Vodíková Tatra Force: první obrázky drsného stroje!

Už v září 2021 legendární český výrobce nákladních aut Tatra ohlásil, že pracuje na vodíkovém autě. Teď jsou konečně venku první fotky.

Těžké nákladní auto je jednou z aplikací, kde vodíkové palivové články mohou dnes dávat smysl. Tatra společně s partnery VŠCHT Praha, ÚJV Řež, DEVINN a Centrum výzkumu Řež se úkolu chopili s vervou.

Vodíkové nákladní auto Tatra Force
Vodíkové nákladní auto Tatra Force
Vodíkové nákladní auto Tatra Force

Tatra navrhuje své první vodíkové auto jako vůz určený mimo jiné pro provoz v dolech. Právě tam se má prototyp také testovat. Prototyp vodíkové Tatry má být hortový do konce letošního roku. Přesné specifikace ani žádné další podrobnosti ale zatím dostupné nejsou. Jisté je, že vůz bude založený na nové generaci Tatra Force, kterou aktuálně představila na hasičské výstavě PYROS.

zdroj: Agroportal24h, foto: Tatra

21 Comments on “Vodíková Tatra Force: první obrázky drsného stroje!”

    1. Oproti hybridu tam jsou i technicke specifikace 🙂
      Baterka 171kWh je uz pekny kousek ktery muze nadherne pojimat energii z rekuperace treba 50km z prudkeho kopce. Na druhou stranu na baterku by to mohlo mit dojezd 150km. Asi je to planovane tak, aby v pripade ze nebude vodik v miste, mohla Tatra zajet k nejblizsi plnicce H2. Ta bude v okruhu 150 km 🙂

      1. 30kg vodíku obsahuje 1MWh energie, při střední účinnosti palivového článku 50% zbyde 500kWh, což společně s baterií poskytuje celkovou kapacitu 671kWh. Když uvážíme, že s kompaktnější baterkou by mohlo být vozidlo kratší a nebyly by potřeba všechny ty vodíkové blbosti, tak by to mohlo být i možná lehčí.
        Čistě bateriová verze mi proto přijde dosti praktičtější, taky proto že elektřina je skoro všude a i kdyby na nějakém odlehlém staveništi nebyla, tak se přiveze dieselcentrála pro noční nabití, což je zásadně jednodušší než přistavení vodíkového návěsu, který ale stejně potřebuje elektřinu k navýšení tlaku z přivezených 200barů na požadovaných 350barů. Takováto komprese moc rychlá nebude, leda že by se ještě přidaly nějaké vysokotlaké zásobníky s vyšším tlakem, tak aby se do vozidla jen přepouštělo, ale zase ne moc rychle aby se to nepřehřálo. No prostě trvalá závislost vozidla na dostupnosti vodíku je zásadní komplikace ve srovnáni s výjimečným využitím dieselcentrály pro nabíjení.

        Pro srovnání Volvo FMX uvádí dojezd až 300km s 540kWh baterií:
        https://www.volvotrucks.cz/cs-cz/trucks/alternative-fuels/electric-trucks.html

        1. Já si jako DŮL představuju šachty a štoly. Povrchový je pro mě právě LOM.. Ale třeba se pletu…
          Ta velikost baterky u vodíkové Tatry by mě zajímala a hlavně určitě bude její velká část pořád nabitá, aby pokryla občasnou zvýšenou spotřebu…. Nevěřím na vysokou rekuperaci.😐

          1. Baterka nesmi byt porad nabita, protoze treba pri zastaveni na semaforu musi pojmout vyrobu z palivoveho clanku. Ten se asi nemuze na par minut vypnout a zase zapnout. A palit elektrinu ve spirale by byla asi totalni kravina. Ale jinak je auto na palivovy clanek pro nas neodborniky porad nepopsany list.
            Povrchove doly v CR jsou prevazne uhelne. Ale tam funguje transport uhli i hlusiny pres pasove dopravniky. Ale treba transport sterku na zpevneni plochy pro koreckovy bagr bude vozit sklapecka. Mozna ze tyto Tatry dostanou nejakou baterku usitou primo na miru dle predpokladaneho provozu a muzou plne vyuzivat rekuperaci k dobijeni. Ale jak rikam, nikdo nevi nic nepresneho…

              1. Je to jen modifikace nove Tatry. Zrejme to bude stedre dotovane a Tatra to pouzije pro marketing.
                Uvidime jak se ty palivove clanky osvedci v praxi a treba budou natolik dostupne, ze si to poridime na zahradu a budeme si vyrabet vlastni vodik z FVE a pak elektrinu v zime. To by pak nebylo zase tak spatne.

                1. Chachacha… Jenže Severočeské doly není ani důl, ani lom, ale název společnosti, která združuje povrchové hnědouhelné lomy. Ano – jsou to oficiálně lomy….
                  Z legrace jsem se na to mrknul, a mají tam na severu lehkou schízu: Severočeské doly založeno 1994, člen skupiny ČEZ. Je to tedy až polistopadový název… Ve svém propagačním letáku skutečně mluví o např Dolu Tušimice, Dolu Bílina….
                  Jenže když je zkusíš najít, najdeš pouze Lom Tušimice, Lom Bílina atd..
                  Asi mám vysvětlení a je to prosté…
                  Hnědouhelné povrchové lomy zprovoznili a správně jim říkali soudruzi za bývalého režimu… Po listopadu přišli demokratičtí tuneláři a snažili se co nejvíce změnit fasádu, proto v jejich PR začali mluvit o dolech… Asi aby lidi co nejdříve zapomněli, kdo to tam všechno vybudoval, a jak je možné, že si velkou část bezpracného a obrovského zisku sypou do kapsiček soukromé osoby…
                  Já teda mezi dolem a lomem vidím jasný rozdíl a výraz povrchový důl je podle mně oxymóron..
                  Docela by mě zajímal názor študovaného lingvisty – ale zase ne tak moc, abych ztrácel čas hledáním..

                2. Rozdíl mezi dolem a lomem je způsoben povahou vytěženého materiálu (strategický nebo cenný pro důl, menší hodnoty pro lom).

                3. K tem bolsevikum bych chtel pripomet, ze ty uhelne doly vybudovali kapitalisti pred tim, nez jim to bolsevici ukradli. A tak si uplet nejakou jinou argumentaci.
                  Asi jako kdyz bolsevik po russackem vzoru prejmenoval hasice na pozarniky a ted se to opet jmenuje spravne hasici. Bolsevicke nasledky tady budeme pocitovat minimalne jeste 50 let. Vy jste take jeden z tech neprijemnych pozustatku.

                4. Kapitalisti otevřely hnědouhelné povrchové lomy, sestrojily obrovské těžební stroje atd… To určitě….🙄
                  Od kdypak obhajuješ tunelářské uhlobarony?…Á už vím: když jde o princip musí krýt jeden zloděj druhého 😉
                  Já že jsem bolševický důsledek?😃
                  To spíše ty, když ti z nich ruplo v kouli a pravidelně to tady připomínáš 😁

                  Jo a to tvé vysvětlení rozdílu mezi významem slova důl a lom je taky mimo (vždyť tam jsou ty kořeny slov evidentní!). Ale už delší dobu pozoruju, že si speciálně na mě vymýšlíš kraviny, jen aby ses mohl hádat…A na to ti hnojím 😘

                5. Vostepe, kdyz neutocis, tak mas i kloudne nazory. Ale jen se pripomene nezapomenutelne komunisticke nebo russacke zlo a uz mas zachvaty.

Napsat komentář