylo nejvíc registrací nových LPG vozů v Německu (+287,7 %), ve Francii (+76,6 %) a ve Španělsku (+41,5 %). V období dubna až června narostl počet registrací ve srovnání s loňským druhým kvartálem nejvíce ve Španělsku (+57,6 %), ve Francii (+21,9 %) a v Německu (+10,3 %).
zdroj: tisková zpráva
LPG forever!
Kdyz jedu za autem na LPG, tak me pali oci. Asi to ma nejake svinstvo ve vyfukovych splodinach. Chapu, vam to do oci nejde a ostatni vam jsou ukradeny. Takovy spravny cechackovsky postoj.
Používání LPG je ekologicky přínosné, protože zážehový motor při provozu na LPG produkuje méně škodlivých emisí než na benzín. Významně, až řádově, nižší emise jsou hlavně u jedovatého oxidu uhelnatého. Nižší jsou také emise nespálených uhlovodíků a příp.
Vsak jsem taky kdysi na LPG jezdil. Pred 25-ti lety. Parada.