Ultimate Aero EV – nejrychlejší elektromobil světa?

Shelby Super Cars je mladá americká automobilka. Vznikla v roce 1999 a jejím cílem bylo přivést na svět nejrychlejší automobil v běžné výrobě. Což se nakonec povedlo, když se zrodil sporťák SSC Aero, který s výkonem 1183 koní hravě překonal dosud nejrychlejší s výkonem 987 koní. Nyní Shelby Super Cars odhaluje oponu nad svým nejnovějším projektem, který konečně bude šetrný k a brnkne na v současné době neopominutelnou notu. Ultimate Aero EV bude vycházet z původního modelu , namísto přeplňovaného V8 motoru však bude vybaven o výkonu 500 koní. SSC údajně také zkoumá možnost vybavení auta dvěma těmito motory. První má vyjet už v únoru 2009. „Pohonný systém bude doplněn revolučním zdrojem energie, který umožní velmi dlouhé nabíjecí intervaly, třeba i několik let,“ píše se v tiskové zprávě SSC. O co přesně půjde, to zatím můžeme jen spekulovat, redaktoři magazínu Inhabitat vtipně poznamenávají, že to zní skoro jako kdyby měl na projektu pracovat samotný neboli Tony Stark. A se teď nejspíš krčí v koutku…

elektromobil Shelby Super Cars Aero EV

elektromobil Shelby Super Cars Aero EV
elektromobil Shelby Super Cars Aero EV

19 Comments on “Ultimate Aero EV – nejrychlejší elektromobil světa?”

    1. Můžete být konkrétní?
      Můžete být konkrétní? Nějaký odkaz na dokument z patentového úřadu?
      Nějak si nedokážu představit, že když vyrobím NiMH baterii (kterou vyrábí dneska kdekdo), tak porušuji patent Chevronu.
      Spíše mi to přijde jako zpráva agentury JPP (Jedna Paní Povídala).

  1. Pavel F.:
    Opravdu

    Pavel F.:
    Opravdu přeceňujete problém s topením. Nezávislé benzinové topení vezme v řádu méně paliva, než když na benzín jezdím. Dále z v bateriích je také podstatně více energie, než v dnešních autech.

    Další řešení je ráno si auto předehřát, když je napíchlé do zásuvky. A takových to možností je víc. A vzít si teplé věci do auta mi nevadí. Naopak, vozím je už teď, protože když někde uvíznu, vybourám se v zimě, jsem rád, že jej mám!

    Neházejte technologii elektromotorů do „žita“, když ještě nedostal ani šanci…

    Elektřina má výrazně více možností(transport, výroba, ovladatelnost) než tuhá paliva!

    1. Já problém s topením
      Já problém s topením nepřeceňuji, někde tu tvrdím, že bufík (ať už benzínový nebo naftový) bude standardní součástí elektroaut, kdežto ostatní tvrdí že ne. 🙂

      Co se týče teplých věcí, vy si je berete jen pro případ nouze, ale zkuste teď denně jezdit s vypnutým topením, to je jiná kávička.

      Jinak technologii elektromotorů do žita neházím, když mám Priuse a jen co vyjde další generace, tak další auto bude zase Prius. 🙂 Jen ale denním používáním hybridu vidím věci ohledně hybridu a elektřiny trochu dále, než když jsem o tom jen četl nebo viděl na ulici…

      Co se týče možností oproti ostatním palivům (nejen tuhým), tak elektřina má velké nevýhody, které se musí nejdříve vyřešit. Třeba že si ji nemůžete vyrobit dopředu nebo ji blbě uskladníte nebo si ji tankerem nepřevezete do strategické oblasti, atd.

    1. Přestaňte strašit ropnou
      Přestaňte strašit ropnou lobby, to je pohádka do filmů, ne do reality. Ropáci ví, že ropa je zatím nepřekonatelná v uložení a okamžité dostupnosti energie. I kdyby se ropa přestala používat pro spalování v motorech, tak je plno jiných oborů, které využijí potenciál ropy.
      Nebo snad ropná lobby vyhodí do povětří vývojový tým Toyoty, který vymýšlí Prius? Brání někdo BMW vymýšlet využití vodíku pro pohon? Zabrání ropná lobby vývoji nových akumulátorů pro ukládání energie?
      Obrovská (a zatím nepřekonatelná) výhoda ropy je v manipulaci, skladovatelnosti, atd. oproti jiným zdrojům energie. Co je jednodušší než převézt jeden tanker ropy na druhý konec světa, případně uložení do podzemních nádrží a skladovat ji? Jak skladujete například elektřinu?
      Problémy ostatních technologií je především cena skladování a okamžité dostupnosti, ne nějaká ropná lobby.

