Kalifornie je dnes jednoznačně na špici využívání bateriových úložišť v energetice. Je tomu pár týdnů, co byl dokončen obří 80MWh projekt Tesla a teď byla připojena další baterie. Má kapacitu 120 MWh a výkon 30 MW.
foto: SDG&E
Jihokalifornská energetická společnost San Diego Gas & Electric (SDG&E) připojila do elektrorozvodné sítě novou baterii. Je to pořádný macek, má kapacitu 120 MWh a výkon 30 MW, takže dokáže čtyři hodiny zásobovat elektřinou až 20 000 amerických domácností.
NEPŘEHLÉDNĚTE Tesla postavila v Kalifornii obří 80MWh baterii
Souběžně byl spuštěn menší, 7,5MW projekt ve městě El Cajon. Co je důvodem obrovského boomu bateriových úložšť v Kalifornii? Obří únik zemního plynu/metanu v kaňonu Aliso z naleziště poblíž Los Angeles. To poté muselo být uzavřeno, čímž se uzavřel i přísun levného zemního plynu.
Nová 120MWh baterie se skládá z 24 kontejnerů s 20 000 bateriovými moduly. Baterie umožní využít výrazně větší množství elektřiny z obnovitelných zdrojů, která do nich může být uložena v okamžiku, kdy pro ni neexistuje poptávka.
Tak s kapacitou 120 MWh a výkonem 30Mw je tahle bateri
Tak s kapacitou 120 MWh a výkonem 30Mw je tahle bateri určitě pořádný macek. Jen pro porovnání, Dlouhé Stráně mají kapcitu cca 35x vyšší a výkon dvacetinásobný
Dlouhé Stráně se stavěly 18 let. Baterie se stavěla 3
Dlouhé Stráně se stavěly 18 let. Baterie se stavěla 3 měsíce, má oproti Dlouhým Stráním 100x vyšší objemovou hustotu uchování náboje (to jsem počítal jen vodu, bez všech potrubí, nádrží a technologií) a nemají omezení daná geografií, staví se tady tam, kde jsou potřeba, tak velké jak jsou potřeba.
A cena letí rychle dolů. Jen loni tyhle instalace zlevnily o 25%.
To Anonym.
Prevratne technologie se objevuji, jenom ty velke
To Anonym.
Prevratne technologie se objevuji, jenom ty velke firmy a stat o ne nestoji.
http://infinitysav.com/projects
http://innovatehno.eu/products/
Tie technológie vyzerajú zaujímavo. Videli ste niektoré z
Tie technológie vyzerajú zaujímavo. Videli ste niektoré z nich reálne v prevádzke, prípadne poznáte niekoho, kto to odskúšal? Hneď by som si kúpil taký „free energy“ generátor pokiaľ funguje.
Ďakujem
Myslím, že základní problém u těchto technologií je
Myslím, že základní problém u těchto technologií je právě to „odzkoušel“.
To se raději budou ty „vynálezci“ odvolávat na to, že vlády a corporace o to nemají zájem.
Ja bych to rekl jinak, zakladnim problemem vetsiny (nechci
Ja bych to rekl jinak, zakladnim problemem vetsiny (nechci rikat vsech, doprejme jim privilegium pochyb) techto „revolucnich technologii“ jsou fyzikalni zakony. Vlady a korporace jsou jen prihodna vymluva.
Sere mě, jak se pořád tvrdí jak ten vývoj vědy a
Sere mě, jak se pořád tvrdí jak ten vývoj vědy a techniky jde exponenciálním tempem a přitom se to všechno akorát takhle bastlí, žádná nová převratná technologie na obzoru … doufám že aspoň ty baterie do aut časem zlevní, aby se to mohlo víc rozšířit a zmizely ty sazomety
Nic si z toho nedělejte, věci jsou v pořádku jak mají
Nic si z toho nedělejte, věci jsou v pořádku jak mají být. Teprve teď se dostávají to mainstreamu technologie vynalezené před nějakými 40-50 lety (FV panely, větrné turbíny, Li-ion baterie, IGBT polovodiče, digitální řízení, …). Dnes se určitě pracuje na spoustě převratných technologií, ale ještě není jisté co to bude. Za pozornost určitě do budoucna stojí – deep learning, autonomní řízení, 3D tisk, perovskitové FV články, transistory na bázi uhlíku, spintronika, osmotická výroba elektřiny, termoelektrické články, …
A zároveň se významným způsobem zdokonalují technologie současné.
Elektroenergetika je obor velmi pomalý a konzervativní (staví elektrárny a sítě na základě predikce 50 let dopředu) a jsou v něm hodně malé marže, takže berou jen opravdu levné technologie. Třeba v případě baterií se čekalo až dostatečně slevní díky jejich použití v mobilech, tablech, noteboocích, apod.
V Kalifornii to jde rychleji, protože tam existuje zákon, podle kterého musí místní utility nainstalovat do roku 2020 více než 1 GW úložišť elektřiny. Jejich inženýři a ekonomové tak MUSELI dát hlavy dohromady, aby našli pro ně ekonomicky nejvýhodnější a technicky nejsmysluplnější řešení. Výsledkem jsou baterie v trafostanicích a místech s velkou spotřebou.
Zajímavým faktem je, že když si utility k bateriím opravdu „čuchly“, daly veřejně najevo, že ten povinný cíl překročí asi 1,5-2x, vyplatí se jim to.
Je to opravdu boom? Už hnedle po 3 instalacích. Jako laik
Je to opravdu boom? Už hnedle po 3 instalacích. Jako laik bych nerad podléhal falešnému dojmu.
Taky mi v článku chybi zásadní věc a sice kdo je vlastně dodavatelem těch baterií, aby si to lidi nepletli s provozovatelem/investorem.
“ AES Energy Storage, a Virginia-based company that has been building utility-grade batteries since 2008, built the system for SDG&E.“
Jsou základem 18650? Pokud ano tak by to pak vystačilo na výrobu cca 55 baterek pro model S.
„The 400,000 batteries, similar to those in electric vehicles, were installed in nearly 20,000 modules and placed in 24 containers“
Moduly po 20ti článcích.
Model S 100kWh x 55ks určitě nedá 120MWh.
Model S 100kWh x 55ks určitě nedá 120MWh.
To ne 🙂
To ne 🙂
Dobry den, dle loga je
Dobry den, dle loga je dodavatelem
http://aesenergystorage.com/deployments/
a jak vidite z odkazu instalaci nejsou jednotky ale spise desitky. V Evrope prikladne v Amsterdamu
http://aesenergystorage.com/2015/04/30/aes-expand-energy-storage-presence-netherlands/
V Cechach zastupovany Eatonem, ktery mimo jine uzce spolupracuje s Nissanem. Prikladem spoluprace je recyklace baterii do domacich ulozist
http://www.eaton.com/Eaton/OurCompany/NewsEvents/NewsReleases/PCT_2004519
Puvod baterii je tedy asi stejny jako u Nissanu a to u spolecnosti AESC
http://www.eco-aesc-lb.com/en/product/
Děkuji za upřesnění.
Jo to je joint venture Nissanu a NECu.
Děkuji za upřesnění.
Jo to je joint venture Nissanu a NECu.