V Karlových Varech startují dvě nové rychlodobíjecí stanice elektromobilů

Řetězec restaurací McDonald´s pokračuje v rozšiřování sítě veřejných rychlodobíjecích stanic ve vybraných lokalitách svých restaurací po celé České republice.

McDonald´s ve spolupráci s ČEZ rozšiřuje nabídku pro řidiče elektromobilů.
foto: ČEZ

Nově zprovozněná dvojice stojanů v Karlových Varech představuje již osmou lokalitu, kde zákazníci z řad řidičů elektromobilů mohou dobít baterie svých vozů. Díky spolupráci se Skupinou ČEZ funguje momentálně na parkovištích v síti McDonald´s už celkem 15 rychlodobíjecích stanic v šestici krajů České republiky.

Po nedávném startu dvojice stanic u restaurace McDonald’s v Písku, na 66. km dálnice D1, v Mostě, v Olomouci, v Praze na Evropské, Průmyslové ulici a jedné „dobíječky“ na pražském Černém Mostě je duo rychlodobíjecích stanic ABB nyní řidičům k dispozici také v areálu restaurace McDonalds v karlovarské městské části Rybáře.

Historicky první veřejná dobíjecí stanice ČEZ u restaurace McDonald´s začala fungovat 22. srpna 2012 u pobočky na Evropské třídě v Praze. Loni v rámci nového kola instalací byla nahrazena dvojicí rychloodbíjecích stanic.

Během loňského roku odebraly elektromobily na rychlodobíjecích stanicích umístěných u restaurací sítě McDonald´s celkem 33 635 kWh elektřiny. Nejvytíženějšími lokalitami byly obě dobíjecí stanice na pražské Evropské třídě, kde baterie elektromobilů naplnilo 6101 kWh, resp. 5834 kWh. V závěsu se umístila dvojice dobíjecích stanic na 66. Km dálnice D1 v Lokti s hodnotami 4590 kWh a 3623 kWh odebrané elektřiny.

„Lokality řetězce McDonald´s jsou pro motoristy dobře dosažitelné a zároveň disponují vhodným zázemím pro řidiče, kteří právě dobíjejí svůj elektromobil. Pro další rozvoj naší sítě veřejných dobíjecích stanic, která dnes čítá více než 160 stojanů, jde proto o ideální místa. Do konce letošního roku bychom se chtěli přiblížit hranici celkově provozovaných 200 stanic,“ uvedl Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

V České republice je aktuálně registrováno více než 2500 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, vloni dalších 725 elektrických aut a letos do konce května zatím 295 elektromobilů. Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů.

Postupný pád největších bariér (omezená nabídka, vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda v pruzích pro MHD, atd.) by měl znamenat rychlé dosažení 20% podílu na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů v ČR.

tisková zpráva

143 Comments on “V Karlových Varech startují dvě nové rychlodobíjecí stanice elektromobilů”

      1. Protože elektromobil není nic jiného, než akumulační
        Protože elektromobil není nic jiného, než akumulační elektrický spotřebič. On ten státem převážně vlastněný podnik musí vydělávat na prodeji jím vyráběné elektřiny. A každý odběratel dobrý. Zvláště pak, když stát/EU zadotuje i stavbu té rychlonabíječky.

      2. sorry jako, deviantní jseš ty, odpoledne si se s námi
        sorry jako, deviantní jseš ty, odpoledne si se s námi rozloučil, že jako odjíždíš (fosilem) na dovolenou a že dáš aspoň na 14 dní pokoj a vono ani psi extrement 🙂 tvá těžká deviace ti nedá spát ani na dovolené a ještě ke všemu hoďku před půlnocí ???
        místo abys užíval zaslouženého fosilního odpočinku a třídil lesní plody nebo popíjel drinky na baru tak jako nééé musím ještě před spaním zaprudit na hybridů…fakt těžká diagnóza

      3. Protože každý elektromobil nahradí spalováka. Čím
        Protože každý elektromobil nahradí spalováka. Čím méně spalováků, tím méně jedů ve vzduchu. Čím méně jedů, tím vyšší kvalita života.
        Budeš-li ve městech dýchat čistý vzduch, nebudeš muset jezdit na dovolenou na Šumavu.

        Hele runnere číslo 42, dojedeš si představit, že by byl ve městech lepší vzduch, než na vesnici?? A že by tam bylo ticho, kdyby každý jezdil elektromobilem.
        Hele runnere, nepotěším tě. V Karlových Varech respektují majitelé spalováků u MCDonalda nabíjecí místa a zatím jsem tam neviděl zaparkovaného ani jednoho spalováka. Asi lepší kraj…. Odkud jsi???

          1. no ale dízlpopelnici cpát pod prdelku takový „hvězdě“ to
            no ale dízlpopelnici cpát pod prdelku takový „hvězdě“ to není prezentace ale BMW vostuda :)) Júlinka doma drásá Xksko a germánský prdelolezci z východu na ní dou len s tou dízpopelnicí :))

            http://www.celebzz.com/julianne-moore-and-bart-freundlich-check-out-a-new-tesla-in-nyc/

            tyoe TESLU dneska mldá už i rihana :))))

            https://cz.pinterest.com/evannex/celebrity-tesla/

  1. OT: Zdravím z dovolené a místo fotek nádherných hor se
    OT: Zdravím z dovolené a místo fotek nádherných hor se spalovacími auty (počasí nám opravdu přeje) posílám dvě elektromobilní z minulého měsíce z Prahy, jako takový malý náhled do duše elektromobilisty.

    První je pro ty, co neradi čuchájí exhalace – kdopak jediný čuchá smrady ve stojící koloně na Jiráskově mostě a smaží se na slunci v 50 stupňích? Asi chtěl dojet do Plzně…

    Feťák

    Druhá je pro zastánce vyhrazených míst pro nabíjení elektromobilů. Taková ukázka, jak jsou využívána – kripl parkuje na kriplech.

    Kripl

    Tak užívejte léta a elektromobilitě zmar!

