Představte si nákladní vozidlo, které vypouští pouze vodní páru, vyrábí vlastní elektřinu a má dojezd až 1 000 km. S palivovými články poháněnými vodíkem je to možné a společnost Volvo Trucks začala testovat vozidla využívající tuto novou technologii.
K dekarbonizaci dopravy již dnes Volvo Trucks nabízí bateriová elektrická nákladní vozidla a nákladní vozidla, která využívají obnovitelná paliva, jako je bioplyn. V druhé polovině tohoto desetiletí přibude do jejího produktového portfolia třetí CO2 neutrální varianta – elektrická nákladní vozidla s palivovými články poháněná vodíkem.
„Tuto technologii vyvíjíme již několik let a je skvělé vidět první nákladní vozidla, které úspěšně jezdí na testovací trase. Kombinace elektrického akumulátoru a elektrického pohonu s palivovými články umožní našim zákazníkům zcela eliminovat emise CO2 z jejich nákladních vozidel, bez ohledu na dopravní úkoly,“ říká Roger Alm, prezident společnosti Volvo Trucks.
Elektrická nákladní vozidla s palivovými články budou mít provozní dojezd srovnatelný s mnoha dieselovými nákladními vozidly – až 1000 km – a dobu doplňování paliva méně než 15 minut. Celková hmotnost může být kolem 65 tun nebo i vyšší a dva palivové články mají kapacitu na výrobu 300 kW elektřiny přímo ve vozidle.
Zákaznické pilotní projekty začnou za několik let a komercializace je plánována na druhou polovinu tohoto desetiletí. „Elektrická nákladní vozidla s palivovými články poháněná vodíkem budou zvláště vhodná pro dlouhé vzdálenosti a těžké a energeticky náročné úkoly. Mohou být také možností v zemích, kde jsou možnosti nabíjení baterií omezené,“ říká Roger Alm.
Vyrábí si vlastní elektřinu
Palivový článek vyrábí svou vlastní elektřinu z vodíku přímo ve vozidle, místo aby byl nabíjen z externího zdroje. Jediným emitovaným vedlejším produktem je vodní pára.
Palivové články dodávané pomocí cellcentric
Palivové články bude dodávat společnost cellcentric – společný podnik mezi Volvo Group a Daimler Truck AG. Cellcentric postaví jedno z největších evropských zařízení na sériovou výrobu palivových článků, speciálně vyvinutých pro těžká vozidla.
Je potřeba více zeleného vodíku
Technologie palivových článků je stále v rané fázi vývoje a nová technologie přináší mnoho výhod, ale také před námi stojí některé výzvy. Jednou z nich jsou rozsáhlé dodávky zeleného vodíku*. Dalším je skutečnost, že infrastruktura pro doplňování paliva pro těžká nákladní vozidla musí být teprve vybudována.
„Očekáváme, že dodávky zeleného vodíku během příštích několika let výrazně vzrostou, protože mnoho průmyslových odvětví bude záviset na snížení CO2. Dekarbonizace dopravy se však nemůžeme dočkat, už teď máme zpoždění. Mým jasným vzkazem všem dopravním společnostem je tedy začít cestu ještě dnes s bateriovou elektřinou, bioplynem a dalšími dostupnými možnostmi. Vozidla s palivovými články pak budou za několik let důležitým doplňkem pro dálkovou a těžší přepravu,“ říká Roger Alm.
zdroj: tisková zpráva, foto: Volvo Trucks
No a kam půjde ta pára, nad kabinu nebo k vozovce? A bude to teda v mrazech kondenzovat v ledovku? To už se bude jezdit jen po náledí nebo v mokré solance? Nikdy po pěkně do sucha vymrzlé silnici? Nebo nic takového nehrozí ani při teoretickém hustém provozu vodíkomobilů ❓❓
Hrozi a podle me jako prvni uklouzne Emil Tupec.
„Představte si nákladní vozidlo, které vypouští pouze vodní páru, vyrábí vlastní elektřinu a má dojezd až 1 000 km.“ Představte si vozidlo, které nevypouští žádnou vodní páru, nevyrábí si z vodíku vyrobeného elektřinou elektřinu a na stejné množství elektrické potřebné k výrobě zeleného vodíku ujede 3000 km. Je daleko jednodušší, bezpečnější, nepotřebuje žádné filtry a má jednoduchou údržbu.
A ktery na ujeti 1000km bude potrebovat megatezke neekologicke baterie. Tvrdi to i Emil Tupec.
Mám takovej tip, je to elektrický nákladní vlak? 🙂 Kéž by tak šlo, maximum toho nákladu přeložit na železnice a každým vlakem jsme tak zkrouhli třeba 20 kamionů.
To uz kdysi zkousel Emil Tupec ale prej to sam neutahnul.
Máte hodně malou fantazii. Jedním poměrně lehkým vlakem lze přepravit náklad více než 50 kamionů.
Potvrdil to Emil Tupec?
Bohužel ještě ne. Stále se čeká na tupcovo vyjádření.
No tak to já si radši představím elektrický kamion s menším dojezdem, ale nesrovnatelně nižšími provozními a servisními náklady.
To mate tedy bujnou fantazii. Ani Emil Tupec si to nemysli.