Zdá se, že o uhelné elektrárny už není zájem. Potvrzují to alespoň čísla uveřejněná ve zprávě, kterou společně vypracovali lidé z Greenpeace, Sierra Club a CoalSwarm.
foto: pixel2013, licence public domain
Bez ohledu na tradičně proti-uhelné zaměření těchto organizací se ale čtenáři mohou dozvědět velmi solidní data o tom, jak počet uhelných elektráren globálně klesá. Obsáhlý výčet je pro přehlednost členěn do několika částí.
Z nich vyplývá, že pokles v roce 2016 ve výstavbě nových tepelných elektráren činil ve srovnání s předchozími lety 62 %, případně, že úpravy a prodlužování životnosti elektráren pokleslo o dalších 48 %.
S čísly výrazně zamávala i Čína, která loni stáhla nebo zamítla 85 % dříve udělených licencí k provozování uhelných elektráren na svém území (a začíná je přestavovat na jaderné).
I na základě těchto údajů si autoři zprávy troufnou oprávněně tvrdit, že: „Množství kapacity uhelných elektráren po stránce výstavby i údržby prodělalo loni dramatický sestup.“
Za tímto úspěchem pak ponejvíce stojí Indie a Čína. Jejich masivně se rozvíjející ekonomiky totiž odvrací svůj zájem od fosilních zdrojů paliv, a budoucnost vidí raději v čistších a lokálně dostupnějších zdrojích obnovitelné energie.
Konkrétně Čína pak zastavila na svém území výstavbu třiceti velkých uhelných elektráren, které měly po svém dokončení produkovat okolo 17 GW energie. Současně zrušila licence k provozu 104 menších elektráren, čímž „škrtla“ dalších 120 GW. Přesto se nepotýká s nedostatkem energie.
Jak zmiňuje například Úřad národní statistiky, spotřeba energie v Číně stoupla v roce 2016 o 1,4 %, a současně poklesla spotřeba uhlí o 7,4 %. Rostoucí ekonomika založená na OZE totiž dokáže takové výkyvy ustát, aniž by výrazněji zatížila rozpočet.
V Indii sice není situace tak dramatická, ale i tady odklon od uhlí přináší celospolečenské změny. Ty spustil už fakt, že dovoz uhlí loni poklesl na 21,7 % množství z roku 2015. Do roku 2022 by se pak Indie ráda zbavila závislosti na importovaném uhlí úplně.
Své udělal i vývoj v Evropě a Spojených státech. Za poslední dvě léta tu bylo odstaveno celkem 64 GW, které měly svůj původ v uhelných elektrárnách. „Loňský rok byl pro uhlí skutečně zlomový,“ shodují se autoři zprávy.
vidíte, naša naj-vláda ISTÔT chce rozšíriť banskú
vidíte, naša naj-vláda ISTÔT chce rozšíriť banskú ťažbu v revíre nováky – rozumej v kritickej blízkosti kúpeľov bojnice. google: alobal+smer
Trochu dost zavádějící čísla.
Čína a Indie teď
Trochu dost zavádějící čísla.
Čína a Indie teď právě začali konečně bojovat proti smogu a prachu ve velkých metropolích, ale to neznamená, že ty původně plánované elektrárny nakonecnepostaví na vzdálenějších místech dále od měst, a že stále neuvažují do budoucna o masivním splyňovnání uhlí a používání dalších minimálně 50 let.
No, vzhledem k tomu, že místní ministerstvo energetiky
No, vzhledem k tomu, že místní ministerstvo energetiky prosazuje v Indii moratorium na povolení k výstavbě uhelných elektráren na příštích 10 let a vzhledem k tomu jak nové větrné a FV elektrárny se v Indii staví rychle, ve velkém a za výborné ceny, nedávám minimálně v Indii novým uhelným elektrárnám moc šancí.
off
Elektrickej Cannonball – s Teslou z LA do NY za 50
off
Elektrickej Cannonball – s Teslou z LA do NY za 50 hodin
https://www.youtube.com/watch?v=wleUNEYXxb0&feature=player_embedded
.
.
A presto se najdou chytraci co budou tvrdit, ze elektricka
A presto se najdou chytraci co budou tvrdit, ze elektricka auta jezdi na uhli. Ano z mensi casti ano, ale stale se to meni k lepsimu. Zatimto spalovak zustane spalovakem dokud se mu ten motor nerozpadne. Coz nastesti netrva zas tak dlouho.
Však ropáci taky jezdí na uhlí, vono se to samo
Však ropáci taky jezdí na uhlí, vono se to samo nezrafinuje a do auta taky samo nenatankuje.
Dokonce i vodíkáři jezdí na uhlí… a taky na ropu a
Dokonce i vodíkáři jezdí na uhlí… a taky na ropu a zemní plyn.