Toyota předvedla koncepční model, který počítá s využitím vodíku, který se odpařuje z nádrže během jízdy. Dosud se odpařený vodík vypouštěl do atmosféry, aniž by se využil. Koncept firma předvedla během závěrečného závodu ENEOS Super Taikyu Series 2024, kterého se účastní s vozem GR Corolla H2 Concept, což je GR Corolla na kapalný vodík.
V nádrži vodíkového auta se skladuje vodík v kapalném stavu. Ten má větší hustotu a vejde se ho tam více než v případě plynu. Část kapalného paliva se ale vlivem přirozeného tepla z okolí v nádrži odpařuje. To je problém všech systémů na kapalný vodík.
Zlepší se energetická účinnost systému
Na Super Taikyu Final Fuji vystavila Toyota nový koncepční model, který odpařený plyn využívá. Ačkoli je tato technologie zatím ve fázi konceptu, očekává se, že pokud bude realizována, zlepší energetickou účinnost celého systému kapalného vodíku tím, že bude zpětně získávat a využívat odpařený plyn jako energii. Toyota v současnosti hledá partnera, který by jí pomohl tuto technologii realizovat.
Testovaná technologie spočívá v tom, že se plyn uvolněný z kapalného vodíku v nádrži odpaří do nádoby, ve které se samočinně zvýší tlak bez použití vnější energie. Odpařený plyn lze tlakem přeměnit zpět na použitelné vodíkové palivo pro motor, ale dostatečné zvýšení tlaku obvykle vyžaduje energii, například elektřinu.
Tlak odpařovaného plynu k výrobě nového paliva
Samočinný tlakovač, který Toyota předvedla, využívá tlak odpařeného plynu ke zvýšení tlaku dvoj až čtyřnásobně k výrobě znovu použitelného paliva bez použití další energie.
Během procesu zvyšování tlaku pro opětovné využití odpařeného vodíku se stále uvolňuje určité množství přebytečného odpařeného plynu. Ten se pak přivádí do malého balíčku palivových článků (FC stack) a prochází chemickou reakcí za účelem výroby elektřiny.
Vyrobenou elektřinu využije k pohonu motoru čerpadla
Vyrobenou elektřinu lze použít například k pohonu motoru čerpadla kapalného vodíku. Pokud se projekt realizuje, bude možné z odpařeného plynu doplnit elektřinu odpovídající množství vyrobenému alternátorem, což povede ke zlepšení energetické účinnosti.
Odpařený plyn, který se nevyužije při výrobě elektřiny, se pak stejně jako dříve přemění na vodní páru pomocí katalyzátoru a bezpečně se uvolní mimo vozidlo.
zdroj: tisková zpráva
Ze je ten nesmysl porad bavi. Pro obycejna auta to je absolutni non sense. Za tyden nebo i drive je nadrz prazdna i bez ujeti 1m. Toyota je Koyota.
Na stropě garáže bude velký kolektor se separační nano membránou. Zachycený vodík bude přečerpáván do tlakových lahví a udržován pod ideálním tlakem. Díky dalšímu výkonnému kompresoru bude možné doplňit vodíkovou nádrž vozidla…. NIC NENÍ NEMOŽNÉ 😃
raději upozorním na ironii – aby to ještě někdo nevzal vážně 😱
Při spotřebě 200 kWh za den to bude fungovat. Co by člověk nedal aby mohl tankovat hadicí jak je zvyklý.
A proto je potřeba urychleně začít s výstavbou modulárních reaktorů.
Každá vesnice si zaslouží zdroj LEVNÉ elektřiny…😁😆😅
Ja se radeji pripojil k centralnimu fuznimu reaktoru. Bez poplatku a bez rizika. Staci rozmistit anteny a elektrina proudi.
Ale taky to nemáš bez rizika, prej se to má časem nafouknout a pak tě to spolkne jak pečenýho krocana.😱😁
Kdepak. Teď je doba nukleárního štípání: Čistá, bezpečná a hlavně děsně LEVNÁ energie!!!😬😧