    Váš runner42

        1. runner42 2019-06-29 08:52: „Večer při kartách v oblasti se
          runner42 2019-06-29 08:52: „Večer při kartách v oblasti se signálem, teď budu 10 dní bez něj, tak nebudu narušovat vaši elektrickou utopii.“
          Tak je to jasný, žádný hory s kámošema bez signálu, jen si nechtěl přiznat, že jseš doma bez kamarádů a mastíš si celé dny pod peřinou svýho kulihráška 😀

  2. Volba spolupracovat s MC donalds byla snad nejhorší volba.
    Volba spolupracovat s MC donalds byla snad nejhorší volba. Už tak poddimenzovaná parkoviště jsou ještě více zmenšována o vyhrazený prostor pro nabíjení. Takže ve výsledku jsou hodně často nabíječky blokovány spalováky.
    Vidím to každý den na D1 66, když jedu okolo.

    1. Předpokládám, že v těch K.Varech otevře brzo Lidl stojí
      Předpokládám, že v těch K.Varech otevře brzo Lidl stojí nabíjecí stanici zdarma a ta ČEZu tam bude téměř „zbytečná“. Pravdou je, že postavit ji přímo před vchod McDonalda mi v současnosti nepřišlo jako nejvhodnější. O tom kde přesně bude stát rozhoduje myslím majitel pozemku. Druhá věc je, že si majitele spalovacího vozu celkem snadno najdeš v tom McDonaldu. Pravděpodobnost, že bude jinde, než v McDonaldu je malá. 🙂

        1. Tak ho upozorním, že blokuje místo pro nabíjení vozu.
          Tak ho upozorním, že blokuje místo pro nabíjení vozu. Slušný řidič přeparkuje. Tak jako slušný řidič odjede od čerpací stanice, pokud má natankováno a neblokuje čerpací stojan.
          Až těch nabíjecích stanic bude dostatečné množství, postavím se k jiné stanici.
          Vy stojíte záměrně sousedům před výjezdem z domu???

          1. Přece nebudu běhat s miminem přes celé parkoviště. Můj
            Přece nebudu běhat s miminem přes celé parkoviště. Můj zájem je stejně důležitý, jako tvůj chtít nabít.
            Až dojím, odjedu a můžeš se tam postavit a parkovat nebo i nabíjet.
            Pochop, že tvoje potřeba nabíjet není nadřazena zájmům někoho jiného na tom místě stát.

                1. A tak já bych mu to nevypouštěl, mě to za to nestojí. To
                  A tak já bych mu to nevypouštěl, mě to za to nestojí. To bych to radši postavil za něj napříč.

            1. „běhat s miminem přes celé parkoviště“ Klidná chůze je
              „běhat s miminem přes celé parkoviště“ Klidná chůze je při transportu Vašeho dítěte z nějakého nám neznámého důvodu vyloučena?
              „tvoje potřeba nabíjet není nadřazena zájmům někoho jiného“ Mojí potřebou je nabít a pokračovat v cestě. Nabít,protože mimo jiné mám zájem na tom abych z důvodu vození mé prdele nefoukal sobě, spoluobčanům Vám i Vašemu dítěti jedy přímo pod nos.
              Vám nevadí runner-e42, že v mnoha každodenních životních situacích je Vaše dítě nuceno čuchat spaliny z výfuků spalovacích motorů ? Včetně Vašeho výfuku?
              Principiálně mám tedy za to, že má potřeba nabít je nadřazena Vaší potřebě zaparkovat zrovinka na nabíjecím místně, protože já nezamořuju životní prostor například Vašeho dítěte tolik co Vy ( myšleno provozem vozidla ).
              Jenže to vyžaduje trochu pokory, méně arogance a ne házet klacky pod nohy, nehledě na legislativu.
              To běhání s miminem přes celé parkoviště je opravdu dětinský argument. I když, některé parkoviště může mít i několik kilometrů, že?

              1. Devastuješ naše prostředí nabíjením z veřejné
                Devastuješ naše prostředí nabíjením z veřejné elektrické sítě, takže máš emise jak tank a ještě to pokrytecky označuješ za prospěšné. To je k zblití.

                Prostě pochopte, že obarvením parkovacího stání se na způsobu jeho užití nic nemění a váš problém s nabíjením založený na vaší svobodné volbě mě absolutně nezajímá.

                1. Pěkné hovadiny tady plodíte. Na krmivo pro Vaši spalovací
                  Pěkné hovadiny tady plodíte. Na krmivo pro Vaši spalovací flotilu jen při rafinaci padne na 1 L benzínu 1,3 kWh elektřiny. Na to ujede elektromobil rovnou 10 km. Čistě, tiše, bez zplodin a vibrací. Nemá cenu to s Vámi petrolheady vůbec probírat. Máte na to dát si garážový test?

                2. Radovane, pohrávám si s myšlenkou, že by bylo moc fajn
                  Radovane, pohrávám si s myšlenkou, že by bylo moc fajn kdyby runner42 ve své nemoudrosti s garážovým testem souhlasil.
                  To by byl totiž velký paradox, kdy testem vyprodukované spaliny vyčistí vzduch. Minimálně na Hybridu.

                3. Krásné :-). Nicméně asi do toho nepůjde, protože by
                  Krásné :-). Nicméně asi do toho nepůjde, protože by nepřežil tu potupu, kdybychom ho pak – věrni zákonu o povinnosti poskytnutí první pomoci – na poslední chvíli polootráveného odvezli čistým elektromobilem do nemocnice :-))))

            2. Ne každý jedinec je schopen respektovat pravidla. Někdo z
              Ne každý jedinec je schopen respektovat pravidla. Někdo z toho v dospělosti vyroste, jiný má pubertu zastydlou. A je na společnosti aby se s takovýmito nepřizpůsobivými spoluobčany vypořádala. Parkovací místo určené majitelem pozemku pro nabíjení EV je to samé jako třeba soukromá zahrada. Je to jako postavit auto k cizímu člověku na zahradu. Já být majitelem takovéhoto pozemku, tak okamžitě volám odtahovku a podávám na něho oznámení pro neoprávněné užívání cizí věci. Navíc pokud by tam fosilákovi z jeho sračkometu ukápla jediná kapička oleje, oznamuji ho pro poškozování cizí věci, nechám kapku odstranit specializovanou firmou a náklady mu dávám k úhradě. Prostě chytrému napověz, hloupého nakopni.

