Vysoká cla na čínská elektroauta: Odradí evropské spotřebitele?

Čínské elektromobily zažívají renesanci, a to jak z pohledu technologií, tak i prodejů. Výhodným trhem je pro ně Evropa, kde jich působí velké množství. EU ale v letošním roce přišla se zavedením vysokých cel právě na čínské elektrické vozy.

Výhodou čínských elektromobilů je atraktivní vzhled, moderní technologie a v některých případech i rekordně dlouhý dojezd až 1 000 km na jedno nabití, jako je tomu u NIO ET7. Některé značky dokonce v prodejích už předběhly velké evropské výrobce, jako je BMW.

Elektromobily čínské výroby v Evropě

Čínské elektromobily v Česku koupíte především přes dovozce automobilů ze zahraničí. Největší úspěch mají tyto značky: 

  • BYD
  • Aiways
  • NIO 
  • XPeng 
  • Maxus 
  • MG
  • Geely Auto 
  • SAIC Motor

Cla na čínská elektroauta

Evropská unie od července do října 2024 zvýšila dočasná cla nad rámec současných 10 % na všechny čínské elektromobily. Cla byla původně zavedena na základě šetření Evropské komise o tzv. subvenci, tedy výrazné dotační podpoře Číny pro její automobilky. 

Aby se čínské elektromobily dokázaly vyrovnat evropské konkurenci, pomáhá jim čínský stát štědrými dotacemi. To má za následek vstup velkého množství čínských automobilek do Evropy, které narušují zdejší trh. Průměrná cena čínských elektromobilů je tak uměle snížena o zhruba 20 % oproti těm, které byly vyrobeny v EU.

Výše cla, které EU zavedla pro jednotlivé čínské automobilky: BYD (17 %); Geely Auto (19,3 %); SAIC Motor (36,3 %); automobilky, které nespolupracovaly při vyšetřování (37, 6 %); automobilky, které spolupracovaly při vyšetřování (20,8 %).

Na druhou stranu jsou nová cla stále nižší než ta, která zavedly Spojené státy a Kanada. V těchto státech tvoří clo 100 %.

Rizika zvýšeného cla

Některé evropské státy se cly nesouhlasí, protože mají strach, jak na ně zareaguje Čína, kde naopak působí i značné množství evropských automobilek. Mohou například přijít represe a problémy s dovozem komponentů, jako jsou baterie. Existuje i obava, že se zájem o elektromobily v Evropě dramaticky sníží a tím se zvýší cena a zhorší jejich dostupnost. Což může zpomalit i celkovou dekarbonizaci Evropy.

Také elektromobil potřebuje dobré pojištění

Pokud vás vyšší cla od nákupu čínského elektromobilu neodradí, nezapomeňte pak svůj elektrický vůz také dobře pojistit, a to ideálně komplexním autopojištěním – tedy povinným ručením i havarijním pojištěním.

Elektromobil není levným vozidlem a obsahuje náročné technologie, které je obtížnější opravit nebo vyměnit. Kvalitní pojištění vám tyto náklady pomůže pokrýt. 

Nevíte, jaké pojištění pro váš elektromobil vybrat? Využijte online srovnávač, například ten od společnosti Ušetřeno.cz, kde najdete pojištění svému elektromobilu na míru.

zdroj: placená inzerce

59 Comments on “Vysoká cla na čínská elektroauta: Odradí evropské spotřebitele?”

  1. Posrany spalovaky. Dnes jsem konecne instaloval novou plastovou nadrz a nove hadice na palivovy rozvod u meho traktoru. Pres zimu me praskla sklenicka a za boha to neslo rozebrat. Nakonec jsem to vzdal a celou plechovou nadrz vcetne hadic zlikvidoval, protoze byla uvnitr rezava jak liska. Byla to prace jak na kostele a kdyz jsem tam nalil z kanystru naftu, tak jsem zjistil, ze to je benzin. I pres cuchani jsem to predem nezjistil. Ach jo, tak zitra zase vypustit a nalejt naftu. To znamena jizda na benzinku, smrad, zapatlane ruce atd. Zlata elektrina. Ta je nezamenitelna, nesmrdi, nespini a nezamrza. Ten naftovy traktor mam uz asi 15 let, tak s nim asi musim naveky dozit. Ale elektricky traktor bych samozrejme bral vsemy deseti.

