Ve středu 18. září se zaměstnanci Jaderné elektrárny Dukovany pokusili překonat svůj loňský rekord v jízdě elektromobilem na jedno nabití. S elektromobilem Peugeot iOn ujeli letos 154 kilometrů. Rekord z roku 2012, který měl hodnotu 171 km, tak nebyl překonán.
foto: ČEZ
Za volantem elektromobilu Peugeot iOn se při akci vystřídalo 11 zaměstnanců elektrárny a jízdu zvládli za 4 hodiny, 22 minut. Cílem pokusu bylo ukázat, jak mohou řidiči maximálně využít kapacitu elektromobilu v běžném provozu.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
ČEZ představuje novou distribuční sazbu pro dobíjení elektromobilů
„Rozhodli jsme se navázat na loňský ročník a pokusili se překonat náš dosavadní rekord 171 km na jedno nabití. O řidiče jsme nouzi neměli, přihlásili se naši zaměstnanci, kteří se s jízdou v elektromobilu chtěli seznámit. V rámci překonávání rekordu ujel každý zájemce po silnicích okolo elektrárny v běžném provozu jeden okruh v délce 7,4 km. Většina z nich neměla s řízením elektromobilu žádné předchozí zkušenosti a tak ještě před pokusem absolvovala zkušební jízdu,“ popisuje detaily překonávání rekordu Petr Spilka, tiskový mluvčí elektrárny Dukovany.
Pokus byl odstartován v 8:13 ráno pod dozorem komisaře z Agentury Dobrý den. S plně nabitým elektromobilem ujeli zaměstnanci Jaderné elektrárny Dukovany celkem 154 kilometrů. Start byl u Informačního centra Jaderné elektrárny Dukovany, kde stojí dobíjecí stanice elektromobilů.
Odtud jeli řidiči směrem na Heřmanice, Rouchovany a kolem lipňanské kapličky zpět k elektrárně. Počasí překonání rekordu příliš nepřálo. Teplota se pohybovala kolem 9 stupňů Celsia a pršelo.
„Oficiálně uváděná maximální dojezdová vzdálenost elektromobilu Peugeot iOn je 150 km a běžná dojezdová vzdálenost je zhruba 130 km. V rámci pokusu se ale všichni snažili jet co nejekonomičtěji a plně otestovat schopnosti elektromobilu. Průměrná rychlost byla padesát kilometrů v hodině a při jízdě z kopce využívali řidiči rekuperaci. Přesto, že rekord nebyl překonán, považuji výsledek za kvalitní. Musíme také zohlednit dva faktory, které letos do snahy překonat rekord vstoupily – chladné počasí a fakt, že řidiči seděli za volantem elektromobilu poprvé,“ dodává k pokusu Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie Skupiny ČEZ.
Elektromobil Peugeon iOn jezdí v dukovanské jaderné elektrárně už dva roky, má najeto 50 tisíc km a je využíván především ke kratším služebním cestám, k výukovým účelům nebo se prezentuje na akcích v okolí elektrárny. Jaderná elektrárna Dukovany je také první elektrárnou, před kterou je nainstalována dobíjecí stanice pro elektromobily.
Svezl jsem se s ním jako
Svezl jsem se s ním jako spolujezdec a jediná připomínka – je strašně uzoučký. V porovnání se Smart ED, který jsem celý den odřídil po Praze z půjčovny Sixt, prostě stísněný pocit. Bohužel, Smart je jen pro 2 lidi, takže rodinně nepoužitelný. A čtyřmístný Peugeot Ion (stejně jako dvojče Citroen Zero) nekřesťansky drahý. Jinak už stál u nás v garáži. Najedu v průměru na pracovní den 60 km, a to jsem neodpočítal sporadické 100 km cesty, dále 1-2 krát do roka dovolenou okolo 800 km a občasné víSvezl jsem se s ním jako spolujezdec a jediná připomínka – je strašně uzoučký. V porovnání se Smart ED, který jsem celý den odřídil po Praze z půjčovny Sixt, prostě stísněný pocit. Bohužel, Smart je jen pro 2 lidi, takže rodinně nepoužitelný. A čtyřmístný Peugeot Ion (stejně jako dvojče Citroen Zero) nekřesťansky drahý. Jinak už stál u nás v garáži. Najedu v průměru na pracovní den 60 km, a to jsem neodpočítal sporadické 100 km cesty, dále 1-2 krát do roka dovolenou okolo 800 km a občasné víkendové návštěvy rodičů 20-50 km jedním směrem.kendové návštěvy rodičů 20-50 km jedním směrem.
Jde o rekord v dojezdu
Jde o rekord v dojezdu konkrétního tohoto vozidla? Zatím absolutní rekord drží Peugeot 106 z občanského sdružení elektromobily. Tam ukazují jak to jde a dělají opravdové rekordy.Doufejme, že stávající rekord překonají novým vozidlem, které je v držení člena pana Kubiše.
Pokud má Ion najeto za dva
Pokud má Ion najeto za dva roky 50tis km tak to je clkem hodně využívám a musí se taky počítat s nějakým poklesem kapacity aku, ne?
Já si spočítal, že
Já si spočítal, že průměrná rychlost vozidla byla 36km/hod.
Oni možná při výpočtu
Oni možná při výpočtu odečetli čas na deset výměn řidičů 🙂
Aha, takže průměr z
Aha, takže průměr z deseti průměrných rychlostí.
Pro zvýšení této „průměrné“ rychlosti doporučuji ještě nezapočítat 2 až 3 nejpomalejší jízdy řidičů.
Netuším jestli si jen
Netuším jestli si jen děláte legraci, nebo se jedná o drobné nepochopení, či jste typický diskusní prudič, ale pokusím se vysvětlit svou úvahu.
Nikoliv „průměr z deseti průměrných rychlostí“, ale reálná celková průměrná rychlost.
Hypotetický příklad: máme dva stejné automobily a přibližně stejně zkušené řidiče. Jeden bude naprosto zdráv a vesel, druhý bude chudák prostatik s nutností jít každých deset minut čůrat.
Pokud pojedou stejnou štreku, tak průměrná rychlost zdravého může něco vypovědět o kvalitách vozu, kdežto u druhého bude celková jízdní doba jistě notně delší a vypoví něco spíše o zdravotním stavu řidiče něž o kvalitách vozu.
Podobně je nutno u v článku zmíněném pokusu zohlednit (odečíst) předávací dobu mezi jednotlivými řidiči, aby výsledek řekl něco o kvalitách vozu a ne o žvanivosti jednotlivých řidičů při střídání (zdá se, že se zakecávali dost).
Jistě si rád a snadno vypočítáte celkovou i průměrnou předávací dobu za předpokladu, že v článku udaná průměrná rychlost byla opravdu padesát kilometrů v hodině.
(předpokládám že časové ztráty vzniklé zastavováním a rozjížděním při deseti přestupech lze v tomto případě zanedbat 🙂
Pokud berete v potaz pouze „154 kilometrů za 4 hodiny, 22 minut“, tak opravdu vyjde vámi dříve zmíněných asi 36 km/hod.
Děkuji Vám za obsáhlé
Děkuji Vám za obsáhlé vysvětlení.
Budu si muset nastudovat, jak je „reálná celková průměrná rychlost“ definována a jak se vlastně počítá. Buďto budu muset zpět do základní školy, nebo budu muset vrátit školné.
Až to vše nastuduji, tak se ozvu.