V Kalifornii připojena k elektrorozvodné síti největší baterie

Kalifornie je dnes jednoznačně na špici využívání bateriových úložišť v energetice. Je tomu pár týdnů, co byl dokončen obří 80MWh projekt Tesla a teď byla připojena další baterie. Má kapacitu 120 MWh a výkon 30 MW.

V jihokalifornském městěm Escondido byla aktuálně zprovozněna asi největší baterie na světě o kapacitě 120 MWh.
foto: SDG&E

Jihokalifornská energetická společnost San Diego Gas & Electric (SDG&E) připojila do elektrorozvodné sítě novou baterii. Je to pořádný macek, má kapacitu 120 MWh a výkon 30 MW, takže dokáže čtyři hodiny zásobovat elektřinou až 20 000 amerických domácností.

Souběžně byl spuštěn menší, 7,5MW projekt ve městě El Cajon. Co je důvodem obrovského boomu bateriových úložšť v Kalifornii? Obří únik zemního plynu/metanu v kaňonu Aliso z naleziště poblíž Los Angeles. To poté muselo být uzavřeno, čímž se uzavřel i přísun levného zemního plynu.

Nová 120MWh baterie se skládá z 24 kontejnerů s 20 000 bateriovými moduly. Baterie umožní využít výrazně větší množství elektřiny z obnovitelných zdrojů, která do nich může být uložena v okamžiku, kdy pro ni neexistuje poptávka.

13 Comments on “V Kalifornii připojena k elektrorozvodné síti největší baterie”

    1. Dlouhé Stráně se stavěly 18 let. Baterie se stavěla 3
      Dlouhé Stráně se stavěly 18 let. Baterie se stavěla 3 měsíce, má oproti Dlouhým Stráním 100x vyšší objemovou hustotu uchování náboje (to jsem počítal jen vodu, bez všech potrubí, nádrží a technologií) a nemají omezení daná geografií, staví se tady tam, kde jsou potřeba, tak velké jak jsou potřeba.
      A cena letí rychle dolů. Jen loni tyhle instalace zlevnily o 25%.

  1. Sere mě, jak se pořád tvrdí jak ten vývoj vědy a
    Sere mě, jak se pořád tvrdí jak ten vývoj vědy a techniky jde exponenciálním tempem a přitom se to všechno akorát takhle bastlí, žádná nová převratná technologie na obzoru … doufám že aspoň ty baterie do aut časem zlevní, aby se to mohlo víc rozšířit a zmizely ty sazomety

    1. Nic si z toho nedělejte, věci jsou v pořádku jak mají
      Nic si z toho nedělejte, věci jsou v pořádku jak mají být. Teprve teď se dostávají to mainstreamu technologie vynalezené před nějakými 40-50 lety (FV panely, větrné turbíny, Li-ion baterie, IGBT polovodiče, digitální řízení, …). Dnes se určitě pracuje na spoustě převratných technologií, ale ještě není jisté co to bude. Za pozornost určitě do budoucna stojí – deep learning, autonomní řízení, 3D tisk, perovskitové FV články, transistory na bázi uhlíku, spintronika, osmotická výroba elektřiny, termoelektrické články, …
      A zároveň se významným způsobem zdokonalují technologie současné.
      Elektroenergetika je obor velmi pomalý a konzervativní (staví elektrárny a sítě na základě predikce 50 let dopředu) a jsou v něm hodně malé marže, takže berou jen opravdu levné technologie. Třeba v případě baterií se čekalo až dostatečně slevní díky jejich použití v mobilech, tablech, noteboocích, apod.
      V Kalifornii to jde rychleji, protože tam existuje zákon, podle kterého musí místní utility nainstalovat do roku 2020 více než 1 GW úložišť elektřiny. Jejich inženýři a ekonomové tak MUSELI dát hlavy dohromady, aby našli pro ně ekonomicky nejvýhodnější a technicky nejsmysluplnější řešení. Výsledkem jsou baterie v trafostanicích a místech s velkou spotřebou.
      Zajímavým faktem je, že když si utility k bateriím opravdu „čuchly“, daly veřejně najevo, že ten povinný cíl překročí asi 1,5-2x, vyplatí se jim to.

  2. Je to opravdu boom? Už hnedle po 3 instalacích. Jako laik
    Je to opravdu boom? Už hnedle po 3 instalacích. Jako laik bych nerad podléhal falešnému dojmu.

    Taky mi v článku chybi zásadní věc a sice kdo je vlastně dodavatelem těch baterií, aby si to lidi nepletli s provozovatelem/investorem.
    “ AES Energy Storage, a Virginia-based company that has been building utility-grade batteries since 2008, built the system for SDG&E.“

    Jsou základem 18650? Pokud ano tak by to pak vystačilo na výrobu cca 55 baterek pro model S.
    „The 400,000 batteries, similar to those in electric vehicles, were installed in nearly 20,000 modules and placed in 24 containers“
    Moduly po 20ti článcích.

    1. Dobry den, dle loga je
      Dobry den, dle loga je dodavatelem
      http://aesenergystorage.com/deployments/
      a jak vidite z odkazu instalaci nejsou jednotky ale spise desitky. V Evrope prikladne v Amsterdamu
      http://aesenergystorage.com/2015/04/30/aes-expand-energy-storage-presence-netherlands/

      V Cechach zastupovany Eatonem, ktery mimo jine uzce spolupracuje s Nissanem. Prikladem spoluprace je recyklace baterii do domacich ulozist
      http://www.eaton.com/Eaton/OurCompany/NewsEvents/NewsReleases/PCT_2004519

      Puvod baterii je tedy asi stejny jako u Nissanu a to u spolecnosti AESC
      http://www.eco-aesc-lb.com/en/product/

Napsat komentář