Vysloužilé baterie z elektromobilů v Japonsku slouží dál

Před dvěma lety jsme psali, že Nissan využije použité baterie z Leafu ke skladování elektřiny. O vývoj a výrobu takovéto velkokapacitní baterie pro využití v energetice se postarala společnost Sumitomo.

Vysokokapacitní baterie společnosti 4R Energy jsou sestaveny z vysloužilých baterií elektromobilů Nissan Leaf
foto: Nissan/Sumitomo

Velkokapacitní baterie byla vybudována na ostrově Jume-šima poblíž Ósaky. Plnit svou funkci začne v průběhu tohoto měsíce. Sloužit bude pro vyrovnávání výkonu z nedaleké solární elektrárny Hikari-no-mori.

Následující tři roky provozu budou především testovací. Cílem bude zjistit jak úspěšně se velkokapacitní baterii o kapacitě 400kWh (max. výkon 600 kW) sestavené z 16 menších elektromobilových baterií daří vyhlazovat fluktuace výkonu ze solární elektrárny.

Projekt podporu také japonské ministerstvo pro životní prostředí. Na projektu spolupracují Nissan a Sumitomo skrze joint-venture 4R Energy Corporation.

tisková zpráva

9 Comments on “Vysloužilé baterie z elektromobilů v Japonsku slouží dál”

  1. Že se tato technologie,
    Že se tato technologie, tedy spojení použitých baterií do velkokapacitních UPS a smart grids, nabízí, jsem komentoval už před nějakou dobou. Ale bez oněch praktických zkušeností se nedá dobře odhadnout, jak to bude ekonomicky vycházet. Podle mě docela dobře, baterky jsou použité, tedy cena nebude nijak závratná, teď jde o to, jak dlouho budou ještě fungovat a kolik stojí repasování. Pak jde také o to, že hluboké vybíjení nesvědčí asi žádné baterii, takže tam bude muset být vždycky nějaká rezerva.
    Pokud to bude fungovat, tak jsme svědky zvláštní a asi i nečekané synergie. Elektromobily, které byly původně cílem kritiky, protože zvyšují spotřebu elektřiny, tak se ukazují jako tahoun v oblasti OZE, protože mohou hrát podstatnou úlohu ve stabilitě sítě, což má zpětně dopad i na snížení plánování záložních zdrojů v podobě NZE. Doktrína ČEZu, E.O.N ap. o tom, že každý OZE musí být zálohovaný stejným výkonem NZE se ukazuje jako úplně nesmyslný strašák. 🙂

    1. Jestli to nebude spíš
      Jestli to nebude spíš tím, že v Evropě zatím nemáme dostatek „vyjetých“ baterií. A uměle degradovat takové množství článků, jen aby se vědělo jak se budou potom chovat asi není moc ekonomické. Až jich tady bude dostatek tak se určitě takovéto instalace dočkáte i u nás.

Napsat komentář