Urban Art „Stop Motion“ o rozměrech 60 x 12 metrů je nejnovějším dílem vídeňského umělce, který si říká GOLIF. Poselství proti agresi v dopravě využívá stěnu prázdné skladové haly na tahu z centra Vídně.
foto: (c) Eva Kelety, zdroj wien.gv.at
Celková plocha uměleckého díla „Stop Motion“ čítá 720 m2 a je tak jedním z největších obrazů Evropy. Dílo vyzívá ke klidnému a ohleduplnému chování v dopravním provozu.
Prostor resp. plochu pro tuto dočasnou „expozici“ poskytl Wien Holding. Nachazí se na rohu ulice Wienzeile a Anschützgasse. Jedná se o nevyužívanou starou skladovou halu, která bude v budoucích měsících stržena.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Vídeňská cyklistika má za sebou rekordní rok
Vídeň znovu objevuje chůzi, chystá světovou konferenci Walk21
„Téma agresivita v dopravní provozu se týká téměř všech lidí. Umění ve veřejném prostoru je potřebném a je zapotřebí ho podporovat,“ uvedla Sigrid Oblaková, jednatelka Wien Holding.
„Tento objekt se pro GOLIFův záměr perfektně hodí. Leží na dopravním uzlu, místě kudy každý den projíždí tisíce řidičů. Tady poselství umělce padá na úrodnou půdu,“ vysvětluje Peter Doujak jednatel společnosti KMG Kultur und Medien GmbH, která mimo jiné organizuje oblíbený „supermarket umění“ (Kunstsupermarkt).
GOLIF ztvárňuje ve své práci skrze grafické prostředky moment agrese a frustrace zbrzděného řidiče. Tato situace je zobrazena komiksovým a filmovým způsobem, jednotlivé obrazy jsou řazeny za sebe.
„Tlak na člověka je stále větší a silnější. To vede k enormnímu časové tísni a v neposlední řadě má na svědomí „zrychlení“ všedního dne. Toto „zrychlení“ způsobuje v čase dopravní špičky ochromení a může u řidičů vyvolat emoce a jednání, k jakému by mimo auto velmi pravděpodobně neuchýlili,“ vysvětluje GOLIF svůj záměr, který stojí za jeho dočasnou intervencí. Toto „zbrzdění“ je středem zájmu díla „Stop Motion“.
To slovní spojení v
To slovní spojení v nadpisu „bojovat proti agresivitě“ je úsměvný, něco jako bojovat za mír. Každopádně si nemyslim, že by toto mohlo mít nějaký efekt.
Připomíná mi to soudruhy
Připomíná mi to soudruhy a potěmkinovské vesnice. Proti agresivitě v dopravě se nejlépe bojuje tím, že se nevytváří podmínky pro její vznik. Ne malůvkami. A tady mají dluh obecní samosprávy a vlády po celém světě.
Takový příklad z ČR – postavíme průmyslovou zónu za městem a ejhle, zhoustla nám tam v okolí krutě doprava a lidi jsou agresivní cestou na směnu i z ní.
Aha, tak jim tam tedy zavedeme i linku MHD. Bude jezdit v 6, 14 a 22 hodin, jinak ne a jen jeden bus, aby se to vyplatilo. Takže opětně jen agresivita v MHD,plus aut ubude minimálně. A nedej bože, aby jste měli v práci přesčas nebo potřebovali přijet dříve nebo se Vám změnil rozpis směn na 2 x 10 hodin místo3x 7,5.
O davech agresivních místních, co doposud v klidu užívali malé cesty v okolí a dnes se proplétají mezi kamiony a auty zaměstnanců firem, kam ty kamiony jezdí, ani nemluvě.