    2. Spalovací auta na místě stojí zcela legálně.
      Pozemek

      Spalovací auta na místě stojí zcela legálně.
      Pozemek 176/113 je soukromý pozemek kolaudován jako ostatní komunikace, takže rozčílený elektromobilista může řidiči spalovacího auta maximálně políbit prdel.
      To samé platí o případně přivolané policii.

      Jediné, kdo situaci může legálně řešit je majitel pozemku, POKUD DOLOŽÍ, že řidiče vozidla seznámil s provozním řádem parkoviště. Pokud nedoloží, může si prdel políbit též.

      To je právní realita ČR.

          1. Prostě jí blokují a nelze jí používat 🙂
            Pochopil bych,

            Prostě jí blokují a nelze jí používat 🙂

            Pochopil bych, kdyby ČEZ zkusil pár nabíječek u mekáče a prostě tuto věc s kapacitou parkoviště nedomysleli a dál od toho upustili. Ale evidentně je jim to šumák.
            Úkol zněl jasně. Stavět nabíječky a čerpad dotace. Jaká bude použitelnost je věc podřadná.

          2. Asi jako kdyby ev parkovalo u stojanu na cerpacce, protoze tam
            Asi jako kdyby ev parkovalo u stojanu na cerpacce, protoze tam bylo volno. Treba kdyz byl tesla straz u vystrkova, ze by deset tesel bloklo benzinku a nezajem. Jeste by majitele mohli argumentovat tim, ze tam nenii znacka splou s napisem na silnici, pak by se teprve vyrovnali demenci nekterych ridicu ropamobilu. Babicka rikavala: komu neni z hury dano, v apatice nekoupi.

            1. Tak to je snad rozhodnuti McDonalds, jestli na tom parkovacim
              Tak to je snad rozhodnuti McDonalds, jestli na tom parkovacim miste „s bonusem“ radsi chteji spalovaciho zakaznika (ktery si urcite neco koupi), nebo spoustu zakazu a prazdne misto, pro pripad, ze by nahodou prijel elektromobilista (ktery si mozna neco koupi, ale mozna taky bude drepet v aute a zvykat svou bagetu), ne?
              Muze se nam to nelibit, ale to misto plati oni.

              1. Tak pokud tam nechali postavit nabijecku a dali tam znacku tak
                Tak pokud tam nechali postavit nabijecku a dali tam znacku tak zrejme bylo rozhodnuto ze je to pro elektromobily… Take nevim z ceho vypliva to prohlaseni o zvykani vlastni bagety. To ja bych mohl kontrovat ze prumerny majitel oktavky tam zastavi jen kvuli tomu, aby jim zechcal záchodky, protože stejně tak jako nechápe význam místa pro nabíjení mu nedochází rozdíl mezi pisoárem a záchodem. Vseobecne je znamo, ze prumerny majitel elektromobilu je movitejsi, nez prumerny majitel ropamobilu. Ja tam nechavam vetsinou kolem 150kc pokud jsem sam a kolem 400 pokud jsem s rodinou.

                1. Pokud je na znacce receno, ze je to vyhrazene parkovaci misto,
                  Pokud je na znacce receno, ze je to vyhrazene parkovaci misto, tak samozrejme nereknu ani popel (jakkoliv je to porad jen o slusnosti).

                  Ad sezeni v aute, videl jsem to jak tady na CEZackych nabijeckach, tak vsude mozne po Evrope u SCh. Tak proc by nabijecky u mekacu mely byt vyjimka? Ja prece nikde nerikam, ze to delaji vsichni a porad 😉

          3. Pokud u nabijecky stoji ropak, nebo debil s EV co ma hodinu uz
            Pokud u nabijecky stoji ropak, nebo debil s EV co ma hodinu uz nabito ale nekde se prochazi, tak je to bezohlednej zakomplexovanej primitiv, nekdo jako ty… ale obcas da nekdo na ulici takovejm kretenum pesti aby pochopili co je slusnost a ohleduplnost… driv ci pozdeji na nej taky narazis, pokud se budes chovat jak se chovas…

                1. Ještě tu je z údolí. Jinak mám jen Spot.
                  Ještě tu je z údolí. Jinak mám jen Spot.

                1. To je pravda. Akorát nechápu souvislost.
                  To je pravda. Akorát nechápu souvislost.

                2. To je logický a pochybuju že je někdy svým stylem
                  To je logický a pochybuju že je někdy svým stylem uvažování vůbec pochopíš. 😀

                1. runner42 Vás zastřelí. Ta výhružka byla jasná. Že jí
                  runner42 Vás zastřelí. Ta výhružka byla jasná. Že jí šel na hranu Zákona o střelných zbraních a střelivu 119/2002 Sb., pokud je držitelem zbrojního průkazu, by si měl být vědom.

                2. Znáte alespoň jeden zákon?
                  Znáte alespoň jeden zákon?

                3. Jasně. Zákon schválnosti. Ten funguje vždy.
                  Kromě toho

                  Jasně. Zákon schválnosti. Ten funguje vždy.
                  Kromě toho znám xy dalších zákonných norem.

                4. Běhač bude asi přesně ten magor, kterej by hned střilel a
                  Běhač bude asi přesně ten magor, kterej by hned střilel a pak by se u soudu tvářil jak ten „nevinnej“ svatoušek Ráth :))

                5. Nebylo by to poprvé, ani naposled. Ale ona je jedna věc se
                  Nebylo by to poprvé, ani naposled. Ale ona je jedna věc se kasat na internetu a jiná v reálném světe fyzicky insultovat cizího člověka, o kterém nemáte absolutně představu, jak bude reagovat.