      1. Já bych připojil ještě
        Já bych připojil ještě lobby výrobců automobilů a moc bych jejich moc nezpochybňoval, historicky. Nikdo nemůže zpochybňovat výhody produktů z ropy pokud jsou za přijatelné ceny, ve hře je také životní prostředí. Nyní se situace mění, cena ropy prudce stoupá a stoupat bude v závislosti na její neradostné budoucnosti. Je čas na změnu. Budoucnost vidím jednoznačně v čistém elektromobilu, cesta bude ovšem ještě dlouhá, ale věřím, že když se do vývoje bude energicky investovat, výsledky budou. Významnou roli sehraje Čína.

        1. Napadlo Vás, jak si v zimě
          Napadlo Vás, jak si v zimě zatopíte v čistém elektromobilu? Zkoušel jsem v zimě v kolonách jet jen na elektriku a po chvíli jsem klepal kosu. 🙁 Teplo si Prius bere z benz. motoru, takže v zimě jede benz. motor skoro pořád, pokud si chci topit.
          Pokud bych měl čistý elektromobil, tak pokud tam bude nějaká topná spirála, tak za chvíli vyšťavím baterku a zůstanu viset v koloně.
          Nebo se do elektroaut bude dodávat naftový bufík pro topení… 🙂

            1. Právě naopak! V
              Právě naopak! V porovnání s elektromotorem si elektrické topení vezme mnohem víc.
              Když máte benzínový motor, tak většina energie se promění v teplo, které odejde výfukem. Není proto problém část odpadního tepla použít pro topení. Pokud máte dieselový motor, tak ač účinnost spalování je o pár procent výše, tak už je třeba problém v mnohem menším odpadním teple a když jedete v zimě, tak trvá mnohem déle, než se chladící okruh zahřeje na standardní teplotu.
              A teď si představte elektromotor, který většinu energie přemění v mechanickou energie a jen minimum zbyde pro odpadní teplo. Topit elektromotorem je tedy prakticky vyloučeno. Současné akumulátory mají velmi malou hustotu energie oproti benzínu/naftě. To, že dojedou relativně daleko, je dáno vysokou účinností elektromotoru. Energie akubloků se dnes počítá v řádech max. jednotkách kW. A teď si tam dáte topení, které má rovněž výkon v jednotkách kW, aby dokázalo rozumně vytopit prostor auta. Tak zákonitě si energii spotřebujete jen na blbé vytápění. Zkuste si doma vzít elektrický kamínka a vytopit malou komůrku, která má teplotu třeba -10 a vytopit ji na 20 stupňů. Zjistíte, že než ty kamínka vytopí místnost, tak spotřebujete řádově kilowatty, než ji vytopíte a to je ještě dobře izolovaná zdivem, v autě vám teplo utíká do všech směrů bez nějaké praktické izolace.
              Pokud by vaše tvrzení bylo pravdivé, tak by dnešní nezávislá topení do aut byla převážně na elektřinu, protože by to bylo konstručně jednodušší než se „trápit“ s bufíkama.
              Takže opravdu nevím, jak to s tímto praktickým nedostatkem bude. V Kalifornii nebo v Itálii se s tím asi trápit nebudou, ale tady v kožichu asi jezdit nechceme…

              1. Myslím, že si lidi na zimu
                Myslím, že si lidi na zimu zvyknou. Bude to taková menší nevýhoda, kterou každý bude muset překousnout na cestě za pokrokem.
                Asi jako u LCD monitorů – proti CRT mají i nevýhody, které jsou neostranitelného charakteru (například nemožnost změny rozlišení), a přesto už dnes CRT prakticky nenajdete – lidi si na nevýhody zvykli. Jen pár uživatelů CRT skutečně potřebuje, a pro ty se dál vyrábějí CRT monitory, které jsou ale mnohem dražší než bývaly kdysi.
                Stejně to bude s benzínovými motory – přetrvají v podobě marginální malosériové produkce pro maličkou skupinu lidí, která je opravdu potřebuje (například Laponci 🙂 a cena bude podstatně vyšší, protože každému bude připadat samozřejmé, že když chce takový luxus jako mít v autě teplo, musí si pořádně připlatit.

