Jedním z míst, kam je ještě možné směřovat rozšíření pravidelné MHD je využití dosud opomíjené Vltavy. Jako efektivní řešení se nabízí vodní tramvaje, které by mohly ulevit každodenním zácpám, zejména po vltavských nábřežích.
foto: praha.eu
Vodní tramvaje by spojily břehy tam, kde chybí mosty, čímž si cestující zkrátí cestu na druhý břeh o desítky minut. S návrhem přichází kandidát na starostu Prahy 5 za politické hnutí PRO PRAHU Jan Skalický. Vodní tramvajové linky podporoval už jako někdejší šéf Ředitelství vodních cest.
Pravidelné linky by jezdily napříč Vltavou a spojily by místa, kde povrchová doprava vázne. „Máme vytipováno 23 nových přístavišť, která budou navazovat na cyklostezky a další volnočasové aktivity. Vodu chceme využít zejména při přepravě obyvatel, vodní tramvaje zavedeme např. pomocí systému vodní obslužnosti ze Smíchova do Podolí,“ říká Jan Skalický. Přístaviště a další vodní infrastruktura je financovatelná ze státního rozpočtu a z fondů EU.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Vodní tramvaj se v Praze objevila již před šesti lety při rekonstrukci Vyšehradského tunelu. Pro cestující se tehdy uzavřela důležitá trať mezi Podolím a Výtoní bez možnosti objezdu. Dočasná náhradní vodní tramvaj mezi Podolskou vodárnou a Výtoní tak pomohla vyřešit dopravní situaci v oblasti Vyšehradského tunelu.
„Smyslem dopravy je spojení lidí, zkrácení vzdáleností, úspora času, přeprava zboží. Řada projektů, které chci prosazovat, mají stejný účel – spojit lidi. Tak jako Radlická radiála spojí dálnici s okruhem a vyvede tisíce aut z centra Prahy 5, Dvorecký most spojí Prahu 5 s Prahou 4 a vyžene další tisíce aut ze Smíchova, prokopská lanovka spojí dvě velká sídliště, je vodní tramvajová linka další možností úspory času, čistšího vzduchu a zkrácení cesty mezi jednotlivými lokalitami,“ upřesňuje kandidát na starostu Prahy 5.
V koncepci vodních tramvají se počítá s dobudováním potřebné infrastruktury přístavišť, kde bude možno zakotvit, natankovat nebo odevzdat odpad. Vodní tramvaje se budou pohybovat v rámci jedné jezové zdrže, aby cestující nemuseli trávit 20 minut v plavební komoře.
Plánovaná podoba moderních vodních tramvají s elektrickým pohonem, které pojmou zhruba 30 osob, a budou uzpůsobeny pro přepravu kočárků, invalidních vozíků a kol, brázdí řeky např. v Marseille, Krakově, Ženevě či Istanbulu.
„Rozvoj Prahy již několik let stojí. Současné vedení Prahy nebylo dosud schopno dokončit Pražský okruh, v nedohledu je Radlická radiála, stavba dalších stanic metra. Podobné příklady ukazují, že Praze chybí vize rozvoje. Dopravní systémy budou zastarávat a přestanou vyhovovat. Proto se musíme zaměřit na rozumné propojování MHD a usnadňování života nejen obyvatelům Prahy,“ dodává Jan Skalický.