Toyota se bude podílet na dodávkách 60 autobusů H2.City Gold s pohonem na vodíkové palivové články pro francouzské město Štrasburk. Jeho dojezd je více než 500 km na jedno doplnění, což odpovídá dieselovému autobusu.
H2.City Gold, vyráběný pod společnou značkou CaetanoBus a Toyota, je standardní nízkopodlažní lehký autobus s hliníkovou karoserií. Od roku 2024 bude vybaven novou generací Toyota Fuel Cell Stack.
Autobusy jsou také vybaveny malým lithium-titanium-oxidovým (LTO) akumulátorem s kapacitou 44 kWh a hnacím ústrojím se špičkovým výkonem 180 kW, což je výborná kombinace pro zajištění optimální účinnosti.
Vodíkový autobus je stejně bezpečný jako jeho naftový ekvivalent. Vodíkové nádrže se nacházejí na střeše vozidla, autobus je bezemisní a vypouští pouze vodní páru.
Jde o největší rámcovou dohodu ve Francii na dodávku vodíkem poháněných elektrobusů od jednoho dodavatele. Smlouvu byla uzavřena s místním provozovatelem veřejné dopravy CTS.
Jezdí už i v dalších městech
Autobus H2.City Gold již od roku 2022 jezdí ve městě La Roche a letos se prvních několika kusů dočká i další francouzské město Les Sables d’Olonne. Autobus byl zároveň zařazen do katalogu vozidel pro veřejnou dopravu a v několika městech jezdí jako demobus. Zpětná vazba od autobusových dopravců, řidičů a cestujících je přitom velmi pozitivní.
„Jsme potěšeni, že můžeme být součástí rozšiřování vodíkových flotil v Evropě, abychom podpořili cíle dekarbonizace a pomohli budoucím generacím dosáhnout lepší kvality života. Vodíková mobilita je zásadní pro dekarbonizaci veřejné dopravy a my jsme velmi odhodláni poskytovat tuto technologii městu Štrasburk a v budoucnu dalším francouzským městům,“ uvedl obchodní ředitel CaetanoBusu Nuno Lago de Carvalho.
Zájem o vodíkový autobus je i v dalších zemích. Německé Deutsche Bahn nedávno objednaly 60 H2.City Gold. V Itálii má Industria Italiana Autobus (IIA) poskytnout italské autobusové společnosti SASA Bolzano pět vodíkových autobusů CaetanoBus v rámci obchodní dohody podepsané loni se společností CaetanoBus.
Vodíkový autobus se v Česku testoval v Mostě
Autobusy budou tankovat ve vodíkové čerpací stanicí instalované v depu MHD. Ve Španělsku si provozovatel veřejné dopravy EMT Madrid nedávno objednal deset autobusů H2.City Gold od CaetanoBus. Dodány mají být do konce prvního čtvrtletí roku 2024.
V Česku stejný autobus testovalo před nedávnem město Most, nasazen byl na náročnou trasu s řadou převýšení. Mostu poskytl data o tom, zda je vodík perspektivním palivem pro vozidla městské hromadné dopravy.
zdroj: tisková zpráva
Vodíkový pohon bol cca 8x drahší ako elektrický, možno je to už menej, ale stále je to nezmysel – premieňať elektrinu so stratami na vodík a vodík v autobuse so stratami spätne na elektrinu. Prečo? A ešte produkovať sklenníkový plyn (paru) a polievať vozovky vodou z výfukov. V zime nehody po šmykoch na zľadovatelých vozovkách budú kryté prevádzkovateľmi vodíkových vozidiel? Tá Toyota bude presadzovať vodík v doprave až do úplného samozničenia? A keď Hybrid informuje o kusových dodávkach vodíkových vozidiel, mohli by ste pre porovnanie uviesť, koľko elektrobusov objednali české, francúzske, nemecké a iné mestá? Koľko elektrobusov jazdí v Číne? Už pred rokmi to boli státisíce.
Za úplatky a kvůli tunelování dotací jde cokoliv i stavět stezku v korunách stromů na louce (Maďarsko), postavit si linku na toustový chléb protože je to prudká nevídaná inovace (ČR) nebo… . True story.