                1. Z vašeho příspěvku je
                  Z vašeho příspěvku je poznat, že jste nikdy nezkusil jet v zimě s vypnutým topením. Jelikož se v autě nepohybujete, tak za chvíli se Vám začne klepat brada a poté se přidá třes ostatních svalů a jsem zvědav, jak se budete soustředit na jízdu samotnou. Zkuste si někdy zajít do mrazící místnosti (např. Makro, kde prodávají maso) a zkuste se tam posadit bez pohybu. Za chvíli budete rád, že budete moct vypadnout.
                  Taktéž topení (ať už ve vzduchu nebo drátkama ve skle) budete potřebovat pro rozmrazování skel v autě, jak byste se vypořádal s tímto?

                2. Máte pravdu, v zimě s
                  Máte pravdu, v zimě s vypnutým topením nejezdím. Nicméně i v čistě teoretické rovině si jasně dovedu představit, že auto se vyhřejš na snesitelnou teplotu (tzn. ne pod nulou, ale třeba kolem 10°C) i bez pomoci naftového topení. A na takovou teplotu si lidé samozřejmě zvyknout mohou, viz kolega výše, který se nabízí, že si bude brát teplé oblečení. Pro polární oblastí, kde by se auto z menších zdrojů tepla nezahřálo ani takhle, zůstanou benzínová auta. Naopak na spoustě míst (Středomoří, Kalifornie, atd) nebudou vůbec nic podobného řešit.
                  A jaké mám na mysli ty „menší“ zdroje tepla? Tak v první řadě baterie – to, že zbytkové teplo nevyrábí v elektrickém autě motor, neznamená, že tam žádné není. V dnešních elektromobilech se musí zase chladit baterie. Další zdroj tepla jsou prostě lidé, atd.
                  Pokud nebudete požadovat v autě 22°C ale spokojíte se s nižší teplotou, třeba kolem těch 10°C, tak nemá elektrické auto problém. A to je přesně to, co jsem myslel tím, že si lidé na zimu zvyknou.

                3. A pokud vím, tak skla se v
                  A pokud vím, tak skla se v autě rozmrazují elektřinou už dnes, takže v tom opravdu žádný problém nevidím…

                4. Zkuste si v servisu nechat
                  Zkuste si v servisu nechat „vypnout“ alternátor, zapněte si rozmrazování oken a kam až schválně dojedete… 🙂

              2. Jenže vy vubec
                Jenže vy vubec neuavažujete to, že dnes jsou auta vybavena bateriemi opravdu jen na startování. Proto není nezávislé topení elektrické.
                Určitě je to problém, ale nepřeceňoval bych ho. Přeci je lepší mít motor, který má vyšší účinnost (téměř žádné odpadní teplo) a v případě potřeby toto teplo generovat, než motor, který ohromné množství odpadního tepla generuje automaticky za jakýchkoli podmínek a ještě se musí občas chladit, což také není zadarmo.

                1. Je úplně jedno, že dneska
                  Je úplně jedno, že dneska máte baterii jen na nastartování. Příkon vytápění (resp. cena přeměny elektrické energie na tepelnou) je stejná dnes jako v budoucnu.
                  Pokud v autě budete mít další baterky, tak stejně je nebudete moct pořádně použít pro topení, protože je budete potřebovat pro pohon.
                  Dokud se nevynalezne opravdu efektivní (tj. mnohonásobně větší hustota energie na jednotku objemu než je dnes) a pohodlný(!) způsob ukládání elektrické energie, tak ropa je zatím nepřekonatelná pro svoj univerzálnost.

      2. Přehnané konspirační
        Přehnané konspirační teorie o ropné lobby asi nejsou na místě, ale představte si ten vliv, jaký mají subjekty podnikající v tomto surovinovém průmyslu. Já osobně bych se nedivil, kdyby nové technologie trochu brzdily a stejně tak se dají podezřívat automobilky, že „nové technologie“ už mají roky vymyšlené a jen se snaží doprodat to zastaralé, do čeho investovaly.
        Není to tedy asi nějaká špionážní hra, ale prostý nadnárodní byznys.

Napsat komentář