V Česku jezdí téměř 9000 aut na CNG

Za poslední rok přibylo v ČR opět již druhým rokem po sobě 2100 vozidel, což přestavuje 1 % ze všech nově registrovaných vozidel. Za posledních 10 let ale vzrostl počet vozidel na CNG v ČR více než 22x.

Volkswagen Caddy Ecofuel s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG)
foto: Hybrid.cz

V ČR jezdí nyní již 8817 vozidel na CNG, což je ale zatím pouhých 0,11 % ze všech registrovaných vozů. Z toho je 7,95 tisíce osobních vozidel a dodávek (0,14 % ze všech), 527 autobusů (2,64 % ze všech), 260 speciálních vozů jako vysokozdvižných vozíků, roleb a traktorů. Zbytek tvoří komunální a svozové vozy. 

• 1,02 % ze všech nových registrací v ČR v roce 2014 činila vozidla na CNG (2 107 vozidel)
• Za posledních 10 let vzrostl počet vozidel na CNG v ČR více než 22 krát
• Podíl registrovaných CNG vozidel v ČR je jen 0,11 % ze všech
• Podíl CNG osobních automobilů a dodávek je v ČR jen 0,14 % ze všech osobních a dodávek
• Podíl CNG autobusů v ČR je 2,64 % ze všech registrovaných
• Podíl CNG autobusů (102 autobusů) ze všech nových registrací autobusů v ČR v roce 2014 činil téměř 10 % (každoročně cca 10 %)
• V EU činí podíl CNG vozidel 0,42 % ze všech registrovaných vozidel

V ČR je registrováno celkem asi 6,7 milionu vozidel, na stlačený zemní plyn (CNG) podle ČPS jezdí v ČR už více než 8,8 tisíce, což je pouhých 0,11 % ze všech registrovaných vozů. Za posledních 10 let vzrostl počet vozidel na CNG v ČR ale více než 22x.

„Přestože podíl CNG vozidel je stále mizivý, jejich loňský prodej předčil naše očekávání, vozů na CNG již jezdí téměř 9 tisíc,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS). Jen ŠKODA-AUTO odhadovala prodej Octavií G-TEC v loňském roce 920 vozů a na rok 2015 naplánovali prodej 1800 vozů s pohonem na CNG.

Podle údajů Svazu dovozců automobilů (SDA) bylo v ČR zaregistrováno v roce 2014 celkem 192 314 nových osobních automobilů a 13 165 lehkých užitkových vozidel, tedy 205 479 vozidel těchto kategorií. V těchto dvou kategoriích přibylo v roce 2014 celkem v ČR podle ČPS celkem 1 888 CNG vozidel, tedy zatím pouhé jedno %o z nových registrací (0,91%).

Poslední evidovaný údaj (k 30.6.2014) zaznamenává v ČR celkem registrovaných 4 859 545 osobních automobilů (73% ze všech vozidel v ČR, podle ACEA je v ČR 448 osobních vozů na tisíc obyvatel) a 695 889 lehkých užitkových vozidel.

Vozidel na CNG v těchto dvou kategoriích je (k 31.12.2014) celkem 7 950. To představuje celkem jen 0,14 %ní podíl. Z počtu 19 910 (údaj k 30.6.2014) autobusů provozovaných v ČR jich nyní jezdí na zemní plyn v ČR 527, tedy 2,64 %.

Za rok 2014 bylo podle SDA celkem nově registrovaných 1061 autobusů, z čehož na CNG bylo podle ČPS nejméně 104 autobusů a to představuje 9,8 % ze všech nově registrovaných.

Vozový park na palivo CNG nabízený v ČR je dostatečný a zahrnuje přes 65 modelů včetně šesti značek autobusů. Stejně jako v roce 2014, byl letos Opel Zafira Tourer 1.6 CNG ecoFlex oceněn opět jako nejekologičtější automobil v segmentu užitkových vozů (cenu uděluje nezávislý environmentální institut Ökotrend a magazín Auto Test). Na CNG v ČR přechází rekordní počet firem.

