Volvo Cars vyzývá k větším investicím do čisté energie

Jedním z cílů společnosti Volvo Cars je snížit do roku 2025 uhlíkovou stopu na průměrný životní cyklus jednoho vozu oproti roku 2018 o 40 %, což zahrnuje také 25% snížení emisí vyprodukovaných v rámci dodavatelského řetězce, taktéž do roku 2025. foto: Volvo
Jedním z cílů společnosti Volvo Cars je snížit do roku 2025 uhlíkovou stopu na průměrný životní cyklus jednoho vozu oproti roku 2018 o 40 %, což zahrnuje také 25% snížení emisí vyprodukovaných v rámci dodavatelského řetězce, taktéž do roku 2025. foto: Volvo

Společnost Volvo Cars dnes vyzývá světové lídry a poskytovatele elektrické energie k výraznému zvýšení investic do čisté energie, aby její i další elektrická vozidla mohla uplatnit svůj skutečný potenciál.

Uvedená výzva koresponduje s nově zveřejněnou zprávou automobilky vztahující se k emisím uhlíku za celou dobu životnosti jednoho elektrického vozu (konkrétně se jedná o nejnovější model společnosti Volvo Cars). Tato zpráva vypovídá o značném potenciálu snížení emisí CO2 v případě, že je vůz vyroben a dobíjen prostřednictvím čisté energie.

Společnost Volvo Cars si klade za cíl stát se do roku 2030 výrobcem plně elektrických automobilů, přičemž má v plánu v následujících letech uvést na trh zbrusu novou rodinu čistě elektrických vozů, což představuje jeden z nejambicióznějších elektrifikačních plánů v daném odvětví. Jedná se o součást ambice švédské automobilky stát se do roku 2040 klimaticky neutrální. Proto se společnost snaží velmi důsledně snižovat emise uhlíku v rámci celé sféry své působnosti.

Nicméně pokud mají elektrické vozy značky plně využít svůj potenciál, společnost bude potřebovat pomoc vládního a energetického sektoru. Jak ostatně ukazuje nová Analýza životního cyklu (LCA) pro Volvo C40 Recharge, dostupnost čisté energie pro výrobu a nabíjení elektrických vozů Volvo představuje s ohledem na množství vyprodukovaných emisí CO2 značný rozdíl.

Pokud je elektromobil Volvo C40 Recharge dobíjen prostřednictvím čisté energie, která pochází například z větrných elektráren, množství emisí CO2 připadajících na životní cyklus jednoho vozu je o více než polovinu nižší, než je tomu u modelu Volvo XC40 poháněného konvenčním spalovacím motorem. Pokud je pro nabíjení využívána elektřina z fosilních zdrojů, tento rozdíl se podstatně sníží.

„Udělali jsme vědomé strategické rozhodnutí stát se výrobcem plně elektrických automobilů a lídrem svého odvětví. Přechod ke klimatické neutralitě nicméně nemůžeme zvládnout jen vlastními silami,“ uvedl Håkan Samuelsson, generální ředitel automobilky. „Potřebujeme, aby vlády a energetické firmy z celého světa navýšily své investice do rozšíření kapacit pro výrobu čisté energie a také do související infrastruktury nabíjecích stanic, aby mohla plně elektrická vozidla skutečně naplnit svůj příslib čistější mobility.“

Názory společnosti se shodují se zprávou Investice do světové energetiky 2021 (World Energy Investment report) vydanou Mezinárodní agenturou pro energii (IEA), která poukazuje na to, že ačkoli jsou investice do čisté energie na „mírném vzestupu“, plánované investice „velmi zaostávají za tím, co je nutné udělat, aby se zabránilo vážným dopadům změny klimatu“.

Podle zprávy Mezinárodní agentury pro energii (IEA) bude nutné globální investice do čisté energie „ve 20. letech tohoto století zdvojnásobit, aby bylo možné udržet vzestup teploty pod 2 °C, a více než ztrojnásobit, aby nám zůstaly otevřené dveře pro stabilizaci globálního nárůstu teploty na 1,5 °C“.

Počínaje modelem Volvo XC40 Recharge, prvním elektrickým vozem značky, uvedeným na trh v roce 2019, vydává společnost Volvo Cars zprávu o analýze životního cyklu (LCA) pro každý svůj plně elektrický model. Prostřednictvím těchto zpráv automobilka zcela transparentně informuje své zákazníky o množství vyprodukovaných emisí CO2 v různých scénářích, přičemž svým zákazníkům poskytuje cenné informace o celkové klimatické stopě vozu.

Zpráva LCA pro Volvo C40 Recharge vypovídá o tom, že při nabíjení vozu elektřinou pocházející z čistých zdrojů připadá na celý životní cyklus jednoho vozu přibližně 27 tun emisí CO2, zatímco na kompaktní SUV XC40 poháněné spalovacím motorem připadá pro srovnání 59 tun emisí CO2.

Nicméně pokud bude vůz C40 Recharge nabíjen prostřednictvím elektřiny ze zdrojů představujících globální průměr (tato energie pochází přibližně ze 60 % z fosilních paliv), množství emisí CO2 na životní cyklus jednoho vozu se může zvýšit až na 50 tun, čímž dojde k výraznému omezení ekologického přínosu oproti vozům s tradičním pohonem.

Čistá energie mimoto představuje důležitý faktor při snižování uhlíkové stopy v rámci výroby elektrického vozu. Analýza LCA ukazuje, že při výrobě modelu C40 Recharge vzniká o 70 % více emisí než při výrobě běžného SUV XC40 s benzínovým motorem. To je dáno především vysokou intenzitou produkce uhlíku při výrobě akumulátoru a oceli a také zvýšeným podílem hliníkových dílů, kterými je vůz vybaven.