      1. Pouzivam traktor jen asi 3-4x za rok. Mam ho hlavne na sekani travy na louce a diky hydraulicke lopate je vhodny na nejake pomocne prace. Kdyby se motor totalne rozsypal, asi bych ho predelal na baterky. Sekani trva 1-2 hodiny, tak by nebyla treba ani moc velka kapacita. Motor ma 25kW a pri sekani vyuziju mozna tretinu vykonu. Mam spotrebu ca. 1 l/h. Takze baterka 15kWh by mela stacit. Uplne idealni by bylo vykuchat muj Leaf a implantovat to do traktoru.

  2. Chybí mi informace na jakém základě je stanovena výše cla. Jedná se o to, že pokud by šlo čistě o kompenzaci čínských dotací, pak by se jednalo snahu o narovnání podmínek pro evropské automobilky. Pokud by se jednalo o kompenzaci nízkých cen elektřiny v číně, pak by se jednalo snahu ochránit vlastní protijadernou a protiuhelnou ideologii. Pokud by se jednalo o kompenzaci nízkých nákladů na lidskou práci, pak by se jednalo o snahu ochránit vlastní pracovní trh a uchování míry nezaměstnanosti. Obávám, že že způsob stanovení míry a naprostá nespecifičnost čísla 100% znamená, že evropa uznává, že je v prdeli ve všech třech aspektech a jelikož z prdele se trvá dostat až desetkrát déle než do prdele, nemám z toho žádnou radost.

    1. Celou dobu tady piseme, ze Cina nas svymi EV prevalcuje. Fandove spalovaku z toho meli velkou srandu a ted maji v ocich hruzu a volaji po mamince. Predpovedi se naplnuji, spalovak jde do hajzlu a s nim cely nas autoprumysl. Hlavne ze jste vsichni hrde propagovali paleni benzinu a nafty. Tak ted nefnukejte. A bude hur. Cinane budou v Evrope vyrabet EV a spalovak skonci jeste driv nez 2035.

      1. A proč v EU už nevyrábí svoje hadry, spalovací motory, hračky….? Výroba čínských EV v EU je fikce. Mohou tady maximálně Číňani vyrábět evropská EV. A to je rozdíl.

        Evropské mzdové náklady, evropské ceny energií, evropksé regulace… A sny o levných EV jsou pryč.

        Eropský automotiv neničí spalovací auta. Dokonce ani elektromobily. Ničí ho regulace, příkazová ekonomika a prosazování horších produktů na úkor lepších, což vede ke kubánské automobillové krizi.

        Ptejte se, proč lidi nekupují nová auta a začínají raději opravovat stará. Já mít starou Oktávku, novou mnohem horší bych si také nekoupil.

        1. Na ty vyrobky neni brutalni clo jako na EV. Proto hadry a hracky se vozi z Ciny. Spalovaky nemaji budoucnost, tak je urcite nebudou tady vyrabet. Cinske emisni normy jsou v Cine prisnejsi nez mela byt puvodni EORo 7. Tak kdyz tam chteji prodavat, tak musi ty motory umet vyrabet. Tak to muzou vyrabet i pro EU trhy. V celem svete jsou regulace, ale v EU spousta lidi naletela na ruskou anti EU propagandu a nici nasi a svou budoucnost. Plnite roli uzitecnych idiotu a jeste si myslite jak jste chytri.