                  Většina držitelů zbrojních průkazů je odpovědná a bude se snažit konfliktu vyhnout, na druhou stranu bych to moc nepokoušel, každý má nějaké hranice.

          1. Nejenže benzínky zabírají dané místo, kde by mohlo stát
            Nejenže benzínky zabírají dané místo, kde by mohlo stát něco užitečnějšího, ale kontaminují půdu na desítky let dopředu. Výpary z tankování kontaminují nepřetržitě okolní vzduch, stejně jako výfukovými plyny přijíždějící, odjíždějící a startující spalováky, co se tam jedou nakrmit. Kravál, vibrace, smrad, jedy. Nic jiného benzínka není.

        1. Věci se mají dělat pořádně a dotahovat do konce. Takže
          Věci se mají dělat pořádně a dotahovat do konce. Takže tady předpokládám, že majitel pozemku prohlásil, že na jeho vlastnictví platí v plné šíři Zákon č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a tudíž policie může konat. Ostatně třeba před vjezdem na pozemek ostravského Globusu se to dozvíte taky.

          1. Ale tady jde o neco jineho, o to ,ze je lukrativni a
            Ale tady jde o neco jineho, o to ,ze je lukrativni a exponovane parkovaci misto je cely den blokovano nabijeci stanici, pro to aby tam parkat denne mohlo nejake auto pouzit tu stanici. A to je v rozporu s primarnim vyuzitim mista pro zakaznika co se jde najist. To je stejne jako by tam byl benzinovy stojan, kompresor, vysavač nebo cokoliv jineho co nesouvisi s vyuzitim parkoviste.

            1. Dlouhá léta jsme pro McDonald´s dělali. Oni plánují
              Dlouhá léta jsme pro McDonald´s dělali. Oni plánují věci dlouho dopředu a pan Rogacz dobře ví, co dělá (viz rozhovor v časopise Euro https://www.euro.cz/byznys/rodinny-byznys-sef-ceskeho-mcdonald-s-rogacz-shani-tuzemske-hovezi-a-papirova-brcka-1446376). Ty rychlonabíječky takhle vepředu na očích všem jsou tam schválně. A časem budou permanentně plné. Ostatně stačí se podívat třeba do Rakouska. Tam je tak mají už hezkých pár let. Je to podobný koncept jako nedávno letělo Cyklisté vítáni a spousta hospod nejen osadila cedulky a navigaci k nim, ale taky stojany na kola, případně nářadí a hustilku.

                1. Co třeba dobíjet v noci doma? Stejně to auto v noci někde
                  Co třeba dobíjet v noci doma? Stejně to auto v noci někde stojí ne? Tak proč by se tam nedobíjelo?

                2. Ano doma ano, ale co na cestách? Dejme tomu, že 50%
                  Ano doma ano, ale co na cestách? Dejme tomu, že 50% dobíjení je možné realizovat na soukromém stání, ale co ten zbytek?

                  Nebo třeba dlouhé cesty? Sem byl nymí s PHEV na sardini cesta 3000 Km , tankoval jsem 8x max množství nabraného paliva bylo 28 litrů cca 2 minuty . Stanice má průtok cca 20 litrů za minutu. Takže tankování 16 minut? Spíše 10 minut což je doba průtoku 150 litrů paliva.

                  Když bych jel Nirem EV se protřebou kolem 22kWh na 100 Km tak by bylo třeba kolem 660 kWh proudu. Tj doba nabíjení v ideálním případě 13 hodin.

                3. No 50% je trochu přehnané ne? Nebo skutečně polovina
                  No 50% je trochu přehnané ne? Nebo skutečně polovina Vašich cest je delších než dosah běžného BEV na jedno nabití?
                  Myslím, že většině lidí těch 250km vystačí 330 dní v roce.
                  A zbylé cesty výlety / dovolené – no kolikrát jedete v kuse dál než 3 až 4 nabíjení? Jednou na dovolenou (třeba jako ta Sardinie), a to by Vám ztráta 13h z takové cesty připadala jednou ročně nesnesitelná?
                  Samo o sobě to trvá něco přes 20 hodin, takže stejně to nejde ujet v kuse (tedy přesněji řečeno jde, ale je to pak ještě dovolená)?

                4. Ne ja nabijim doma nebo v praci,ale kazdy tu moznost nema.
                  Ne ja nabijim doma nebo v praci,ale kazdy tu moznost nema.

                5. Pravděpodobně narážíte na nemožnost nočního nabíjení
                  Pravděpodobně narážíte na nemožnost nočního nabíjení na sídlištích. Souhlasím, že to je asi jedena z největších překážek rozvoje elektromobility. Nicméně i na to už existují řešení, jen je zatím (bohužel a kupodivu) nikdo moc nerealizuje, a vyskytují se spíše v pilotních pokusech.

                6. Já myslím že největší překážka je cena vozidel a cena
                  Já myslím že největší překážka je cena vozidel a cena rychlého dobíjení a infrastruktury.

                  Jinak pokud by byla el. vozidlo za stejné peníze jako stalovací , co 5 Km by byla pětistojanová 150kW nabíjecí stanice za 3 Kč Kw, kdo by si zítra koupil spalovák?

                7. No to by jsme dopadli. Pevně věřím, že pořizovací cena
                  No to by jsme dopadli. Pevně věřím, že pořizovací cena EV v kombinaci se zákazem spalovacích motorů povede celoplanetárně k výraznému snížení osobních aut.
                  To co jste popsal by umožnilo každý současný spalovák nahradit elektromobilem a to by vzhledem k surovinám potřebným na výrobu baterie, elektřiny, a hlavně vzhledem k následné likvidaci (recyklaci) byla nadměrná ekologická zátěž, ne-li přímo další tragédie.