V současné době podniká automobilka Volvo Cars kroky, prostřednictvím nichž chce tyto emise aktivně řešit. Mezi ně patří mimo jiné plánovaná spolupráce se společností SSAB na vývoji nefosilní oceli nebo spolupráce s dodavateli akumulátorů, kteří vyrábějí akumulátory se 100% využitím energie z obnovitelných zdrojů.

Pokud jde o vlastní provoz, Volvo Cars usiluje o dosažení klimaticky neutrální výroby do roku 2025. Již nyní využívají všechny evropské továrny automobilky Volvo Cars 100% čistou elektrickou energii a závody Torslanda a ve Skövde jsou navíc již zcela klimaticky neutrální. Pokud jde o ostatní části světa, čínské továrny v Čcheng-tu a Luqiao též využívají klimaticky neutrální elektřinu.

zdroj: tisková zpráva

21 komentářů u “Volvo Cars vyzývá k větším investicím do čisté energie”

                1. Ne chlapče, psal jsi „Ve veřejné síti je v zimě 40% uhlí, v létě pod 20%.“

                  40% je celoroční průměr. Tak neplácej hlouposti. Co se týká dotací, nevidím rozdíl v tomu, z jakých peněz a komu stát dotace vyplácel. Prostě vyplácel dotace na podporu devastace přírody.

                  Mimochodem, doufám že sis všimnul luxusního příspěvku obnovitelných zrojů v roce 2019, na které šly neuvěřitelné peníze a které drtí ceny energií do dnešního dne. To je opravdová lahůdka – soláry přispěly 1,66% a větrné 0%. 😀 😀 😀

                2. No tak jistě 1,66% je žalostně málo. Proto chce ČEZ stavět 6 GW solárů. A věř tomu, že to nedělají kvůli ekologickému smýšlení. Jsou to tvrdí byznysmeni a mají to dobře spočítáno. Jistě, dostanou nějaké dotace, na atom taky. Ale potom už žádnou provozní podporu, musí to vydělávat samo.

                3. V roce 2019 vyrobyly solární a větrné elektrárny dohromady pouhých 1,18 TWh elektřiny. Tato elektřina stála daňové poplatníky naprosto neuvěřitelných 46,7 miliardy korun.
                  To jest cca 40 Kč za 1 kWh.

                  Překvapuje mě jediná věc… že ještě neteče krev. Ale na to dojde.

                4. Nevím kde by se vzalo 40 Kč/kWh když solární baroni dostávali myslím 16 Kč. To bylo špatně a je to dávno pryč. Dnes dostanou dotaci na pořízení a živ se sám. V případě rodinných domů je to pro stát to nejlevnější co může udělat. Přestanou užírat ze společného krajíce a starají se o to sami. Pro ty ostatní musí postavit drahý atom a nebo pálit uhlí.

                5. Jedná se o součet státních dotací a spotřebitelských poplatků. Jste překvapen? Šokuje vás to? Nevěříte tomu? Jojo, bohužel taková je realita.

                  xxxxx://www.cenyenergie.cz/kolik-nas-stoji-podporovane-zdroje-energie-poze/#/promo-ele-mini

                  A proto jsou v této zemi jsou OZE mrtvá záležitost. Pokud nechcete občanské nepokoje, konec sociálního smíru a netoužíte po projevech občanské neposlušnosti a ozbrojeného odporu.

                6. Nešokuje, znám to. Ale to už jim velmi zkrouhli. Poslední cena myslím byla 2,85 což je teď méně než tržní cena. Nevím jak to řeší. Já jsem nikdy neprodával za víc než tržní cenu očesanou o poplatek obchodníkovi. Těch 60 haléřů na OZE platím jako všichni.

              1. Uhlíkové stopy jsou následující:
                – energetický mix ČR CO2 0,5 kg/kWh
                – energetický mix Německo CO2 0,4 kg/kWh

                Tudíž pro moji referenční „golfovou“ metodu („novinářské“ fabie se v e-verzi nevyrábějí):
                – při spotřebě elektřiny e-Golf 15 kWh/100km je uhlíková stopa elektromobilu v ČR cca 75g/km CO2 (pro Německo 60g/km)
                – při spotřebě nafty Golf TDI 5,7 l/100km je uhlíková stopa 5,7l x 2,68 kg /100 = 153 g/km CO2
                Zdroj spotřeb https://www.spritmonitor.de/e
                Emise CO2 zde https://ecoscore.be/en/info/ecoscore/co2
                Obě spotřeby nezahrnují celý řetězec well-to-wheel.
                Připomínám, že jen při krakování nafty se navíc spotřebuje 2-4kWh na litr paliva.

        1. Nějak ti tečou nervy, že se musíš uklidňovat bezobsažným pliváním na nějaké Rusko.

          Jako chápu, že prožíváš ideologicky nesnadné období. Energetická politika EU přivedla Evropu k energetickému kolapsu a prohloubila hospodářskou krizi, elektromobily přivedly ke kolapsu evropský automobilový průmysl (viděl jsem čísla za Q3 a forecast pro Q4 a je to masakr! Čísla hluboce pod covidovým 2020, zatím mínus 28% a možná to bude i -35% a krizový scénář připouští i neuvěřitelných -40% OPROTI KRIZOVÉMU ROKU), prodeje elektromobilů se v ČR v posledním kvartálu v podstatě zastavily, a do toho se ještě nepodařil ústavní puč na Zamana, kterého jsi už pohřbil… je to fakt bída tenhle rok, že? 😀

Napsat komentář