              1. For Leoš – já žádnou ruskou propagandu tady v Evropě neznám, co to má jako být ? Ruskou telku nesleduju, ruské weby nečtu, vím že tady kdysi existoval časopis Ogoňók a Murzilka, Rusko na mě nemá žádný vliv. Nikdy jsem v Rusku nebyl a ani se tam nechystám. Spíš mi vadí evropské socialistické kraviny. EU se rozbíjí sama svýma pitomostma. Co tedy KONKRÉTNĚ je ta ruská propaganda, která nás má zničit ??? 🙄🙄🙄

                1. Zrejme nemas internet a nectes ty rusacke kraviny, ktere tady denne vypousti tisice ruskych trollu. A samozrejme dezolati spolu s SPD, ANO, prisahou atd. jsou ciste demokraticke bez vnejsiho ruskeho vlivu?! Tak ty jsi idealni korist pro ruskou propagandu. Oni ti naserou do hlavy a ty to povazujes za vlastni myslenku. Uz ses zamyslel, komu temi blaboly pomahas? Sobe a celemu narodu akorat tak do zaniku. Vzpamatuj se.

                2. Pro Jano….. Ty žiješ v ,,evropském socialismu“??…. Tak to ti dost závidím….
                  Já tedy žiju a pracuju v totální kapitalistické dystopii….
                  Za komančů se vtipkovalo: Lidé předstírají že pracují, a stát předstírá že je za to platí…
                  Teď se makat musí, ale výplaty jsou čím dál víc ,,předstírané“… Chápu že sis toho asi nevšiml v tom tvém ,,socíku“.

        2. Videl jsi vubec vizualizace a parametry fabrik BYD pro Evropu? zaprve maj stat v Madarsku, tedy levnejsi pracovni sila nez kterou maj v Cine, a zadruhe naj ty fabriky maj bejt z 80-90% energeticky sobestacne 😀 Kazda z tech fabrik ma mit svuj zdroj 8-10x vykonnejsi nez je denni peak dane fabriky a ma kazda ma mit u sebe 4x vetsi kapacitu v akumulaci nez je jeji denni peak. BYD si tyhle systemy navrhuje a vyrabi samo.

          To co Musk planoval tak Cinani vesmes realizuji.

          1. Jo vizualizaci, tak to jo. 😀 Teď už jen stačí, aby si zajistili dělníky pracující v režimu 996 za 7000 Kč, komponenty, polotovary, plasty, kovy a sklo od dodavatele za čínské ceny, elektřinu za 1700 Kč/MWh, vodu a odpady skoro zadarmo, půl bilionu Kč na daňových úlevách a státní dotaci 20% na vyrobené vozidlo.

            Pak se vám splní sen o levných evropských EV za čínské ceny.

            1. Kdyz Musk oznamil vybudovani Tesla Gigafactory u Berlina, tak si se take asi ukolebaval predstavou, ze to nebude drive nez za 10-15 let a ze stejne do te doby Tesla krachne. A ejhle, za 2 roky od oznameni zameru uz vyjizdely nove Tesly Y z fabriky. Ale koukam, ze jsi se uz posunul. Prestal si zvanit o krachu Tesly a u cinskych zameru s takovou hlouposti radeji ani neprichazis. Ale v hloubi tve chore dusicky si to porad prejes. Rekl bych, ze zbytecne.

                1. V Gigafactory v Shanghai je dokonce za cinske ceny vyrabi.
                  Pripravuje se facelift Tesla Y a vsichni vyckavaji. To je i u spalovaku stejny problem pro vyrobce. Mesice pred prichodem faceliftu se prodeje snizuji.

                2. Shanghai, Shanghai, to zní skoro jako by to bylo v Číně.

                1. Nevěřím, protože je to úplná hovadina. Ve Škodovce se dělníkuje tuším za 2,5 až 3 násobek české minimálky…. Nevím proč by to v Číně mělo být jinak… Kdo se dře jak vůl, nebude to dělat za stejné peníze jako hajzlbába…
                  Šíříš účelové bludy jako obvykle.

