Teplárny Brno dokončily a zprovoznily tři ze čtyř plánovaných veřejně přístupných rychlodobíjecích stanic pro elektromobily. Jejich majitelé si tak mohou nyní dobít svá vozidla na třech místech v Brně.
foto: Teplárny Brno
Dvě z nových stanic vznikly přímo při velkých zdrojích Tepláren Brno Červený mlýn a Špitálka, třetí funguje v Galerii Vaňkovka. Mezi benefity elektromobility patří především snížení emisí CO2, respektive skleníkových plynů, i dalších lokálních škodlivin spojených s dopravou.
„Na jejím dalším rozvoji v Brně nám tak hodně záleží. I proto jsme vybudování sítě dobíjecích stanic, od níž si slibujeme větší rozšíření také individuální elektromobility, svěřili městské firmě, Teplárnám Brno. Elektřina je vedle tepla jejich druhým stěžejním produktem,“ přivítala zahájení provozu dobíjecích stanic brněnská primátorka Markéta Vaňková.
Svým výkonem 50 až 150 kW se nové veřejné stanice řadí k nejrychlejším svého druhu v Brně. Dobít běžnou baterii zhruba na 80 procent tu zvládnou řidiči v rozmezí půl až maximálně jedné hodiny.
„Spuštění elektrodobíječek na našich provozech je naplněním první fáze z dlouhodobější koncepce rozvoje elektromobility. Ta dále počítá s budováním klasických dobíjecích stanic na několika dalších místech po Brně,“ upřesnil generální ředitel Tepláren Brno Petr Fajmon a dodal:
„Jako výrobce elektřiny se snažíme nabídnout zákazníkům nejlepší ceny za dobíjení v moravské metropoli.“ Výhodná cena energie je dána provázaností stanic s teplárenskými zdroji. Koncovou cenu tak nenavyšuje například poplatek za distribuci elektřiny či za pronájem, neboť stanice jsou umístěny v prostorách městské firmy.
„Všechny naše vybrané provozy mají dostatečnou výkonovou kapacitu a stanice mohou být napojeny přímo na teplárenský výrobní zdroj. Současně areály Červeného mlýna i Špitálky disponují vhodnou plochou jak pro umístění stanice, tak pro parkování řidičů s elektromobily,“ upřesnil manažer projektu Jiří Šamánek z Tepláren Brno.
Snadné připojení do distribuční sítě a hustota dopravy jsou zase výhody umístění v Galerii Vaňkovka. I zde bude cena za dobíjení elektromobilů stejná, tedy 6 Kč/kWh.
S přípravou projektu začaly Teplárny Brno před necelým rokem. Původně měly být dobíjecí stanice uvedeny do provozu na sklonku loňského roku, vzhledem k náročnému výběrovému řízení však došlo k mírnému časovému posunu.
„Následně jsme si pak kvůli epidemiologické situaci nemohli být vůbec jisti, nakolik italský výrobce, který avizoval možné zpoždění, dokáže dodržet stanovený termín. Díky neustálému jednání se však podařilo zajistit výrobu i dopravu a stanice byly do Brna dopraveny jen s minimálním zdržením,“ upřesnil Jiří Šamánek.
Náklady na vybudování jedné stanice činí zhruba dva miliony korun. Ještě v letošním roce by úvodní trio měla doplnit čtvrtá stanice, která bude vybudována při dalším z velkých zdrojů Tepláren Brno na Starém Brně.
Zprovoznění rychlodobíjecích stanic je naplněním úvodní části dlouhodobé Koncepce elektromobily ve městě Brně. Její další etapy počítají například s vybudováním sítě běžných dobíjecích stanic, které by měly vzniknout například u parkovacích míst poblíž některých lokálních zdrojů Tepláren Brno, a to i v okrajových částech metropole.
Ta stanice umí jen 75 kW. Má maximální proud 250A, takže
Ta stanice umí jen 75 kW. Má maximální proud 250A, takže je to jen 75 kW nabíječka (a nedá celých 250A na jeden výstup, ale maximálně 200A). Pro auta s 800V baterií bude ten nabíjecí výkon vyšší, ale realita současných aut je prostě výkon 75 kW.
V sobotu som tam bol, KONA išla krásne 75kW výkonom a to
V sobotu som tam bol, KONA išla krásne 75kW výkonom a to bol na Chademo zapojený nabíjajúci Leaf. Mohlo by byť konečne takýchto nabíjačiek viac, čo umožňujú dve DC nabíjania naraz a nie, že človek príde k nabíjačke, kde si Leaf pri 90% ťahá cez Chademo 6kW ale 50kW nabíjačka napíše nedostatok výkonu pre CCS.
Jo, takovy nabijecky jsou k smichu.
Jo, takovy nabijecky jsou k smichu.
Taky jsem to nikdy nepochopil, nabíječka za šílený
Taky jsem to nikdy nepochopil, nabíječka za šílený peníze a neumí udělat výstupní výkon tak, aby jej rozložil mezi dva výstupy, tedy klidně 40 kW + 6 kW apod.
.
.
Mnohem více bych ocenil, kdyby místo 4x150kW nabíječek
Mnohem více bych ocenil, kdyby místo 4x150kW nabíječek začali stavět stovky 10-20kW nabíječek v obchoďácích a na veřejných parkovištích.
To je výborný, že začalo město stavět nabíječky, teď
To je výborný, že začalo město stavět nabíječky, teď ještě víc a klidně i střídavé k městským objektům, jako jsou divadla, školy, sportoviště, bazény,… Možností je spousta, musí být akorát vůle a trochu to promyslet.
Jinak hezká recenze na elektrický Opel Corsa na iDnes, bohužel tento model e-Corsa bude u nás v republice k dispozici až ve druhé polovině roku, jak mi bylo sděleno dovozcem:
„V současné chvíli tyto vozy nejsou u našich prodejců k dispozici, nicméně očekáváme, že již v nejbližší době budou. Někdy začátkem druhé poloviny letošního roku by již mohly být u našich prodejců k vidění a testování.“
Off topic:
Tohle je dulezite a to AUDI
Off topic:
Tohle je dulezite a to AUDI umi.
https://www.greencarreports.com/news/1128380_audi-e-tron-fast-charging-why-predictability-was-a-priority-over-peak-power
Audi vie ešte jedno. Najrýchlejšie tú načerpanú energiu
Audi vie ešte jedno. Najrýchlejšie tú načerpanú energiu minúť.
To vím. Ale právě díky tomu nabíjení se vyrovná TM3.
To vím. Ale právě díky tomu nabíjení se vyrovná TM3.
Treba ale rozlišovať nabíjanie v km/hod a kWh/hod.
A v tom
Treba ale rozlišovať nabíjanie v km/hod a kWh/hod.
A v tom prvom najdôležitejšom údaje vedie TM3
pro kazdeho je snad dulezite neco jine 😉
pro kazdeho je snad dulezite neco jine 😉
km/hod je důležité pro majetele auta a kWh/hod pro
km/hod je důležité pro majetele auta a kWh/hod pro elektrárnu 🙂
No ale ne o moc. Nyland to testoval
No ale ne o moc. Nyland to testoval