Konec ježdění k nabíjecí stanici, nabíječka si najde vás. Češi představí mobilní vodíkovou nabíječku H2BOT řízenou na dálku.
Již v roce 2020 představila česká vývojová společnost DEVINN zařízení H2BASE. Mobilní generátor energie, který z plynného vodíku vyrábí elektrickou a tepelnou energii bez jakýchkoliv emisí CO2. O rok později jím dokázala napájet stage na hudebním festivalu Rock for People a také poskytnout energii škole a dvěma domům na tornádem zasažené Moravě.
Nyní firma z Jablonce nad Nisou přichází s další novinkou – pojízdnou dálkově řízenou nabíjecí stanicí elektromobilů využívající vodík. Zařízení nazvané H2BOT zástupci společnosti DEVINN představí 19. října 2022 na veletrhu Hydrogen Technology Expo v Brémách. Vidět bude také o týden později na European Hydrogen Week v Bruselu.
H2BOT společnosti DEVINN je dálkově řízené vozítko, které svými rozměry zabírá třetinu parkovacího místa a obsahuje integrovanou rychlonabíječku. Elektrickou energii pro nabíjení H2BOT vyrábí přímo na místě pomocí vodíkového palivového článku. V něm se slučuje vodík z tlakového zásobníku s kyslíkem, který zařízení získává nasáváním okolního vzduchu. Tímto vzniká elektrická a tepelná energie. Jedinou emisí celého procesu je vodní pára a voda.
Ve vizi DEVINNu by tak nemuseli řidiči elektromobilů jezdit k nabíječce. Ta by naopak přijela za nimi. Nabíjení si uživatel objedná pomocí mobilní aplikace. Ta vyšle pokyn operátorovi, který na dálku naviguje vozítko na místo dobíjení. Díky instalovaným kamerám má stále 360° přehled o situaci kolem vozidla, bezpečnost provozu pak zajišťují vícenásobné bezpečnostní systémy.
H2BOT následně automaticky pomocí robotického ramene otevře nabíjecí zásuvku a připojí zařízení k elektromobilu. Operátor se v tu chvíli muže nacházet klidně na druhém konci světa, na místě funguje zařízení bez další obsluhy.
V případě H2BOTu se jedná o tzv. DC/DC nabíječku, tedy rychlé nabíjení stejnosměrným proudem. Nabití 60kWh elektromobilu Škoda Enyaq zvládne H2BOT za 45 min, na jeden zásobník vodíku nabije 5–7 aut.
„Jako ideální místo využití našeho zařízení vidíme v tuto chvíli parkoviště u obchodních center a plochy na okraji velkých měst, kde není možné všechna parkovací místa osadit nabíječkou,“ říká CEO společnosti DEVINN Luboš Hajský. H2BOTY by navíc díky nízké hlučnosti mohly bez problémů křižovat parkoviště také v noci.
Nutno podotknout, že aby byl systém skutečně ekologický musí být ekologického původu také vodík, který H2BOT spotřebovává. „Vodík je vhodný pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů a sehraje do budoucna v energetickém mixu významnou roli,“ doplňuje Luboš Hajský.
zdroj: tisková zpráva
Tohle není jen o nabíjení elektromobilů. Televize, koncerty, určité druhy oprav elektrických zařízení a vedení. Tam všude jsou potřeba výkonné elektrocentály. Vypadá to, že se blíží konec oněch řvoucích kontejnerů, které potřebovaly speciální odhlučnění a stejně musely stát 100 metrů od odběrného místa, aby ten řev nerušil. O spalinách nemluvě.
To víš že jo…
Chystám se na upgrade záložního zdroje, protože mi počty spotřebičů utěšeně rostou. Mezi horkými kandidáty jsem měl na testování 8kW USR dieslový invertorový generátor.
Je to naprosto tichý zdroj.