„Od loňského roku si firmy mohou pořídit i Škodu Octavii na CNG, která je jako firemní vozidlo velmi oblíbená a tak dochází k rapidnímu nárůstu firemních flotil na CNG. Tato vozidla nakupují ve velkém mimo jiné i plynárenské společnosti a totéž očekáváme i od automobilových flotil státní správy, které jsou nákupem 25 % čistých vozidel dokonce povinovány na základě usnesení vlády. Navíc města Ostrava, Brno, Ústí, Chomutov, Havířov, Opava, Frýdek-Místek a už i 30 dalších se rozhodla jít cestou ekologické veřejné dopravy, a tak rychle přibývají i CNG autobusy, kterých se každoročně již registruje v ČR téměř 10 % ze všech nových. Do roka by mělo jezdit u nás více než 800 těchto bezprašných autobusů,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu (ČPS).

jezdí dnes asi 285 milionů vozidel (v průměru na každé 2 obyvatele jedno resp. 487 vozů na tisíc obyvatel), z čehož těch na CNG činí v EU 0,42 % (poslední údaj 1 149 114 CNG vozidel v EU). V roce 2014 se v EU registrovalo 12,5 milionu nových vozidel.

tisková zpráva

20 Comments on “V Česku jezdí téměř 9000 aut na CNG”

      1. Po prestavbe na LPG se musi
        Po prestavbe na LPG se musi auto znovu zaregistrovat, takze na Registraci vozidel maji urcite velmi presna cisla. Na parkovistich se toho moc nepozna. Otvory na cerpani LPG byvaji velmi nenapadne ( alespon u mne ) a „povinnou“ samolepku LPG u otvoru na cerpani kvuli parkovani v garazich vetsina aut nema (neb zakaz ), alespon tedy ja ne. Zakazy park.v nich povazuji za diskriminaci. Stejne jako fakt, ze clanky o alternativnich pohonech se v CR krome el.aut tykaji vyhradne CNG. O LPG nebyva ani zminka..

        1. Je zajímavé, že v
          Je zajímavé, že v případě alternativních pohonných medií zemního plynu, CNG se nějak vytratila možnost využití BioCNG, tak jak se to prezentuje na zahraničních netstránkách Guglu. Mluví se stále o solárních nabíječkách ale, že existuje i možnost domácí výroby CNG se přehlíží.

          1. Tak ano, v Německu nebo
            Tak ano, v Německu nebo Švédsku se běžně přimíchává biomethan do CNG a ve Švédsku pokud vím tvoří docela podstatné procento. Ale u nás se využívá bioplyn pro dopravu snad jen v zemědělských podnicích, jinak vůbec.
            A upřímně, kdo si u nás vyrábí bioplyn podomácku?

            1. To je bohužel škoda.
              To je bohužel škoda. Myslím si, že je tady prostor na domácí využití biologického odpadu přeměnou na bioplyn a jeho spotřebě. Je tu velký potenciál, ale neví vůle, ale také není nabídka. Pokud je tak pouze v zahraničí, ale nesleduji to.
              Samozřejmě nemyslím mokrou bioplynku, ale suchou. Pokud vím tak u nás se zatím dělají jen ve velkém a je jich pár oproti mokrým.
              Pokud nevíte rozdíly mezi tzv. suchou a mokrou bioplynkou strejda google napoví. 🙂

    1. Zdravím,
      Vozidel na LPG je

      Zdravím,
      Vozidel na LPG je v cr registrováno přes 250 000. A mimochodem, novych továrních vozidel na LPG se prodalo loni plus minus stejně jako opěvovaneho cng.

      Mediální masaze kolem cng uz mi připadají zoufale. Zvlášť nanesené tvrzení o 50% úspoře. Věřím 20 nebo 30 %. Ale to s LPG dělám taky a mám stanici na každém rohu.

      Mimochodem, moc se nemluví o tom, ze to ze tu máme 9 000 cng aut nás všechny stalo vice nez 200 milionu na daňových ulevach? Vynásobte si hrdě prezentované prodeje cng odpuštěnou dani…

      Nemám nic proti podpoře alternativním palivům ale když uz tak férově (elektromobilita, cng, LPG, vodík). Navíc cng (ani LPG) nelze povazovat za dostatečně alternativní a čisté palivo. Ta podpora nestojí rozhodne za ty malé ekologické úspory.

      Mějte se.
      T.

      1. Souhlasím. CNG je o pár
        Souhlasím. CNG je o pár halířů levnější než LPG. Komfort nesrovnatelný. Dojezd, rychlost tankování, hmotnost a zabrání prostoru auta, síť pump a také bezpečnost. Co se týče alternativnosti a nezávislosti, nevím, zda je lepší ropa od Arabů, nebo plyn od Rusů. Jako obyčejný uživatel volím jednoznačně LPG.