                  Osobně bych to viděl ze současného stavu jednoho a půl až dvou aut na rodinu – redukci na jedno auto na dvě rodiny v hůře dostupných oblastech, a jak psal pan Radovan, na sídlištích by ten poměr mohl být výrazně jiný, třeba jedno auto na pět rodin. Zbytek individuálních potřeb přepravy by jsme realizovali buď hromadnou dopravou, a nebo veřejně sdílenými auty.

                8. Bylo by to hezké, ale v globálu tomu moc nevěřím. Už
                  Bylo by to hezké, ale v globálu tomu moc nevěřím. Už teď je TM3 skoro přesně na průměrné kupní ceně aut v USA, takže nebude důvod, aby jich v rodině bylo méně.
                  Možná trochu pitomé srovnání, ale osobní auta, co se prodají za rok potřebují v případě EV zhruba 5 TWh baterií ročně, tedy cca 20 miliard kg materiálu, pokud bychom brali všechna vozidla, pak to bude asi 10 TWh a 40 miliard kg.
                  Ropy se vytěží 100 milionů barelů denně, tedy ročně 6 bilionů litrů a pokud by pro pozemní přepravu byla třetina (to hádám), tak je to 2 biliony litrů.
                  Netroufám si odhadnout co je větší ekologická zátěž v případě těžby, provoz ale vyhraje EV na plné čáře téměř s jakýmkoli energetickým mixem a recyklace baterií pak bude rozhodně snazší nežli recyklace spáleného benzínu 🙂

                9. Já si to sice přeji, a trochu v to doufám, ale reálně
                  Já si to sice přeji, a trochu v to doufám, ale reálně vidím jiné nebezpečí, které to zbourá – a to levná čínská produkce. Až se naplní a ukojí trh v asii, tak do Evropy vtrhnou automobilky jako Geely, BYD, či NIO atd…, které už dnes nabízejí (zatím jen na čínském trhu) auta za téměř srovnatelné ceny jako v Evropě spalováky, takže za těch pár let až přijdou, tak budou možná levnější než soudobá Evropská fosilní produkce.

                  Vemte si třeba ORA R1. Tu kdyby pustili na Evropský trh za čínskou cenu, tak tak můžou Evropské automobilky zavřít krám.

                10. Stejne jako zavreli kram Mercedes, BMW, Porsche, ale i VW
                  Stejne jako zavreli kram Mercedes, BMW, Porsche, ale i VW group po znovuoziveni Dacie?

                11. To určitě ne, ale v daném segmentu jim to ubralo na
                  To určitě ne, ale v daném segmentu jim to ubralo na prodejích určitě.

                12. Myslel jsem,ze kopete za elektromobily a najednou jsou
                  Myslel jsem,ze kopete za elektromobily a najednou jsou ekologicka tragedie? To jste teda motorista zpatky na stromy ze? Doufam ze se Vsde predpovedi nevyplni. Na individualni doprave je postavena nase ekonomika.

                13. To jste myslel správně, já sice toužím po radikálním
                  To jste myslel správně, já sice toužím po radikálním zmenšení vozového parku individuální dopravy, ale ten zbytek – ten řekněme polovina soukromého vlastnictví a zbytek sdílený rozhodně a jedině elektromobily a abych byl přesný v případě osobáků BEV.
                  Nikde jsem se ani slovem nezmínil o podpoře spalováků a fosilních paliv. I když i ty budou mít ještě hodně dlouho (alespoň v některých oblastech dopravy) své místo. Konkrétně jde o dodávky s velkou vytížeností a vysokými požadavky na obrátkovost, a pak si myslím, že nás ještě čeká dlouhá cesta k vyřešení kamionové dopravy, vlaky, lodě a hlavně letadla.
                  I když u té průmyslové dopravy tak nějak skrytě doufám v přechod na vodík – ale to už je jiný příběh.

                14. já to vidím jinak napsal jste :
                  „To co jste popsal by

                  já to vidím jinak napsal jste :

                  „To co jste popsal by umožnilo každý současný spalovák nahradit elektromobilem a to by vzhledem k surovinám potřebným na výrobu baterie, elektřiny, a hlavně vzhledem k následné likvidaci (recyklaci) byla nadměrná ekologická zátěž, ne-li přímo další tragédie“

                  já z toho chápu , že by se životní prostředí naprosto zhoutilo když by se přešlo na BEV, proto se ptám jestli jste nějak měnil názor.

                  I když s tím souhlasím i jako majitel BEV a zastánce elektrických vozů, není současná technologie vhodná na tak masové nasazení. Ze současných technologií jedině snad vodík, nebo ideálně vodíkový plug in hybrid.

                15. Tyto cesty nikdo nekoná denně. Většina automobilů najede
                  Tyto cesty nikdo nekoná denně. Většina automobilů najede pár desítek, výjimky pár stovek kilometrů denně. K tomu jim stačí pomalé nabíjení 3,6-22 kW kdykoliv, kdy zaparkují.
                  80% času osobní auto někde stojí. Pokud jde o firemní auta, je to totéž, minimálně stojí přes noc.
                  Pokud jde o rozvážky celodenní, kde se jen mění řidiči, je to otázka rychlonabíječky v místě nakládky. Nebo koncept vyměnitelné baterie, jako u malých čínských VXT ehoice, na rozvozy jak dělaný https://opavsky.denik.cz/galerie/gal-op-vxt-echoice1117.html?photo=1 . Pod sedadly jsou baterky, kdy sedadlo spolujezdce je odklopné a baterie jednoduše a rychle vyměnitelná. To auto má nekonečný dojezd. Baterie se dodávají podle přání a konkrétní potřeby dojezdu.
                  Shrnuto na výjimky si půjčím auto, co to umí. Jinak používám takové, které uspokojí skoro 100% mých potřeb. Taky nemáte doma na denní ježdění stěhovací vůz jen proto, že se párkrát za život stěhujete.

