Trh bateriových technologií je příležitostí pro ekonomiku a průmysl

Závody v budování výrobních kapacit pro baterie v Evropě už začaly. I Česko, jako země s výrobním zázemím pro automobilový průmysl, musí reagovat na světový trend nahrazování spalovacích motorů elektrickými v souvislosti se zavedením nových emisních norem od roku 2020.

Výroba baterií pro elektroauta v továrně Daimler
foto: Daimler

Vybudování výrobního závodu pro bateriové technologie bude už v blízké budoucnosti strategickou výhodou. Odborníci z bateriového průmyslu z celé Evropy se setkají již 5. listopadu 2019 v Bratislavě.

V roce 2015 bylo vyrobeno 1,9 milionů elektromobilů, v roce 2020 jich bude 9,3 milionů a v roce 2025 až 30,7 milionů (podle analýzy Financial Times). Pro automobilky, ze kterých mají mnohé výrobní závody ve střední Evropě, budou klíčové dvě strategie – zabezpečit si kvalitní zdroje surovin na výrobu baterií a získat technologii, která přinese efektivní a levný provoz jejich vozidel.

Evropa v závodech v budování kapacit zatím zaostává, ale postupně snižuje svoji závislost na asijských výrobcích baterií. Pokud by se trh i nadále vyvíjel jako dosud, tak až tři z pěti hlavních výrobců baterií pro elektromobily budou v roce 2020 z Číny (CATL – 41500 MWh/ročně, LG Chem – 36000 MWh/ročně, Tesla – 35000 MWh/ročně, BYD – 34000 MWh/ročně, Guoxuan High-Tech – 25000 MWh/ročně).

Asijští výrobci se už nyní snaží expandovat do střední a východní Evropy, hlavně kvůli snižujícím se dotacím na elektromobily v jejich domovských zemích. Na nové trhy se začínají orientovat i těžební společnosti, které vytvářejí nové těžební kapacity ve Skandinávii a střední Evropě.

Elektromobily však nebudou jediným tahounem výroby baterií, agentura Bloomberg ve své studii předpokládá, že instalace řešení pro ukládání energie bude růst až stonásobně (z 9 GW/17 GWh v roce 2018 na 109 5GW/2850 GWh v roce 2040).

Stane se tak díky snížení nákladů na baterie a rozmachu obnovitelných zdrojů, které potřebují ukládat energii zejména pro vyvažování výkyvů ve výrobě v solárních a větrných elektrárnách.

Členové Slovenské Bateriové Aliance (SBaA) a dalších institucí chtějí pomoct nastartovat evropský bateriový průmysl a snížit výrobní ceny a uhlíkovou stopu, která vzniká při přepravě surovin a baterií z Asie.

Průmyslové společnosti a instituce, které se sdružili na platformě SBaA jsou součástí odvětví průmyslové produkce, které dosahuje tržeb přes 100 milionů eur s více než půl milionem zaměstnanců (podle Statistického úřadu Slovenské republiky).

Podle studie Bloomberg New Energy Finance, evropská výrobní kapacita v oblasti lithium-iontových baterií předběhne americkou již v roce 2023 při nárůstu produkce z 19 GWh na 198 GWh.

SBaA proto podporuje vytváření nových průmyslových spojenectví a akcelerátorů, které mají urychlit vývoj v oblasti baterií a jejich výrobu. A o těchto tématech se bude diskutovat na prvním ročníků mezinárodní konference Energy Manifest, která proběhne 5. listopadu 2019 v Bratislavě.

Zájemci o konferenci naleznou více informací na webu www.energymanifest.com, kde si mohou zakoupit vstupenky v předprodeji za zvýhodněnou cenu.

tisková zpráva

11 Comments on “Trh bateriových technologií je příležitostí pro ekonomiku a průmysl”

  1. „Elektromobily však nebudou jediným tahounem výroby
    „Elektromobily však nebudou jediným tahounem výroby baterií, agentura Bloomberg ve své studii předpokládá, že instalace řešení pro ukládání energie bude růst až stonásobně (z 9 GW/17 GWh v roce 2018 na 109 5GW/2850 GWh v roce 2040).“

    Pokud se díky sdílení aut sníží rapidně jejich produkce, tak vlastní výroba baterek je to co bude v budoucnu továrny živit.

Napsat komentář