V Ostravě jezdí nové elektrobusy, nabíjí je Siemens

Dopravní podnik Ostrava zahajuje provoz nových elektrobusů, dobíjecí infrastrukturu dodává Siemens Smart Infrastructure.

Největší flotilu elektrobusů v České republice bude dobíjet výkonná technologie SICHARGE UC, která využívá nejmodernějšího evropského standardu průběžného dobíjení OppCharge pro elektrické autobusy. V terminálu Hranečník zahájila provoz první dobíjecí stanice v ČR, která komunikuje s elektrobusem prostřednictvím nového standardu OppCharge založeném na Wi-Fi propojení s vozidlem. 

Siemens v areálu MHD terminálu Hranečník zprovoznil ultra výkonnou dobíjecí stanici SICHARGE UC. „Naše dobíjecí stanice dosahuje špičkového výkonu 400 kW a v řádu jednotek minut dokáže dodat do trakčních akumulátorů elektrobusu Solaris Urbino 12 electric dostatečné množství elektrické energie pro spolehlivou autobusovou obsluhu Ostravy,“ uvedl Tomáš Hüner, ředitel Siemens Smart Infrastructure. „Díky použité technologii stačí k dobití elektrobusu na celou trasu několikaminutová pracovní přestávka.“ Dopravní podnik Ostrava plánuje vybudovat další dobíjecí stanice ve Valchařské ulici v centru města, kde budou nainstalovány tři dobíjecí stanice SICAHRGE UC.

Nová nabíjecí infrastruktura na terminálu Hranečník je další fází naší strategie a doplňuje již stávající nabíječku pro elektrobusy v Ostravě-Svinově. Následující součástí plánu je vybudování nabíjecí stanice i na ul. Valchařská v centru města. Ostrava tak bude mít tři strategické body, kde se budou elektrobusy nabíjet,“ uvedl Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava.

foto: Siemens

Nejmodernější dobíjecí stanice SICHARGE UC disponují maximálním stejnosměrným výstupním proudem až 500 A a napětím až 1000 V. Jádrem celého systému je dobíjecí centrum, zařízení dále zahrnuje řídicí systém dobíjení a řízené usměrňovače. Z dobíjecího centra je také vyvedeno kabelové napájení dobíjecího ramena. Technologie dobíjecí infrastruktury je bezobslužná, její provoz tak nevyžaduje lidský zásah.  

Vedle dobíjecí stanice SICHARGE UC Siemens na terminál Hranečník dodal dobíjecí rameno s výdejníkem a reverzním pantografem, který slouží k mechanickému připojení s vozidlem během nabíjení, vysokonapěťový suchý transformátor 800 kVA, kioskovou trafostanici, rozvaděč vysokého napětí, rozvaděč nízkého napětí, systém pro vzdálené řízení dobíjení, kamerový systém a 24 mobilních stejnosměrných dobíjecích stanic s výstupním výkonem 22 kW pro noční balanční dobíjení.

SOUVISEJÍCÍ: Elektrobusy v Hradci Králové ujely už 4 miliony km

Veškeré parametry stavu technologie dobíjecí infrastruktury včetně dobíjecí stanice zaznamenává lokální řídicí systém. Ten je přenáší do energo dispečinku DPO, kde je možné informace o provozních stavech sledovat v reálném čase.  

Flotilu 24 elektrobusů do Dopravního podniku Ostrava dodá společnost Solaris Bus & Coach. Vybrané modely Solaris Urbino 12 electric budou vybaveny bateriemi Solaris High Power s celkovou kapacitou 91,4 kWh. Tato kapacita je optimální volbou pro časté krátké dobíjení, které je typické pro trasy, na kterých budou tyto vozy nasazeny. Elektrobusy budou dodány v běžné délce 12 metrů, každý pojme až 85 cestujících (stojících a sedících). 

Modulární systém dobíjecích stanic SICHARGE UC je určen pro všechny typy elektrických užitkových vozidel. Nabízí dobíjecí výkon až do 800 kW a je navržen tak, aby vyhovoval i budoucím požadavkům na dobíjení a infrastrukturu. Dodaný systém optimalizuje spotřebu elektrické energie, nabízí různé možnosti konektivity a v budoucnu jej lze rozšířit o nové standardy komunikačních protokolů. Prokázaná spolehlivost a robustní design technologie umožňuje vnitřní i venkovní použití.

Díky variabilní struktuře zařízení je možné z jednoho dobíjecího centra (dobíjecí stanice) sekvenčně napájet až 5 dobíjecích výdejníků. Kromě dobíjecích kabelů (plug-in system) lze využít dobíjecí ramena s reverzními pantografy nebo dobíjecí konzole (OppCharge). Kombinace dobíjení například prostřednictvím kabelového připojení a reverzního pantografu optimalizuje náklady a prostor potřebný pro instalaci.

zdroj: tisková zpráva

7 komentářů u “V Ostravě jezdí nové elektrobusy, nabíjí je Siemens”

    1. To jo, busy plus různé ty rozvážky a spedice, co se pohybují ve městě a okolí a přes den by ani nepotřebovaly dobíjet.

      Jen u těch busů se divím, že nejsou čínské. Kdysi před léty tady jeden „vizionář“ mluvil o tom, že v číně jezdí tisíce elektr. busů a že za chvíli jimi Čína zaplaví i Evropu a zdejší výrobci budou nahraní. Zatím ale co jsem četl, tak tuším všechny aplikace jsou postavené na evropských busech, žádné čínské jsem tady neviděl.

      1. Evropští výrobci autobusů, včetně těch, co vyrábí v Česku, nejsou naštěstí tak prolezlí zapřisáhlými petrolheady, kteří mají plné huby keců o slepých uličkách. Takže mají elektrobusy normálně v nabídce a provozovatelé hromadné dopravy si je u nich mohou normálně objednat.

        1. U nás na Praze 8 je to také síla, namalované cyklopruhy do týdne zase „vymazané“, nebo „zklidňování=odstranění jednoho pruhu“ dopravy, jehož výsledkem byly dopravní zácpy, a časté nehody, za půl roku opět vráceno do původní podoby.Doufám, že Hřiba a spol na podzim voliči vymetou, a nastoupí tam někdo rozumější.

Napsat komentář