První veřejná vodíková stanice v Praze otevřena, akce si ale moc neužije

V pátek 10. února byla otevřena první pražská vodíková stanice, kde může bez problémů natankovat veřejnost. Jedná se o plničku u klasické čerpací stanice – Benziny (nyní Orlen) na adrese K Barrandovu 1136/6.

Narozdíl od začátků stlačeného zemního plynu (CNG), kdy se první plnicí stanice objevovaly v různých průmyslových areálech, jde určitě o krok správným směrem. Přimknout novou technologii ke stávající infrastruktuře zvýší komfort i povědomí o novém palivu. 

Toyota Mirai poháněná palivovým článkem na vodík v barvách Orlen/Unipetrol.

Nenechte se však mýlit. První vodíková plnička v ČR byla vybudována již před rokem 2010 v Neratovicích. Nebyla veřejná, šlo o pilotní projekt zejména pro zásobování testovacího autobusu TriHyBus

Slavnostního otevření se účastnila většina vodíkových aut, které jsou v ČR registrované. Dohromady jich je prozatím asi 12.

Vítězství v závodu o první veřejnou vodíkovou stanici náleží společnosti VÍTKOVICE a.s., jak jsme informovali v červenci roku 2022. Jedná se sice o stanici veřejnou, nicméně s omezenou otevírací dobou a mimo klasickou čerpací stanici. 

Pražská vodíková stanice má též naprosto odlišnou cenovou politiku. Kilo vodíku vyjde na 278 Kč, naproti tomu v Ostravě vybírají fixně 100 Eur za každé plnění. Vzhledem k tomu, že osobní vozy mají nádrž kolem 5 kg, pražská plnička vychází co do ekonomiky mnohem příznivěji.

Technické parametry stanice (k 10. 2. 2023)

Tlak plnění: 350 bar pro nákladní vozy a autobusy, 700 bar pro osobní a užitkové vozy
Objem zásobníku: 100 kg
Čas plnění zásobníku: 2,5 – 4 hod.
Čas plnění nádrže osobního vozu (5 – 6 kg): 3 – 5 min
Čas plnění nádrže autobusu (cca 30 kg): cca 10 min
Cena za kg: 278 Kč (zaváděcí)
Platba: Všechny obvyklé platební metody

40 Comments on “První veřejná vodíková stanice v Praze otevřena, akce si ale moc neužije”

    1. – Demineralizovanou vodu není až takový problém vyrobit.
      – Dnes je obvyklých spíše 50 kWh na elektrolýzou vyrobený kilogram H2.
      – Dnes je světový trh s vodíkem (hlavně pro chemickou výrobu) cca 60 milionů tun/rok. Jen tohle nahradit elektrolýzou je nový trh pro 3000 TWh/rok elektřiny, to je více elektřiny než se ročně spotřebuje v celé EU.
      – Tím se dá ušetřit cca 135 miliard kubíků zemního plynu ročně (4.5 m3 zemního plynu se spotřebuje na výrobu 1 kg vodíku, zemní plyn má aktuálně cca 50% trhu se zemním plynem), česká spotřeba je někde na úrovni 8-9 miliard m3/rok.
      – Blbé je, že tohle nikdo lidem neřekne a všichni se vodík a vodíkové technologie akorát spojují s auty na vodík, která jsou technicky a ekonomicky prakticky bez šance uspět.

  1. O vikendu ma byt ve Spanelsku pres 30 °C, breznovy rekord. V lete ocekavaji enormi sucho. Kdo muze jeste pochybovat o globalnim oteplovani? Jen blbci.
    OZE v gigantickem meritku v ramci cele Evropy s takovou situaci muzou pomoct. V zime dostatek energie od severu az po jih, v lete obrovske prebytky ktere muzou byt vyuzity na odsolneni morske vody a tim lze pestovat dostatek potravin a v neposledni rade cisty vzduch. Navic nam zadny zlocinci uz nebudou vyhrozovat ani uzavrenim kohoutku, ani nahromadenymi zbranemi. Chce to jen koordinovany postup a bude lip.

      1. letos se chystaji na ostre testovani baterie s nabijenim az 60C, na zavodech LeMans to ozkousi nektere monoposty LMP1 a nabijeni v boxech ma trvat maximalne 90 vterin, a ABB chysta nabijecku s az 4MW, ….

        takova zajimavustka, pred 13 lety nebyla v CR zadna rychlonabijecka a na svete byli jen 40-50kW nabijecky jako to nejlepsi co tehdy bylo, ted po 13 letech je v CR hned nekolik lokalit s 375kW nabijeckama, no co asi tak bude za dalsich 13 let…. 😀

  2. Pořad si myslím, že prvni vodikova plnici stanice byla ta v Neratovicich Byla první i na mapě Jako veřejna (po předchozí tel. domluvě )
    https://www.h2stations.org/station/?id=336
    Prvni vodiková pro osobni vozidla Je ta Vítkovická, která ma i dostatečný plnici tlak pro to aby dokazala osobáky doplnit do 100%

    Jedna plnici stanice jen pro Autobusy (Bus – CGH2 350) už je také v Polsku
    U ní je ale uvedeno, že neni veřejná
    https://www.h2stations.org/station/?id=2555
    Také Madarsko má svou první plnici stanici, u které je zatim uvedeno
    Bude spřistupněna veřejnosti
    https://www.h2stations.org/station/?id=2514
    https://www.h2stations.org/stations-map/?lat=49.139384&lng=11.190114&zoom=2

      1. To bude prca az nekdo pojede 200km okliku aby mohl natankovat a zasobnik bude prazdny. Asi tam bude i nejaky hotel kde se da tyden preckat nez dovezou ze 100km dalsi varku. Kolik nafty asi sezere rozvoz toho H2? Odhadem to bude vic energie nez bude obsah cisterny. Vidim v tom velky potencial pro setrny provoz vodikomobility🤣🤣🤣

                1. Vicestupnovy omezovač vareckou. Ten je taky dobrej 😁

Napsat komentář