                2. Evidentně nerozumíš o čem píšu, když se oháníš mzdou dělníka ve Škodovce.

                3. pro Runnču… Evidentně děláš hloupého. Jde o poměr mezi minimální mzdou tady a tam versus identická (náročná) pracovní pozice na lince v relativně dobře placeném odvětví a ještě se spoustou hodin navíc…
                  Ty to samozřejmě chápeš, akorát se snažíš manipulovat, že jen v Číně se můžou levně vyrábět BEV, protože tam dělaj otroci skoro zadara…
                  Hovno! Spalováky končí, jen jde o to jak dlouhá bude agónie 😘

                4. Nejen BEV. Násobně nižší mzdové náklady Tier 2 a 3 přispívají k celkově nižším nákladům automobilek. A samozřejmě i dalších průmyslových podniků.

                5. Mzdové náklady nejsou ,,násobně nižší“. Podle poměru zákonné minimální mzdy v ČR a Číně a taky proto že velká část čínských automobilek je státní či polostátní (nebudou mít tak perverzně velké mzdové rozdíly jako v Evropě), dá se s velkou částí jistoty odhadnout, že ČÍNSKÉ MZDOVÉ NÁKLADY JSOU PŘINEJHORŠÍM POLOVIČNÍ. A velmi pravděpodobně se bude postupně mzdový rozdíl rychle vyrovnávat.🧮🤔

                6. Ano, měsíční mzda je cca poloviční. Ale hodinová mzda je 4x nižší.

                  A s čtvrtinovými mzdovými náklady, čtvrtinovou cenou energií, nulovými daněmi a státními subvencemi jsou čínská EV za poloviční až třetinové ceny vlastně drahá. Ještě že část tvoří cena materiálů za světové ceny.

      2. Cina nas muze prevalcovat jenom pokud nebudou dodavat svetu baterie za trzni cenu. Zapadni automobilky proste budou muset snizit cenu EV, o nic jineho nejde. I za cenu nizsich zisku, nebo dokonce docasnych ztrat. Potom budou konkurenceschopni. Baterie stoji 100 USD za kWh. Neni duvod aby EV byl drazsi nez spalovak. Je to jen cenova politika. A Cina je prinuti jit s cenou dolu. Uz k tomu samozrejeme dochazi. To zlevnovani je vsude.

            1. Vypada to, ze jsme meli zustat v Rakousko-Uhersku nebo v Nemecke Risi a bylo by nas vic a meli bysme aspon 10.000 inzenyru rocne. Myslis ze by to bylo dobre? A na druhou stranu Svycari, chudaci maji mozna nekolik stovek ing. rocne. Ty musi byt uz uplne pozadu. Nebo to nesouvisi s poctem ing.?

                1. Proc je USA lepsi nez my a Cina? Jednotny trh. EU je diky pitomcum typu Klaus apod. roztristena, nemuze se na necem dohodnout kdyz treba orban rekne ne, tak je vse zablokovane. EU potrebuje integraci a jednotne vedeni se silnou kompetenci. Ze Skoda/VW vyrabi EV na pokraji krachu, muze uzce souviset s akcionari v VW. Katar a jine ropne staty tam maji velky balik akcii. Myslis ze ropny producent podporuje zanik ropy? Take tisice inzenyru ve Skoda a koncernu neumi nic jineho nez spalovaky. Myslis ze budou s radosti podporovat vyvoj EV? Tezko, tim by si urizli vetev na ktere sedi. No a nasi odpurci EV tomu davaji korunu. Pro takove pitomce se hodi zebrinaky a ne poradna EV.

                2. pro Leodendula…. Ale vždyť EU roztříštěná/neroztříštěná má ,,jednotné vedení“ z Washingtonu!😳

                3. Cina do vyzkumu a vyvoje sype strasne obri penize a najima si lidi ze zahranici, to je cele kouzlo uspechu Ciny, otazka je spis jak dlouho jim to vydrzi a jak efektivni to bude dlouhodobe.