        1. Komfort je opravdu
          Komfort je opravdu nesrobnatelný jenže pro CNG a bezpečnost taky. Kdy v testech vyhrává i nad benzínem. Dokonce amíci to používají v v hasičských autech neboť si mohou dovolit přijet blíže k požáru – jedná se o plně uzavřený systém. Co se týká stanic je to trochu nevýhoda. Nicméně je to otázka času stejně jako kdysi byla u LPG.

      2. Zdravím,
        to by jset mohl

        Zdravím,
        to by jset mohl taky započíst kolik stojí ti co jezdí na LPG a ne na benzín. Neboť daň na tento pohon je taky poněkud jinde než na běžná paliva.
        Navíc u CNG existuje plán navyšování daně. Kdy není je nižší než u LPG, v letech 2018-2019 vychází cca nastejno a od 2020 vychází vyšší. (Vycházím z toho že tyto daně se u nynějších paliv moc nemění) Rozhodně tato daň není již 0. A co je sviňárna nejvyššího kalibru, že se uvažuje o jejím navýšení i oproti plánu.

        Jezdil jsem na LPG těžko jsem přecházel na CNG, ale jisté je že se k LPG nevrátím.

        Co se týče mediální masáže máte pravdu. Auta na tento pohon šla rázem cenama nesmyslně nahoru.

  1. Jezdím v práci v Octavii
    Jezdím v práci v Octavii G-TEC, minulý týden jsem ji přebíral a musím uznat, že se jim povedla, bomby (jsou dvě) na plyn jsou místo rezervy (nezabírá místo v už tak velkém vnitřním prostoru) a vejde se do nich něco kolem 15 kg plynu což stačí cca na 400 km.(benzínová nádrž je na 50litrů) Startuje to na CNG do -10, pod tuto hranici startujete na benzín a po zahřátí se přepne na plyn. Ručička nádrže(bomby)plynu je na přístrojové desce vedle benzínu, takže je vše přehledné. Ne jako ve fabii s dodatečně nainstalovaným CNG kde ukazatel byl před řadící pákou a rozsah naplnění ukazovali 4 diody.
    Dokonce v Octavii ukazuje kvalitu plynu v %, ale zatím jsem nikde nečetl jakým způsobem. Samozřejmostí je vypočítávání dojezdu na plyn, benzín a společně.
    Pro rodinné typy co ještě nevěří elektromobilům je to velice vhodné auto. Oproti klasickým tak nesmrdí a provoz je levnější. Omezující je zatím počet tankovacích míst CNG.

      1. Nevím nic o ochraně
        Nevím nic o ochraně vstřikovačů, bohužel. Pán co mi to auto předával, říkal, že to jezdí pouze na CNG kromě startování pod -10stupňů, což můžu potvrdit, benzín neubývá. A ano je to TSI. Nejsem odborník, ale myslím, že to mají vymyšlené, protože při výrobě počítali s tím, že to bude papat CNG oproti přestavbám.

      2. Vycházím z informací na
        Vycházím z informací na internetu které jsem sehnal než jsem se stal majitelem:
        Motor je kompletně přepracován.
        Má jiné turbo (menší), jiný katalyzátor (odolává vodním parám), jinou vačkovou hřídel, má upraveny pístní kroužky a spalovací prostor, vstřikovače jsou ve zvláštních držácích odvádějících teplo do hlavy motoru. ventily mají dvojí stírátka atd. atd.
        Z praxe (VW Touran 1.4TSi CNG 150Hp):
        Nevstřikuje se tam benzín: – za posledních 10tis km jsem tankoval jednou za 200Kč a mám nyní 3/4 nádrže (nádrž 11Litrů)
        Provoz na benzín je pouze pokud:
        a)prázdná plynová nádrž
        b)po naplnění nádrží plynu dochází k vyhodnocení kvality plynu (cca 1-2km) kdy se jede na benzín.
        c)teplota motoru pod určitou mez (snad 5C v mém případě co jsem vysledoval) dojde, ale pouze ke startu na benzín a přepnutí na plyn. Neprobíhá žádné zahřívání jako je tomu u LPG
        d)pokud již nemáte téměř žádný plyn (dojezd cca posledních 30km)a prudce akcelerujete přejde na benzín a pak zase zpět.

        Co se týče rozdílu jestli jede na benzín či plyn nejde to poznat.

        Spotřeba dle toho co si opisuji km a načerpány kg je 5,15Kg/100km tedy 1,29Kč/km což u auta vážícího 1700Kg je luxusní. Navíc sem tam v tom tahám přívěz.

Napsat komentář