Valeo a Renault budou vyrábět nové elektromotory bez vzácných kovů

Valeo, Valeo Siemens eAutomotive a Renault Group společně vyvinou novou generaci elektromotoru, jehož konstrukce se obejde bez vzácných kovů.

Valeo, Valeo Siemens eAutomotive a Renault Group oznámily, že podepsaly memorandum o porozumění za účelem vytvoření strategického partnerství pro návrh, společný vývoj a výrobu elektromotoru nové generace, který se obejde bez kovů vzácných zemin.

Trojice partnerů spojí své know-how a odborné znalosti a navrhnou světově unikátní elektrické hnací ústrojí, který nabízí více výkonu za méně energie, hlavně ale bez použití vzácných kovů. Každý ze tří partnerů v rámci tohoto partnerství bude přispívat k vývoji a výrobě dvou klíčových částí elektromotoru: rotoru a statoru.

Renault vyvine a vyrobí technologii rotoru EESM (Electric Excited Synchronous Motor), který bude navržený tak, že nabídne daleko větší výkon. Přitom se jeho konstrukce obejde bez vzácných zemin. Každá ze společností dodá jednotlivé komponenty, celkovou architekturu pohonu však navrhne Renault, a to pro celou skupinu Renault Group. 

Valeo a Valeo Siemens eAutomotive vyvinou a vyrobí stator, který je založen na technologických zkušenostech společnosti Valeo v oblasti technologie navíjení měděného drátu. Díky svému know-how v této oblasti, které mu umožňuje využívat vyšší hustotu mědi ve statoru, dokáže stator od Valea produkovat větší výkon, aniž by muselo spotřebovat více elektrické energie.

Renault Group, Valeo a Valeo Siemens eAutomotive budou první, kdo bude sériově vyrábět 200kW elektromotor bez použití vzácných zemin. Výroba motoru pro vlastní potřeby automobilky bude probíhat v závodě Renault Group Cléon ve Francii v Normandii na začátku roku 2027.

Luca de Meo, generální ředitel Renault Group, uvedl: „Jsme potěšeni, že můžeme být partnerem společnosti Valeo, jejíž know-how je uznáváno po celém světě. Společně navrhneme a vyvineme novou generaci špičkových elektromotorů vyrobených v našem závodě Cléon. Toto partnerství je dalším důkazem naší schopnosti stát v čele elektrické revoluce probíhající v automobilovém průmyslu a ukotvit nový automobilový hodnotový řetězec ve Francii.“

Christophe Périllat, generální ředitel společnosti Valeo, uvedl: „Toto strategické partnerství bude mít za následek významný krok kupředu pro elektrickou mobilitu. Spolu s Renault Group vytváříme automobilový elektromotor nové generace, který eliminuje použití vzácných kovů. Nový motor bude splňovat nejpřísnější požadavky na ochranu životního prostředí a nejvyšší výkonové standardy.“

Coby průkopníci automobilové elektrifikace otvírají Renault Group, Valeo a Valeo Siemens eAutomotive novou kapitolu technologií pro elektrickou mobilitu.

zdroj: tisková zpráva

18 Comments on “Valeo a Renault budou vyrábět nové elektromotory bez vzácných kovů”

    1. Buzený rotor má kromě úspory drahých magnetů ještě jednu výhodu. Motorový invertor je možno použít jako výkonnou 3f nabíječku která používá statorové vinutí motoru jako cívky spínaného zdroje. U motoru s permanentními magnety by to nebylo možné protože motor by se při nabíjení točil. Zde se jednoduše vypne buzení. Tento princip používají všechny Renaulty. Ostatní auta musí mít klasickou palubní nabíječku která je pro větší výkony velká, těžká a drahá.

        1. Starší ZOE umělo dokonce 43 kW AC. Ale byl tam problém s mizernou účinností při nabíjení 1f. Proto u ZE50 přidali ještě klasickou 1f nabíječku. Zjistí si to počet fází a relátko přepne klasickou pro 1f nebo motorovou pro 3f. Při 2f neví co dělat a rozsvítí červenou. Ale výkon už snížili na 22 kW AC.

          1. Pomatuju to omezení příkonu u nabíjení ZOE…Osobně když něco opravuju inovuju, už jenom zůstat na stejné kvalitě mě trochu vadí. A udělat krok zpět –to bych skřípal zubama…
            Ale díky za vysvětlení výhody buzených motorů pro středně rychlé nabíjení…Nikde se o tom nepíše a přitom je to tak jednoduché na pochopení..

            1. ÖNechci vas najak drazdit, ale mezi odbornou verejnosti to je bezne znama informace. Nabijet EV je vcelku jednoducha zalezitost, ale diky vselijakym neodbornym kutilum je nutne nabijeci proces ochranit pred bastlenim. Tim padem se z nabijeni stala nepruhledna vec opredena myty a zazraky. Kdyby byla baterka volne pristupna bez vselijakych zabran, tak by si kazdy mohl vyrobit velkou stacionarni nabijecku za par supu. Treba ze stareho 3f motoru ktery ma dostatecne velkou indukcni civku. Bohuzel diky vsemoznym umelcum by ale baterky horely jedna po druhe. Ono staci kdyz si kazdy jouda troufne na instalaci domaci zasuvky. Z bezpecneho aparatu se muze stat smrtelna past.
              Vubec nejjednodussi DC nabijecka by se dala postavit z panelu na FVE ktere by mely DC napeti odpovidajici napeti baterky. Pokud by se to neprehanelo s nabijecim proudem, tak by se to dalo obsluhovat s obycejnym multimetrem.

