Udržitelnost se firmám vyplatí. Česko přesto zaostává

Funkční a zdravé vztahy mezi přírodou a lidskou společností jsou základním cílem udržitelného rozvoje i cirkulární ekonomiky.

Přestože bychom se měli k přírodě chovat s respektem a nechápat ji pouze jako místo, odkud čerpáme suroviny, do českých firem si udržitelnost nachází cestu jen pomalu.
foto: Armor

TISKOVÁ ZPRÁVA

Po celém světě se hledají chytré cesty, jak zpracovat odpady, ušetřit za energie nebo vodu, a téma udržitelnosti se stále více objevuje ve veřejném prostoru. Podle studie společnosti PwC zahrnulo udržitelný rozvoj do firemní strategie v globálním průměru alespoň 25 % firem, v České republice jich bylo pouhých 7 %.

Přitom v současné době epidemie, kdy jsou firmy a instituce nuceny snižovat náklady, mohou ročně ušetřit desítky i stovky tisíc korun. Nároky zákazníků směrem k udržitelnosti se zvyšují a firmám se udržitelné chování vyplatí.

Oproti západním státům Evropy či USA nám ale schází praktické kroky k zavádění a zodpovědnému dodržování cílů rozvoje. I když je kapacita životního prostředí omezená, nedáváme přednost prevenci problémů před následky.

„Zatímco západní svět aktivně implementuje politiku udržitelnosti, v České republice se o ní převážně jen mluví. Čím dříve se ale přidáme k zemím, které udržitelný rozvoj přímo aplikují, tím snáze můžeme čerpat všechny benefity, které přináší,“ zdůrazňuje Jan Mára ze společnosti Armor, která vyrábí recyklované tonery a snaží se aktivně řešit udržitelnost nejen v Česku.

Mezi zákazníky společnosti Armor patří například nemocnice, která ročně odevzdá okolo 1400 kusů tonerových kazet, díky čemuž ušetří za rok téměř 1,5 milionu korun. Roční úspora CO2 je pak 570 kg.

V případě základní školy, pro kterou Armor ročně zrenovuje 30 tonerů, se jedná o úsporu 36 tisíc korun ročně. Roční úspora CO2 v tomto případě činí 9 kg. Úspory se ale promítnou i v menším domově pro seniory nebo na městském úřadu. Už jen díky renovaci 13 tonerových kazet mohou za rok ušetřit 16 tisíc korun a 11 kg CO2.

Podle studie společnosti PwC zahrnulo udržitelný rozvoj do firemní strategie v globálním průměru alespoň 25 procent firem, v České republice jich bylo pouhých 7 procent. Evropský trh navíc čeká transformace k takzvané cirkulární ekonomice pod záštitou Evropské komise.

Jeden z cílů programu New Green Deal for Europe („Nové zelené dohody pro Evropu“) má například potenciál skoncovat nejen s výrobky „na jedno použití“, ale navíc také posunout evropské HDP až o půl procenta výš. „S konkrétním Cílem udržitelného rozvoje v současnosti pracuje až 65 % firem globálně. Ale jen 21 procent firem u nás,“ říká Jan Mára.

Nové nároky na straně zákazníků

Motivací firem na cestě k udržitelnosti a cirkulární ekonomice nemusí být jen zájem o životní prostředí. Požadavky na zodpovědnější produkci totiž přicházejí od samotných zákazníků. Stále více lidí se zajímá o udržitelnost v každodenním životě, ať už v roli zákazníka nebo zaměstnance.

Zejména generace takzvaných mileniálů se snaží odpovědné chování zařadit do všech oblastí života. Při výběru zaměstnavatele zohledňují postoj firem k udržitelnému rozvoji mnohem častěji než jejich předchůdci. Podle průzkumu Ipsos to, zda se jejich zaměstnavatel chová společensky odpovědně, zajímá až 79 % zaměstnanců.

Udržitelnost se firmám vyplatí

Podpora udržitelnosti ve firmách přitom není komplikovanou záležitostí. Udržitelná firma by měla vytvářet produkty, jimiž nejen vydělává, ale skrze které přináší něco pozitivního svým zákazníkům i životnímu prostředí.

Existuje řada způsobů, díky nimž může být udržitelnější a ekologičtější. Ať už jde o používání recyklovaných materiálů, omezení jednorázových obalů nebo využívání obnovitelných energií.

Mezi společnosti, které se ostatním snaží cestu k udržitelnému podnikání ukázat a inspirovat je, patří i společnost Armor. Zabývá se renovací a recyklací tonerů. Právě tímto způsobem mohou i další tuzemské firmy smysluplně naložit s použitými tonery, které jinak až ze 70 % končí na skládkách.

Firmy navíc i ušetří, protože Armor dokáže ze starých tonerů vyrábět nové za takřka poloviční cenu. Úsporu si mohou snadno spočítat na setrnytisk.cz. „K recyklaci použitých tonerů u nás dochází ze 100 %. Ze součástek, které neposlouží k produkci recyklovaných tonerů, vyrábíme kancelářské potřeby, ochranné pomůcky a další výrobky – nic tak nepřijde nazmar. Prvotní suroviny tím zůstávají stále v oběhu,“ dodává Jan Mára.

tisková zpráva

2 Comments on “Udržitelnost se firmám vyplatí. Česko přesto zaostává”

  1. To je nejspis promo clanek pro spolecnost Armor. Je fajn, ze
    To je nejspis promo clanek pro spolecnost Armor. Je fajn, ze lze tonery znovupouzit, prestoze je casto vyrobci designuji tak, aby se po prvnim pouziti musely vyhodit. Nekomu to usetri naklady.

    Pocitat ale usporu CO2 na kilogramy je hloupost. Ma smyl se tim zabyvat od shora dolu. A snazit se zefektivnit, nebo nahradit procesy, ktere vytvareji miliardy, miliony, tisice tun CO2.

    Napr – udelam si ohen, opecu nejake jidlo, vypiju nejake piva, zapadne slunce, ochladi se, vypiju s kamarady par panaku, nahazime tam vic polen, at se zahrejeme. A rano zjistim, ze jsem do atmosfery uvolnil 150 Kg CO2. Budu mit cerne svedomi? Ne.

  2. Tomuhle říkáme něco nablejt pro marketing.
    Otřesný canc

    Tomuhle říkáme něco nablejt pro marketing.
    Otřesný canc o naprosto evidentních věcech, na které mistr Obvious lepí buzzword Udržitelnost. Čím více udržitelnosti, tím lépe. Aspoň deset kilo.

    Nejlepší je stejně zelená udržitelnost řízená A.I. napájená OZE. Jak to nemáš, jsi out voe.

Napsat komentář