O auta na LPG je v Česku velký zájem

V prvním pololetí v Česku meziročně přibylo o 100 % více nových vozidel na LPG. Na přestavbu se čeká měsíce.

Zejména kvůli razantnímu zdražení benzínu a nafty se i letos prudce zvyšuje zájem o vozy na LPG. V pololetí byly registrováno skoro 2 000 nových LPG automobilů, což je dvojnásobek oproti stejnému období již tak rekordního loňského roku. Výrazným tempem rostl také zájem o přestavby. V některých servisech vás aktuálně objednají až na konec října. Na výdejním stojanu LPG většinou svítí cena oproti benzínu poloviční.

Za prvních 6 měsíců letošního roku bylo v Česku dle údajů Svazu dovozců automobilů registrováno 1 985 nových vozů na LPG. Zkapalněný ropný plyn je tak po benzínu a naftě třetím nejčastěji registrovaným pohonem. S drobným odstupem následují elektromobily a plug-in hybridy. „Oproti stejnému období loňska jde o dvojnásobný nárůst. Je prakticky jisté, že v nejbližších měsících dosáhne počet registrací nových LPG vozidel stejných hodnot jako za celý rok 2021, a rok 2022 tak výrazně předčí zatím rekordní loňský rok,“ popisuje Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG.

Uvedená čísla hovoří o registracích zcela nových vozů. Speciálně pro LPG je ale typické, že výrazně více vozů je na spalování autoplynu dodatečně přestavěno. Přestavbové sady jsou přitom dostupné pro širokou paletu motorizací, a to jak pro vozy s nepřímým vstřikem paliva do válců, tak i pro moderní přímovstřikové agregáty.

SOUVISEJÍCÍ: V Česku se víc prodávají auta na LPG než elektromobily

Podle statistik Ministerstva dopravy bylo v prvním pololetí realizováno celkem 3 795 přestaveb. Tento údaj nicméně zahrnuje jak celkový počet montáží, tak i demontáží, a to LPG i CNG systémů. Podle odborníků se nicméně v současnosti přestavby CNG prakticky nedělají a podíl demontáží letos činí asi 12 %.

„Lze konstatovat, že čistě přestaveb na LPG se v prvním pololetí uskutečnilo více než 3 300,“ odhaduje z dat ministerstva Evžen Procházka, technik strakonické společnosti AUTOGAS – CENTRUM, spol. s r. o., která se specializuje na přestavby vozů na LPG a CNG bezmála tři dekády. „Zájem o montáže je vzhledem k vysokým cenám benzínu značný. V současné době objednáváme termíny přestavby na druhou polovinu října,“ dodává Evžen Procházka.

Pro srovnání: v první půli loňského roku bylo v Česku provedeno asi 1 900 dodatečných přestaveb na LPG. Údaj za leden až červen letošního roku tak představuje meziroční nárůst téměř o tři čtvrtiny. Celkově – sečteme-li registrace nových vozů a přestavby – tak na českých silnicích přibylo asi 5 300 vozidel na LPG, zatímco ve stejném období roku 2021 dosáhl součet nově registrovaných LPG vozidel a dodatečných přestaveb asi 2 900.

Výhoda LPG spočívá mimo jiné v rozsáhlé síti čerpacích stanic. Odběrných míst je v Česku skoro tisícovka, naproti tomu plnicích stanic CNG jen něco přes 200. Standardních čerpacích stanic s prodejem zejména benzínu a nafty jsou v Česku necelé tři tisíce. Zásadní výhodou LPG s ohledem na aktuální energetickou krizi je však jeho cena.

„LPG není primárně závislé na Rusku a jeho cena tudíž není tak citlivá na geopolitickou situaci, jako je tomu třeba u zemního plynu – CNG,“ vysvětluje Ivan Indráček. „Většinou stojí litr LPG přibližně polovinu toho, co stejné množství benzínu. V posledních týdnech, kdy stál benzín v průměru více než 47 Kč za litr, se litr LPG svou průměrnou cenou stále držel pod hranicí 20 korun,“ dodává Ivan Indráček.

Výrazný nárůst registrací nových vozů s LPG pohonem eviduje rovněž Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Za první letošní pololetí bylo v EU registrováno 131 869 nových LPG automobilů, což znamená meziročně více než čtvrtinový růst. V prvním čtvrtletí přibylo nejvíc registrací nových LPG vozů v Německu (+287,7 %), ve Francii (+76,6 %) a ve Španělsku (+41,5 %). V období dubna až června narostl počet registrací ve srovnání s loňským druhým kvartálem nejvíce ve Španělsku (+57,6 %), ve Francii (+21,9 %) a v Německu (+10,3 %).

zdroj: tisková zpráva

4 Comments on “O auta na LPG je v Česku velký zájem”

      1. Používání LPG je ekologicky přínosné, protože zážehový motor při provozu na LPG produkuje méně škodlivých emisí než na benzín. Významně, až řádově, nižší emise jsou hlavně u jedovatého oxidu uhelnatého. Nižší jsou také emise nespálených uhlovodíků a příp.

Napsat komentář