              1. Bez obav…Jen jsem si prostě neuvědomil, že el.motor s buzením je v podstatě implementovaná AC nabíječka (jestli to teda chápu správně)…
                Rád zabíjím 2.3.4 mouchy jednou ranou, je to pro mě sympatický přístup ….
                To ovšem neznamená, že se nakonec neprosadí permanentní magnety všude…

                1. Drive kdyz byla DC nabijecka jeste velka rarita, tak byla AC nabijecka s velkym vykonem docela zajimava. V dnesni dobe to oceni hlavne ti, kteri nabiji u Lidlu, protoze tam je 22kW AC zadarmo. Moje Tesla umi nabijet 11kW AC a presto nabijim vetsinou 3kW z obycejne zasuvky, protoze tim vytizim FVE po cely den. Jo, mam vyhodu ze auto stoji pres den doma.

                2. Pro Leodendula…tu potřebu malých příkonů z FV dobře chápu..
                  Dokud nebude na trhu levná a ,,pružná“ DC nabíječka na FVe, pro ostrov je potřeba co největší regulace AC dobíjení…0,5Kw bych viděl jako rozumné minimum pro ukládání přebytků..

                3. 0,5 kW nedosáhneš. Většina aut nejde stáhnout pod 6 A na jedné fázi, t.j 1380 W. Je to vlastnost nabíječky v autě, ne toho wallboxu. Já jsem si postavil wallbox sám, dokázal bych ho regulovat od nuly ale auto to nechápe a vypne. Jestli by to šlo stáhnout při DC nabíjení nemám zkušenost.

                4. Od urciteho nizkeho nabijeciho prikonu to zacina byt nerentabilni. BMS a menic maji urcitou vlastni spotrebu a pri 0,5kW by bylo nabijeni mizerne.

                1. Pro Leodendula… Elektromobil nepovažuju za další spotřebič, ale za zásadní součást ostrovního systému. MPPT regulátory můžou dobíjet Aku naprosto ideálně DC proudem. Když to auto dovolí samozřejmě…Měnit DC na AC a potom zpět na DC mě nevadí u menších spotřebičů, ale u elektromobilu je to pakárna…A když už, potřebuju možnost nastavit co nejnižší příkon. Ty tvoje 3kw je hrozně moc, protože bych musel mít strašně předimenzovanou fotovoltaiku i úložiště. A co pak s těmi přebytky? Narozdíl od tebe je nemám kam poslat. Ledaže bych plnil balón vodíkem….
                  Ta synergie mezi elektromobilem a FV elektrárnou s úložištěm je nyní dost mizerná. Doufám, že se to změní co nejdřív.

  1. me to prijde desne komicke, 3 firmy budou vyvyjet neco co chtej vyrabet od roku 2027, a vyvoj si rozdelej tak ze jedna firma vyvyne penis a dalsi 2 spolecnosti vaginu, a az se to da dohromady tak zjistej ze, vagina je prilis mala a penis tak obri ze i slon by zavydel

    jako fakt v tom textu ctu ze motor a stator se budou vyvyjet oddelene u 3 ruznych firem? no hele jeste kdyby kazda ta firma mela vyvoj na jinem kontinentu, tak to bude dokonalej Hollywoodskej blockbuster 😀 zacinam mit pocit ze jsme fakt jako Evropa co se prumyslu tyce v prdeli, pak prijde Musk a podobni, vyberou si ty co opravdu neco umej a zbude nam tady management kterej vymysli ze mala vec co ma 2 hlavni dily bude vyvyjena ve 3 ruznych firmach , genialni 😀

    1. No zrovna Musk. AP sliboval prejezd USA v roce 2017. To je 5 let dozadu a nic. Nic proti nemu nemam ale nekdy je to trochu pan velka huba. Navic treba BMW se kvalitou i spotrebou Tesle priblizili, v mnoha ohledech ji i predbehli. Podivejte se na posledni testy BMW i4 od Bjorna Nylanda. Toho z nenavisti k Tesle asi podezirat nebudeme ze…..

      1. AP je prepadak a uz od zaciatku to bola hlupost. Nie su tam vyriesene filozoficke, politicke, bezpecnostne a ani ekonomicke problemy. Tesla na to doplati. Kopec ludi si kupovalo auta s predrazenym HW, ktory nie je pouzitelny a auto predrazuje. Vravel som uz pred 10timi rokmi. Mali spravit proste jednoduchy EV s velkym dojazdom a co najlacnejsie. V podstate uz neviem co noveho by Tesla mohla ponuknut. Za posledne 4 roky nic vyznamne nepredstavila a neprekvapila. Mozno nejakymi PR vystupeniami. Semitruck meska, roadster meska cybertruck, meska a pritom to nie su zrovna mainstream auta pre siroku verejnost. Do toho problemy s vyrobou, materialmi a aj konkurencia sa pomaly zacina dotahovat. No uz to nevidim tak ruzovo. Kazdopadne neda sa popriet ze Tesla urobila ten dolezity prvy krok a ukazala, ze sa da postavit dobre EV.

Napsat komentář