V Amsterdamu jezdí nové elektrické trajekty

Zastaralé dieselové trajekty z 30. let minulého století nahradí zbrusu nové, plně elektrické. foto: ABB
Zastaralé dieselové trajekty z 30. let minulého století nahradí zbrusu nové, plně elektrické. foto: ABB

Pěti nových elektrických trajektů bude zajišťovat nepřetržitou dopravu přes holandský lodní kanál North Sea canal. Vyřazení dieselových trajektů z 30. let minulého století je pro amsterdamského provozovatele veřejné dopravy zásadním krokem k dosažení udržitelných služeb bez emisí.

Nové trajekty objednal městský dopravní podnik Gemeentelijk vervoerbedrijf (GVB) v rámci své snahy o přeměnu ve společnost s bezemisním provozem. GVB chce novými elektrickými trajekty postupně nahradit celou stávající flotilu lodí s naftovými motory, která pochází z 30. let 20. století. Stabilní napájení rychlonabíjecích stanic, které slouží pěti novým elektrickým trajektům na linkách s nepřetržitou dopravou přes holandský lodní kanál North Sea Canal v Amsterdamu, zajišťuje technologie ABB.

Společnost nasadí elektrické trajekty na třech frekventovaných trasách kanálu, na nichž se ročně přepraví více než 350 000 lidí. Zakázku na výstavbu plně automatizovaných nabíjecích stanic získala společnost BAM Infra Rail bv, která je součástí skupiny BAM Group, významné stavební, realitní a inženýrské společnosti.

(c) Luuk Kramer fotografie

Aby bylo zajištěno bezpečné a efektivní nabíjení a optimalizována životnost baterií, nesmí být stejnosměrný proud (DC) o napětí 750 V, který nabíjecí stanice dodávají, ovlivňován výkyvy v elektrické síti. Společnost BAM proto oslovila společnost ABB s žádostí o dodávku technologií umožňujících převod střídavého napětí na stabilní stejnosměrné.

Společnost ABB dodala tři moduly ACS880, u nichž je převod výkonu založen na technologii bipolárních tranzistorů s integrovaným hradlem (IGBT). Tato technologie reaguje na události v síti a kompenzuje poklesy napětí, a zajišťuje tak velmi stabilní stejnosměrný výstup s minimálním zkreslením sítě.

Pro trajekty je využit design typu „plug-in hybrid“, nicméně v běžném provozu budou trajekty využívat 100% elektrickou energii z baterií o kapacitě 680 kWh. Generátor bude zapnut pouze v případě, že vítr přesáhne sílu 8 stupňů Beaufourtovy stupnice.

„Řešení rychlého nabíjení dodané společnostmi BAM a ABB je plně automatizované a lze jej snadno začlenit do jízdního řádu trajektu. Elektrický provoz znamená, že nevznikají žádné emise pevných částic ani oxidu uhličitého. Poté, co bude uvedeno do provozu všech pět elektrických trajektů, a staré dieselové lodě budou vyřazeny, ušetříme 800 000 litrů nafty ročně, čímž eliminujeme více než 2 400 tun emisí uhlíku,“ uvedl Alain Asin, projektový manažer společnosti GVB.

„Společnost ABB má rozsáhlé zkušenosti se stabilními a spolehlivými dodávkami energie z pobřeží na lodě, a to pro širokou škálu plavidel,“ řekl Marcel Zevenbergen ze společnosti ABB System Drives. „Klíčovým faktorem úspěchu je, že naše napájecí moduly podrobujeme rozsáhlému internímu i externímu testování, abychom zajistili spolehlivý provoz po celou dobu životnosti.“

Nové trajekty GVB mohou přepravovat až 400 cestujících, 20 osobních vozů nebo 4 nákladní automobily. První trajekt z flotily byl uveden do provozu v srpnu 2021 a cestující se vyjádřili, že jejich cesty jsou nyní mnohem pohodlnější, tišší a čistší než dříve. Trajekty budou v provozu nepřetržitě, ve dne i v noci, přičemž po každé dvacetiminutové okružní jízdě budou mít pouze tři minuty na dobití baterií. Proto je rychlé nabíjení rozhodujícím faktorem pro zachování spolehlivého provozu.

zdroj: tisková zpráva

5 komentářů u “V Amsterdamu jezdí nové elektrické trajekty”

  1. OT… Nedávno se tady řešila veřejná podpora elektromobility… Nejnovější průzkum: Španělsko- 78% chce koupit elektrifikovaný vůz, z toho 44% hybrid (bohužel nerozlišují), 34% elektromobil a jsou tak v čele EU… Ale klidně ať si místní spaliny věří anketě na iDnes 😘

Napsat komentář