Volvo a Northvolt postaví 50GWh gigatovárnu

Volvo Cars a Northvolt si jako lokalitu pro postavení nového výrobního závodu na akumulátory, který zahájí svůj provoz v roce 2025, vybraly švédský Göteborg.

Nová gigatovárna na výrobu baterií vytvoří až 3 000 nových pracovních míst a současně u ní vyroste i centrum výzkumu a vývoje, o jehož plánovaném založení informovaly obě společnosti již v prosinci předchozího roku v souvislosti s investicí v hodnotě přibližně 30 miliard švédských korun.

Prostřednictvím nové továrny a úzké spolupráce se společností Northvolt dojde k výraznému posílení elektrifikační strategie automobilky Volvo Cars, která si klade za cíl začít do roku 2030 vyrábět a prodávat výhradně čistě elektrická vozidla.

Výstavba závodu, který bude vyrábět nejmodernější akumulátorové články vyvinuté speciálně pro použití v čistě elektrických vozech Volvo a Polestar příští generace, bude zahájena v roce 2023. Potenciální roční kapacita pro výrobu akumulátorových článků bude až 50 GWh, což stačí na dodávku akumulátorů přibližně pro půl milionu vozů ročně.

Bateriový článek Northvolt Volvo. foto: Volvo Cars/Northvolt

Umístění výrobního závodu do areálu továrního komplexu Torslanda v Göteborgu nabízí celou řadu výhod, mezi něž patří přímá cesta do největší továrny automobilky Volvo Cars, dobrý přístup k infrastruktuře, silné dodavatelské zázemí energie z obnovitelných zdrojů, dostatek zaměstnanců s potřebnými pracovními kompetencemi i blízkost center výzkumu a vývoje společností Volvo Cars a Northvolt.

„Založení této gigatovárny v Göteborgu představuje rozhodující krok na naší pokračující cestě k transformaci jednoho z nejdynamičtějších automobilových regionů na světě a k dosažení pozice předního globálního dodavatele udržitelných akumulátorů,“ řekl Peter Carlsson, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Northvolt.

Vzhledem k faktu, že je ústředním principem v rámci partnerství společností Volvo Cars a Northvolt udržitelná výroba, továrna bude poháněna energií z nefosilních zdrojů, přičemž se bude svým odběrem zaměřovat na podporu kapacity obnovitelných zdrojů v rámci regionu. Současně zde budou integrována technická řešení upřednostňující cirkulaci a efektivní využívání zdrojů.

S výrobou akumulátorů pro plně elektrické vozy Volvo a Polestar je spojena značná část celkových emisí uhlíku vyprodukovaných v rámci celého životního cyklu jednoho vozu. Prostřednictvím spolupráce se společností Northvolt, která je lídrem v oblasti výroby udržitelných akumulátorů a navíc vyrábí své akumulátory poblíž evropských továren společnosti Volvo Cars, lze s ohledem na zdroje a výrobu akumulátorů výrazně snížit ekologickou stopu budoucích vozů Volvo.

„Naše továrna na akumulátory podpoří naši ambici vytvořit zcela klimaticky neutrální výrobní síť a zajistit si dodávky vysoce kvalitních akumulátorů na další roky,“ sdělil Javier Varela, ředitel pro strojírenské a provozní záležitosti ve společnosti Volvo Cars. „V rámci našeho partnerství se společností Northvolt budeme mimoto těžit z komplexního hodnotového řetězce akumulátorů od získání surovin až po kompletní vůz, což nám pomůže zajistit optimální integraci akumulátorů do našich vozů.“

Společný podnik společností Northvolt a Volvo Cars na výrobu akumulátorových článků se mimo jiné stane významným hráčem v rámci evropské výroby akumulátorových článků, přičemž bude představovat jednu z největších výrobních jednotek akumulátorových článků na území Evropy. Volvo Cars a Northvolt pověřily vedením výrobní společnosti dřívějšího ředitele ve společnosti Tesla Adriana Clarka.

Zmíněné centrum pro výzkum a vývoj, které bude uvedeno do provozu v roce 2022, vytvoří v Göteborgu několik stovek pracovních míst a zároveň se Volvo Cars díky němu stane jednou z mála automobilových značek, které zahrnou vývoj a výrobu akumulátorových článků do svých komplexních inženýrských schopností.

Pro automobilky Volvo Cars a Polestar je zavedení hluboké vertikální integrace vývoje a výroby akumulátorů nesmírně důležité, protože právě akumulátory představují při výrobě elektrických vozů největší individuální nákladovou položku a také zásadní část uhlíkové stopy.

V celkové perspektivě budou v nové továrně na akumulátory a v centru výzkumu a vývoje zapotřebí zaměstnanci s rozsáhlými kompetencemi, což je důvod, proč tento podnik aktivně nabírá vysoce kvalifikované inženýry a týmové vedoucí, kteří pomohou projektu pokročit dále. Velký nábor zaměstnanců do výroby a techniků začne koncem roku 2023.

zdroj: tisková zpráva

6 komentářů u “Volvo a Northvolt postaví 50GWh gigatovárnu”

  1. A u nás zase nic. Už začínáme prohrávat. A přesně takhle to bude vypadat v budoucnu, jestli konečně nepohneme zadkem: chtěli bychom u Vás stavět, ale když Vy vyrábíte „smradlavou elektřinu“. Chtěli bychom prodávat Vaše výrobky, ale …..

    Nakonec VW zavře i Škodovku. Teda jestli nebudou vyrábět Passaty, které se nebudou smět prodávat.

    1. Jinými slovy a stručně: Máme továrnu ale konkurence schopnou baterii nikoli.
      Dost jsem tomu projektu věřil, ale když čtu, kam se posouvá vývoj baterií ve světě, tak si myslím, že nejjednodušší by bylo továrnu nabídnout někomu, kdo má opravdu už hotový alespoň předprodukční prototyp. Anebo jednoduše koupit licenci.

    2. Sice pomalejší rozjezd, ale teď He3da zaplaví svět gigawatthodinami nejlepších a nejlevnějších baterií!!! Tedy stovkami megawatthodin průměrných a levných baterií… Ehm, chtěl jsem říct desítkami megawatthodin vysoce podprůměrných baterií… No alespoň že budou levné. Kolik že to píše? „100 až 120 megawatthodin, což bude znamenat tržby v rozmezí 60 až 100 milionů eur“, takže 100M €/120k kWh = 727 €/kWh = >20000 Kč/kWh.
      Hmmm, tak asi nic 😀

Napsat komentář