Pro hluchýho. 🙂
Tak tichý jsem myslel relativně, v mé instalaci a v kontextu jiných generátorů. Já mám stávající generátory v odhlučněném místě, ale při provozu jsou venku v místě instalace trochu slyšet. Tenhle stroj a obecně „tiché“ invertorové diesly nebo benzíny by tam nebyly slyšet vůbec, to jsem si jistý.
kdyby někoho zajímalo, tady je ta credit Suisse
https://www.pv-magazine.com/2022/10/17/prospects-for-us-solar-electricity-at-0-kwh/
jasně že je třeba to brát s rezervou ostatně jako všechno na tomto webu, ale ten fundament tam podle mě je
Firma Devinn má koukám hodně bujnou fantazii, nebo její CEO užívá nějaké léky s vedlejšími účinky?:)
Firma by se mohla jmenovat Dewin. Opak slova win. Omen is Nomen😛
Mohli doplnit ještě info o ekonomice takového systému. Kolik zhruba vychází výsledná kWh při použití zeleného vodíku ?
ekonomika bude mizerná, ještě horší jsou ale energetické ztráty, které pro vodíkomobil dosahuje prý až 90%… Děkuji, ale radši ne…
Nedávno jsem se o to zajímal a při současné ceně šedého vodíku mně vyšlo 16 Kč / kWh (bez využití odpadního tepla).
Hezke, jenze pocitat se soucasnymi vysokymi cenami je stejne moudre, jako pocitat s nizkymi covidovymi cenami roku 2020. To je proste nesmysl. Zajimavejsi by byl zpusob vypoctu.
Pro Pituru: Nehodlám se tady s nikým handrkovat, unavuje mě to. Berte nebo nechte být. Anebo si to spočítejte sám. Jsou to kupecké počty.
Pro ostatní:
Je zajímavé, že těch cca 16 Kč / kWh vychází stejně jako u elektrocentrály. Její pořizovací cena je však o 2 řády nižší než u sestavy „vodíkové tlakové nádoby + palivový článek“.
tak diskuze je vždycky tak trochu o handrkování 🙂 pokud chci investovat do vodíkových technologií tak je úplně jedno kolik dnes stojí vodík, důležité je, jaký bude cenový vývoj vodíku v následujících 20 letech a dále. a o tom je ten článek. nikdo určitě nečeká že bude prodávat takovéto nabíječky dnes a v masovém měřítku. jde o zvládnutí technologií, jejich prezentaci, legislativní zakotvení a tak dále. credit Suisse tento týden zveřejnili studii, kdy očekávají tuším v roce 2025 pokles solární elektřiny v USA na neuvěřitelnou cenu jeden americký cent za kilowatthodinu. kdyby to tak bylo, tak bude zelený vodík velmi levně i při mizerné účinnosti a ten kdo bude mít zvládnutou vodíkovou technologii bude králem.
A podpora vodíkového průšvihu k tobě taky hezky sedí — jak prdel na hrnec 😘
Ok, jenže Boulder se ptal na aktuální stav. A aktuálně ta ekonomika vodíku příliš nevychází…
V budoucnu je možné všechno. Až bude někdy v budoucnu zelený vodík za kWh levnější než fosilní paliva, pak se ekonomicky vyplatí i prosté a energeticky ztrátové spalování vodíku (v plynovém kotli domácnosti, v turbíně letadla nebo ve spalovacím motoru auta). A zálohování OZE se vodíkem v budoucnu také vyreší. O jiném palivu pro tento účel ani neuvažuju, protože syntetické uhlovodíky musí vyjít zákonitě dráž než samotný vodík.
Používání vodíku je lákavé jeho vysokou měrnou energií (33 kWh/kg). Po technické stránce lze toho využít v dopravních prostředcích a k sezónní akumulaci elektrické energie. Ve finále ale bude rozhodovat cena a dostupnost vodíku versus cena a dostupnost fosilních paliv.
Jo ale šedému vodíku se chtějí vyhnout. Zelený bude asi ještě citelně dražší
Zatím ano. Do budoucna se dá důvodně očekávat pokles cen zeleného vodíku.
Daleko horší je to však s pořizovacími náklady na sestavu tlakových nádob na vodík v kombinaci s palivovým článkem… 🙁
Huš čerte! Běžte s tou vodíkovou bombou do hajzlu!
😀 😀 😀 😀 😀
https://youtu.be/mlvIY3pDfMs?t=5171