                16. Ale ja se bavim o budoucnosti, o tom kolik bude muset byt
                  Ale ja se bavim o budoucnosti, o tom kolik bude muset byt stanic. Nebo mate dojem ze jedna rychlonabijeci stanice Abb bude dostatecna pro sidliste ktere ma 10 tis. Lidi?

                17. Zanechte prosím těchto nesmyslných projekcí co by kdyby
                  Zanechte prosím těchto nesmyslných projekcí co by kdyby zítra padnul na Zemi meteorit. Od toho jsou americké filmy.
                  Budoucnost je nejdříve za 15 let, což je průměrné stáří vozového parku osobáků v ČR, pokud by se zítra mávnutím kouzelného proutku přestaly prodávat spalováky.
                  To je nereálné a nebavíme se tak o 15, ale spíše 30 letech, tedy ne roku 2034, ale 2049. Kolik bude v tu dobu Vám a kolik Vašim dětem, že to tak mermomocí chcete řešit?
                  Na sídliště se vykašlete, to už se tu taky probíralo xkrát. Dokud si tam lidi budou kupovat ojetiny dnešního typu a ceny, tak se k cenově podobnému ojetému elektromobilu dopracují nejdříve za 10-20 let. Rok 2029-2039, Někteří. Nehledě opět na fakt, že na sídlišti nemáte potřebovat automobil, od toho je to hromadné bydlení, aby bylo hromadně dopravně obslouženo skoro beze zbytku. A jsme u politiků, byrokratů a korupce.

                18. Kdyby jste si přečetl celé vlánkno, tak tu diskutujeme o
                  Kdyby jste si přečetl celé vlánkno, tak tu diskutujeme o tom jaké je současná technologie a že její převedení do budoucnosti je nesmysl. Je jasné že deseti,dvaceti násobné zvětšení plochy nabíjecích stanic nikdy nebude.

                19. A proč diskutujete v celém vlákně, které jsem tedy četl,
                  A proč diskutujete v celém vlákně, které jsem tedy četl, o něčem tak jasném?
                  Na druhou stranu to zvětšení plochy nabíjecích stanic předvádí Tesla se SC už několik let.

                20. Kerosenovi vadila velká zastavěná plocha čerpacích stanic
                  Kerosenovi vadila velká zastavěná plocha čerpacích stanic s karcinogeními výpary. Tak jsem to chtěl informovat , že s elektromobilitou tedy tak jak ji známe dnes to rozhodně nebude lepší, naštěstí tedy bez těch výparů

                21. Já byl v Chorvatsku a na místě kde jsem nabíjel Ionity,
                  Já byl v Chorvatsku a na místě kde jsem nabíjel Ionity, byla čerpačka a natankování tam trvalo spalovákům kolem 20ti minut. a to jsem se divil. Fronta na stojany jako prase.

                22. 20 minut? to ale myslíte i s frontou? Tu nepočítám ta
                  20 minut? to ale myslíte i s frontou? Tu nepočítám ta může být i na nabíjecí stanici, sem si chtěl nabít u kaflandu trochu proudu do auta , AC tam mají zadara, tak sem si řekl proč ne , že nakoupím tak mi tam na pár kiláků přiteče, jen tak ze sportu. A co se nestalo, stála tam tesla na AC! No tak nic nakoupil jsem bez nabíjení, ale co nechápu že má někdo tolik času nabíjet teslu na AC a byl v autě zavřenej a koukal do mobilu. Divný sport.

                23. Když nemáte čip ČEZ a třeba ani redukci na CHAdeMO, tak
                  Když nemáte čip ČEZ a třeba ani redukci na CHAdeMO, tak co Vám s Teslou u ČEZ Kaufland zbude, že? Alespoň těch 22 kW zadara z Mennekesu 🙂

                24. Tak ne kazdy je nadsenec do krouzeni po nakupaku a kdyz ho
                  Tak ne kazdy je nadsenec do krouzeni po nakupaku a kdyz ho manzelka necha cekat v aute…
                  Ja u globusu taky pripojuju na AC a DC nechavam volne, kdyby nekdo potreboval (zadarmo je zatim oboji).

                1. Zkuste si ho projít a zvláště pak Dodatkové tabulky.
                  Zkuste si ho projít a zvláště pak Dodatkové tabulky.

                2. Dodatkové tabulky upravují podmímky parkování v rozsahu
                  Dodatkové tabulky upravují podmímky parkování v rozsahu umožněném zákonem.
                  Zákon neumožňuje vyhrazné stání pro rodiny ani elektromobily.
                  Tady není co řešit.

                3. Píšete nesmysly. Zákon nemůže myslet na všechny způsoby
                  Píšete nesmysly. Zákon nemůže myslet na všechny způsoby vyhrazených stání, od toho jsou dodatkové tabulky. Projděte se po větším městě a uvidíte jich mraky. Nebo myslíte že zákon 360 tisíc stran a uvádí všechny povolené Dodatkové tabulky s tím, že další strany se dají dokoupit?

          1. No tak neviem ako u Vás, ale u nás sa v vyhláške č.
            No tak neviem ako u Vás, ale u nás sa v vyhláške č. 9/2009 príloha č. 1 Diel II, časť prvá, čl. 5 ods. 23 píše nasledovné:

            „Značka Parkovisko – parkovacie miesta s regulovaným státím (č. IP 17b) informuje o časovo regulovanom parkovisku a označuje parkovisko, kde zastavenie a státie vozidiel je dovolené len za dodržania podmienok vyplývajúcich z použitej značky, napríklad za dodržania maximálne dovolenej doby parkovania alebo za podmienky použitia parkovacieho kotúča alebo parkovacej karty, ktorá musí byť zreteľne a viditeľne umiestnená v prednej časti vozidla. Inak je vodičom vozidiel na takto označenom mieste zastavenie a státie zakázané.“

            Vidím tam spomenuté, že sa tam smie stáť len za podmienok vyplývajúcich z použitej značky, ktoré v tomto prípade určuje dodatková tabuľka.
            To použitie parkovacieho kotúča tam je ako príklad. Sú tam tri príklady oddelené slovkom alebo.
            A hneď prvý príklad je „za dodržania maximálnej doby parkovania“ čo podľa mňa plní dodatková tabuľka.