                  100 tisic inzenyru muze mit ve finale horsi vysledky nez 1 inzenyr, titul nevypovida naporosto o nicem, jen o tom ze dana osoba dokoncila nejakou skolu. A to jestli je to schopny inzenyr nebo lempl co sotva zvladal dany obor se ukaze az naslednou praxi.

    1. Hezky to rusakum bouchlo. Tisice tun smrtelne munice se rusakum promenily v mziku na popel. Musela to byt poradna slupka kdyz to zaznamenaly seismografy jako zemetreseni. Nadherna chirurgicka prace ukrajinske obrany. Mam velkou radost. rusaci jsou po zuby ozbrojeny zlocinci kteri terorizuji cely svet. Jako kdysi pirati. Proto musi cely svet piraty z kremlu zlikvidovat. Vcetne jejich vyhonku po celem svete.

                1. Velká část toho materiálu má zdroj na UA, často pochází z oficiálních míst. Další část je od novinářů, zpravodajů a badatelů ze Západu, část jsou (asi nechtěné) úniky kompromitujících informací do mainstreamových médií.
                  Vůbec není potřeba ŽÁDNÁ ruská propaganda, aby si člověk mohl udělat realitě blízkou představu o tom, co se ve skutečnosti děje na UA během posledních 10 let.

                2. Je nutne se podivat na Ukrajinu z dlouhodobeho hlediska. Je nutne chapat co se delo na Ukrajine poslednich 100 let. Genocida ze strany ruskych vrahu je neoddiskutovatelna skutecnost. Ja se divim, ze rusaky na Ukrajine vubec nechali zit. V CSR po 1945 to Nemci meli mnohem horsi a zadna podobna genocida tady neprobehla.

                3. „Ja se divim, ze rusaky na Ukrajine vubec nechali zit.“
                  Bingo, a máme tady krystalicky čistou ukázku nepochopení základních východisek konfliktu.

                4. @lavrov42. A jak posuzujes nasilny odsun Nemcu 1945? Pro tebe urcite hezke vzpominky, ze. Nebydlis nahodou take v dome, ktery museli puvodni majitele bez nahrady opustit? Hodne jich vyhnali primo u obeda, ani se nestacili najist. Na Ukrajine meli s ruskou luzou moc trpelivost a ted se jim to vymstilo. rusaky je treba vsude vyhnat.

                5. Vysídlení provinilých Němců, tedy těch co přijali říšské občanství, ano. Nezákonné vraždy ne.

                  Co se týká Ukrajiny, zabrání území Ruskem je akt agrese. Stejně nepřijatelná je agrese některých západních Ukrajinců vůči východním spoluobčanům.

                  Fakt, že Rusko sáhlo k vojenské agresi nevymazává jiný fakt, že v Kyjevě vládne zkorumpovaná pučistická junta opírající se o fašistická uskupení. Podporovat Rusko v jeho agresi je nepřijatelné, stejně jako nepřijatelné je podporovat kyjevský fašistický režim.

                6. Ceske kralovstvi patrilo odjakziva Nemcum. Ceske kralovstvi, Königreich Böhmen ma s Cechy akorat spolecne jmeno. Narod, ktery se pristehoval, se zacal po prichodu oznacovat jako Böhmen. Tato shoda jmen prinesla Cechum presvedceni, ze Böhmen patri Cechum. Cesi se sem pristehovali buh vi od kud. Nemci tady bydleli legalne a 1918 se najednou ocitli v jine zemi. To co porad dezolati popisujou s migraci, jsou dejiny Ceskoslovenska. Migranti prisli do cizi zeme, zacali se roztahovat a nakonec puvodni majitele vyhnali. Historicky by Cesko melo porad patrit Nemcum. Teda podle te rusacke propagandy, ze rusaci maji historicke pravo na Ukrajinu. Pritom ruske zeme osidlili nejdrive Ukrajinci.

Napsat komentář