            1. Náš zákon říká, že:
              „Parkoviště s parkovacím

              Náš zákon říká, že:
              „Parkoviště s parkovacím kotoučem“ (č. IP 13b), která označuje parkoviště, na kterém řidič musí při začátku stání umístit kotouč viditelně ve vozidle a nastavit na něm dobu začátku stání, kterou nesmí až do odjezdu měnit“.

              Dodatkovou tabulkou je pak možné upřesnit povolenou dobu stání. Tato doba stání ale musí být exaktní a měřitelná k údaji vyznačeném na parkovacím kotouči.

              Takže nic jako „až naprší a uschne“, „až se vám nabije elektromobil“, „až si vyřídíte úřední záležitosti“.

              Dále si vás dovoluji upozornit, že nic jako nabíjení motorového vozidla de jure neexistuje. Co to znamená? Plug in hybrid tam může stát? Hybrid? Třeba že spalovák nabíjí baterii už neplatí?

              Prostě lidová tvořivost.

              1. Tak je rozdiel medzi CZ a SK znením.
                Ale ešte

                Tak je rozdiel medzi CZ a SK znením.

                Ale ešte dodatok:
                „Údaje, za akých podmienok možno regulované parkovacie miesta používať alebo v akom čase sú parkovacie miesta regulované, alebo iné doplňujúce údaje sa uvedú na dodatkovej tabuľke č. E 12 pod značkou č. IP 17b; symbol spôsobu státia možno vyznačiť na značke č. IP 17b a používa sa podľa rovnakých zásad ako značka č. IP 13a alebo značka č. IP 14a.“

                E 12 je dodatková tabuľka s textom.

                Mimochodom, nabíjanie asi bude niektorých SK zákonoch spomenuté, pretože v „zákone č. 6/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov“ sa píše §23 ods. 9:
                „Výrobca alebo zástupca výrobcu v návodoch na používanie motorových vozidiel je povinný uverejniť zrozumiteľné informácie o motorových vozidlách, ktoré pravidelne čerpajú palivá uvádzané na trh alebo ktoré možno nabíjať na nabíjacích staniciach, …“

                V zákone o energetike (251/2012 §2 písm. b) ods. 29) je spomínané
                „elektrickým vozidlom motorové vozidlo vybavené hnacou jednotkou, ktorá sa skladá minimálne z jedného neperiférneho elektrického motora ako meniča energie s nabíjateľným systémom ukladania elektriny, ktorý možno externe nabíjať,“

                Vyhláška č. 134/2018 Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v cestnej premávke.

                §1 ods. 1 písmeno g)
                „vozidlom s pohonom na alternatívne palivo motorové vozidlo, ktoré je úplne alebo čiastočne poháňané alternatívnym palivom a je schválené na prevádzku v cestnej premávke,“

                a potom §1 ods. 1 písmeno h)
                „alternatívnym palivom palivo alebo zdroj energie, ktorý aspoň čiastočne slúži ako náhrada fosílnych zdrojov ropy v dodávkach energie pre dopravu a má potenciál prispievať k eliminácii emisií uhlíka, vylepšuje environmentálne správanie odvetvia dopravy a pozostáva
                1. z elektrickej energie spotrebúvanej vo všetkých typoch elektrických vozidiel,
                2. z vodíka,
                3. zo zemného plynu vrátane biometánu v plynnej forme (stlačený zemný plyn CNG) a v kvapalnej forme (skvapalnený zemný plyn LNG),
                4. zo skvapalneného ropného plynu LPG alebo
                5. z mechanickej energie z palubného skladovania alebo palubných zdrojov vrátane odpadového tepla,“

                Ale samozrejme toto všetko sa týka zákonov na SK, u Vás to môže byť inak.

                A aby som doplnil, plugin hybrid pri nabíjaní tam tiež môže stáť.

                Klasický hybrid len značky Toyota/Lexus a LEN pokiaľ im beží motor. Pretože podľa Toyoty ich hybridy sú „samonabíjacie“. 🙂

                1. Děkuji za obšírné vysvětlení SK situace, u nás je ale
                  Děkuji za obšírné vysvětlení SK situace, u nás je ale situace ohledně značky jednoznačná – neexistuje technický a především právní rámec pro omezení nebo vyhrazení místa pro elektromobily, rodiny s dětmi a další zájmové skupiny.

                  Ovšem co bychom taky chtěli, když se za 10 let nepodařilo definovat, co je „veřejný subjekt“, přestože se v různých zákonech a nařízeních s tímto termínem slušně žongluje.

                  PS: Spalovací auto baterii dobíjí, to je nespochybnitelný fakt. Takže bych chtěl zažít to správní řízení kvůli parkování, to by byla lahůdka.

      1. Tady nejde o právní realitu ČR, ale o slušnost. Ty
        Tady nejde o právní realitu ČR, ale o slušnost. Ty myslíš, že my by jsme se nedokázali postavit se EV vedle čerpacího stojanu na benzínce, a odejít nakupovat? Taky mě nikdo „oficiálně“ neseznámil s tím, že se tam nesmí parkovat – jenže prostě nejsem takovej ignorant (a nebo hůř) jako ty fosilové, co se postaví k nabíječce.

      1. Sice by nevadilo kdyby to zvládalo víc, ale upřímně –
        Sice by nevadilo kdyby to zvládalo víc, ale upřímně – valná většina EV, která si Češi v následujících letech koupí, budou auta která těmto výkonům odpovídají jak velikostí baterie, tak hlavně maximálním nabíjecím příkonem.
        Jinými slovy – NEsdílených DC 100 (či 150) kW pro každý z konektorů by byla super příprava do budoucna, ale to co tam teď montují je dostačující na příští dekádu.

          1. Spíš by měli stavět 5 těch 150-tek. Vždyť i ty jsou už
            Spíš by měli stavět 5 těch 150-tek. Vždyť i ty jsou už dnes skoro „zastaralé“. Před 10 lety síť superchargerů začínala na nějakých 100 kW, dnes začíná dělat 250 kW.

            Takže dnes stavět nabíječky o výkonu „žárovky“ a říkat tomu „rychlonabíječka“ je úchylný.

            Jedině kdyby byla modulární a stačilo tam vyměnit za rok modul tak aby mohla dávat 150-200 kW, pak ano. Ale

            Nejhorší na tom je, že dnes skoro každý nově vyroběný elektromobil má kapacitu baterie 50 kWh a výš. A pro ně je 50kW směšně málo jak z minulého století.

            Blbý je to, že tyhle „pomalé“ nabíječky tu budou smrdět ještě dalších 10 let. Protože je nikdo nebude chtít vyměnit. Místo aby rovnou postavili rychlonabíječky o výkonu, který vydrží alepoň několik let.

            1. 250 kW bude tak leda na páteřní síti. Náklady na provoz
              250 kW bude tak leda na páteřní síti. Náklady na provoz těch nabíječek jsou tak vysoké, že tam stejně za ty ceny nikdo nabíjet nebude. Ono už jenom poplatky za jistič u 50 kW nabíječky + 43 kW AC, to máte souběh skoro 100 kW příkonu, což je zhruba 145 ampér na fázi. Takže jistič 3x150A? Poplatky asi budou docela nemalé.

                1. Proč by provozovatel rychlonabíječek neplatil za jistič ?
                  Proč by provozovatel rychlonabíječek neplatil za jistič ? To snad jedině když si ji např. ČEZ postaví ve své síti ale i tak si to různé části ČEZu budou pravděpodobně účtovat mezi sebou. Jinak je to pro distribuci zákazník jako každý jiný.

                  Ve skutečnosti distribuce ze zákazníka který zcela náhodně odebírá deítky nebo i stovky kW musí být opravdu „nadšená“.

                  A představa firmy, která vypíná část provozů dle toho zda někdo připojil venku auto k nabíječce je úplně mimo. Aneb máme rozjetou linku kde pracuje pár desítek lidí, ale teď si dáme neplánovanovaně 15 minut pauzu. Někdo venku nabíjí.

                2. podnikanie ako každé iné. akurát že už nepotrebuje
                  podnikanie ako každé iné. akurát že už nepotrebuje povolenie na predaj elektriny, inak je všetko rovnaké. slovenská grýnvej pridáva batérie na vykrytie zvýšeného odberu.

              1. Současný ano.
                Ale současné elektromobily, krom Tesly, jsou

                Současný ano.
                Ale současné elektromobily, krom Tesly, jsou jen takový malý „malobaterkáče“.

                Ale od teď nebo nejbližších měsíců se prodávají, nabízejí, začínají prodávat auta s baterií 50kWh+.
                A tam už většina umí i nabíjet i nad 50 kW. Ty co to neumí tak ty automobilky mají ty auta jen kvůli tomu aby ukazali, že je taky dělaj, ale vážně to nemyslí.

                Tyhle auta už potřebují minimálně 100 kW nabíječky. Pro ně je 50 jen pomalá rychlost.

                A proč by měli stavět od teď jen ty nabíječky nad 100 kW? Protože ty auta co se začínají prodávat, se zároveň začínají prodávat ve větších seriích, než do teď. Prostě už se to začíná konečně hejbat.

                A čím dřív tu bude víc skutečných rychlonabíječek nad 100kW, tím lépe. Protože Vejce nebo slepice. Protože postavit 1000 nabíječek nejde přes noc musí se s tím začít postupně a nejlépe hned.

                Zítra je pozdě.

                Proto když vidím dotace, tak by měli už teď být jen a pouze na nabíjecí stanice, kde minimálně jeden stojan bude nad 100 kW.

                Superchargery tu jsou 120 kW už minimálně 7 let, protože od začátku bylo jasné, že 50 kW směšně málo. A dnes je málo i těch 120 kW.

                Škoda je, že od začátku ne dělali místo 50 kW 100 kW nabíječky.

                Podle mne je to jedna z věcí, proč lidi na elektromobily nadávají a posmývají se jim. Kdyby místo 50kW bylo od začátku nabíječky 100, tak si to představce. Pro současná auta s baterkou okolo 20kWh by pak bylo čekání do cca 80% nějakých 15 minut! To je limitní čas, kdy by se vyplatilo čekat u auta, místo odcházet do nejbližší restaurace, nebo tam nechávat auta a odejít. Pak by zbytečně nedocházelo ani k současné situaci, kdy to blokují elektromobily, které už jsou skoro nabité, nebo úplně ale majitel odešel a přijde až za několik hodin.

                Prostě kdyby byly v prdeli ryby nemuseli by být rybníky. :-)))

                Je to velká škoda. Já vždy raději koupím dražší věc s tím, že se bude využívat delší dobu a pak celkově to bude levnější, než kupovat 2 levně věci, které vydrží jen krátkou dobu. Říká se: „Nejsem tak bohatý abych si kupoval levné věci“. U nabíječek to platí dvojnásob.

                Je to důvod proč se lidi „bojí“ elektromobilů. Kdyby od začátku byly nabíječky nad 100kW, vývoj a prodeje elektromobilů by byl podle mne úplně někde jinde, než dnes.

    1. Vzhledem k tomu, že dle fotky to vypadá na standardní ABB
      Vzhledem k tomu, že dle fotky to vypadá na standardní ABB nabíječku jaké obvykle ČEZ montuje, tak to bude 1X DC 50 kW sdílených pro konektory ChaDeMo a CCS, plus 1X AC 22kW

      Není to nic světoborného, ale vzhledem k tomu, že většina soudobé produkce má stejně nabíjecí příkon omezený na obdobné hodnoty ta to pro běžná auta stačí. Pro Tesly, E-Trony, Jaguáry atd… je to samozřejmě málo.

Napsat komentář